MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Fremo-Modul tips.

 Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
akselstog Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Medlem siden: 12 august 2017
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 27
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér akselstog Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Fremo-Modul tips.
    Sendt: 30 oktober 2018 kl. 19:11
Har kanskje tenkt å bygge en Fremo modul og forbildet er Garvannselva bru. Siden jeg har en identisk jernbanebru av denne typen i modell og landskapet er ganske enkelt er dette grunnen til jeg valgte dette utgangspunkt (og at jeg har mye Y1 nostalgi derfra) til min kanskje første Fremo modul. Men da trenger jeg svar på noen ting. 1: Hvor får man kjøpt modulkasser? 2: Hvordan er det å bygge bruer i sportraseen som følger med modulkassen. Da kan det hende at jeg får bygd min første Fremo modul. Jeg er takknemlig for alle tips :) 
Til toppen
akselstog Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Medlem siden: 12 august 2017
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 27
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér akselstog Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 oktober 2018 kl. 19:11
Foto er fra Roy Olsens sider Smile
Til toppen
cfsalicath Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 13 mai 2015
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 73
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (1) Thanks(1)   Sitér cfsalicath Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 oktober 2018 kl. 22:18
Velkommen til Fremo-verdenen!

Anbefaler Frode Svendsen sine modulkasser: https://frode37.wixsite.com/fremo
De er enkle å sette sammen og blir lette og solide kasser. Jeg har nå 4,5m med sånne Cool 

Hvordan det er å kutte opp traséen vet jeg ikke, men jeg må finne det ut snart da jeg skal innpasse en bro på neste byggetrinn. Sporunderlaget vil jo bidra til stivhet i lengderetningen, men den kan man nok løse med å sette et stag på langs mellom to tverrstivere der du gjør kutt i sporunderlaget. På den annen side kan det hende sporunderlaget ikke har så mye å si, dette kan nok Fremo-maestroene her inne si mer om.
Med vennlig hilsen

CF Salicath
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 586
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (1) Thanks(1)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 oktober 2018 kl. 23:22
Hei Aksel,

En modul med bro, elv og vei er et fint motiv for en FREMOdul. Men det å dele opp sportraseen for å få inn broa krever en rimelig stor grad av nøyaktighet, så det må du ta med i vurderingen. Underlaget for sporet må forankres på begge sider av broa, fortrinnsvis i modulsidene, slik at det ikke blir noe svikt i underlaget.
Det er fullt mulig å bygge en slik modul fra et modulbyggesett, jeg har selv gjort det for flere år siden.

Modulbyggesett kan du få tak i fra signaturen Bomskudd på dette forumet, se https://frode37.wixsite.com/fremo

Hilsen Halvor
Til toppen
akselstog Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Medlem siden: 12 august 2017
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 27
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér akselstog Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 31 oktober 2018 kl. 15:14
Takk for all hjelp Blir gøy å se om jeg får kjøpt et modulbyggesett og bygge min første modul Jeg har et anlegg også som tar opp et helt rom Dette kan man følge prosessen av ved å følge "Togrommet" på Facebook Kan sikkert legge ut noen bilder her også
Til toppen
GeirM Se rullemeny
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Medlem siden: 19 oktober 2013
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 122
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér GeirM Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 31 oktober 2018 kl. 23:33
Stå på Aksel - vi trenger slike entusiaster som deg :)
Med vennlig hilsen
Geir Melgårdsbakken, CCO Tøff-tøff MEDIA
Redkatør MJ-bladet, Modelljernbaneforeningen i Norge
Til toppen
akselstog Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Medlem siden: 12 august 2017
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 27
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér akselstog Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 01 november 2018 kl. 09:22
Til toppen
ses Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3837
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 01 november 2018 kl. 23:00
Sitat: akselstog akselstog skrev:

Har kanskje tenkt å bygge en Fremo modul og forbildet er Garvannselva bru. Siden jeg har en identisk jernbanebru av denne typen i modell og landskapet er ganske enkelt er dette grunnen til jeg valgte dette utgangspunkt (og at jeg har mye Y1 nostalgi derfra) til min kanskje første Fremo modul. Men da trenger jeg svar på noen ting. 1: Hvor får man kjøpt modulkasser? 2: Hvordan er det å bygge bruer i sportraseen som følger med modulkassen. Da kan det hende at jeg får bygd min første Fremo modul. Jeg er takknemlig for alle tips :) 

Da antar jeg at det er en selvbygget modell, for jeg har aldri sett kjøpemodell av den brotypen. Dette er for øvrig en ganske utbredt brotype hos fd. NSB, 20 - 27 meter lang er de utført som, og passer slik sett godt inn på norske MJ-anlegg:
Svein S
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2199
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 02 november 2018 kl. 11:24
Det finnes en messingbro fra Real Modell. Den er bueformet og filigran. Har bygget Bro 21 selv og den kan anbefales. Lettbygd og fleksibel, slik at man kan bygge den slik det passer inn. Vet ikke om samme brotype finnes i Norge - men det er sannsynlig at det er en eller flere av samme type? Noe liknende var i bruk på Flekkefjordsbanen ved Sirnes Bro.
Man kan bygge broen slik at buen vender ned også.
 
Elles hadde Airfix en slik bro som vises på bilde ovenfor for 60 år siden. Den holder vel ikke dagens krav?
Til toppen
ses Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3837
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 02 november 2018 kl. 11:44
MJ handler alltid om kompromisser i forhold til forbildet. Selv valgte jeg å bruke et noen Vollmer-broer for å gjenskape bro over Gaula ved Støren, med litt kit-bashing, bl.a. la jeg på kjørebane på utsiden slik denne broa har/hadde(?).
Men siden trådstarteren bruke ordet "identisk" tenkte jeg at det kanskje var en skalamodell bygget etter forbildet.
Og akkurat den broa interesserte meg, dels fordi jeg altså har bygget den selv etter NSBs tegninger for ca 30 år siden, dels fordi jeg skriver på en artikkel til MJ-bladet om hvordan selvbygge broer ved hjelp av plastprofiler med nettopp den brotypen som byggeprosjektet. Her er en liten smakebit på det som kommer en eller annen gang når jeg får bygd eksemplar nr. 2 av broa ferdig:
[img]
Svein S
Til toppen
ses Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3837
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (1) Thanks(1)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 02 november 2018 kl. 11:56
Sitat: cfsalicath cfsalicath skrev:

...

Hvordan det er å kutte opp traséen vet jeg ikke, men jeg må finne det ut snart da jeg skal innpasse en bro på neste byggetrinn. Sporunderlaget vil jo bidra til stivhet i lengderetningen, men den kan man nok løse med å sette et stag på langs mellom to tverrstivere der du gjør kutt i sporunderlaget. På den annen side kan det hende sporunderlaget ikke har så mye å si, dette kan nok Fremo-maestroene her inne si mer om.

Modulkasser med fire vegger av finér er vel stivt nok i seg selv, så det tror jeg går helt greit. Men det gjør selvsagt ingenting om man legger en drager under det hele og da fortrinnsvis slik at den danner "gulvet" på det laveste punktet under broa. Man må jo uansett ha et eller annet der som fanger opp laveste nivå av landskapet. Selv har jeg brukt Litex våtromsplater som "gulv" i en modul. De er lette og stabiliserer i ale retninger dersom den er tykk nok (par cm):


Men det er visse ulemper med et slikt tett gulv under hele modulen mht tilgjengelighet. Som bildet viser brukte jeg Litex også til vegger, men det ble for spedt, så kassa måtte forsterkes senere.

Svein S
Til toppen
akselstog Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Medlem siden: 12 august 2017
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 27
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér akselstog Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 02 november 2018 kl. 16:49
Hei, det var ment å skrive "nesten identisk bru" Smile Selve brua er helt lik, men i virkeligheten er den litt lenger. Det var vel et plastbyggesett som jeg bygde for et par år siden. Smile Også takk for modulkasse tips :)
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 586
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 02 november 2018 kl. 23:31
Litt mer om kutting av sporunderlaget:

Modulbyggesettene har et integrert sporunderlag som består av 10 mm finer lagt flatt under sporet, forsterket med en finerplate på høykant slik at det blir en "T".

Når dette underlaget skal deles opp på begge sider av en bro er det viktig at underlaget og broa er fullstendig flatt og ikke har noe svikt i forhold til selve modulkassa.

Bildet nedenfor viser en detalj fra modulen som jeg bygde basert på et modulbyggesett. Konseptet er ganske likt det du viste på bildet i begynnelsen av tråden, Aksel, med bro over vei og elv:



Det jeg gjorde her var å først bygge modulkassa ferdig med alle støtter og hele sporunderlaget på plass. Deretter kuttet jeg ned modulsidene slik at vei og elv fikk riktig høyde, elva rimeligvis på laveste nivå. Så la jeg en "solid" finerplate på tvers av modulen, forankret i begge modulsidene på nivå med elva, og lenger enn brua i modulens lengderetning. Det er viktig at denne ikke har noe svikt, jeg tror jeg brukte 15 mm finer.
Deretter bygde jeg opp støtter under sporunderlaget opp fra denne plata på begge ender av brua, slik at sporunderlaget står støtt forankret i plata når det blir kuttet for å gi plass til brua.
Dermed oppnår man en stiv konstruksjon som ikke svikter rundt brua, og samtidig et greit underlag for vei og elv.

Som alltid er det viktig at sporunderlaget også går helt ut over endestykkene slik byggesettet er laget. Det har blitt bygget mange moduler hvor sporunderlaget slutter på innsiden av modulens endestykker, og omtrent samtlige får etterhvert problemer med en "bakketopp" ut mot grensesnittet til neste modul.

Hilsen Halvor


Endret av halvors - 02 november 2018 kl. 23:34
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,297 sekunder.