Kaifront |
Post Reply |
Author | |
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 05 september 2011 at 21:31 |
Jeg skal nå forsøke å komme meg litt videre på Torskeholmen - påbygningen til Grimstad stasjon, og lurer på om noen har noen gode bilder eller kan fortelle meg hvordan en kaifront på begynnelsen av 60-tallet bør se ut?
Slik ser det ut nå : På grimstad versjon 1 laget jeg det slik som på bildet under, men jeg har en mistanke om at dette ikke er helt riktig : |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det må vel bli en steinsatt mur, siden sporene går oppå. Her i Bodø bygget man kaianlegg på betongpilarer med betongdekke+spor, men det var så klart på mitten av 1960-tallet. Din kai må jo ha vært lagd rundt 1910 tenker jeg.
|
|
Modellhilsen
Claes |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Når begynte man med betongkonstruksjoner egentlig?
|
|
EivindPT
Medlem i MJF Joined: 15 oktober 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 36 |
Post Options
Thanks(0)
|
Betongkonstruksjoner tok skikkelig fart først etter andre verdenskrig i Norge. Det fins bygg fra før denne tiden også, men vil vel tro at sannsynligheten er større for at det er brukt sten og fylt ut i vannet som Claes nevner..
Har du noen bilder av Torskeholmen som indikerer om dette er en odde som stikker ut i vannet og som det bare er bygget til Kai rundt slik at de lagde en stenmur og deretter fylte inn bak? Her følger link som viser eksempel på hvordan det kan gjøres: http://uter.idium.no/keli8381.tmp/hXGXzSwRfK2y.3.idium |
|
EivindPT
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ellers har du to varianter fra Barbu i Arendal:
Den gamle steinkaia på østsiden:
Og den noe nyere Tollbodkaia:
Begge er desverre borte nå
Hilsen Halvor
|
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Eide kai i Granvin. Denne ble bygget av tyskerene i 1942, da de hadde dristofflager i ene tunnelen oppe i skjervet. Med dette forlenget de Hardangerbana disse meterene. Hengslene fra dørene kan ses den dag i dag på denne ene tunnelportalen! Betongdekke med betongpåler.
Foto: Svein Ulvund (www.vossnow.net) |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fra wikipedia: # Betongkai på Granerudstøen, Nesodden, (1910). Første kai med undervannstøpte betongpilarer. # Nykaien, Kristiansund (1913-1914). Ingeniør August Gundersen ved A/S Høyer-Ellefsen fikk her oppført en 423 meter lang kai med et dekke støttet av 143 undervannstøpte betongpilarer. Ellers mener jeg å ha lest at en av Norges første (om ikke den første) jernbetongbygning var kisbingene på Løkken. Disse ble bygd på 20-tallet. |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for alle innspill. I og med at betongkaier var såpass tidlig ute, velger jeg å lage Torskeholmen slik den fremstår i dag. Jeg tok en tur ned dit og knipset blant annet dette bildet :
Nå gjenstår det bare å forsøke å modellere noe som likner. |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tja. Vi hiver oss uti det
Edited by Mr Bridger - 16 oktober 2011 at 23:35 |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |