MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

FREMO blogg- morten.h

Svar Svar Side  <12345>
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
asai Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 27 september 2007
Land: Norway
Status: Utlogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér asai Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 mars 2009 kl. 15:58
Med en sønn som fortsatt ikke sover om nettene (7 måneder) så er det helt andre ting som foregår på nattskiftet enn modulbygging... På dagtid også for den saks skyld...

Regner med å komme sterkt tilbake etterhvert.

Med ditt tempo er du vel nesten klar til årets Arendalstreff?
Til toppen
morten.h Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 03 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér morten.h Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 mars 2009 kl. 19:13

...her går det unna så det svirWink regnet med at det ble endel timer hos Jan Roger i dag,men der tok jeg feil....for i går hadde han visst hatt en time (!) til overs og i steden for å sitte på rævva å vente på en kunde,hadde han skrudd sammen modulkassene ( på litt under en time,fantastisk...)

...dagen gjøremål ble redusert til å montere bein på modulene,skal si det gikk unnaWink....jeg rakk knapt å summe meg,ta et bilde av modulene,sette i ørepropper og legge en snus under leppa ...

.før jeg ble utstyrt med pusse maskin og en klar beskjed om å pusse klosser ( følte meg nesten som en lærling LOL). Mens jeg gjorde det ,skjærte Jan Roger lekteplank til bein. jeg sa at hvordan beina så ut ikke var så nøye,bare modulene sto støtt...Det skal da være litt møbel over det,mente Jan Roger og tok frem fresen...

....10 min senere var alle beina ferdig freste og monteringen begynte...

...støtte klosser ble limt og skutt fast med "gønner"n" ,deretter borret vi hull til bolter og monterte de. Hele dagens seanse var over på et blunk...

...2 timer etter at jeg møtte opp hos Jan Roger,sto jeg hjemme i stua mi med 3 fiks ferdige modulkasser med bein...Fikk ikke lov til å montere på beina før i morgen,limet måtte få herde godt først...best å gjøre som han sierWink

"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Til toppen
Claes Lislerud Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet

Medlem siden: 08 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Claes Lislerud Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 mars 2009 kl. 19:19
fantastisk!!!
Modellhilsen

Claes
Til toppen
morten.h Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér morten.h Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 mars 2009 kl. 19:58
Sitat: Claes Lislerud Claes Lislerud skrev:

fantastisk!!!

ja,.....nå rekker jeg opptil flere øl før Liverpool banker Real Madrid senere i kveld Wink
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Til toppen
jevistad Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norge
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jevistad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 mars 2009 kl. 22:21
Her går det virkelig unna!
Morsomt å se at mine drodlinger til deg og Dan omdannes til 3DCool
Til toppen
Dag Cato Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Medlem siden: 01 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Dag Cato Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 mars 2009 kl. 22:40
Jeg trodde real Madrid var et topplag
MVH

DC

Nå har jeg gitt opp sporvekselen på Steinsnes
Til toppen
morten.h Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér morten.h Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 mars 2009 kl. 23:18
Sitat: Dag Cato Dag Cato skrev:

Jeg trodde real Madrid var et topplag
  vi understeker VAR!......nå er de omtrent like rævva som Larvik Turn...( ingen liker dem )Wink

Morten Hagen
Til toppen
morten.h Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér morten.h Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 mars 2009 kl. 23:22
Sitat: jevistad jevistad skrev:

Her går det virkelig unna!
Morsomt å se at mine drodlinger til deg og Dan omdannes til 3DCool
  det var dine ord.......stambanen,er det drodling også?Wink

Morten Hagen
Til toppen
Snikkaren Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 11 april 2006
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Snikkaren Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 mars 2009 kl. 23:26
Sitat: morten.h morten.h skrev:

...2 timer etter at jeg møtte opp hos Jan Roger,sto jeg hjemme i stua mi med 3 fiks ferdige modulkasser med bein... 

Masseproduksjon satt i systemLOL

Ang. Liverpool vs R.Madrid
For å sitere mr Solèr, Liverpool spiller moderne, og R.M spiller fremdeles som for 10 år sia...
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Til toppen
Dan Rasmussen Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Medlem siden: 05 november 2004
Land: Denmark
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Dan Rasmussen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 mars 2009 kl. 23:35
Hei Jon Einar og Morten Smile

3D og 350 km Wink kan nogen slå den ?

Nu må jeg videre med de to næste - så står vi lige.

Mange hilsner
Dan

En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Til toppen
morten.h Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér morten.h Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 mars 2009 kl. 20:44

I dag har jeg stått ute i sola,drukket utepils og malt moduler. Dette er  den delen av jobben som ikke er veldig gøy,men alikevel må gjøres...rakk å male alle tre moduler utvendig samt en av de innvendig. Nå får de tørke til i morgen,før jeg tar de to siste innvendig...

Morten Hagen
Til toppen
Snikkaren Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Snikkaren Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 mars 2009 kl. 20:48

I dag har jeg stått ute i sola,drukket utepils ..... Dette er  den delen av jobben som ikke er veldig gøy...

WinkJaja, førsteinntykket kan jo være feil....LOLLOLLOLLOL
Ove

- Charles M. Schulz
Til toppen
MY1201 Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Medlem siden: 08 september 2006
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér MY1201 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 august 2009 kl. 00:54
Nå, hvordan går det med byggingen?
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Til toppen
Stasjonsmester Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 04 februar 2009
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Stasjonsmester Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 august 2009 kl. 13:43
Dead Dette ser ut til å gå for tregt Morten husk det er kun 44 dager igjen til messa. Lågen stasjon må bli ferdig til det
Arild
Til toppen
morten.h Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér morten.h Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 august 2009 kl. 17:03
Sitat: Stasjonsmester Stasjonsmester skrev:

Dead Dette ser ut til å gå for tregt Morten husk det er kun 44 dager igjen til messa. Lågen stasjon må bli ferdig til det

...hehe, jeg bygger kjappest under press Wink Er så smått i gang med å gjøre ferdig sporvekslene....

Morten Hagen
Til toppen
Snikkaren Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Snikkaren Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 august 2009 kl. 17:07
Er de ifra Fast Tracks?

Ove

- Charles M. Schulz
Til toppen
morten.h Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér morten.h Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 august 2009 kl. 17:10
Sitat: Snikkaren Snikkaren skrev:

Er de ifra Fast Tracks?

Dette er Jevistad veksler... furulistene jeg bruker som sviller, er 3x 2 mm og kommer fra Wisløff.

Morten Hagen
Til toppen
morten.h Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér morten.h Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 august 2009 kl. 00:05

viser kjapt 1 stk. ferdig malt veksel........svillene ser noe for lyse ut siden jeg sprøytet skinnene i etterkant med rust ( fikser det problemet når jeg legger pukk).....so far, so good Wink

edit : skriveleif

Endret av morten.h - 30 august 2009 kl. 00:07

Morten Hagen
Til toppen
morten.h Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér morten.h Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 september 2009 kl. 19:26
testing testing...

Endret av morten.h - 09 september 2009 kl. 19:27

Morten Hagen
Til toppen
morten.h Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér morten.h Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 september 2009 kl. 19:31
I går hadde jeg hyggelig besøk fra nordre Vestfold og fikk kyndig opplæring i det elektriske på fremo modulene mine.Av en eller annen grunn ble alle ledninger bortsett fra en,for kort. Etter litt grubling fant vi ut at det neppe var øyemålet til Eika det var noe "gæli" med,snarere heller tegningen til Jon Einar. Vi mistenker at han har brukt Thailandske cm. som måle enhet ( alle vet jo at Thailandske cm. er noe lenger enn Europeiske) Wink....problemet ble ganske raskt rettet opp....

....etter noen timer med mekking,juging og intagelse av et bedre måltid mat,forlot Eika åstedet...jeg begynte å legge korkunderlag i hovedsporet,noe jeg regner med å bli ferdig med i dag..

Morten Hagen
Til toppen
Dan Rasmussen Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Medlem siden: 05 november 2004
Land: Denmark
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Dan Rasmussen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 september 2009 kl. 20:05
Hei du gamle

Fine sager - fine sager. Clap 

Kan I ikke bare gå over til tommer, dem er der vist ikke forskel på - bortset fra altså de engelske og amerikanske og alle de andre LOL- men pyt.

Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Til toppen
morten.h Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér morten.h Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 september 2009 kl. 21:23
Er det noen som vet hva korrekt Norsk svilleavstand er i H0 ?......hvis jeg ikke tar feil står svillene litt for tett på både peco code 75 og roco code 83 i forhold til hva det skal være her på berget....

Morten Hagen
Til toppen
jevistad Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jevistad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 september 2009 kl. 21:28

Er det noen som vet hva korrekt Norsk svilleavstand er i H0 ?......hvis jeg ikke tar feil står svillene litt for tett på både peco code 75 og roco code 83 i forhold til hva det skal være her på berget....
På betongsvillespor er vanlig avstand 60cm i 1:1, eller ca 7mm i H0 (c-c)
På spor med tresviller varierer det en del, men ikke tettere enn 60cm her heller, og kan være opptil 90cm (f.eks som på Flekkefjordbanen)
Til toppen
morten.h Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér morten.h Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 september 2009 kl. 21:33

På betongsvillespor er vanlig avstand 60cm i 1:1, eller ca 7mm i H0 (c-c)
På spor med tresviller varierer det en del, men ikke tettere enn 60cm her heller, og kan være opptil 90cm (f.eks som på Flekkefjordbanen)

Takker!....da bruker jeg konsekvent 7 mm, så slipper jeg unna med å lage bare en mal....Wink

Endret av morten.h - 09 september 2009 kl. 21:34

Morten Hagen
Til toppen
jevistad Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jevistad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 september 2009 kl. 21:36

700-750mm synes å være vanlig på sidespor, glemte å skrive detWink

Husk også dobbeltsviller for hver 12.meter på sidesporene

Endret av jevistad - 09 september 2009 kl. 21:38
Til toppen
morten.h Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér morten.h Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 september 2009 kl. 21:44

700-750mm synes å være vanlig på sidespor, glemte å skrive detWink

Husk også dobbeltsviller for hver 12.meter på sidesporene

Takker igjen!Wink

Har lagt ferdig korkunderlaget i hovedsporet i dag,samt testkjørt litt Wink I morgen skal jeg plassere vekslene på korrekt sted så jeg får borret hull til tortoisene,samt lagt litt mere kork der hvor vekslene skal være....etter det blir det skråskjæring av kantene samt litt pussing med sandpapir.

Morten Hagen
Til toppen
morten.h Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér morten.h Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 september 2009 kl. 22:35
Sitat: Dan Rasmussen Dan Rasmussen skrev:

Hei du gamle

Fine sager - fine sager. Clap 

Kan I ikke bare gå over til tommer, dem er der vist ikke forskel på - bortset fra altså de engelske og amerikanske og alle de andre LOL- men pyt.

Dan

hehe.....vurderer å bruke Cicero som måle enhet fra nå av LOL

EDIT : For de som ikke kjenner til måle enheten Cicero,kan jeg fortelle at det en måle enhet som brukes innen grafisk.  1 Cicero = 1/6 fransk tomme , 1/2 Cicero = 1 petit, 12 didot= 1 Cicero....confusing ?....LOL

Endret av morten.h - 09 september 2009 kl. 23:18

Morten Hagen
Til toppen
morten.h Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér morten.h Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 11 september 2009 kl. 19:23

Flytte sviller er gøy.....Tongue...bare 7 meter igjen.......LOL

Morten Hagen
Til toppen
morten.h Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér morten.h Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 11 september 2009 kl. 23:54

Da har jeg lagt skinner med sviller etter Norsk standard frem til første veksel i hovedspor.....stopper her så lenge...Jevistad har bedt om siste ord før jeg setter dremmel"n i vekselen og kapper den i to.....venter m.a.o på siste ord...Wink

Endret av morten.h - 12 september 2009 kl. 00:09

Morten Hagen
Til toppen
morten.h Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér morten.h Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 september 2009 kl. 00:38
kreeeeemmmmt, øøøøøeeeehhhh..........etter å ha lyttet litt til "Far" Jevistad....... LOL ....og etter å ha kontrolert målt litt.......Lærdom? Jo: Morten, ikke drikk 3 GammelDansk og like mange øl når du skal legge skinner!!LOL..........tenker vi røsker opp den meteren som er lagt ,jeg........

Morten Hagen
Til toppen
 Svar Svar Side  <12345>
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,094 sekunder.