Print Page | Close Window

Fremo-Modul tips.

Printed From: MJF Forum
Category: FREMO-snakken
Forum Name: FREMO-snakken
Forum Description: Diskutere det meste innen FREMO
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=10706
Printed Date: 28 mars 2024 at 11:02
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Fremo-Modul tips.
Posted By: akselstog
Subject: Fremo-Modul tips.
Date Posted: 30 oktober 2018 at 19:11
Har kanskje tenkt å bygge en Fremo modul og forbildet er Garvannselva bru. Siden jeg har en identisk jernbanebru av denne typen i modell og landskapet er ganske enkelt er dette grunnen til jeg valgte dette utgangspunkt (og at jeg har mye Y1 nostalgi derfra) til min kanskje første Fremo modul. Men da trenger jeg svar på noen ting. 1: Hvor får man kjøpt modulkasser? 2: Hvordan er det å bygge bruer i sportraseen som følger med modulkassen. Da kan det hende at jeg får bygd min første Fremo modul. Jeg er takknemlig for alle tips :) 



Replies:
Posted By: akselstog
Date Posted: 30 oktober 2018 at 19:11
Foto er fra Roy Olsens sider Smile


Posted By: cfsalicath
Date Posted: 30 oktober 2018 at 22:18
Velkommen til Fremo-verdenen!

Anbefaler Frode Svendsen sine modulkasser: https://frode37.wixsite.com/fremo
De er enkle å sette sammen og blir lette og solide kasser. Jeg har nå 4,5m med sånne Cool 

Hvordan det er å kutte opp traséen vet jeg ikke, men jeg må finne det ut snart da jeg skal innpasse en bro på neste byggetrinn. Sporunderlaget vil jo bidra til stivhet i lengderetningen, men den kan man nok løse med å sette et stag på langs mellom to tverrstivere der du gjør kutt i sporunderlaget. På den annen side kan det hende sporunderlaget ikke har så mye å si, dette kan nok Fremo-maestroene her inne si mer om.


-------------
Med vennlig hilsen

CF Salicath


Posted By: halvors
Date Posted: 30 oktober 2018 at 23:22
Hei Aksel,

En modul med bro, elv og vei er et fint motiv for en FREMOdul. Men det å dele opp sportraseen for å få inn broa krever en rimelig stor grad av nøyaktighet, så det må du ta med i vurderingen. Underlaget for sporet må forankres på begge sider av broa, fortrinnsvis i modulsidene, slik at det ikke blir noe svikt i underlaget.
Det er fullt mulig å bygge en slik modul fra et modulbyggesett, jeg har selv gjort det for flere år siden.

Modulbyggesett kan du få tak i fra signaturen Bomskudd på dette forumet, se https://frode37.wixsite.com/fremo" rel="nofollow - https://frode37.wixsite.com/fremo

Hilsen Halvor


Posted By: akselstog
Date Posted: 31 oktober 2018 at 15:14
Takk for all hjelp Blir gøy å se om jeg får kjøpt et modulbyggesett og bygge min første modul Jeg har et anlegg også som tar opp et helt rom Dette kan man følge prosessen av ved å følge "Togrommet" på Facebook Kan sikkert legge ut noen bilder her også


Posted By: GeirM
Date Posted: 31 oktober 2018 at 23:33
Stå på Aksel - vi trenger slike entusiaster som deg :)

-------------
Med vennlig hilsen
Geir Melgårdsbakken, CCO Tøff-tøff MEDIA
Redaktør MJ-bladet, Modelljernbaneforeningen i Norge


Posted By: akselstog
Date Posted: 01 november 2018 at 09:22


Posted By: ses
Date Posted: 01 november 2018 at 23:00
Originally posted by akselstog akselstog wrote:

Har kanskje tenkt å bygge en Fremo modul og forbildet er Garvannselva bru. Siden jeg har en identisk jernbanebru av denne typen i modell og landskapet er ganske enkelt er dette grunnen til jeg valgte dette utgangspunkt (og at jeg har mye Y1 nostalgi derfra) til min kanskje første Fremo modul. Men da trenger jeg svar på noen ting. 1: Hvor får man kjøpt modulkasser? 2: Hvordan er det å bygge bruer i sportraseen som følger med modulkassen. Da kan det hende at jeg får bygd min første Fremo modul. Jeg er takknemlig for alle tips :) 

Da antar jeg at det er en selvbygget modell, for jeg har aldri sett kjøpemodell av den brotypen. Dette er for øvrig en ganske utbredt brotype hos fd. NSB, 20 - 27 meter lang er de utført som, og passer slik sett godt inn på norske MJ-anlegg:


-------------
Svein S


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 02 november 2018 at 11:24
Det finnes en messingbro fra Real Modell. Den er bueformet og filigran. Har bygget Bro 21 selv og den kan anbefales. Lettbygd og fleksibel, slik at man kan bygge den slik det passer inn. Vet ikke om samme brotype finnes i Norge - men det er sannsynlig at det er en eller flere av samme type? Noe liknende var i bruk på Flekkefjordsbanen ved Sirnes Bro.
Man kan bygge broen slik at buen vender ned også.
Her er en link: https://www.real-modell.de/product_info.php?cPath=7_10&products_id=88&osCsid=avhjv47t38sgshrou6oa2kfjg5" rel="nofollow - https://www.real-modell.de/product_info.php?cPath=7_10&products_id=88&osCsid=avhjv47t38sgshrou6oa2kfjg5
 
Elles hadde Airfix en slik bro som vises på bilde ovenfor for 60 år siden. Den holder vel ikke dagens krav?


