tmjk blog |
Post Reply |
Author | |
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 02 oktober 2007 at 23:05 |
http://blog.tmjk.no/
12. og 13. november Mere spor lagt ned. hull til traversen på øvre fiklagard saget ut. Ellers ble det satt på plass mere kabelgater. 06.11.2007 Øvre fiklagard tar mer og mer form. Hull til svingskive er saget ut. Nå diskuteres det om vi skal bruke skyggestasjonene til å teste ut litt balast og natur. 30.10.2007: Ingen skal komme og si at taket vårt ikke blir bra! Og nå er det like før vi får på plass bakgrunner også. Det nærmer seg stadig mer MJ-relaterte oppgaver på anlegget. 29:10.2007 Vi har fått plottet sporplanen på oppstillingsstasjonen "Nedre Fiklagard", men det var litt problemer med å få limt den på plass. Men nå vet vi hvordan man IKKE gjør. 22.10.2007 Så er de første spor blitt lagt ned: 16.10.2007 Uttrykket "å ta i et tak" har fått ny mening i TMJK. Bloggen oppdateres omlag en gang i uka. Edited by einjen - 14 november 2007 at 20:53 |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg kom med usikre skritt inn i denne legendariske klubben som 16 åring, med Märklin rundbaner som eneste ballast, i 1971 (jeg er 52 i dag!) . Det fantastiske er at klubben fortsatt holder til i de samme lokalene. I tillegg er jeg imponert over at dugnadsånden lever videre, sammen med gleden over å utvikle noe nytt, samtidig som Glomfjord/Vindheim sjelen lever videre.
|
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da ble de første spor lagt på oppstillingsstasjonen.
|
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bloggen vår er oppdatert flere ganger siden sist, og jeg minner bare om adressen: http://blog.tmjk.no/
Vi har så vidt kommet i gang med selve anlegget, nå ... I vår er målet at vi skal få lagt spor nok til en kjørbar strekning med tre stasjoner og ganske lange kjørestrekk. Følg med! Edited by Henning L - 01 januar 2008 at 16:31 |
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vi oppdater bloggen vår stadig vekk, vi, og vi kan nok en gang rapportere om at arbeidet med det nye anlegget skrider framover! Vi har også lagt ut litt info om planene våre under fanen "Det nye anlegget". Mer vil komme ...
http://blog.tmjk.no/ Edited by Henning L - 13 februar 2008 at 02:32 |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vi nærmer oss den "store" åpningen av første parsell på Glomfjordbanen 3. Tirsdag 1. april skal det skje, med kjøring mellom de to første stasjonene. Noen må nok jobbe livet av seg i helga mens andre (=meg) er blitt fristet over Ævne til å dra på Fremotreff på Arendal. Bloggen vår oppdateres jevnlig, typisk hver tirsdag kveld. Fra siste blokkinnlegg kan du lese om hvordan vil bygget bakgrunn for Undredal stasjon og hvordan den ble bugsert på plass i ett stykke (ca 6 meter lang) tilbake på plass. Slik ble det når den var på plass og man ser bakgrunnene for nivå 1 og 2. Over Undredal på første nivå, skal komme Vindheim stasjon, en stor forgreningsstasjon med sidespor til Kroken gruver.
|
|
Svein S
|
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
Arbeidet går videre, vi har kjørt på banen nå, med høytidelig åpning for 14 dager siden! Nå går det i maling, sparkling og sporlegging.
I tillegg justeres planene, og i bloggen ligger nå noen nye planer for de fryktelige Olmliene ... Tanker og synspunkt mottas gjerne! |
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dozerne i baneavdelingen har nå overvunnet vanskene, og parsellen mellom Undredal og Olmli er nå åpnet for prøvedrift! I disse usikre tider kan vi opplyse om at vi har jobb til *mange* anleggsarbeidere! Edited by Håvard H - 03 desember 2008 at 09:41 |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det blir spennende å følge den topografiske utviklingen i Olmliene!
Litt uvanlig med den laveste siden i bakkant, men jeg går ut i fra at det er med vilje?
Litt vanskelig å komme til når man skal superdetaljere spor og landskap kanskje?
Skulle ønske det ikke var så langt å reise, da hadde jeg takket ja til innbydelsen Edited by jevistad - 03 desember 2008 at 16:08 |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Anlegget er bygget i seksjoner, og det er meningen at man kan ta ut en seksjon for å komme bedre til under byggingen. Til venstre i bildet skal det komme en rad seksjoner til som blir høye, for det skal gå et spor oppover i høyden so skal gå opp i 170 cm høyde slik at man får en enkel duck under og banen kan komme seg over til motsatt side av den gjennomgående gangpassasjen. Olmliene blir der mye mer dramatisk enn det det ser ut til nå. Men i stedet for å legge tre spor i tre ulike etasjer oppover dalssida, har Henning konstruert det litt uvanlig ved at banen i midten ligger lavest, helt nede ved elva Olma. Det har også noe med at det gav en bedre sporføring inn til helixen som skal bringe banen opp til 2.etasje.
|
|
Svein S
|
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg ble veldig inspirert av å lese historien om Glomfjord- og Vindheimbanen i MJ-bladet og gav meg til å studere sporplanen på hjemmesidene til tmjk-inngående. Men det er et par ting jeg ikke får helt til å stemme. Bygger dere Omliene slik det er planlagt her? : http://blog.tmjk.no/wp-content/uploads/2008/02/plan2-mars-07.PNG
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nei
|
|
Svein S
|
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hyggelig å kunne være til inspirasjon! Som Svein allerede har svart så har det skjedd noen vesentlige endringer i Olmliene. Her er de nyeste sporplanene som pdf-filer: Nedre nivå Øvre nivå Bemerk at planene ikke er helt ferdig. Spor i blått er uferdige greier, se feks. Ørskosen på nedre nivå. Edited by Håvard H - 04 januar 2009 at 17:32 |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Se det ja. Da skjønner jeg plutselig litt mer. Fikk ikke bildene til å stemme med tegningen på bloggen.
Utrolig moro at det er flere og flere som bygger anlegg med en historie bak, og med "operation" i baktankene. |
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå er bloggen vår oppdatert, også ...
|
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nice! Det ble mye morsommere å følge med bloggen etter å ha lest historien i MJ-bladet også. Det var dessuten utrolig flotte kart du hadde laget Henning. Tar du på deg oppdrag?
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |