MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - tmjk blog
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

tmjk blog

 Post Reply Post Reply
Author
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: tmjk blog
    Posted: 02 oktober 2007 at 23:05
http://blog.tmjk.no/

12. og 13. november
Mere spor lagt ned. hull til traversen på øvre fiklagard saget ut. Ellers ble det satt på plass mere kabelgater.
 

06.11.2007
Øvre fiklagard tar mer og mer form. Hull til svingskive er saget ut. Nå diskuteres det om vi skal bruke skyggestasjonene til å teste ut litt balast og natur.


30.10.2007:
Ingen skal komme og si at taket vårt ikke blir bra! Og nå er det like før vi får på plass bakgrunner også. Det nærmer seg stadig mer MJ-relaterte oppgaver på anlegget.


29:10.2007
Vi har fått plottet sporplanen på oppstillingsstasjonen "Nedre Fiklagard", men det var litt problemer med å få limt den på plass. Men nå vet vi hvordan man IKKE gjør.


22.10.2007
Så er de første spor blitt lagt ned:
de%20første%20spor%20på%20nedre%20fiklagard

16.10.2007
Alle%20i%20tmjk%20tar%20i%20et%20tak
Uttrykket "å ta i et tak" har fått ny mening i TMJK.



Bloggen oppdateres omlag en gang i uka.



Edited by einjen - 14 november 2007 at 20:53
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2007 at 23:17
Jeg kom med usikre skritt inn i denne legendariske klubben som 16 åring, med Märklin rundbaner som eneste ballast, i 1971 (jeg er 52 i dag!) .  Det fantastiske er at klubben fortsatt holder til i de samme lokalene.  I tillegg er jeg imponert over at dugnadsånden lever videre, sammen med gleden over å utvikle noe nytt, samtidig som Glomfjord/Vindheim sjelen lever videre.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2007 at 09:02
Da ble de første spor lagt på oppstillingsstasjonen.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2008 at 16:30
Bloggen vår er oppdatert flere ganger siden sist, og jeg minner bare om adressen: http://blog.tmjk.no/
Vi har så vidt kommet i gang med selve anlegget, nå ... I vår er målet at vi skal få lagt spor nok til en kjørbar strekning med tre stasjoner og ganske lange kjørestrekk. Følg med!

Edited by Henning L - 01 januar 2008 at 16:31
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2008 at 02:32
Vi oppdater bloggen vår stadig vekk, vi, og vi kan nok en gang rapportere om at arbeidet med det nye anlegget skrider framover! Vi har også lagt ut litt info om planene våre under fanen "Det nye anlegget". Mer vil komme ...
http://blog.tmjk.no/


Edited by Henning L - 13 februar 2008 at 02:32
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2008 at 07:16
Vi nærmer oss den "store" åpningen av første parsell på Glomfjordbanen 3. Tirsdag 1. april skal det skje, med kjøring mellom de to første stasjonene. Noen må nok jobbe livet av seg i helga mens andre (=meg) er blitt fristet over Ævne til å dra på Fremotreff på Arendal. Bloggen vår oppdateres jevnlig, typisk hver tirsdag kveld. Fra siste blokkinnlegg kan du lese om hvordan vil bygget bakgrunn for Undredal stasjon og hvordan den ble bugsert på plass i ett stykke (ca 6 meter lang) tilbake på plass. Slik ble det når den var på plass og man ser bakgrunnene for nivå 1 og 2. Over Undredal på første nivå, skal komme Vindheim stasjon, en stor forgreningsstasjon med sidespor til Kroken gruver.


Svein S
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2008 at 01:57
Arbeidet går videre, vi har kjørt på banen nå, med høytidelig åpning for 14 dager siden! Nå går det i maling, sparkling og sporlegging.
I tillegg justeres planene, og i bloggen ligger nå noen nye planer for de fryktelige Olmliene ... Tanker og synspunkt mottas gjerne!
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2008 at 09:34
Originally posted by Henning L Henning L wrote:


I tillegg justeres planene, og i bloggen ligger nå noen nye planer for de fryktelige Olmliene ... Tanker og synspunkt mottas gjerne!


Dozerne i baneavdelingen har nå overvunnet vanskene, og parsellen mellom Undredal og Olmli er nå åpnet for prøvedrift!



I disse usikre tider kan vi opplyse om at vi har jobb til *mange* anleggsarbeidere!

Edited by Håvard H - 03 desember 2008 at 09:41
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2008 at 16:07
Det blir spennende å følge den topografiske utviklingen i Olmliene!
Litt uvanlig med den laveste siden i bakkant, men jeg går ut i fra at det er med vilje?
Litt vanskelig å komme til når man skal superdetaljere spor og landskap kanskje?
Skulle ønske det ikke var så langt å reise, da hadde jeg takket ja til innbydelsenSmile


Edited by jevistad - 03 desember 2008 at 16:08
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2008 at 18:04
Anlegget er bygget i seksjoner, og det er meningen at man kan ta ut en seksjon for å komme bedre til under byggingen. Til venstre i bildet skal det komme en rad seksjoner til som blir høye, for det skal gå et spor oppover i høyden so skal gå opp i 170 cm høyde slik at man får en enkel duck under og banen kan komme seg over til motsatt side av den gjennomgående gangpassasjen. Olmliene blir der mye mer dramatisk enn det det ser ut til nå. Men i stedet for å legge tre spor i tre ulike etasjer oppover dalssida, har Henning konstruert det litt uvanlig ved at banen i midten ligger lavest, helt nede ved elva Olma. Det har også noe med at det gav en bedre sporføring inn til helixen som skal bringe banen opp til 2.etasje. 
Svein S
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2009 at 15:30
Jeg ble veldig inspirert av å lese historien om Glomfjord- og Vindheimbanen i MJ-bladet og gav meg til å studere sporplanen på hjemmesidene til tmjk-inngående. Men det er et par ting jeg ikke får helt til å stemme. Bygger dere Omliene slik det er planlagt her? : http://blog.tmjk.no/wp-content/uploads/2008/02/plan2-mars-07.PNG
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2009 at 16:48
Nei
Svein S
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2009 at 17:32
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Jeg ble veldig inspirert av å lese historien om Glomfjord- og Vindheimbanen i MJ-bladet og gav meg til å studere sporplanen på hjemmesidene til tmjk-inngående. Men det er et par ting jeg ikke får helt til å stemme. Bygger dere Omliene slik det er planlagt her? :


Hyggelig å kunne være til inspirasjon!
Som Svein allerede har svart så har det skjedd noen vesentlige endringer i Olmliene.

Her er de nyeste sporplanene som pdf-filer:

Nedre nivå

Øvre nivå

Bemerk at planene ikke er helt ferdig. Spor i blått er uferdige greier, se feks. Ørskosen på nedre nivå.

Edited by Håvard H - 04 januar 2009 at 17:32
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2009 at 18:33
Se det ja. Da skjønner jeg plutselig litt mer. Fikk ikke bildene til å stemme med tegningen på bloggen.

Utrolig moro at det er flere og flere som bygger anlegg med en historie bak, og med "operation" i baktankene.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2009 at 23:46
Nå er bloggen vår oppdatert, også ...
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2009 at 11:48
Nice! Det ble mye morsommere å følge med bloggen etter å ha lest historien i MJ-bladet også. Det var dessuten utrolig flotte kart du hadde laget Henning. Tar du på deg oppdrag?
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.