MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Røykgenerator
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Røykgenerator

 Post Reply Post Reply
Author
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Røykgenerator
    Posted: 06 februar 2011 at 20:23
Hei!
 
Jeg leste nylig i 'den britiske mj-pressen' at monterte røykgeneratorer i (elektriske) damplokomotiver MÅTTE påfylles kjølende røykolje hele tiden for å unngå varmegang i røykgeneratoren som i sin tur kunne bidra til at skorstein og kjele smeltet. Jeg har selv ingen erfaring med slike røykgeneratorer, men har registrert at det er flere her til lands som bruker dem. Er det noen som har gjort egne erfaringer om påstanden fremsatt i Model Rail, eller er det problemfritt å kjøre disse også UTEN røykolje?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2011 at 00:41
Hei!
 
Jeg går selvsagt ut i fra at dette probemet ikke eksisterer på digitaliserte modeller, da man bare legger inn denne tileggsfunksjonen dersom man skal kjøre med røyk.
 
Er det ingen som har prøvd dette, eller har gjort seg noen erfaringer om dette i forhold til analog drift?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2011 at 16:29
Hei!
 
Virkelig ingen som benytter slike røykgeneratorer, som har noen erfaringer å dele?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
ketilo View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 27 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ketilo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2011 at 10:46
Kan ikke dele egne erfaringer på dette området, siden jeg ikke har noen...
 
Jeg har hørt at varmeelementet i røykgeneratorene kan brenne opp, eller få kortere levetid, hvis de kjøres tomme.  Men jeg har ikke hørt at de blir varme nok til nedsmelting av plastlok.
 
Seuthe sier følgende på sin hjemmeside :
 
Originally posted by Seuthe Seuthe wrote:

 
Muß der Dampfgenerator immer befüllt sein?

Solange man die zulässige Betriebsspannung nicht überschreitet, wird der Dampfgenerator im Trockenlauf keinen Schaden nehmen. Im Analogbereich wird die Spannung mit dem Fahrregler bestimmt. Da niemand konstant Vollgas fährt, ist ein Durchbrennen des Dampfgenerators unwahrscheinlich.

Im Digitalbetrieb sieht das anders aus, denn hier liegt immer die volle Spannung am Dampfgenerator an. Natürlich ist auch in diesem Fall der Dampfgenerator so ausgelegt, dass er die Höchstspannung im Trockenlauf verträgt. Trotzdem empfehlen wir - wenn möglich - den Dampfgenerator abzuschalten, wenn er leer ist. Das verlängert auf jeden Fall die Lebensdauer.
 
Det skulle vel bekrefte at levetiden på varmeelementet blir redusert hvis generatoren tørrkjøres med (for) høy driftsspenning.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2011 at 10:49
Når man er inne på røykgeneratorer. kan man montere en reøyk generator i et diesellok?LOL
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2011 at 10:52
Røykagregater er varmeelement som fordamper røykoljen, derfor blir de varme.
Oljen begrenser varmeutviklingen i så måte  ved å ta opp varmen til å fordampe oljen. Dersom man ikke har slik olje i en røykgenerator, vil temperaturen stige. Den vil (forhåpentligvis) finne ny "likevekt" når temeraturen har steget så mye at motstanden i fordamperelementet har økt tilstrekkelig til at varmeutviklingen tilsvarer varmetap til omgivelsene. Er lokkåpe av plast, vil denne kunne smelte eller bli misformet. Dessuten er plast en dårlig varmeleder.
Røykaggregat bør derfor monteres i et eget metallrør som ikke har mekanisk kontakt med selve røykaggregatet. Her slurver mange produsenter.
 
Man må også huske at varmeutvikling (og derved røyk) er proposjonalt med kvadratet av spenningen. Derfor er det ikke noe "fart" i røyken, før loket går med tilnærmet full fart - omtrent motsatt av forbildet. Dette kan avhjelpes med en avansert digitaldekoder der dette er en spesialfunksjon hvor utgangen utstyres etter fart og belastning. (Mener å ha lest om noe slikt?)Jeg har derfor få lok med røyk i H0-skala men synes det er mer "stas" i G-skala. Der bruker jeg 5V-røykaggregat med spenningsstabilisator. LGB har forøvrig en slags bryter under lokene der man kan koble ut varmeelementet når det ikke er fyllt røykolje.
Røykaggregat uten olje har kort levetid.
Back to Top
ketilo View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 27 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ketilo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2011 at 10:59
Originally posted by Stian Stian wrote:

Når man er inne på røykgeneratorer. kan man montere en reøyk generator i et diesellok?LOL
ESUs model av BR215 har lastavhengig røygenerator...
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2011 at 13:57
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Man må også huske at varmeutvikling (og derved røyk) er proposjonalt med kvadratet av spenningen.
 
Gjelder dette også kjemisk røyk?
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2011 at 17:03
Dette gjelder nok all røyk som er laget etter dette prinsippet (varme).
 
Det finnes vissnok slike pyroeffekter der man kan forstøve en væske med ultralyd slik at man kan lage "kald tåke" eller benytte nedkjøling der fuktighet i luften omdannes til små vanndråper (tåkeeffekt, det og)?
Jeg mener slikt blir brukt under konserter ol.? Slikt utstyr tar nok for mye plass og er for komplisert for et lite H0-lok.


Edited by Kjell H. - 26 mai 2011 at 17:06
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.