Fra togkjelleren |
Post Reply | Page <1 23456 18> |
Author | ||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Stemmer det, årets julebrygg fra Lervig. (flytende snob)
Takket være Ringnes sin utflagging av Tou har vi fått to nye spennende bryggerier i Rogaland.
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvis du ikke har større ambisjoner en meg Tore så er det ikke så vanskelig.
Ta en tur på Europris og kjøp et sett med tuber med akrylmaling og et penselsett.
Miks sammen litt av de forskjellige grønnfargene og litt svart på paletten for å lage hhv. løvtrær og bartrær. Skal du lage fjerne åser så har disse en tendens til å gå over i grått, og lysere grått jo fjernere de er.
Og hugs at hvis man synes at det blir mislykket så er det jo bare å male over
Står forøvrig greit beskrevet i denne boka:
|
||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg leste en artikkel i MR en gang der forfatteren brukte svamper. Raskt og enkelt, påsto han. Så vidt jeg husker klippet han dem til en grov form, avlange for grantrær, rundere for løvtrær. Så dyppet han dem i maling på en palett og så passe forsiktig mot bakgrunnen. Åsene var malt på forhånd. Han hadde vel ulike størrelser for forgrunns- og bakgrunnstrær, så vidt jeg husker. For de fjerneste hadde han muligens flate svamper med rufsete topp - virker i allefall som en smart idé på meg.
Et annet sted så jeg en som lagde stempler med trestammer. Ulike stammestempler trykket oppe på hverandre, og svampmalt løv burde bli brukbare forgrunntrær på bakgrunnen? |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
På denne bakgrunnen ble det brukt svamp-stemplingsmetoden, og også gradvis mørkere jo nærmere skogen skal være.
Et utsnitt av et annet bilde viser hvordan svampstrukturen ble brukt for å skape rimelig naturtro tretopper. Dette var en rask måte å få til sånn passe grei bakgrunn. Man kunne lagt mye mer arbeid i det, og fått det mer avansert, men kanskje skal en bakgrunn bare være antydende og ikke for oppmerksomhetskrevende selv. |
||
Svein S
|
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei, Jon Einar.
Har du motorisert Robel"en din?
Fikk tak ett byggesett på ebay, for ca 400 inkl. porto fra Tyskland.
Men noe må gjøres for å få liv i "plastikken"... Tror nesten frimerkene på pakken veier like mye...
Ove
|
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nei foreløpig er den bare fotomodell.
Fikk tilbud om drivverk når jeg kjøpte den, men det ble for dyrt.
Den kommer nok til å være innlåst på et sidespor uansett når det blir trafikkspill her engang
Det har forøvrig begynt å gro litt mer i denne lia siden sist
Edited by jevistad - 16 januar 2008 at 23:24 |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vakkert! Og dette er virkelig "typisk norsk" terreng med jernbane. |
||
Svein S
|
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nydelig. Har du henta inn Gloppedalsura? Ove
|
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for det Svein Jeg la inn "feil" bilde, og i mens jeg la inn nytt så hadde du kopiert det opprinnelige
|
||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk til deg også Ove.
Nei, det er pukk fra "Burma" i Egersund.
Opprinnelig fra pukkverket i Sirvåg, men "farget" gjennom mange år av trafikk av jernbanemateriell øverst på skiftetomta.
Edit: Du tenker selfølgelig på den steinura i ses sitt innlegg, det skal liksom være steintipp fra en gruvestoll.
Grusen til denne fant jeg i en haug på Hinna Edited by jevistad - 17 januar 2008 at 22:57 |
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dette er vakkert
|
||
ses
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg oppdaget det straks jeg hadde postet, men det var bildet jeg kommenterte som jeg mener viser godt det norske, så det var fint at du la ut feil først. |
||
Svein S
|
||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for det Jan-Inge.
Jeg har god hjelp av mye bra landskapsmateriell som er å få kjøpt da.
Grantrærne kjøpte jeg av en tsjekker som hadde med seg dette på treffet i Rendsburg. Angrer bare at jeg ikke kjøpte alt han hadde med seg
Trærne selges i høyder fra 15 -320mm og priser fra 0,6 til 2EURO
De lengste har da en lang stamme med tørrkvister på.
Det går an å bestille av han slik at han tar med på neste treff der nede, ellers han sender, men da kommer selvfølgelig porto etc. i tillegg.
Link: Model-Scene
Men løvtrærne har jeg laget av selvdyrket Seafoam, men med de ustabile sommerene her vest er det et sjansespill å få de til.
Frøene er nokså dyre, det spørs om det ikke lønner seg å kjøpe ferdige esker fra f.eks. NMJ.
Litt nerdete er det jo også dyrke dette selv
|
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det har jeg også, men får det ikke så fint for det.
Jeg så det var noen som hadde kjøpt seg noen fine vognlaster på et treff også. På tide å komme seg på et tysk treff da
|
||
asai
Medlem i MJF Joined: 27 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er vel ingenting galt i å være litt nerdete? Må jo si det du holder på med ser bare helt fantastisk ut. Gleder meg til å komme på besøk å få sett dette med egne øyne. Arne og meg tar oss sikkert en tur så fort du har fått OBAS"en i hus. Edited by asai - 18 januar 2008 at 20:15 |
||
odin11
Veteran Joined: 16 desember 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 112 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
den vognen som legger pukk leger den på ekte eller er det bare limt på
??? |
||
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ta en titt øverst på side 5 i denne tråden...
|
||
Hilsen Andreas.
|
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Gratulerer med dagen, Morten! Jeg kommer snart etter...
|
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Var ikke det postet i feil blogg? |
||
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
|
Oppdatert
|
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Du overgår deg selv stadig vekk Jon Einar. Dette er jo helt utrolig flott!
|
||
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Jon Einar
Mageløst
Til stor inspiration for os "almindelige" modelbyggere.
Dan
|
||
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
||
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Med hensyn til landskapsmateriell, har tydeligvis Jon Einar oppdaget det samme som enkelte vietnamesiske innvandrere; det er enklere å dyrke det selv enn å importere det.
(Kanskje du kan få hjelp til å bygge opp en plantasje for landskapsmateriell der nede i Ganddal, Jon Einar?)
Petter Edited by traiNman - 07 april 2008 at 12:19 |
||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, det står vel endel hus tomme nå rundt omkring på Østlandet, komplett utstyrt for dyrking av ulike vekster, som nå kan fylles med mer nyttige planter!
|
||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
|
Oppdatert
|
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er nok ikke så lenge til OBAS"n kjører biltog på Stambanen.....jeg venter egentlig bare på å smusse SveinR sin vogn,så kommer det ett lite lass med bilvogner i posten som ser omtrent slik ut..... |
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei,
Wow...disse var bare lekre
Godt jobba !!
MJ-Hilsen Tom Lynga
|
||
Det enkle er ofte det beste...
|
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Har ikke fått posta den ennå.. den er jo så jysla lange...
Men den trenger et lag med skitt..
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
|
Oppdatert
|
||
Post Reply | Page <1 23456 18> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |