Identifikasjonsskilt for lyssignal |
Post Reply |
Author | ||
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 18 mars 2013 at 20:16 |
|
Ref. togframføringsforskriften (http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-20080229-0240-040.html)
Antar dette er siste versjon... Med alle de fine lyssignalene som nå er tilgjengelig så lurer jeg på hvordan signalene merkes. "W" har jeg klart... 1. Bokstavmerking: Hvordan brukes bokstavene A - K for innkjørsignal; spor 1 = A eller er det A2 etc? 2. Nummerering: Er hovedsignal merket fortløpende langs en banestrekning feks Rørosbanen eller er nummereringen delt opp for mindre strekk på en bane? 3. Nummerering: Er det intern stasjonsnummerering på signaler innenfor stasjonsområdet (eks innenfor innkjør hoved og utkjør hoved)? Kan noen kanskje bruke sporplanen i denne tråden http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7437&title=nsker-rd-tips-om-lyssignalering-av-stasjon
Edited by Terje Skram - 18 mars 2013 at 20:23 |
||
Terje
|
||
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg tar dette bare fra husken da jeg lærte sikkerhetsreglementet til NSB for tjeneste på Krøderbanen. Forskriften sier ikke alt mht. hvordan bokstavrekkefølgen skal være ved flere spor inn og ut på en stasjon, men hovedprinsippet er at man bruke annenhver bokstav i alfabetet gjeldende for hver retning. Innkjørsignaler merkes slik:
Utkjørsignaler merkes slik:
Huskeregelen for nummerering av utkjørsignalene er "Lenger Nord" fra Oslo, og "Mot Oslo" mot Oslo. Edited by KjellAn - 18 mars 2013 at 21:16 |
||
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
||
Credit
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 36 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tommelfingelregel innkjørsignaler: A, C, E osv brukes på signaler som man møter når man kjører vekk (Away) fra oslo, B,D,F osv møter man når man kjører mot (Back) Oslo. Edited by Credit - 18 mars 2013 at 21:38 |
||
Truls Rasmussen
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mener å ha hørt at det er omvendt på Østfoldbanen.
|
||
Svein S
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
En granskning av bilder fra Østfoldbanen bekrefter det jeg skrev. Signalene på Østfoldbanen er litrert omvendt av hva som er standard ellers.
|
||
Svein S
|
||
hsa77
Medlem i MJF Joined: 15 desember 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 162 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Se her: https://trv.jbv.no/wiki/Signal/Prosjektering/Lyssignal/Merking_av_lyssignal
Dette er hvordan nye hovedsignaler nummereres i dag. Etter at GSM-R togradio ble innført for noen få år siden har alle hovedsignaler blitt merket med stedskode i tilleg til bokstav og tall. Signalene har imidlertid beholdt den gamle nummereringen, dvs at de fleste hovedsignaler kun har et tresifret signalnummer - firesifrede nummer finner vi på nye strekninger som Askerbanen og Gardermobanen. På strekning uten fjernstyring har hovedsignalene bare bokstav og stedskode. Edited by hsa77 - 19 mars 2013 at 08:56 |
||
Håkon
N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro |
||
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for svar og lenke.
Da prøver jeg meg på Hokksund: - Hovedutkjør for Sørlandsbanen merkes: L, fire siffer siste tall 3, HOK - Hovedutkjør Randsfjord merkes: M, fire siffer siste tall 4, HOK Fant dette gamle bildet som ikke helt stemmer med dagens sproplan?
|
||
Terje
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
L og M går ikke i samme retning, for man tar annenhver bokstav i samme retning. Det blir som på bildet: L og N.
|
||
Svein S
|
||
hsa77
Medlem i MJF Joined: 15 desember 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 162 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Bildet viser nok stasjonen før fjernstyring, signalene har kun bokstav og ikke nummer. Det ser også ut som om det kun er ett utkjørhovedsignal for hver banestrekning, dvs flere togspor deler utkjørhovedsignal - det er ikke normalt på en fjernstyrt stasjon - da skal alle togspor ha eget utkjørhovedsignal.
Hokksund stasjon per i dag har 3-sifrede nummer. Stasjonen har fire togspor, det er mulig å kjøre til/fra både Randsfjorfdbanen og Sørlandsbanen fra alle togspor. Innkjørhovedsignalet i kjøreretning fra Oslo (nærmest Steinberg) er merket A 151 HOK. Utkjørhovedsignalene i retning Kongsberg/Hønefoss er merket slik:
Innkjørhovedsignal fra Sørlandsbanen mot Oslo B 152 HOK Utkjørhovedsignalene i retning mot Oslo
Innkjørhovedsignalet fra Randsfjordbanen mot Oslo D 15? HOK. Edited by hsa77 - 20 mars 2013 at 21:53 |
||
Håkon
N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro |
||
hsa77
Medlem i MJF Joined: 15 desember 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 162 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Etter å ha "forsket" litt på strekningen Drammen - Kongsberg drister jeg meg til å trekke følgende konklusjoner på nummerering av hovedsignaler på en "gammel" fjernstyrt enkeltsporet strekning:
Alle stasjoner har et eget tosifret nummer, dette nummeret utgjør de to første sifrene av signalets nummer. Alle utkjørhovedsignal for samme kjøreretning har samme signalnummer, kun bokstaven er forskjellig. Har prøvd å lage en liten oversikt som kan brukes for å lage forbilderiktig nummerering av enkle stasjoner. nn er stasjonens nummer. Innkjørhovedsignal A nn1 - kjøreretning frA Oslo (økende kilometer) Utkjørhovedsignalene L nn3, N nn3, P nn3, T nn3 - kjøreretning fra Oslo (Lenger Nord - økende km) Innkjørhovedsignal B nn2 - kjøreretning mot Oslo (avtagende km) Utkjørhovedsignalene M nn4, O nn4, S nn4, Y nn4 - kjøreretning Mot Oslo (avtagende km) Hovedtogsporet har utkjørhovedsignalene L og M, uansett om dette er spor 1 eller 2 på stasjonen. Stasjonsnummereringen er stigende i kjøreretning fra Oslo. Gulskogen 11, Daler 12, Mjøndalen 13, Steinberg 14, Hokksund 15, Vestfossen 17, Darbu 18, Krekling 21, Skollenborg 22. Legg merke til at man har hoppet over noen nummer, kanskje for å ha plass til fremtidige nye stasjoner/signaler ?. Stasjonsnummereringen er unik innenfor toglederområdet. Disse "reglene" gjelder ikke på større stasjoner som f.eks Oslo S og Skøyen (her har man også kun 3-sifrede signalnummer). Nye strekninger har 4-sifrede signalnummer, da gjelder nok systemet i wikien jeg linket til i et tidligere innlegg. Dersom man modellerer nåtiden skal man også ha en to eller tre bokstavs stedskode på alle signalene. Denne stedskoden forteller hvilken stasjon signalet er på, f.eks DRM - for Drammen, SV - Sandvika, HOK - Hokksund. |
||
Håkon
N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro |
||
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk skal dere ha for oppklaring. Da skal det være mulig å få merket skiltene på en riktig måte, og så får jeg satse på at hvis noen skulle se resultatet så har de ikke den kompetansen dere besitter
|
||
Terje
|
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |