Ulyder i NMJ EL13 |
Post Reply |
Author | |
hakhe
Medlem i MJF Joined: 30 desember 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 86 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 31 mars 2015 at 21:50 |
God kveld godtfolk!
Jeg har to EL13 lok fra NMJ, 2136 og 2144. Begge disse går fin fint men begge har en sånn utrolig irriterende pipelyd fra boggiene tror jeg. Er det noen andre som har opplevd dette? Uten at jeg har sjekket nøyere etter så kan det høres ut som om det er hjulene som gnisser mot plastikken i boggiene. Kan noen anbefale løsning, kanskje smøring? |
|
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Pipelyder under kjøring skyldes i praktisk talt alltid at det ene eller begge motoraksellagrene er tørre. Det er svært sjelden at pipelyder kommer fra noe annet sted.
Les i bruksanvisningen og finn ut hvordan du kommer til motoren. Ta en LITEN oljedråpe på en nål og plasser oljedråpe inn akkurat der motorakselen kommer ut av motoren, slik at den trekker inn i lageret. Oljedråpen skal være så liten som overhode mulig. For mye olje er nesten like ille som ikkenoe olje. Dette gjelder absolutt alle mj-lokomotiver, uten unntak. Generelt er det motoraksellagrene som trenger smøring. Akslene for tannhjul eller snekkedrev mellom motor og hjulaksler trenger også litt smøring, men bare veldig lite. Snekkedrev skal generelt smøres med fett, men snekkedrev lager aldri pipelyder. Selve hjulakslene skal også bare ha svært sparsomt med olje (eller fett, hvis dette er anbefalt fra produsenten). Hvis det er hjul som gnisser mot plast vil det vanligvis ikke bli pipelyder, det blir heller noe skurrelyd. Da er det noe som er skjevt eller løst. Da hjelper det ikke å smøre, det vil bare skape andre problemer. |
|
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sjekk strømopptakene som sleper mot innsiden av hjulene. Det kan være at noen av dem står i en ugunstig vinkel. Dette er dessverre ikke unormalt fra fabrikk når det gjelder NMJ El13...
|
|
Per Einar Orebe
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 333 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det trenger ikke bare være motor/driv aksel som må smøres, men også løpende aksler. Har erfart dette med ei motorvogn der ikke alle aksler er drivende.
|
|
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
På noen eksemplar av NMJ El13 var det ikke akkurat mangel på olje som var problemet: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6196&KW=El13&PID=17039958&title=nmj-el-132143-gammeldesign#17039958
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg mener at mange av El13 hadde manglende/dårlige "punkter" der strømavtakerene ligger an mot hjulene? - Mener å huske at jeg måtte "friske opp" noen slike "tupper" med en kjørner mot en trekloss.
Da blir det bare ett punkt på strømavtakeren som ligger an mot hjulene, ellers kan hele opptakerblikket subbe. Da det er stanset ut, inneholder det grader som ellers kan frembringe slike lyder. |
|
hakhe
Medlem i MJF Joined: 30 desember 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 86 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tusen takk for svar alle sammen! Da har jeg litt å plukke med på hytta i påsken! God påske til dere alle!
|
|
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |