Frans´s hagejernbane |
Post Reply | Page <1234> |
Author | |
Frans
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 157 |
Post Options
Thanks(0)
|
Etter en litt lang, men veldig hyggelig kveld sammen med Jan hjemme hos Hans så ble vi ferdig med boring og montering av krankpinnen på begge sider.
I dag monterte jeg dørken og kjele slik at jeg kunne montere reverserings-staget. Da var det tid for å justere beveglse av sleiden som styrer dampen til sylinderene så god jeg kunne. Neste blir å montere gastank, dampoljebeholder og diverse rør. Håper det ikke blir alt for mye rør.
|
|
Hilsen, Frans
|
|
Frans
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 157 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå er gastanken på plass. Og så følger dampoljebeholder: Da var jeg ferdig til prøvekjøring. Smøring, fylling av dampolje, vann på tanken og gas pa tanken. Gaslighter for å tenne på og vente i noen minuter (brukte litt varm vann) og der gikk det både forover og bakover. Det var ikke dårlig synes jeg.
Edited by Frans - 19 april 2016 at 14:34 |
|
Hilsen, Frans
|
|
Morten M
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 274 |
Post Options
Thanks(0)
|
Efter å ha opplevd noen messehallvertinner i fistel i Peterborugh (Pfftt! Er ikke pulver brannslukkingsapparater til for å brukes, da?), kan det vel ikke nevnes for ofte at det er lurt å dusje på litt såpevann på alle koblinger etc når de er trykksatt, for å sjekke at det ikke er lekkasjer.
Akkurat det hadde nok ikke kameraten i messehallen gjort, så det ble rett og slett et branntilløp. Ellers er det virkelig artig å følge med på din solide fremdrift i (også) dette prosjektet! :-) |
|
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet. |
|
Frans
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 157 |
Post Options
Thanks(0)
|
Problemet er løst
Edited by Frans - 19 april 2016 at 17:39 |
|
Hilsen, Frans
|
|
Frans
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 157 |
Post Options
Thanks(0)
|
Prøve langsom kjøring Middels kjøring Hurtig kjøring Edited by Frans - 30 mai 2016 at 17:23 |
|
Hilsen, Frans
|
|
Frans
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 157 |
Post Options
Thanks(0)
|
Prøvekjøring fortsetter. Lokket begynner virkelig å oppføre seg pent i begge retninger. Slomo er underveis, blir send fra Australia 10. mai.
I mellom tiden har jeg også kjøpt materialer til annlegget i hagen. Plass til endestasjon: Til venstre ser det slik ut: Plassen til endestasjon begynner å ta form: Her skal det legges spor, bygges stasjonsbygning etc. etc. Høyde er ca 80 cm over bakken slik at det blir en fin plass til å håndtere lok og vogner. På venstre side kommer sporet til å gå ned på bakkenivå og videre rund hagen slik at det blir en rundbane til slut.
|
|
Hilsen, Frans
|
|
Frans
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 157 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå er endestasjonsområde ferdig. Skinner er bare løs lagt på og det blir sikkert noen endringer. Utkjørsel på venstre side blir neste opgave. Sporet skal rundt og langs med gjerde, et lite stykke i samme høyde men så skal vi ned til bakkenivå.
Edited by Frans - 10 mai 2016 at 15:31 |
|
Hilsen, Frans
|
|
Frans
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 157 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fikk endelig gjort noe idag. Nå ligger alle skinner på endestasjonen og nedgangen til grunn-nivå er begynt. Trenger flere skinner, penser og trematerialer. Mangler også takkpap på den nye delen.
Har også fått Slomo fra Australia så nå blir det en del Billy bygging. |
|
Hilsen, Frans
|
|
Espen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har lest litt om Slomo, en spennende dippedutt det der.
Fant frem min 12 år gamle Roundhouse Lady Anne etter noe år stillstand i bransjen, dette var en fantastisk opplevelse. Etter fylling av nødvendige vesker og batteri fungerte den smertefritt uten noen form for lyter en hel messehelg, jillt Men opplever at disse små maskinene fungerer best med litt tung last, spesielt på saktekjøring, derfor søkte jeg litt etter tips ang "problemet". Fant da at svaret er Slomo Har du noen erfaring med denne fra før ? |
|
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital. |
|
Frans
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 157 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nei, jeg har ikke erfaring annet enn å ha lest flere artikler og sett flere videor. Jeg håper å få montert den i løpet av kort tid. Må installere RCservoer først. Skal skrive noe så fort jeg har fått kjørt Billy med Slomo.
Jeg har stor tro på det. Forresten så mener jeg å ha lest at Terry Robinson fra smallsteamperformance skal produsere en Slomo versjon for Lady Ann.
|
|
Hilsen, Frans
|
|
ESI
Viderekommen Joined: 04 januar 2013 Status: Offline Points: 84 |
Post Options
Thanks(0)
|
Legg gjerne ut bilder av Billy-prosessen. Har et slikt byggesett jeg også. Vurderer sterkt slomo, så det blir spennende å høre om dine erfaringer.
|
|
Mvh Adm.dir. Furtebua Brygg og Bane |
|
Frans
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 157 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå har vi jobbet litt med følgende:
Montering servo til endring av retning Montering av servo til regulator. Den lille blå servo skal brukes til fløyte ventil. Montering av Slo-mo Kjøre egenskaper blir mye bedre. Der er litt vanskelig å finne ut hvor mye du skal åpne dampregulatoren for det ser ut at den trenger litt mer trykk for å komme igang. Så lukker man regulaturen litt og lokket starter veldig sakte. Kjøringen ellers blir også veldig regelmessig, ikke noe hopp og sprett og veldig bra kryppkjøring. Så jeg er veldig fornøyd. Slo-moen var også lett å montere, tar ca en halv time. Der sitter et deksel på toppen av slo-moen men den kunne jeg ikke montere, ikke plass. Det er en kollisjon mellom dekselet og en tvergående aksel som sitter mellom høyre og venstre "lifting-arm". Er det forskjell mellom ferdig kjøpt Billy og byggesett??
Edited by Frans - 30 mai 2016 at 17:50 |
|
Hilsen, Frans
|
|
Frans
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 157 |
Post Options
Thanks(0)
|
Etter en uke i Latvia så har jeg fått gjort følgende:
Lakkert førerhuset. Måtte gjøre det to ganger, første gang ble helt pytton, men nå synes jeg det er bra. Har montert den og har også montert fløyta med servo. Nå viser det seg at batterie huset som ligger under taket blir for stor og kolliderer med fløyta. Vi får finne på noe før vi tar noen bilder. Har bygd en IP-engineering vogn med sluttlys. Har også bygget en stoppbukk etter opskrift fra Tom Lynga. Ble fornøyd men tviler på ballast på toppen. Synspunkter? Ellers har jeg kommet ned på bakkenivå med banen og håper å fortsette snart med en liten rundban. Kommunen holder fremdeles på å grave så jeg kan ikke bygge enda det jeg tenker meg for fremtiden. Edited by Frans - 28 juni 2016 at 15:51 |
|
Hilsen, Frans
|
|
Frans
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 157 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå har jeg malt de siste delene og montert alt bortsett fra navne-plate som er bestilt men ikke ankommet enda. Fikk løst batteri problemet ved å bruke en 4.8 volt ladbar batteri som er vesentlig tynnere enn vanlige 1.5 batterier. Måtte bare tilpasse baterie holder men det gikk bra. Her er noen bilder: Slangen som stikker ut bak er avløp av kondens fra fløyta. Uten den blir servoen godt sprayet med vann. Her vises modifikasjonen som måtte til for å få plass til batteriene. Det ble trangt men det gikk. Måtte bare vise logoen også. Alt i alt er jeg veldig tilfreds med byggesettet. Jeg har også montert noe ekstra: Chuffer fra Summerland, fløyte fra DJB modell engineering i forkant av førerhuset (og ikke under lokket) samt Slomo fra Small Steam Performance. Lokket har nå kjørt ca 6 timer og jeg synes den begynner å gå ganske bra. Nå er det bare opp til neste prosjekt: kullfyrt Lady Ann. Nå håper jeg det blir mye bra vær slik at jeg kan jobbe i hagen å legge mere spor.
Edited by Frans - 29 juni 2016 at 16:08 |
|
Hilsen, Frans
|
|
rebelego
Veteran Joined: 16 juli 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 228 |
Post Options
Thanks(0)
|
Lekkert! Fine farger!
|
|
Surrer rundt på Rystelsesbanen.
|
|
Frans
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 157 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det har ikke vært noe vær til å være ute for å bygge på banen, derfor har jeg holdt meg inne og laget ramme til lokstal. Nå må jeg bare vente til veg- og takkplater samt vinduer og dører kommer i posten. Platene kommer jeg til å bruke å kle utenpå rammeverket. Rammen er forresten laget ut av 4 mm finer.
Jeg har også fått besøk av direktøren som godkjente min Billy. Vi diskuterte også layout til banen. Det får jeg vise som det blir til. Håper å få en rundbane pluss litt til slik at noen andre også kan komme å kjøre litt.