Posted By: ses
Date Posted: 02 november 2018 at 11:44
MJ handler alltid om kompromisser i forhold til forbildet. Selv valgte jeg å bruke et noen Vollmer-broer for å gjenskape bro over Gaula ved Støren, med litt kit-bashing, bl.a. la jeg på kjørebane på utsiden slik denne broa har/hadde(?).
Men siden trådstarteren bruke ordet "identisk" tenkte jeg at det kanskje var en skalamodell bygget etter forbildet.
Og akkurat den broa interesserte meg, dels fordi jeg altså har bygget den selv etter NSBs tegninger for ca 30 år siden, dels fordi jeg skriver på en artikkel til MJ-bladet om hvordan selvbygge broer ved hjelp av plastprofiler med nettopp den brotypen som byggeprosjektet. Her er en liten smakebit på det som kommer en eller annen gang når jeg får bygd eksemplar nr. 2 av broa ferdig:
[img]


-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 02 november 2018 at 11:56
Originally posted by cfsalicath cfsalicath wrote:

...

Hvordan det er å kutte opp traséen vet jeg ikke, men jeg må finne det ut snart da jeg skal innpasse en bro på neste byggetrinn. Sporunderlaget vil jo bidra til stivhet i lengderetningen, men den kan man nok løse med å sette et stag på langs mellom to tverrstivere der du gjør kutt i sporunderlaget. På den annen side kan det hende sporunderlaget ikke har så mye å si, dette kan nok Fremo-maestroene her inne si mer om.

Modulkasser med fire vegger av finér er vel stivt nok i seg selv, så det tror jeg går helt greit. Men det gjør selvsagt ingenting om man legger en drager under det hele og da fortrinnsvis slik at den danner "gulvet" på det laveste punktet under broa. Man må jo uansett ha et eller annet der som fanger opp laveste nivå av landskapet. Selv har jeg brukt Litex våtromsplater som "gulv" i en modul. De er lette og stabiliserer i ale retninger dersom den er tykk nok (par cm):


Men det er visse ulemper med et slikt tett gulv under hele modulen mht tilgjengelighet. Som bildet viser brukte jeg Litex også til vegger, men det ble for spedt, så kassa måtte forsterkes senere.



-------------
Svein S


Posted By: akselstog
Date Posted: 02 november 2018 at 16:49
Hei, det var ment å skrive "nesten identisk bru" Smile Selve brua er helt lik, men i virkeligheten er den litt lenger. Det var vel et plastbyggesett som jeg bygde for et par år siden. Smile Også takk for modulkasse tips :)


Posted By: halvors
Date Posted: 02 november 2018 at 23:31
Litt mer om kutting av sporunderlaget:

Modulbyggesettene har et integrert sporunderlag som består av 10 mm finer lagt flatt under sporet, forsterket med en finerplate på høykant slik at det blir en "T".

Når dette underlaget skal deles opp på begge sider av en bro er det viktig at underlaget og broa er fullstendig flatt og ikke har noe svikt i forhold til selve modulkassa.

Bildet nedenfor viser en detalj fra modulen som jeg bygde basert på et modulbyggesett. Konseptet er ganske likt det du viste på bildet i begynnelsen av tråden, Aksel, med bro over vei og elv:



Det jeg gjorde her var å først bygge modulkassa ferdig med alle støtter og hele sporunderlaget på plass. Deretter kuttet jeg ned modulsidene slik at vei og elv fikk riktig høyde, elva rimeligvis på laveste nivå. Så la jeg en "solid" finerplate på tvers av modulen, forankret i begge modulsidene på nivå med elva, og lenger enn brua i modulens lengderetning. Det er viktig at denne ikke har noe svikt, jeg tror jeg brukte 15 mm finer.
Deretter bygde jeg opp støtter under sporunderlaget opp fra denne plata på begge ender av brua, slik at sporunderlaget står støtt forankret i plata når det blir kuttet for å gi plass til brua.
Dermed oppnår man en stiv konstruksjon som ikke svikter rundt brua, og samtidig et greit underlag for vei og elv.

Som alltid er det viktig at sporunderlaget også går helt ut over endestykkene slik byggesettet er laget. Det har blitt bygget mange moduler hvor sporunderlaget slutter på innsiden av modulens endestykker, og omtrent samtlige får etterhvert problemer med en "bakketopp" ut mot grensesnittet til neste modul.

Hilsen Halvor



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net