Print Page | Close Window

Identifikasjonsskilt for lyssignal

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Sporleggeren
Forum Description: Om skinnegang, under/overbygning, signaler og kontaktledning. Dvs. jernbanens kjøreveg
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7697
Printed Date: 15 mai 2024 at 23:32
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Identifikasjonsskilt for lyssignal
Posted By: GETEL57
Subject: Identifikasjonsskilt for lyssignal
Date Posted: 18 mars 2013 at 20:16
Ref. togframføringsforskriften ( http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-20080229-0240-040.html" rel="nofollow - http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-20080229-0240-040.html )
Antar dette er siste versjon...
 
Med alle de fine lyssignalene som nå er tilgjengelig så lurer jeg på hvordan signalene merkes. "W" har jeg klart...
 
1. Bokstavmerking: Hvordan brukes bokstavene A - K for innkjørsignal; spor 1 = A eller er det A2 etc?
 
2. Nummerering: Er hovedsignal merket fortløpende langs en banestrekning feks Rørosbanen eller er nummereringen delt opp for mindre strekk på en bane?
 
3. Nummerering: Er det intern stasjonsnummerering på signaler innenfor stasjonsområdet (eks innenfor innkjør hoved og utkjør hoved)?
 
Kan noen kanskje bruke sporplanen i denne tråden http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7437&title=nsker-rd-tips-om-lyssignalering-av-stasjon" rel="nofollow - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7437&title=nsker-rd-tips-om-lyssignalering-av-stasjon


-------------
Terje



Replies:
Posted By: KjellAn
Date Posted: 18 mars 2013 at 21:13

Jeg tar dette bare fra husken da jeg lærte sikkerhetsreglementet til NSB for tjeneste på Krøderbanen. Forskriften sier ikke alt mht. hvordan bokstavrekkefølgen skal være ved flere spor inn og ut på en stasjon, men hovedprinsippet er at man bruke annenhver bokstav i alfabetet gjeldende for hver retning.

Innkjørsignaler merkes slik:

  • A på innkjør i retning fra Oslo
  • UA på "uriktig spor" / venstre spor v/dobbelspor
  • B på innkjør i retning mot Oslo
  • UB på "uriktig spor" / venstre spor v/dobbelspor
  • C på innkjør fra tilstøtende linje "fra" Oslo
  • UC på "uriktig spor" / venstre spor v/dobbelspor
  • D på innkjør fra tilstøtende linje mot Oslo
  • UD på "uriktig spor" / venstre spor v/dobbelspor

Utkjørsignaler merkes slik:

  • L på utkjør i retning fra Oslo på hovedtogspor fra spor 1
  • N på utkjør i retning fra Oslo på togspor fra spor 2 
  • P på utkjør i retning fra Oslo på togspor fra spor 3 
  • M på utkjør i retning mot Oslo på hovedtogspor fra spor 1
  • O på utkjør i retning mot Oslo på togspor fra spor 2 
  • S på utkjør i retning mot Oslo på togspor fra spor 3 

Huskeregelen for nummerering av utkjørsignalene er "Lenger Nord" fra Oslo, og "Mot Oslo" mot Oslo. 




-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: Credit
Date Posted: 18 mars 2013 at 21:19


Tommelfingelregel innkjørsignaler: A, C, E osv brukes på signaler som man møter når man kjører vekk (Away) fra oslo, B,D,F osv møter man når man kjører mot (Back) Oslo.

Innlegg endret  siden det kom en fin forklaring fra noen andre mens jeg skrev det.




-------------
Truls Rasmussen


Posted By: ses
Date Posted: 18 mars 2013 at 22:58
Mener å ha hørt at det er omvendt på Østfoldbanen.

-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 19 mars 2013 at 00:38
En granskning av bilder fra Østfoldbanen bekrefter det jeg skrev. Signalene på Østfoldbanen er litrert omvendt av hva som er standard ellers.

-------------
Svein S


Posted By: hsa77
Date Posted: 19 mars 2013 at 08:48
Se her:  https://trv.jbv.no/wiki/Signal/Prosjektering/Lyssignal/Merking_av_lyssignal" rel="nofollow - https://trv.jbv.no/wiki/Signal/Prosjektering/Lyssignal/Merking_av_lyssignal

Dette er hvordan nye hovedsignaler nummereres i dag. Etter at GSM-R togradio ble innført for noen få år siden har alle hovedsignaler blitt merket med stedskode i tilleg til bokstav og tall. Signalene har imidlertid beholdt den gamle nummereringen, dvs at de fleste hovedsignaler kun har et tresifret signalnummer - firesifrede nummer finner vi på nye strekninger som Askerbanen og Gardermobanen.

På strekning uten fjernstyring har hovedsignalene bare bokstav og stedskode.



-------------
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro


Posted By: GETEL57
Date Posted: 19 mars 2013 at 22:11
Takk for svar og lenke.
 
Da prøver jeg meg på Hokksund:
- Hovedutkjør for Sørlandsbanen merkes:   L, fire siffer siste tall 3, HOK
- Hovedutkjør Randsfjord merkes:             M, fire siffer siste tall 4, HOK
 
Fant dette gamle bildet som ikke helt stemmer med dagens sproplan?
http://digitaltmuseum.no/things/hovedsignaler-levert-fra-rodelkken-p-hokksund/NJB/JMF041813/gallery" rel="nofollow - http://digitaltmuseum.no/things/hovedsignaler-levert-fra-rodelkken-p-hokksund/NJB/JMF041813/gallery


-------------
Terje


Posted By: ses
Date Posted: 19 mars 2013 at 23:45
L og M går ikke i samme retning, for man tar annenhver bokstav i samme retning. Det blir som på bildet: L og N.

-------------
Svein S


Posted By: hsa77
Date Posted: 20 mars 2013 at 21:51
Bildet viser nok stasjonen før fjernstyring, signalene har kun bokstav og ikke nummer. Det ser også ut som om det kun er ett utkjørhovedsignal for hver banestrekning, dvs flere togspor deler utkjørhovedsignal - det er ikke normalt på en fjernstyrt stasjon - da skal alle togspor ha eget utkjørhovedsignal.

Hokksund stasjon per i dag har 3-sifrede nummer. Stasjonen har fire togspor, det er mulig å kjøre til/fra både Randsfjorfdbanen og Sørlandsbanen fra alle togspor.

Innkjørhovedsignalet i kjøreretning fra Oslo (nærmest Steinberg) er merket A 151 HOK.

Utkjørhovedsignalene i retning Kongsberg/Hønefoss er merket slik:
  • Spor 1 (avviketogspor fra Oslo, rettspor mot Hønefoss) N 153 HOK
  • Spor 2 (hovedtogspor, rettspor fra Oslo, rettspor mot Kongsberg) L 153 HOK
  • Spor 3 P 153 HOK
  • Spor 4 T 153 HOK
Innkjørhovedsignal fra Sørlandsbanen mot Oslo B 152 HOK

Utkjørhovedsignalene i retning mot Oslo
  • Spor 1 O 154 HOK
  • Spor 2 M 154 HOK 
  • Spor 3 S 154 HOK (?)
  • Spor 4 Y 154 HOK
Innkjørhovedsignalet fra Randsfjordbanen mot Oslo D 15? HOK.




-------------
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro


Posted By: hsa77
Date Posted: 20 mars 2013 at 22:15
Etter å ha "forsket" litt på strekningen Drammen - Kongsberg drister jeg meg til å trekke følgende konklusjoner på nummerering av hovedsignaler på en "gammel" fjernstyrt enkeltsporet strekning:

Alle stasjoner har et eget tosifret nummer, dette nummeret utgjør de to første sifrene av signalets nummer. Alle utkjørhovedsignal for samme kjøreretning har samme signalnummer, kun bokstaven er forskjellig.

Har prøvd å lage en liten oversikt som kan brukes for å lage forbilderiktig nummerering av enkle stasjoner. nn er stasjonens nummer.

Innkjørhovedsignal A nn1 - kjøreretning frA Oslo (økende kilometer)
Utkjørhovedsignalene L nn3, N nn3, P nn3, T  nn3 - kjøreretning fra Oslo (Lenger Nord - økende km)
Innkjørhovedsignal B nn2 - kjøreretning mot Oslo (avtagende km)
Utkjørhovedsignalene M nn4, O nn4, S nn4, Y nn4 - kjøreretning Mot Oslo (avtagende km)

Hovedtogsporet har utkjørhovedsignalene L og M, uansett om dette er spor 1 eller 2 på stasjonen.

Stasjonsnummereringen er stigende i kjøreretning fra Oslo. Gulskogen 11, Daler 12, Mjøndalen 13, Steinberg 14, Hokksund 15, Vestfossen 17, Darbu 18, Krekling 21, Skollenborg 22.  Legg merke til at man har hoppet over noen nummer, kanskje for å ha plass til fremtidige nye stasjoner/signaler ?. Stasjonsnummereringen er unik innenfor toglederområdet.

Disse "reglene" gjelder ikke på større stasjoner som f.eks Oslo S og Skøyen (her har man også kun 3-sifrede signalnummer).
Nye strekninger har 4-sifrede signalnummer, da gjelder nok systemet i wikien jeg linket til i et tidligere innlegg.

Dersom man modellerer nåtiden skal man også ha en to eller tre bokstavs stedskode på alle signalene. Denne stedskoden forteller hvilken stasjon signalet er på, f.eks DRM - for Drammen, SV - Sandvika, HOK - Hokksund.




-------------
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro


Posted By: GETEL57
Date Posted: 20 mars 2013 at 23:08
Takk skal dere ha for oppklaring. Da skal det være mulig å få merket skiltene på en riktig måte, og så får jeg satse på at hvis noen skulle se resultatet så har de ikke den kompetansen dere besitter

-------------
Terje



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net