Print Page | Close Window

Frans´s hagejernbane

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Storskalaer, Livesteam
Forum Description: Fra skala 0 og oppover, inklusive modelljernbane som drives med ekte damp
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=9521
Printed Date: 23 april 2024 at 10:58
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Frans´s hagejernbane
Posted By: Frans
Subject: Frans´s hagejernbane
Date Posted: 17 oktober 2015 at 16:39
Endelig har det skjed. Alt som jeg hadde av H0 norsk, svensk, dansk og tysk, samt alt i Z skala er byttet inn i et lok og noen vogner. Skinner kommer senere når jeg har bestemt meg for layouten. Har allrede fått en del hint fra Kristian.
Lokket jeg har gått for er en "tram" fra Roundhouse.




Dette lokket er litt spesiell for meg fordi den kjørte jeg når jeg besøkte min bestemor da jeg bodde i Holland. Den hadde naturlig en annen farge, grønn.
Den første vognen jeg skal bygge er en liten godsvogn, veldig enkel.



Endelig en vogn jeg kan bygge uten å bruke lupe!!

Neste vogn er en passasjervogn med en kupé for en "guard" på godt norsk. Mere om den senere.


-------------
Hilsen, Frans



Replies:
Posted By: krsven
Date Posted: 18 oktober 2015 at 00:33
Og så setter livesteammiljøet stor pris på å få deg med, Frans. Du betydde mye og var svært imøtekommende når vi stillte ut på messer i starten av Livingsteams historie. Kaffen er klar i Vestfossen!

-------------
krsven


Posted By: Frans
Date Posted: 23 oktober 2015 at 17:15
Nå er jeg blitt ferdig med godsvognen. Den var jo enkelt å bygge, men jeg tok litt feil med malingen. Brukte først mahogny beis for å få riktig farve og deretter Ovatrol dekkslak for å få det vannbestandig. Det ble ikke vellykket. Beisen ville ikke vite noe særlig av Ovatrol. Så puset igjen og brukte vannløselig matlakk. Synes ikke det ble så gærnt.
Vogna et bggesett fra Brandbright type GS15 og ser slik ut:




-------------
Hilsen, Frans


Posted By: Svein_H
Date Posted: 23 oktober 2015 at 17:56
Velkommen inn i livesteamverdenen Frans, artig å se at du er i gang! Det blir forhåpentlig litt kjøring på deg fremover da, kanskje også i Hølandsområdet?Smile

-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Frans
Date Posted: 23 oktober 2015 at 18:42
Ja, jeg håper at jeg finner frem til noen som holder til i Aurskog-Høland område. Da blir det ikke så langt å kjøre. Hørt noe rykter om noen som bor i Bjørkelangen. Det var Kristian som nevnte noe om det, men jeg fikk ikke noe navn.

-------------
Hilsen, Frans


Posted By: krsven
Date Posted: 23 oktober 2015 at 18:50
Vel, det er nok entusiaster til å lage ei gruppe langs gamle Aurskog Hølandsbanen. Bare å ta kontakt for flere navn og nummer..... Men bra vogn du har laget, Frans. Du får fargekoder på mandag til dine neste prosjekter. Og SveinA har litt bygging på gang han også.......Godt å ha dere med!

-------------
krsven


Posted By: Frans
Date Posted: 24 oktober 2015 at 11:57
Nå er jeg begynt på neste prosjekt, en coach med 1. og 2. klasse og en avdeling for en "guard", fra Brandbright type PS 18. Som oversiktsbilde viser er den litt mer komplisert enn godsvogna. Det som er den største utfordring er hva bygger man ferdig før man maler. Jeg har tenkt å bruke samme farge som på lokket mitt.



Nå er jeg ferdig med understell, dvs gulvet og alt som skal være under der pluss endevegger. Gulvet blir grå, alt under gulvet svart og endeveggen blå og krem. inside av endevegger blir også krem.
  


-------------
Hilsen, Frans


Posted By: Frans
Date Posted: 24 oktober 2015 at 11:59
Kristian,
kan du sende meg navn og adresser til de som bor i Aurskog Høland. Send det til meg på min private e-mail.
Fikk hjul og buffert i posten, takk for det.


-------------
Hilsen, Frans


Posted By: proinor
Date Posted: 24 oktober 2015 at 18:21
Heisann,
det er vel tillatt og minne om at det finnes vogner fra Urskog-Høland banen tilgjengelig, både tidligere Nestun-Os vogner og UHb vogner.
Disse kjører like greit på  32mm som 45mm spor.

http://proinor.no/togmodeller-lgb-tilpasset/

Med hilsen Arild
Smile




Posted By: Frans
Date Posted: 24 oktober 2015 at 18:57
Nei, det visste jeg ikke, men det er sikkert noe jeg vil komme tilbake til. Da jeg nettopp har startet med hagejernbane vil jeg først gjøre ferdig det jeg har begynt på.
Så litt på tilbakemelding fra Heine Pedersen og det så veldig bra ut.



-------------
Hilsen, Frans


Posted By: krsven
Date Posted: 24 oktober 2015 at 21:28
Og sånn sett er det norske mj- publikum tilgodesett med ett veldig bra tilbud av storskala både innenfor G og 16mm ( som lar seg kombinere).Både Vestfold Modelljernbaneimport, Profiler i Norge og Livingsteam Gardenrailways fører bra produkter - og gir rimelig bra service. Og det ser det ut som publikum etterhvert har fått med seg - og det er hyggelig for forhandlerene som hver dag prøver å gjøre en innsats for nettopp storskala. Kråkstadmessa har i så måte litt storskalapreg over seg - til rett tid på året ( våren altså...., vanligvis helgen etter påske). Lykke til med bygging alle sammen! Mvh. Kristian, www.livingsteam.no.

-------------
krsven


Posted By: Frans
Date Posted: 09 november 2015 at 16:08

Nå er alle vognsider ferdig malt og klar til montering.
Jeg har valgt samme blåfarge som det er på lokket.
Sist søndag på Hamar fikk jeg en vogn til i samme sort, tre kupeer, første og annen klasse. Arbeidsledig blir man aldri.


-------------
Hilsen, Frans


Posted By: Frans
Date Posted: 12 november 2015 at 11:52
Nå er "vognen" utvendig ferdig bortsett fra decaler. Det neste blir interiør og så taket.






-------------
Hilsen, Frans


Posted By: Svein_H
Date Posted: 12 november 2015 at 12:26
Dette ser ut til å bli ei veldig flott vogn, gleder meg til å se den live!Smile

-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Frans
Date Posted: 16 november 2015 at 15:28
Nå er interiøret også ferdig, dekaler limt på, så nå er det bare taket.



1. klasse er rødt og annen klasse er blått.



Vær obs på følgende. Ikke bruk Humbrol matlakk på dekaler, da forsvinner skygge til bokstavene.
"Door ventilator" er bestilt og kommer neste uke.


-------------
Hilsen, Frans


Posted By: Frans
Date Posted: 16 november 2015 at 15:36
Var også en liten tur hos Kristian sist lørdag. Veldig hyggelig mottakelse med mat og drikke. Tilbake hadde jeg med meg en del skinner, flexi og runde til en runding, som jeg monterte på plattingen. Nå kunne jeg ihvertfall prøvekjøre. Se (dårlig) bilde, kommer flere etterhvert.




-------------
Hilsen, Frans


Posted By: Morten M
Date Posted: 18 november 2015 at 14:22
Du snakker, Frans - her går det unna! Har ikke gått riktig så radikalt til verks som deg (Finnes litt for mye H0 igjen... ;-) ); men synes dette virker mer og mer fascinerende, Går rundt og kikker på esken med mitt første vognbyggesett. Så får vi se om jeg kommer i gang.

Snakkes/sees.


Posted By: Tom Lynga
Date Posted: 19 november 2015 at 11:51
Hei Frans,

Duverden !  Her går det unna Smile  Denne var superflott ! 

Jeg er selv godt i gang, og  Kristian hentet nesten alt mitt H0. Noe igjen i vitrineskap, men der skal de få stå. Det blir for smått, og tiden strekker ikke til. (Gammel MG krever sitt og )  

Kanskje jeg får lage en byggeblogg her på Forumet jeg og ? 

Hilsen Tom 


-------------
Det enkle er ofte det beste...


Posted By: Frans
Date Posted: 19 november 2015 at 12:23
Hei Tom,

Ja, jeg har litt Hollandsk material igjen slik at jeg kan bygge litt videre på annlegget også. Jeg merker alderen særlig med synet. Nå er det herlig å kunne bygge uten bruk av lupe.
Selvfølgelig må du lage byggeblogg. Særlig for oss nybegynnere er det lit viktig å kunne få bemerkninger fra de som er mer dreven i denne skala. 
Vi får se om vi kan treffes etterhvert et eller annet sted.


-------------
Hilsen, Frans


Posted By: Tom Lynga
Date Posted: 19 november 2015 at 13:16
Hei igjen,

Ja, helt klart, vi må treffes en gang. Jeg har bygget i hagen, og kommet godt i gang. Hadde vært hyggelig å få besøk av deg.  Vi er et lite miljø som holder til på Høybråten i Oslo. Byggekveld hver Mandag. Veldig trivelig !  

Fant ut at etter 5 år med totalt byggestopp H0-anlegg, og masse dårlig samvittighet, så rev jeg ut alt. Skal bli stort gutterom LOL hvor jeg kan ta imot besøk av andre store gutter og  ellers bruke som hobbyrom.

Tram'en som du så lekkert har lakkert, har jeg også. Min er Darjeeling blue.  Har planer om å lage ei vogn etter, slik som du har gjort. Nydelige farger ! 

Du får komme på besøk en gang til Høybråten, og ta med Tram og vogn. Jeg tar det videre med Kristian, så får vi til noe..

I mellomtiden får jeg hoste  opp noe bilder, og lage en byggeblogg her Smile

Hilsen Tom


-------------
Det enkle er ofte det beste...


Posted By: Frans
Date Posted: 20 november 2015 at 10:48
Nå er vogna ferdig. Brukte Svein_A sin måte å feste taket på, det virker veldig bra. Jeg var veldig bekymret da jeg skulle lime takdelene sammen. Skulle jeg ha bøyet de på vogna regnet jeg med at det ikke ble bra (på grund av "spring-back), derfor festet jeg to lister på arbeidsbordet, slik at tak siden lå på disse, så vektet jeg taket i midten. Krummingen i taket ble da litt større enn krummingen på vognveggene, men da sto taket litt under press når jeg boret opp for de to pinner som går gjennom veggen og en liten kloss limt på underside av taket.





Her er den lille slarken min så langt.



Skal bygge en vogn til som er like stor men har 3 passasjer avdelinger.


-------------
Hilsen, Frans


Posted By: KjellAn
Date Posted: 20 november 2015 at 17:05
Jeg har også bygget en slik vogn - 1-klasse, 2-klasse og guard-avd. Og nå har jeg begynt på min med 3 kupéer.

Når jeg lagde taket fuktet jeg finérplaten litt i varmt vann. Så skjærte jeg noen treklosser med samme bue som endestykkene og skilleveggene, og brukte disse som jigg. Limte de 2 takdelene sammen med vanlig trelim, og presser delene sammen over jiggen. Jeg brukte lange trelister og tvinger til å holde taket i et buet spenn mens limet herdet.

For å holde buen på taket permanent limte jeg to buede finérbiter på undersiden i hver ende - rett innenfor endeveggene.
Da får jeg et hold for låsepinnene gjennom endeveggene.

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: Frans
Date Posted: 20 november 2015 at 17:16
Hei Kjell,

Ja jeg fuktet de to finerplatene også med varmt vann. Det som er bra er at det finnes flere veier til Rom. Jeg er enig at det kan være en god idé å lime inn en bued finerbit i hver ende slik som du sier. Tror jeg vil gjøre de i den neste vogn jeg skal bygge.


-------------
Hilsen, Frans


Posted By: Svein_H
Date Posted: 21 november 2015 at 08:42
Originally posted by Frans Frans wrote:

Nå er vogna ferdig. Brukte Svein_A sin måte å feste taket på (...)

Det er nok Leif sin måte du tenker på her tror jeg. Vigdis og jeg brukte den metoden du og Kjell nevner rett over her; egenbygde spanter limt fast til undersiden av taket, både for å holde kurven og holde taket i korrekt posision på vogna uten bruk av festepinner:

Spantene ble skåret ut i 1mm finer og limt sammen to og to:


Deretter ble de fordelt utover, slik at de ytterste spantene kom rett innenfor endeveggene. Den litt ujevne plasseringen av de andre er fordi de også skal ta hensyn til en innvendig delevegg i vogna:



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Morten M
Date Posted: 21 november 2015 at 08:50
Så fint at dere deler tips.  Synes løsningen med "låsepinner" er en sjarmerende lsøning, hvor man nesten leter efter forbildet, da det ser ganske så "riktig" ut.  Dette er nok imiidlertid en bedre løsning, som bedre vil motvirke at taket slår seg pga fuktighet og gir stabilitet og fiksering av posisjonen.  Har dere erfaring med at treverket slår seg på slike vogner?  Ganske store flater ift godstykkelse, selvom lamineringen seff hjelper mye.


Posted By: Svein_H
Date Posted: 21 november 2015 at 13:21
Jeg har ikke merket noen problemer, men så har heller aldri vogna blitt brukt i regnet eller utsatt for store fuktvariasjoner. Regner med det er andre og mer "ihuga" livesteamere med allværsjakker som har mer erfaring enn meg på det området. Smile

Her er for øvrig et bilde jeg tok akkurat nå, som viser det ferdige taket innvendig og hvordan spantene er tilpasset vognkassa. Taket slippes bare rett nedpå vognkassa, passformen er fortsatt veldig bra med tilnærmet null slakk, og ev. hjørner som ikke faller skikkelig på plass fikses med en lett finger:



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Frans
Date Posted: 21 november 2015 at 14:49
Morten,
Sidevegger er laminert av tre lag finér. Jeg har ikke hatt noen problemer med at veggene slår seg på noen som helst måte. Jeg vekter dem ned for hver gang jeg limer et nytt lag og la det tørke en god stund før jeg tar av vektene.


-------------
Hilsen, Frans


Posted By: HJM.models
Date Posted: 03 desember 2015 at 23:31
Lekkert.



-------------
HJM.models


Posted By: Tom Lynga
Date Posted: 04 desember 2015 at 11:56
Hei,

Jeg kjøper aluminiumsplater  og klipper de like store som takplatene, bøyer rundt et rør med ca samme diameter som takbuen.  Så tar jeg plata som skal være innertaket, risser i hvert enkelt bord med en skarp kniv  (ikke skjær igjennom)  Da blir plata lett å bøye, og limer den fast på innsiden av aluminiumsplata. Voila, et tak som ligger tett og fint. Skal du ha lys inni, og trenger å løfte av taket senere, feller jeg inn små magneter i endeveggene.  svært sterke, små magneter ( 1mm tynne)  kjøper jeg hos Dealextreme.  Type Neodymium. ekstremt sterke.  Kan også lage et lite konsoll  på endeveggen, og plassere magneten der. Synes ikke likevel.

Fant ikke noe bilde...

Med Dampende hilsen Wink

Tom 




-------------
Det enkle er ofte det beste...


Posted By: Frans
Date Posted: 02 februar 2016 at 08:47
Nå er den andre vogna ferdig også. Det er en vogn med tre kupéer, to første klasse og en annen klasse.



Da er det klart for avgang.



Neste project blir å bygge Billy, håper den kommer snart, Kristian.


-------------
Hilsen, Frans


Posted By: krsven
Date Posted: 02 februar 2016 at 09:36
Så flotte dem har blitt - men det er jo heller ikke hvem som helst som har bygget vognene! Det går tre Billy byggesett fra Doncaster en av de nærmeste dagene - sammen med Fowler og Charles - så det er bare å skifte verktøy fra tresløyd til metallsløyd......

-------------
krsven


Posted By: Morten M
Date Posted: 02 februar 2016 at 10:35
Lekkert, Frans!

-------------
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner

Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet.


Posted By: HJM.models
Date Posted: 02 februar 2016 at 13:42
Eksisterer disse togene I virkeligheten?

-------------
HJM.models


Posted By: Frans
Date Posted: 02 februar 2016 at 15:11
Jeg tror det, men ikke i disse fargene.

-------------
Hilsen, Frans


Posted By: Frans
Date Posted: 10 februar 2016 at 11:22
Etter å ha snakket litt med Leif (Doogledee) så er jeg nå nesten ferdig med å installere lys på mitt lok. Jeg ville ha muligheten til å slå lyset av og på samt skifting mellom hvit og rødt overenstemmende med kjørerettningen.
Løsningen ble slik:
Satte en elektronisk bryter på den ledige tredje kanalen (bryter på sender). Denne sørger for å slå lyset av og på. Monterte en mikrobryter på servoen som styrer kjørerettning. Denne bryteren skifter da strøm til foran eller bak.
Det som står igjen er å montere lysdiodene i et lampehus. Jeg lurer på om jeg kan bore to 3mm hul i lampehuset fra baksiden og sette diodene i huset. Setter hvit diode øverst og rød diode nederst. 


-------------
Hilsen, Frans


Posted By: Frans
Date Posted: 13 februar 2016 at 12:41
Nå er hvit og rød diode montert (hvit øverst, rød nederst) og ser slik ut:

 


-------------
Hilsen, Frans


Posted By: St.Michael
Date Posted: 13 februar 2016 at 19:16
Stilig Clap


Posted By: ArveG
Date Posted: 15 februar 2016 at 21:50
Veldig fint.
Kanskje du kan holde "kurs" for oss som er veldig dårlig på elektronikk ved en passende anledning?


-------------
Hilsen

ArveG


Posted By: Frans
Date Posted: 15 februar 2016 at 22:24
Jeg er ikke så god selv heller men med god hjelp fra Leif og Terje så ble det vellykket. Sier fra når du er i nærheten så kan vi møtes i Trondheimsveien.

-------------
Hilsen, Frans


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 15 februar 2016 at 23:29
Originally posted by Frans Frans wrote:

Nå er hvit og rød diode montert (hvit øverst, rød nederst) og ser slik ut:

Men dette loket har jo parafinlamper! Da er det jo ikke modelltro å sette inn elektrisk belysning!! Eller.........?

Her er en østerriksk 378 som går på Kandertalbahn helt sydvest i Tyskland, like nord for Basel. Loket har skikkelige parafinlamper:


I lampene er det ordentlige parafinbrennere, og de er selvfølgelig i bruk.



Men hva er det som skimtes bak lampeglasset?


Jo - der sitter det halogenlamper.....







Posted By: Morten M
Date Posted: 16 februar 2016 at 07:24
Min første tanke må jeg innrømme var "Herlighet - så mange surmavete, detaljfikserte grinebitere det er på dette forumet", da jeg begynte på ditt innlegg, Hr. Lindholm...
 
Det endte med at jeg holdt på å dette av stolen, av latter!
 
Herlig!
LOL


-------------
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner

Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet.


Posted By: krsven
Date Posted: 16 februar 2016 at 07:55
Nydelig av Helge! Direkte ille i denne sammenhengen er selv å bli lurt av såkalte varmhvite LED i gasslamper på museumsbaner i Uk. "Så nydelig lys" utbasunerte jeg overfor en større gruppe - det var imidlertid bare jeg som ikke hadde fått med meg at det var "juks". Og jeg som lissom skal ha litt greie på detta..... Better be forgotten.....

-------------
krsven


Posted By: Frans
Date Posted: 25 februar 2016 at 10:32
Da jeg ikke har fått byggesett til Billy enda så måtte jeg bare gjøre noe annet. Har bygd ferdig kulvogn nr. 1 fra Roundhouse. Er malt i Aursmoen Lokal Bane sine farger (Blå med crème) og er lett smusset. Skal bygge 4 stk til som jeg skal prøve å smusse litt forskjellig. Har lyst å prøve Kjell A sin metode.




-------------
Hilsen, Frans


Posted By: Frans
Date Posted: 18 mars 2016 at 10:57
Nå har jeg fått byggeset til Billy. Det er 4 sett: ramme og drivverk, kjele med tilbehør, overbygging og deler til montering av radio utstyr.
Har nesten ramme og drivverk ferdig. Jeg var litt uheldig med en liten del som jeg klarte å ødelegge. Har bestilt nytt hos Roundhouse og er begynt litt på overbygget.
Slik ser det ut nå. 



-------------
Hilsen, Frans


Posted By: Morten M
Date Posted: 18 mars 2016 at 11:22
Dette skal det bli artig og interessant å følge med på!  Masse bilder av prosessen ønskes... :-)

-------------
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner

Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet.


Posted By: ArveG
Date Posted: 18 mars 2016 at 11:56
Topp så langt.
Ta bilder, fortell, vi liker å følge med på slike prosjekter.


-------------
Hilsen

ArveG


Posted By: krsven
Date Posted: 18 mars 2016 at 12:07
Ikke værst med tanke på at det er 12 dager siden levering! Og det er jo alltid litt ekstra artig med kitbygde lok - kanskje en prøvekjøring like etter påske hvis du fortsetter i samme tempo?

-------------
krsven


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 18 mars 2016 at 12:50
Alltid spennende med byggesett!

Da behøver man ikke alltid følge oppskriften og få et utseende som man liker! Det åpner også for individuell detaljering uten å "ødelegge" originalutførelsen.

Jeg ser at du ikke har satt fast eksenterveivene. Det tror jeg er lurt, før du har prøvekjørt loket!
Ser også du har åpnet ene sleidekassen. Jeg synes det er en bedre måte å grovjustere inn styringen. da kan man justere slik at begge hullene fra sleideskapet og ned til sylindrene avdekkes akkurat fullstendig ved fullt utslag på styringen. Da er man "nesten" i mål!

Har bygget en Billy for 45 mm. sporvidde, innvendig ramme og kullkasse bak.


Posted By: Frans
Date Posted: 18 mars 2016 at 13:40
Div. svar.

Det er 12 dager sist, ja, men det som gjør at man må vente inimellom er lakkeringen. Jeg bruker ets-primer og lakk på sprayboks fra billakspesialisten. De mente at den lakken skulle tåle varme. Vi får vente og se.

Jeg er ikke ferdig med høyre siden pga ødelagt del, men fikk akkurat beskjed fra Roundhouse at de har send delene (uten kostnad, veldig bra service!). Derfor er ikke eksenterveivene festet permanent enda og sleideskapet er åpen i avvente av timingen som ikke er gjort enda heller.
Akkurat de to jobbene skal jeg få litt hjelp til fra Jan, som etter hva jeg har hørt en ekspert på dette område. Veldig fint å få hjelp fra Høybråten gjengen!!

Det er som Kjell sier nå kan jeg male med den farven jeg liker. Har bestemt at banen skal hete "Aursmoen Lokal Bane" og farge blir blå og crème slik Stanley trammen og vognene, jeg bygget, og som er visst tidligere.