|
|
Hilsen, Frans
|
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Frans
Jeg har litt delte erfaringer med bruk av kryssfiner til bygninger på hagejernbanen. Min stasjonsbygning er bygget i 4mm finer og kafferørepinner. Jeg har dessverre latt bygningen stå ute, og det har ført til fuktskader og at finerplatene sprekker opp. Et godt råd er derfor å alltid ta bygingen inn når du ikke kjører på banen. På mine siste byggeprosjekter har jeg i stedet for trefiner brukt akrylplastplater (4mm) som basiskonstruksjon. Uansett - jeg gleder meg til å se den ferdige lokstallen din. |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
Frans
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 157 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå er jeg ferdig med den første delen. På grunn av kommune skal grave i hagen måtte jeg reduserer planen men i prinsippet blir første byggetrinn slik: I høyre hjørne øverst blir det en holdeplass med kryssningsspor. "S" sporet er ikke ferdig. Så det er kun endestasjon og rundbane som er kjørbar. Alle penser er plassert. Endestasjon med togene klare til innsats. Nedkjøring til bakkenivået. Venstre del av rundbane Høyre del av banen. Banen er blit prøvekjørt av begge lok og alt gikk bra. Nå står alt det det andre igjen (landskap, stasjoner etc). Er kommet et stykke på vei med lokstallen og har malt noe småtterie som kan brukes il gods, fat, tønner, kister og kullsekker. Til informasjon så kan gjøken fra Leirsund (når han kommer tilbake fra Paris) og andre bare ringe og komme for å kjøre en tur. Minste radius er ca 2 meter så det skulle gå an å kjøre alle slags lok.
|
|
Hilsen, Frans
|
|
Morten M
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 274 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fantastisk fint å følge med, Frans - på konsept, fremdrift og trivelig tilbud! :-) Nokså trygt tilbake hjemme, så tar kontakt en dag.
|
|
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet. |
|
Tom Lynga
Medlem i MJF Joined: 18 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 39 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Frans,
Jeg fikk tak i holdere for AAA-batterier, den er det plass til under førerhytta. Mottaker har jeg plassert i "vanntanken" på høyre side. Da slapp jeg å ha det under taket. Litt vrient å feste hytta, den subber omskifter, så jeg må lage en slisse der Min er en litt sliten, og skitten utgave, så da er det ikke så farlig med finishen .
|
|
Det enkle er ofte det beste...
|
|
Frans
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 157 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå har jeg avslutet byggetrin 1 for 2016. Nå har jeg endestasjon med oppfyringsplass, nedkjørsel til grundnivå, rundbane og kryssningsspor er påbegynt. Har fått 8,5 ton med stein som jeg skal bruke til å legge langs sporet. Ved krysningsspor har jeg bygget en mur av skifer og har plantet litt.
Innkjøring fra øst Utkjøring til sør Oversikt |
|
Hilsen, Frans
|
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Herlig anlegg Ser veldig stort ut. Lykke til videre og vise gjerne den videre utviklingen. På min egen bane kan jeg fortelle at jeg er plaget av skjærer. De hakker mine hus og planteringer i stykker
Michael (ØVJ) |
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har hatt problemer med fugler som hakker i mosen - de leter sikkert etter insekter. |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Frans; ikke meningen å kuppe tråden, men dette er vel gode råd til deg også?
KjellAn, nett blir for omstendlig og upraktisk. Har små barn og husdyr som vandrer rundt der også. Jeg har et forsøk med en plastikk-kåpe på gang nå. Det blir litt som et vernebygg, á la Domkirkeruinen på Hamar. Nå på morgenen fikk jeg følgende idé: Å kjøpe stormaskede plastikk kurver som vanligvis brukes til klesvask o.l. Mener sånne finnes til lavpris. Altså: Jeg kan snu de oppner, skjære og tilpasse i bunnen, raske å samle inn når jeg skal kjøre. Tenker de plassert over de "følsommeste" stedene med en sten oppå. En siste ting om skjærer: De er virkelig ute etter å ødelegge og ramponere. De har f.eks. stjålet en batteriboks med ledbelysning som var plassert inni et hus. |
|
Frans
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 157 |
Post Options
Thanks(0)
|
Etter å ha jobbet litt innendørs så er lokstallen endelig ferdig. Det eneste som mangler er takkrenne. Noen som har en god løsning?
Er ikke sikker hva som blir neste men jeg har tegning til Lierfoss stasjon, så kanskje blir det den.
|
|
Hilsen, Frans
|
|
mattis94gutt
Veteran Joined: 22 januar 2013 Location: Akershus Status: Offline Points: 102 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hva med og bruke sugerør som takrenne?
|
|
Proud to be a nerd.
|
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei.
Det finnes renner hos Pola ca skala 1:24...Hos Vmji.no http://www.vmji.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=306&Category2ID=361&List=0&SortField=ProductNumber%2cProductNumber&Level=2&ProductID=8068 Edited by St.Michael - 19 desember 2016 at 12:43 |
|
Frans
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 157 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fikk direktør-vogn fra Brandbright til jul. Ferdig med inner og ytervegger, bunn og inventar. Nå er det bare å sette sammen.
|
|
Hilsen, Frans
|
|
Frans
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 157 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå er direktør-vognen ferdig og ser slik ut, innvendig lys er slått på: |
|
Hilsen, Frans
|
|
Frans
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 157 |
Post Options
Thanks(1)
|
I dag (27-3-17) var det så nydelig at i steden for å bygge så ble det kjøring. Alt material ble kjørt ut i solen, både tog og biler. Dreibenken er også ankommet og plassert i lokstallen. Edited by Frans - 27 mars 2017 at 16:02 |
|
Hilsen, Frans
|
|
Post Reply | Page <1234> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |