Print Page | Close Window

tmjk blog

Printed From: MJF Forum
Category: MJ-Weblogger
Forum Name: Weblogger
Forum Description: Personlige dagbøker for bygging av kvart- halv eller trekvartferdige prosjekter. Her gjelder spesielle regler som du kan lese om i øverste innlegg inne på dette delforumet.
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2925
Printed Date: 22 november 2024 at 09:00
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: tmjk blog
Posted By: einjen
Subject: tmjk blog
Date Posted: 02 oktober 2007 at 23:05
http://blog.tmjk.no/ - http://blog.tmjk.no/

http://blog.tmjk.no/?p=184 - 12. og 13. november
Mere spor lagt ned. hull til traversen på øvre fiklagard saget ut. Ellers ble det satt på plass mere kabelgater.
 

06.11.2007
Øvre fiklagard tar mer og mer form. Hull til svingskive er saget ut. Nå diskuteres det om vi skal bruke skyggestasjonene til å teste ut litt balast og natur.


30.10.2007:
Ingen skal komme og si at taket vårt ikke blir bra! Og nå er det like før vi får på plass bakgrunner også. Det nærmer seg stadig mer MJ-relaterte oppgaver på anlegget.


29:10.2007
Vi har fått plottet sporplanen på oppstillingsstasjonen "Nedre Fiklagard", men det var litt problemer med å få limt den på plass. Men nå vet vi hvordan man IKKE gjør.


22.10.2007
Så er de første spor blitt lagt ned:
de%20første%20spor%20på%20nedre%20fiklagard

16.10.2007
Alle%20i%20tmjk%20tar%20i%20et%20tak
Uttrykket "å ta i et tak" har fått ny mening i TMJK.



Bloggen oppdateres omlag en gang i uka.



-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog



Replies:
Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 02 oktober 2007 at 23:17
Jeg kom med usikre skritt inn i denne legendariske klubben som 16 åring, med Märklin rundbaner som eneste ballast, i 1971 (jeg er 52 i dag!) .  Det fantastiske er at klubben fortsatt holder til i de samme lokalene.  I tillegg er jeg imponert over at dugnadsånden lever videre, sammen med gleden over å utvikle noe nytt, samtidig som Glomfjord/Vindheim sjelen lever videre.

-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: einjen
Date Posted: 23 oktober 2007 at 09:02
Da ble de første spor lagt på oppstillingsstasjonen.


-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog


Posted By: Henning L
Date Posted: 01 januar 2008 at 16:30
Bloggen vår er oppdatert flere ganger siden sist, og jeg minner bare om adressen: http://blog.tmjk.no/ - http://blog.tmjk.no/
Vi har så vidt kommet i gang med selve anlegget, nå ... I vår er målet at vi skal få lagt spor nok til en kjørbar strekning med tre stasjoner og ganske lange kjørestrekk. Følg med!

-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Henning L
Date Posted: 13 februar 2008 at 02:32
Vi oppdater bloggen vår stadig vekk, vi, og vi kan nok en gang rapportere om at arbeidet med det nye anlegget skrider framover! Vi har også lagt ut litt info om planene våre under fanen "Det nye anlegget". Mer vil komme ...
http://blog.tmjk.no/ - http://blog.tmjk.no/


-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: ses
Date Posted: 27 mars 2008 at 07:16
Vi nærmer oss den "store" åpningen av første parsell på Glomfjordbanen 3. Tirsdag 1. april skal det skje, med kjøring mellom de to første stasjonene. Noen må nok jobbe livet av seg i helga mens andre (=meg) er blitt fristet over Ævne til å dra på Fremotreff på Arendal. Bloggen vår oppdateres jevnlig, typisk hver tirsdag kveld. Fra siste blokkinnlegg kan du lese om hvordan vil bygget bakgrunn for Undredal stasjon og hvordan den ble bugsert på plass i ett stykke (ca 6 meter lang) tilbake på plass. Slik ble det når den var på plass og man ser bakgrunnene for nivå 1 og 2. Over Undredal på første nivå, skal komme Vindheim stasjon, en stor forgreningsstasjon med sidespor til Kroken gruver.




-------------
Svein S


Posted By: Henning L
Date Posted: 16 april 2008 at 01:57
Arbeidet går videre, vi har kjørt på banen nå, med http://blog.tmjk.no/?p=292 - høytidelig åpning for 14 dager siden! Nå går det i http://blog.tmjk.no/?p=301 - maling, sparkling og sporlegging.
I tillegg justeres planene, og i bloggen ligger nå http://blog.tmjk.no/?p=305 - noen nye planer for de fryktelige Olmliene ... Tanker og synspunkt mottas gjerne!

-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Håvard H
Date Posted: 03 desember 2008 at 09:34
Originally posted by Henning L Henning L wrote:


I tillegg justeres planene, og i bloggen ligger nå http://blog.tmjk.no/?p=305 - noen nye planer for de fryktelige Olmliene ... Tanker og synspunkt mottas gjerne!


Dozerne i baneavdelingen har nå overvunnet vanskene, og parsellen mellom Undredal og Olmli er nå åpnet for prøvedrift!



I disse usikre tider kan vi opplyse om at vi har jobb til *mange* anleggsarbeidere!

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: jevistad
Date Posted: 03 desember 2008 at 16:07
Det blir spennende å følge den topografiske utviklingen i Olmliene!
Litt uvanlig med den laveste siden i bakkant, men jeg går ut i fra at det er med vilje?
Litt vanskelig å komme til når man skal superdetaljere spor og landskap kanskje?
Skulle ønske det ikke var så langt å reise, da hadde jeg takket ja til innbydelsenSmile


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: ses
Date Posted: 03 desember 2008 at 18:04
Anlegget er bygget i seksjoner, og det er meningen at man kan ta ut en seksjon for å komme bedre til under byggingen. Til venstre i bildet skal det komme en rad seksjoner til som blir høye, for det skal gå et spor oppover i høyden so skal gå opp i 170 cm høyde slik at man får en enkel duck under og banen kan komme seg over til motsatt side av den gjennomgående gangpassasjen. Olmliene blir der mye mer dramatisk enn det det ser ut til nå. Men i stedet for å legge tre spor i tre ulike etasjer oppover dalssida, har Henning konstruert det litt uvanlig ved at banen i midten ligger lavest, helt nede ved elva Olma. Det har også noe med at det gav en bedre sporføring inn til helixen som skal bringe banen opp til 2.etasje. 

-------------
Svein S


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 04 januar 2009 at 15:30
Jeg ble veldig inspirert av å lese historien om Glomfjord- og Vindheimbanen i MJ-bladet og gav meg til å studere sporplanen på hjemmesidene til tmjk-inngående. Men det er et par ting jeg ikke får helt til å stemme. Bygger dere Omliene slik det er planlagt her? : http://blog.tmjk.no/wp-content/uploads/2008/02/plan2-mars-07.PNG - http://blog.tmjk.no/wp-content/uploads/2008/02/plan2-mars-07.PNG

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: ses
Date Posted: 04 januar 2009 at 16:48
Nei

-------------
Svein S


Posted By: Håvard H
Date Posted: 04 januar 2009 at 17:32
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Jeg ble veldig inspirert av å lese historien om Glomfjord- og Vindheimbanen i MJ-bladet og gav meg til å studere sporplanen på hjemmesidene til tmjk-inngående. Men det er et par ting jeg ikke får helt til å stemme. Bygger dere Omliene slik det er planlagt her? :


Hyggelig å kunne være til inspirasjon!
Som Svein allerede har svart så har det skjedd noen vesentlige endringer i Olmliene.

Her er de nyeste sporplanene som pdf-filer:

http://www.folk-rovere.org/mj/bilder/sporplan_nedre.pdf - Nedre nivå

http://www.folk-rovere.org/mj/bilder/sporplan_ovre.pdf - Øvre nivå

Bemerk at planene ikke er helt ferdig. Spor i blått er uferdige greier, se feks. Ørskosen på nedre nivå.

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 04 januar 2009 at 18:33
Se det ja. Da skjønner jeg plutselig litt mer. Fikk ikke bildene til å stemme med tegningen på bloggen.

Utrolig moro at det er flere og flere som bygger anlegg med en historie bak, og med "operation" i baktankene.


-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Henning L
Date Posted: 04 januar 2009 at 23:46
Nå er bloggen vår oppdatert, også ...

-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 05 januar 2009 at 11:48
Nice! Det ble mye morsommere å følge med bloggen etter å ha lest historien i MJ-bladet også. Det var dessuten utrolig flotte kart du hadde laget Henning. Tar du på deg oppdrag?

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     




Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net