Fra togkjelleren |
Post Reply | Page <1234 18> |
Author | ||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
En rake, kanskje? Eller en sånn lang gripesak? Kunne det være noe å ha i bakhånd når den underjordiske katastrofen er et faktum?!
På den annen side står det "vil bare bli lett tilgjengelig i hver ende", så det er vel ikke umulig å komme til ellers, heller? Det er bare ikke så lett ... |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Oppdatert.
|
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tøff bro. Har et par av disse bruspennene selv, og planlegger å gjøre noe av det samme. Har du skjært ut muren selv? Eller er det former? |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Muren er skjært ut i forfarget gips og etterfarget med kritt og litt akrylmaling for å illudere kalkutslag i fugene. Slaters har noen fine murplater (Ref.0415 Dressed stone, fåes hos SL&VF) som blir minst like bra, men jeg får ikke helt taket på å farge dem, derfor bruker jeg heller gips.
|
||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
|
Oppdatert.
|
||
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei,
Lekkert !!! El 1 og fiin gammel teak bak er toppen! Nydelig teak-arbeid forresten !!
MJ-Hilsen Tom Lynga
|
||
Det enkle er ofte det beste...
|
||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
|
Oppdatert.
|
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg blir glad når jeg ser godt håndtverk!
|
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Er helt ufattelig bra framgang der JE i forhold til visse andre. Megselv inkludert.
|
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Helt enig. Kjempeinspirerende JE! Hvilken DCC-sentral har du? |
||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er en MiniBox .
Kanskje ikke allverdens med avanserte finesser, men mer enn nok til mitt bruk.
Og supporten er uslåelig |
||
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg bøyer meg i støvet! Selvbygg der også? Men du er kanskje venn med loddebolten også? |
||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nei jeg skal ikke skryte på meg den, den er laget av Pål Olsen.
Klikk på linken i mitt forrige innlegg, så får du detaljene
|
||
trulss
Fremo og MjF medlem Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Anlegget ditt blir virkelig imponerende, Jon Einar!
Sporvekselstyringen ser også spennende ut, men jeg klarte ikke å finne fram til hvordan du kobler opp dette på sidene du linket til. Det var et forslag på å koble trykknappene i parallell, og et hvor du kunne låse en veksel - men jeg fant ikke ut av hvordan låsingen kunne styres fra et sentralt punkt. Er det jeg som ikke skjønner det jeg leser, eller har du tatt koblingsskjemaene et skritt videre? Har du handlet kretskort fra Canada, eller laget dem selv? -TrulsS |
||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg er litt usikker på hva du mener med låsing av vekselen, men poenget med denne kretsen for meg er at man kun gir en puls for at Tortoisen skal legge over og bli stående.
Da kan man ha brytere både ved vekselen og på stillverkstablået.
Dette kan jo også løses ved å bruke et bistabilt relé, men da må man ha bipolar spenning i tillegg.
Å velge om den skal kjøres "lokalt" ute ved vekselen eller via stillverket, vil da bli styrt fra stillverkstablået med venderene LOK I & II (eller evt. via CTC) og kommer i tillegg til denne kretsen.
Jeg har kjøpt kretskortene fra Canada.
|
||
trulss
Fremo og MjF medlem Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Spørsmålet mitt var dårlig formulert, men her ga du meg svaret. Er dette noe som finnes på sidene du linket til, eller er det noe du har kommet opp med selv? -TrulsS |
||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er noe som jeg må lage selv, basert på forbildet.
En variant er laget på Fremodulen av Ganddal, men den har ikke lokalstillere ute ved vekslene (enda)
Det gule er LOK-stillerene, blå er for kjøring av vekslene fra tablået.
|
||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
|
Oppdatert.
|
||
aha
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
D ser dualle gått ud JE .
Hilsen Arne
|
||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dette bildet illustrerer godt verdien av å øke svilleavstanden. Fabrikkspor har jo ofte for liten svilleavstand, særlig for bruk på sidespor. I den lokale klubben her i Trondheim, TMJK, har det blitt en smule debatt om akkurat dette. Ikke alle er enige i at svilleavstanden skal økes i samsvar med forbildet, men det er en nødvendighet synes jeg, det ser mye riktigere ut på den måten, noe bildet viser tydelig. Særlig på sidespor og slikt. Du håndbygger veksler med Peco c75 skinnestreng - er det for at det skal funke greit mot Peco flex? Jeg må forøvrig få tipse om at Kappler lager sviller for bruk i S-skala smalspor som er kliss like norske sviller i dimensjon, i H0. Kappler kapper dessuten gjerne etter mål, så det hadde latt seg gjøre å bestille en pen leveranse norske sviller med riktige dimensjoner derfra. Selv bestillte jeg en pen haug sviller nylig, og ser fram til å legge litt spor, igjen! |
||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
|
Forsåvidt, dessuten er det vel billigere å "slakte" et flexispor enn å kjøpe løse skinnestrenger.
Jeg er også usikker på om man får kjøpt løse skinnestrenger i code 75? De er iallefall ikke så lett tilgjengelige.
Men jeg vurderer sterkt å bygge en del sidespor med code 55 også, da mesteparten av mitt rullende materiell nok vil få RP25 hjul etterhvert.
Takk for tipset!
|
||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
|
Oppdatert.
|
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Bildet vises ikke.....
Edit: fjern bildet og hent det på nytt,ved å skrolle ned på siden....jeg fant det...
Edited by morten.h - 09 mai 2007 at 23:31 |
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
|
OK, jeg så ikke det selv før jeg logget ut og trykket F5. Fikset nå (tror jeg)
Takk for hintet. Edited by jevistad - 09 mai 2007 at 23:45 |
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Bildet der med Robelen var jo KJEMPE TØFT Hvor er ROBELEN min???
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det lurer jeg også på, det skulle jo vært en "Gullkalv" som dyttet denne pukkvogna
|
||
RuneB
FREMO-forummedlem Joined: 05 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 33 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ganske bra photoshop jobb det der Jon Einar...
Hadde vært bedre hvis pukken kommer ut på riktig plass ;-)
|
||
perflo
Medlem i MJF Joined: 25 juli 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 70 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Når man ser slike bilder, får man lyst å rive hele anlegget og begynne på nytt. Fantastisk bra. Håper du fortsetter å ta bilder. Til inspirasjon for andre.
|
||
perflo
|
||
Ørj@n
Nykommer Joined: 13 februar 2007 Location: Noreg Status: Offline Points: 45 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
hva er en gullkalv
|
||
Helsing Ørjan :)
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Etter det jeg vet var "Gullkalven" en selvgåede damp(heise)kran som NSB en gang hadde. Mener den ble utrangert og hogget før 1970.
Den var stasjonert på vst. Grorud
|
||
Post Reply | Page <1234 18> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |