MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Flexiskinner gir enorme muligheter.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Flexiskinner gir enorme muligheter.

 Post Reply Post Reply
Author
Helge Myhre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helge Myhre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Flexiskinner gir enorme muligheter.
    Posted: 23 august 2008 at 23:17
Jeg tok et ark og tegnet opp etter fantasi en sporplan som
kunne være fin. Jeg bruker nesten bare flexiskinner; også i
skarpe svinger. Det gir enorm frihet med hensyn til som ting
passer og også meget godt strømopptak. Her skal det bli to
krysninger og første "oppoverbakke" opp til 4 cm er bygget. 
Jeg har ikke alle skinnene enda så jeg får se hvordan det blir
men jeg har det sånn cirka i hodet.Flexiskinnene gir deg også
frihet til å ombestemme deg når du bygger med hensyn til
hvordan sporet skal gå. Jeg gjorde det og brukte en halv time
til å tenke og tegne ned på et A4-ark den nye idéen. Det var
bare forandringer på det ene sporet, men uten flexiskinner
kunne jeg ikke ombestemt meg uten å kjøpe nye skinner. Det
hadde også noe med krysning av skinner i ca 90 grader men
Peko selger bare opp til 30 grader vinkel. Dessuten er banen
liten, den er bare 140x100cm og likevel kunne jeg gjøre store forandringer. Flexiskinner er oppfinnelsen etter hjulet.
 
 
 
 
Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2008 at 23:28
Interessant sporplan, men et tips for fremtiden er at du starter stigningene så tidlig som mulig for å holde dem så slakke du kan.
 
Den stigningen du har laget på anlegget ditt burde du påbegynt så fort sporet var forbi det punktet hvor det skulle krysse seg selv. Da ville du fått omtrent halvparten så slakk stigning som du nå har.
 
Stigningen du har nå kan nesten se ut til å være temmelig krapp. Det kan se ut som stigningen ikke er mer enn 3-4 personvogner lang hvilket i N-skala betyr 45-60 centimeter. Det igjen betyr at den totale stigningen er på rundt 7-9%, hvilket er temmelig mye for N-skala, og hvertfall totalt unødvendig slik din sporplan ser ut til å være. Dette kan hindre deg i å kjøre lengre tog når du blir ferdig med anlegget.
En stigning i N-skal bør optimalt sett ikke være mer enn 2-3%. Skarpere stigning går, men da på bekostning av toglenden du kan kjøre opp der.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Helge Myhre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helge Myhre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2008 at 23:50
Du så kanskje at det var et togsett på banen. Jeg kjøpte et Roco startsett. Dette loket har trekkringer på to hjul. I H0 kjørte jeg meget tungt opp bratte bakker med to trekkringer. Forholder det seg slik i N også og er det vanlig med trekkringer på lokomotiver så de kan trekke godt og tungt?
Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2008 at 00:32
Jeg så at det var et togsett på banen ja. Det var derfor jeg kunne bruke vognenes lengde til å beregne sånn ca. hvor krapp stigningen din var. En normal tysk moderne personvogn i N-skala er som regel 16,5 cm lang og jeg vil tro 3-4 av dem er alt du får plass til i den finerstigningen du har midt på anlegget nå.
 
Det er helt korrekt at du kan kjøre tyngre lass med lok utrustet med friksjonsringer også i N-skala, men fordi den totalt vekten på lokomotivene er så mye mindre blir det likevel dårligere trekkegenskaper i bakker enn H0 selv om vognene og er mye lettere enn i H0. Det er derfor dumt å ikke utnytte alle de muligheter man har til å få en stigning slakkere, slik at man minsker mulighetene for fstkjøring og problemer maksimalt.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2008 at 02:13
En tommelfingerregel er at man bør lage stigningene så slake som mulig. Det gir bedre kjørsel og er mer realistisk.

Største stigning på norske hovedlinjer (unntatt Flåmsbana, og et par andre unntak) er 25 promille, dvs, 25 mm oppover på 1000 mm bortover, eller 2,5 cm per meter.

Hvis man skal opp 5 cm, må man altså ha en banelengde på 2 meter (nok for N å krysse et annet spor), og skal man opp 10 cm, trenger man 4 meter bane (nok for H0 å krysse et annet spor). Men 25 promille er ganske bratt, så bruk gjerne slakere stigninger.
Svein S
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2008 at 07:59
Thomas-anlegget mitt (som har forsøplet diverse tråder her til det kjedsommelige) kan bare kjøres én vei på grunn av bratte utforbakker. Der snakker vi deilige 300‰, og kurvene er kraftig doserte! Nesten berg-og-dal-bane. Heldigvis ligger alt i tunnel så ingen ser det

Når det er sagt så angrer jeg på at jeg ikke brukte flexiskinner, det skal jeg gjøre neste gang. Er ikke det litt billigere også?
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
Helge Myhre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helge Myhre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2008 at 08:49
Det er billigere med flexiskinner og strømkontakten blir bedre.
Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2008 at 11:31
Originally posted by Helge Myhre Helge Myhre wrote:

... flexiskinner og strømkontakten blir bedre.


Jeg antar ut det med det mener at det blir færre skinneskjøter med fleksispor enn seksjonsskinner pga fleksisporets større lengde i utgangspunktet (90-100 cm). Nå anbefales det uansett på permanente anlegg å lodde mateledninger til hver eneste skinneseksjon og ikke stole på laskene som strømledere. I så fall blir det også færre slike mateledninger å lodde på ved fleksispor.
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.