-------------
Hilsen, Frans


Posted By: Frans
Date Posted: 01 april 2016 at 11:01
Nå fikk jeg reserve delen fra Roundhouse og kunne derfor gjøre hele drivverket ferdig. Skal få sjekket dette av noen eksperter som også skal hjelpe meg å låse krankpinnen.
Service fra Roundhouse var helt topp, fikk delen uten kostnader.
Som jeg sa tidligere så skal banen min heter "Aursmoen lokalbane" og Øystein Wikk holder på å lage logo som skal på lok og vogner. Bilde kommer så snart logoen er ferdig.
Før jeg går viderer med kjelen etc skal jeg ta noen flere bilder.


-------------
Hilsen, Frans


Posted By: rebelego
Date Posted: 03 april 2016 at 15:42

Heia Frans! Du har ihvertfall god progresjon på bygginga. 

Jeg har tenkt til å droppe låsing av krankpinnen og teste noe jeg leste på et forum for lenge siden. Man sager et lite hakk forbi krankpinnen, slik at det klemmer til bedre. Tiden vil vise om det fungerer.




-------------
Surrer rundt på http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7879" rel="nofollow - Rystelsesbanen .


Posted By: Frans
Date Posted: 04 april 2016 at 10:10
Denne løsningen er besnærende fordi man slipper å bore og kan justere etterpå uten nye deler. Har avtalt å møte Jan snart og da kan vi ta den diskusjon, for eller imot. 

-------------
Hilsen, Frans


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 04 april 2016 at 10:44
Jeg tror det er vanskelig å file tappen flat på ene siden slik at du slipper å bore hull til låsepinnen?
Dette da tappen er helt rund og eksenterarmen likeså. Hadde eksenterarmen hatt en flat side, så hadde det vært annerledes. Nå får ikke eksenterarmen ikke feste , annet enn med friksjonen som oppstår ved sammenklemming.

Et tips kan være å bore hull gjennom ene siden av eksenterarmen, før denne settes på plass og justeres. Da har du bedre styring på boret gjennom dette hullet.

Man bør feste denne delen med låsesplint da den elles lett kommer "ut av lage".


Posted By: Frans
Date Posted: 04 april 2016 at 10:55
Jeg er også litt skeptisk til at Tomas' sin måte ikke låser eksenterarmen. Jeg tror den vil begynne å glippe på grun av olje, vibrasjoner og ikke minst krektene som virker på denne forbindelse. Før jeg gjør noe som helst snakker jeg med Jan. Han har laget en liten jigg som gjør at man ikke behøver å justere noe mer etter låsingen. Blir sikkert en "varm" diskusjon på en mandagskveld!! 

-------------
Hilsen, Frans


Posted By: Frans
Date Posted: 07 april 2016 at 15:16
Mens jeg venter på et møte med Jan så har vi gjort noe annet. Øystein har laget et logo for meg som ser slik ut:



Har også små utgave som passer på lok og vogner:





Er det for jålete eller??




-------------
Hilsen, Frans


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 10 april 2016 at 22:02
Såpass må vel til på sånnt fjongt utstyr! Tongue


-------------
Bjørn Egil


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 10 april 2016 at 22:48
Stilig logo. Dog burde den kanskje være litt mindre, særlig den i lokfronten blir litt rar når den dekker stafferingene. Den gang man brukte sånt var man nøye med proporsjoner. Den størrelsen som sees på bildet midt på logoen er bedre.

Du har for øvrig skapt et annet litt spesielt problem med denne logoen.
Midt på er det bilde av lokfronten - med logo, som igjen har et bilde av lokfront med logo, som igjen har et bilde av lokfront med logo, som igjen har et bilde av lokfront med logo - og så videre.
Det blir ganske smått etter hvert....


Posted By: Frans
Date Posted: 10 april 2016 at 23:01
Takk for kommentarene og råd. Jeg er enig i at størrelse ikke er riktig (hadde ikke noe annet og kunne ikke dy meg) så jeg skal nok få noen som er mindre og som ikke dekker stafferingene. Ja den blir veldig-veldig liten.

-------------
Hilsen, Frans


Posted By: jarleek
Date Posted: 11 april 2016 at 09:53
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Du har for øvrig skapt et annet litt spesielt problem med denne logoen.
Midt på er det bilde av lokfronten - med logo, som igjen har et bilde av lokfront med logo, som igjen har et bilde av lokfront med logo, som igjen har et bilde av lokfront med logo - og så videre.
Det blir ganske smått etter hvert....

Dette er et problem som har blitt nevnt før i en nylig opplivet tråd, og som krysser inn i deler av min litterære interesse:  http://xkcd.com/878/" rel="nofollow - http://xkcd.com/878/


-------------
Jarle VE
Fersking i TMJK


Posted By: rebelego
Date Posted: 11 april 2016 at 16:06
Kjempefin logo. Størrelsen ser helt riktig ut i forhold til logoen på logoen, men logoen er plassert for høyt p.g.a plata og skruen som logotegneren ikke har tatt hensyn til. Smile 

-------------
Surrer rundt på http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7879" rel="nofollow - Rystelsesbanen .


Posted By: Frans
Date Posted: 19 april 2016 at 11:28
Etter en litt lang, men veldig hyggelig kveld sammen med Jan hjemme hos Hans så ble vi ferdig med boring og montering av krankpinnen på begge sider.



I dag monterte jeg dørken og kjele slik at jeg kunne montere reverserings-staget. Da var det tid for å justere beveglse av sleiden som styrer dampen til sylinderene så god jeg kunne.



Neste blir å montere gastank, dampoljebeholder og diverse rør. Håper det ikke blir alt for mye rør.


-------------
Hilsen, Frans


Posted By: Frans
Date Posted: 19 april 2016 at 14:33
Nå er gastanken på plass.


Og så følger dampoljebeholder:



Da var jeg ferdig til prøvekjøring. Smøring, fylling av dampolje, vann på tanken og gas pa tanken.
Gaslighter for å tenne på og vente i noen minuter (brukte litt varm vann) og der gikk det både forover og bakover. Det var ikke dårlig synes jeg. 


-------------
Hilsen, Frans


Posted By: Morten M
Date Posted: 19 april 2016 at 14:47
Efter å ha opplevd noen messehallvertinner i fistel i Peterborugh (Pfftt!  Er ikke pulver brannslukkingsapparater til for å brukes, da?), kan det vel ikke nevnes for ofte at det er lurt å dusje på litt såpevann på alle koblinger etc når de er trykksatt, for å sjekke at det ikke er lekkasjer.

Akkurat det hadde nok ikke kameraten i messehallen gjort, så det ble rett og slett et branntilløp.

Ellers er det virkelig artig å følge med på din solide fremdrift i (også) dette prosjektet! :-)


-------------
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner

Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet.


Posted By: Frans
Date Posted: 19 april 2016 at 16:20
Problemet er løst

-------------
Hilsen, Frans


Posted By: Frans
Date Posted: 19 april 2016 at 17:32
Prøve langsom kjøring

Middels kjøring


Hurtig kjøring



-------------
Hilsen, Frans


Posted By: Frans
Date Posted: 06 mai 2016 at 16:19
Prøvekjøring fortsetter. Lokket begynner virkelig å oppføre seg pent i begge retninger. Slomo er underveis, blir send fra Australia 10. mai.
I mellom tiden har jeg også kjøpt materialer til annlegget i hagen.
Plass til endestasjon:

Til venstre ser det slik ut:

Plassen til endestasjon begynner å ta form:

Her skal det legges spor, bygges stasjonsbygning etc. etc. Høyde er ca 80 cm over bakken slik at det blir en fin plass til å håndtere lok og vogner.
På venstre side kommer sporet til å gå ned på bakkenivå og videre rund hagen slik at det blir en rundbane til slut.


-------------
Hilsen, Frans


Posted By: Frans
Date Posted: 10 mai 2016 at 15:31
Nå er endestasjonsområde ferdig. Skinner er bare løs lagt på og det blir sikkert noen endringer. Utkjørsel på venstre side blir neste opgave. Sporet skal rundt og langs med gjerde, et lite stykke i samme høyde men så skal vi ned til bakkenivå.




-------------
Hilsen, Frans


Posted By: Frans
Date Posted: 26 mai 2016 at 18:52
Fikk endelig gjort noe idag. Nå ligger alle skinner på endestasjonen og nedgangen til grunn-nivå er begynt. Trenger flere skinner, penser og trematerialer. Mangler også takkpap på den nye delen.





Har også fått Slomo fra Australia så nå blir det en del Billy bygging.




-------------
Hilsen, Frans


Posted By: Espen
Date Posted: 27 mai 2016 at 14:25
Har lest litt om Slomo, en spennende dippedutt det der.
Fant frem min 12 år gamle Roundhouse Lady Anne etter noe år stillstand i bransjen, dette var en fantastisk opplevelse. Etter fylling av nødvendige vesker og batteri fungerte den smertefritt uten noen form for lyter en hel messehelg, jillt Smile
Men opplever at disse små maskinene fungerer best med litt tung last, spesielt på saktekjøring, derfor søkte jeg litt etter tips ang "problemet". Fant da at svaret er Slomo Smile Har du noen erfaring med denne fra før ?





-------------
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.


Posted By: Frans
Date Posted: 27 mai 2016 at 15:48
Nei, jeg har ikke erfaring annet enn å ha lest flere artikler og sett flere videor. Jeg håper å få montert den i løpet av kort tid. Må installere RCservoer først. Skal skrive noe så fort jeg har fått kjørt Billy med Slomo.
Jeg har stor tro på det.
Forresten så mener jeg å ha lest at Terry Robinson fra  mailto:info@smallsteamperformance.com.au" rel="nofollow -


Posted By: ESI
Date Posted: 27 mai 2016 at 22:16
Legg gjerne ut bilder av Billy-prosessen. Har et slikt byggesett jeg også. Vurderer sterkt slomo, så det blir spennende å høre om dine erfaringer.


-------------

Mvh
Adm.dir.
Furtebua Brygg og Bane


Posted By: Frans
Date Posted: 30 mai 2016 at 17:23
Nå har vi jobbet litt med følgende:
Montering servo til endring av retning



Montering av servo til regulator. Den lille blå servo skal brukes til fløyte ventil.



Montering av Slo-mo





Kjøre egenskaper blir mye bedre. Der er litt vanskelig å finne ut hvor mye du skal åpne dampregulatoren for det ser ut at den trenger litt mer trykk for å komme igang. Så lukker man regulaturen litt og lokket starter veldig sakte. Kjøringen ellers blir også veldig regelmessig, ikke noe hopp og sprett og veldig bra kryppkjøring. Så jeg er veldig fornøyd. Slo-moen var også lett å montere, tar ca en halv time.
Der sitter et deksel på toppen av slo-moen men den kunne jeg ikke montere, ikke plass. Det er en kollisjon mellom dekselet og en tvergående aksel som sitter mellom høyre og venstre "lifting-arm". Er det forskjell mellom ferdig kjøpt Billy og byggesett??


-------------
Hilsen, Frans


Posted By: Frans
Date Posted: 28 juni 2016 at 15:50
Etter en uke i Latvia så har jeg fått gjort følgende:
Lakkert førerhuset. Måtte gjøre det to ganger, første gang ble helt pytton, men nå synes jeg det er bra. Har montert den og har også montert fløyta med servo. Nå viser det seg at batterie huset som ligger under taket blir for stor og kolliderer med fløyta. Vi får finne på noe før vi tar noen bilder.
Har bygd en IP-engineering vogn med sluttlys.



Har også bygget en stoppbukk etter opskrift fra Tom Lynga. Ble fornøyd men tviler på ballast på toppen. Synspunkter?



Ellers har jeg kommet ned på bakkenivå med banen og håper å fortsette snart med en liten rundban. Kommunen holder fremdeles på å grave så jeg kan ikke bygge enda det jeg tenker meg for fremtiden.
  


-------------
Hilsen, Frans


Posted By: Frans
Date Posted: 29 juni 2016 at 16:03
Nå har jeg malt de siste delene og montert alt bortsett fra navne-plate som er bestilt men ikke ankommet enda. Fikk løst batteri problemet ved å bruke en 4.8 volt ladbar batteri som er vesentlig tynnere enn vanlige 1.5 batterier. Måtte bare tilpasse baterie holder men det gikk bra. Her er noen bilder:




Slangen som stikker ut bak er avløp av kondens fra fløyta. Uten den blir servoen godt sprayet med vann.



Her vises modifikasjonen som måtte til for å få plass til batteriene.



Det ble trangt men det gikk.



Måtte bare vise logoen også.

Alt i alt er jeg veldig tilfreds med byggesettet. Jeg har også montert noe ekstra: Chuffer fra Summerland, fløyte fra DJB modell engineering i forkant av førerhuset (og ikke under lokket) samt Slomo fra Small Steam Performance. Lokket har nå kjørt ca 6 timer og jeg synes den begynner å gå ganske bra. Nå er det bare opp til neste prosjekt: kullfyrt Lady Ann.

Nå håper jeg det blir mye bra vær slik at jeg kan jobbe i hagen å legge mere spor.


-------------
Hilsen, Frans


Posted By: rebelego
Date Posted: 02 juli 2016 at 10:01
Lekkert! Fine farger! Thumbs Up

-------------
Surrer rundt på http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7879" rel="nofollow - Rystelsesbanen .


Posted By: Frans
Date Posted: 15 juli 2016 at 21:24
Det har ikke vært noe vær til å være ute for å bygge på banen, derfor har jeg holdt meg inne og laget ramme til lokstal. Nå må jeg bare vente til veg- og takkplater samt vinduer og dører kommer i posten. Platene kommer jeg til å bruke å kle utenpå rammeverket. Rammen er forresten laget ut av 4 mm finer.






Jeg har også fått besøk av direktøren som godkjente min Billy. Vi diskuterte også layout til banen. Det får jeg vise som det blir til. Håper å få en rundbane pluss litt til slik at noen andre også kan komme å kjøre litt.


-------------
Hilsen, Frans


Posted By: KjellAn
Date Posted: 16 juli 2016 at 11:54
Hei Frans
Jeg har litt delte erfaringer med bruk av kryssfiner til bygninger på hagejernbanen. Min stasjonsbygning er bygget i 4mm finer og kafferørepinner. Jeg har dessverre latt bygningen stå ute, og det har ført til fuktskader og at finerplatene sprekker opp. Et godt råd er derfor å alltid ta bygingen inn når du ikke kjører på banen.
På mine siste byggeprosjekter har jeg i stedet for trefiner brukt akrylplastplater (4mm) som basiskonstruksjon.
Uansett - jeg gleder meg til å se den ferdige lokstallen din.

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: Frans
Date Posted: 11 august 2016 at 18:34
Nå er jeg ferdig med den første delen. På grunn av kommune skal grave i hagen måtte jeg reduserer planen men i prinsippet blir første byggetrinn slik:

I høyre hjørne øverst blir det en holdeplass med kryssningsspor. "S" sporet er ikke ferdig. Så det er kun endestasjon og rundbane som er kjørbar. Alle penser er plassert.


Endestasjon med togene klare til innsats.



Nedkjøring til bakkenivået.



Venstre del av rundbane



Høyre del av banen.

Banen er blit prøvekjørt av begge lok og alt gikk bra. Nå står alt det det andre igjen (landskap, stasjoner etc). Er kommet et stykke på vei med lokstallen og har malt noe småtterie som kan brukes il gods, fat, tønner, kister og kullsekker.
Til informasjon så kan gjøken fra Leirsund (når han kommer tilbake fra Paris) og andre bare ringe og komme for å kjøre en tur. Minste radius er ca 2 meter så det skulle gå an å kjøre alle slags lok.


-------------
Hilsen, Frans


Posted By: Morten M
Date Posted: 11 august 2016 at 19:33
Fantastisk fint å følge med, Frans - på konsept, fremdrift og trivelig tilbud! :-) Nokså trygt tilbake hjemme, så tar kontakt en dag.

-------------
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner

Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet.


Posted By: Tom Lynga
Date Posted: 15 august 2016 at 12:54
Hei Frans,

Jeg fikk tak i holdere for AAA-batterier, den er det plass til under førerhytta.  Mottaker har jeg plassert i "vanntanken"  på høyre side. Da slapp jeg å ha det under taket.  
Litt vrient å feste hytta, den subber omskifter, så jeg må lage en slisse der  Min er en litt sliten, og skitten utgave, så da er det ikke så farlig med finishen . 


-------------
Det enkle er ofte det beste...


Posted By: Frans
Date Posted: 16 september 2016 at 15:44
Nå har jeg avslutet byggetrin 1 for 2016. Nå har jeg endestasjon med oppfyringsplass, nedkjørsel til grundnivå, rundbane og kryssningsspor er påbegynt. Har fått 8,5 ton med stein som jeg skal bruke til å legge langs sporet. Ved krysningsspor har jeg bygget en mur av skifer og har plantet litt. 

Innkjøring fra øst


Utkjøring til sør


Oversikt



-------------
Hilsen, Frans


Posted By: St.Michael
Date Posted: 16 september 2016 at 19:08
Herlig anlegg ClapSer veldig stort ut. Lykke til videre og vise gjerne den videre utviklingen.  På min egen bane kan jeg fortelle at jeg er plaget av skjærer. De hakker mine hus og planteringer i stykker Cry
Michael (ØVJ)



Posted By: KjellAn
Date Posted: 16 september 2016 at 21:18
Originally posted by St.Michael St.Michael wrote:

På min egen bane kan jeg fortelle at jeg er plaget av skjærer. De hakker mine hus og planteringer i stykker ...
Har du forsøkt å legge over fuglenett når du ikke kjører med banen?
Jeg har hatt problemer med fugler som hakker i mosen - de leter sikkert etter insekter.






-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: St.Michael
Date Posted: 17 september 2016 at 09:30
Frans; ikke meningen å kuppe tråden, men dette er vel gode råd til deg også?
KjellAn, nett blir for omstendlig og upraktisk. Har små barn og husdyr som vandrer rundt der også. Jeg har et forsøk med en plastikk-kåpe på gang nå. Det blir litt som et vernebygg, á la Domkirkeruinen på Hamar.  
Nå på morgenen fikk jeg følgende idé: Å kjøpe stormaskede plastikk kurver som vanligvis brukes til klesvask o.l. Mener sånne finnes til lavpris. Altså: Jeg kan snu de oppner, skjære og tilpasse i bunnen, raske å samle inn når jeg skal kjøre. Tenker de plassert over de "følsommeste" stedene med en sten oppå. 
En siste ting om skjærer: De er virkelig ute etter å ødelegge og ramponere. De har f.eks. stjålet en batteriboks med ledbelysning som var plassert inni et hus.Censored



Posted By: Frans
Date Posted: 18 desember 2016 at 12:10
Etter å ha jobbet litt innendørs så er lokstallen endelig ferdig. Det eneste som mangler er takkrenne. Noen som har en god løsning?




Er ikke sikker hva som blir neste men jeg har tegning til Lierfoss stasjon, så kanskje blir det den.


-------------
Hilsen, Frans


Posted By: mattis94gutt
Date Posted: 19 desember 2016 at 00:16
Hva med og bruke sugerør som takrenne?

-------------
Proud to be a nerd.


Posted By: St.Michael
Date Posted: 19 desember 2016 at 12:42
Hei.
Det finnes renner hos Pola ca skala 1:24...Hos Vmji.no
http://www.vmji.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=306&Category2ID=361&List=0&SortField=ProductNumber%2cProductNumber&Level=2&ProductID=8068" rel="nofollow - http://www.vmji.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=306&Category2ID=361&List=0&SortField=ProductNumber%2cProductNumber&Level=2&ProductID=8068


Posted By: Frans
Date Posted: 19 januar 2017 at 11:16
Fikk direktør-vogn fra Brandbright til jul. Ferdig med inner og ytervegger, bunn og inventar. Nå er det bare å sette sammen.




-------------
Hilsen, Frans


Posted By: Frans
Date Posted: 03 mars 2017 at 17:41
Nå er direktør-vognen ferdig og ser slik ut, innvendig lys er slått på:





-------------
Hilsen, Frans


Posted By: Frans
Date Posted: 27 mars 2017 at 16:01
I dag (27-3-17) var det så nydelig at i steden for å bygge så ble det kjøring. Alt material ble kjørt ut i solen, både tog og biler.



Dreibenken er også ankommet og plassert i lokstallen.










-------------
Hilsen, Frans


Posted By: Frans
Date Posted: 01 april 2017 at 12:17
En ny arbeidsbrakke ferdig.






-------------
Hilsen, Frans


Posted By: Frans
Date Posted: 07 april 2017 at 11:29
Nå er vanntårnet kommet på plass.








-------------
Hilsen, Frans


Posted By: steinel
Date Posted: 07 april 2017 at 12:12
Herlig ClapClapClap


Posted By: Frans
Date Posted: 14 juli 2017 at 21:55
Jeg begynt å bygge et nytt lok, en Amy, som er en Roundhouse Lady Anne med  kulfyrt kjele fra Riverdale. Hentet byggeset fra Roundhouse og kjele far Riverdale i Holland 10 Mai. Da besøkte jeg Joep Jansen hjemme og jeg fikk en hjertelig velkomst og en fin demo om hvordan man kjørere et kullfyrt lok.
Byggesett fra Roundhouse var som ventet (etter å ha bygd en Billy tidligere) men det er noe mer arbeid enn Billy på grund av at det er en 3 akslet lok. Etter at chassis og drivverk var ferdig kjørte jeg lokket 2,5 timer hver vei ved hjelp av trykkluft. Nå går det hele veldig bra og så nå kommer kjelen.
Slik ser det ut nå:






-------------
Hilsen, Frans


Posted By: Frans
Date Posted: 18 juli 2017 at 09:50
Da var kjelen på plass. Nå er det bare mottager og servoer.







-------------
Hilsen, Frans


Posted By: Frans
Date Posted: 28 desember 2017 at 11:55
Nå er det på tiden å vise ferdigstilling av Amy. Først 2 bilder som viser plassering av Servoene.



Servo på venstre side nærmest kjele styrer rettning mens servoen til høyre er dampmengde. Servoen til venstre foran styrer demperen og fløyta.



Her ser du hvordan fløyta og demperen styres av en servo (som ligger bak den til høyre). Opp er åppning av demperen og ned er fløta. Det virker veldig bra.



Her er Amy sett fra side.



Sett bakfra. som viser at det er god plass til 2 figurer.


-------------
Hilsen, Frans


Posted By: Morten M
Date Posted: 28 desember 2017 at 13:44
Praktfullt!

-------------
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner

Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet.


Posted By: steinel
Date Posted: 28 desember 2017 at 14:45
OI!! Så strøkent. Må være skikkelig moro med en slik flott hagejernbane.



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net