MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fra togkjelleren
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fra togkjelleren

 Post Reply Post Reply Page  <1234 18>
Author
 Rating: Topic Rating: 1 Votes, Average 5,00  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2007 at 13:55
En rake, kanskje? Eller en sånn lang gripesak? Kunne det være noe å ha i bakhånd når den underjordiske katastrofen er et faktum?!

På den annen side står det "vil bare bli lett tilgjengelig i hver ende", så det er vel ikke umulig å komme til ellers, heller? Det er bare ikke så lett ...
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 16:59
Oppdatert.
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 18:09

Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Oppdatert.

Tøff bro. Har et par av disse bruspennene selv, og planlegger å gjøre noe av det samme. Har du skjært ut muren selv? Eller er det former?

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 19:09
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

 

Har du skjært ut muren selv? Eller er det former?

Muren er skjært ut i forfarget gips og etterfarget med kritt og litt akrylmaling for å illudere kalkutslag i fugene.

Slaters har noen fine murplater (Ref.0415 Dressed stone, fåes hos SL&VF) som blir minst like bra, men jeg får ikke helt taket på å farge dem, derfor bruker jeg heller gips.

 

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2007 at 22:35
Oppdatert.
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2007 at 13:14
Hei,
 
Lekkert !!! El 1 og fiin gammel teak bak er toppen! Nydelig teak-arbeid forresten !!
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2007 at 22:35
Oppdatert.
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2007 at 22:38
Jeg blir glad når jeg ser godt håndtverk!Thumbs%20Up
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2007 at 23:01
Er helt ufattelig bra framgang der JE i forhold til visse andre. Megselv inkludert.
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2007 at 23:44
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Er helt ufattelig bra framgang der JE i forhold til visse andre. Megselv inkludert.


Helt enig. Kjempeinspirerende JE!
Hvilken DCC-sentral har du?
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2007 at 00:33
Originally posted by KnuT KnuT wrote:

Hvilken DCC-sentral har du?
Det er en MiniBox .
Kanskje ikke allverdens med avanserte finesser, men mer enn nok til mitt bruk.
Og supporten er uslåeligClap
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2007 at 00:45
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Det er en MiniBox .
Kanskje ikke allverdens med avanserte finesser, men mer enn nok til mitt bruk.
Og supporten er uslåeligClap


Jeg bøyer meg i støvet!
Selvbygg der også?
Men du er kanskje venn med loddebolten også?
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2007 at 00:55
Originally posted by KnuT KnuT wrote:

Selvbygg der også?
Men du er kanskje venn med loddebolten også?
 
Nei jeg skal ikke skryte på meg den, den er laget av Pål Olsen.
Klikk på linken i mitt forrige innlegg, så får du detaljeneSmile
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2007 at 08:40
Anlegget ditt blir virkelig imponerende, Jon Einar!

Sporvekselstyringen ser også spennende ut, men jeg klarte ikke å finne fram til hvordan du kobler opp dette på sidene du linket til. Det var et forslag på å koble trykknappene i parallell, og et hvor du kunne låse en veksel - men jeg fant ikke ut av hvordan låsingen kunne styres fra et sentralt punkt. Er det jeg som ikke skjønner det jeg leser, eller har du tatt koblingsskjemaene et skritt videre?

Har du handlet kretskort fra Canada, eller laget dem selv?

-TrulsS
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2007 at 11:54
Originally posted by trulss trulss wrote:

Sporvekselstyringen ser også spennende ut, men jeg klarte ikke å finne fram til hvordan du kobler opp dette på sidene du linket til. Det var et forslag på å koble trykknappene i parallell, og et hvor du kunne låse en veksel - men jeg fant ikke ut av hvordan låsingen kunne styres fra et sentralt punkt. Er det jeg som ikke skjønner det jeg leser, eller har du tatt koblingsskjemaene et skritt videre?

Har du handlet kretskort fra Canada, eller laget dem selv?

-TrulsS
 
Jeg er litt usikker på hva du mener med låsing av vekselen, men poenget med denne kretsen for meg er at man kun gir en puls for at Tortoisen skal legge over og bli stående.
Da kan man ha brytere både ved vekselen og på stillverkstablået.
Dette kan jo også løses ved å bruke et bistabilt relé, men da må man ha bipolar spenning i tillegg.
Å velge om den skal kjøres "lokalt" ute ved vekselen eller via stillverket, vil da bli styrt fra stillverkstablået med venderene LOK I & II (eller evt. via CTC) og kommer i tillegg til denne kretsen.
 
Jeg har kjøpt kretskortene fra Canada.
 
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2007 at 12:01
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Å velge om den skal kjøres "lokalt" ute ved vekselen eller via stillverket, vil da bli styrt fra stillverkstablået med venderene LOK I & II (eller evt. via CTC) og kommer i tillegg til denne kretsen.

Spørsmålet mitt var dårlig formulert, men her ga du meg svaret. Er dette noe som finnes på sidene du linket til, eller er det noe du har kommet opp med selv?

-TrulsS
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2007 at 12:33
Originally posted by trulss trulss wrote:

Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Å velge om den skal kjøres "lokalt" ute ved vekselen eller via stillverket, vil da bli styrt fra stillverkstablået med venderene LOK I & II (eller evt. via CTC) og kommer i tillegg til denne kretsen.

Spørsmålet mitt var dårlig formulert, men her ga du meg svaret. Er dette noe som finnes på sidene du linket til, eller er det noe du har kommet opp med selv?

-TrulsS
 
Det er noe som jeg må lage selv, basert på forbildet.
En variant er laget på Fremodulen av Ganddal, men den har ikke lokalstillere ute ved vekslene (enda)
Det gule er LOK-stillerene, blå er for kjøring av vekslene fra tablået.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2007 at 18:15
Oppdatert.
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2007 at 19:52
D ser dualle gått ud JE Clap.
 
Hilsen Arne
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2007 at 21:31
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Skinnestrengen er code70*) fra MicroEngineering og svillene er tiloversblevne fra Peco code75 flexiskinner etter vekselbygging.
Svilleavstanden er økt til tilsvarende 75cm i 1:1. NEM hjul går uten problem.


Dette bildet illustrerer godt verdien av å øke svilleavstanden. Fabrikkspor har jo ofte for liten svilleavstand, særlig for bruk på sidespor. I den lokale klubben her i Trondheim, TMJK, har det blitt en smule debatt om akkurat dette. Ikke alle er enige i at svilleavstanden skal økes i samsvar med forbildet, men det er en nødvendighet synes jeg, det ser mye riktigere ut på den måten, noe bildet viser tydelig. Særlig på sidespor og slikt.

Du håndbygger veksler med Peco c75 skinnestreng - er det for at det skal funke greit mot Peco flex?

Jeg må forøvrig få tipse om at Kappler lager sviller for bruk i S-skala smalspor som er kliss like norske sviller i dimensjon, i H0. Kappler kapper dessuten gjerne etter mål, så det hadde latt seg gjøre å bestille en pen leveranse norske sviller med riktige dimensjoner derfra. Selv bestillte jeg en pen haug sviller nylig, og ser fram til å legge litt spor, igjen!
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2007 at 14:01
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Du håndbygger veksler med Peco c75 skinnestreng - er det for at det skal funke greit mot Peco flex?

Forsåvidt, dessuten er det vel billigere å "slakte" et flexispor enn å kjøpe løse skinnestrenger.
Jeg er også usikker på om man får kjøpt løse skinnestrenger i code 75? De er iallefall ikke så lett tilgjengelige.
Men jeg vurderer sterkt å bygge en del sidespor med code 55 også, da mesteparten av mitt rullende materiell nok vil få RP25 hjul etterhvert.

Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Jeg må forøvrig få tipse om at Kappler lager sviller for bruk i S-skala smalspor som er kliss like norske sviller i dimensjon, i H0.
 
Takk for tipset!
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2007 at 23:21
Oppdatert.
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2007 at 23:30
Bildet vises ikke.....
 
 Edit: fjern bildet og hent det på nytt,ved å skrolle ned på siden....jeg fant det...
 


Edited by morten.h - 09 mai 2007 at 23:31
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2007 at 23:41

OK, jeg så ikke det selv før jeg logget ut og trykket F5.

Fikset nå (tror jeg)
 
Takk for hintet.


Edited by jevistad - 09 mai 2007 at 23:45
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2007 at 23:59
Bildet der med Robelen var jo KJEMPE TØFTClap  Hvor er ROBELEN min???
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2007 at 10:04
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Hvor er ROBELEN min???
Det lurer jeg også på, det skulle jo vært en "Gullkalv" som dyttet denne pukkvognaWink
Back to Top
RuneB View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2007 at 14:04
Ganske bra photoshop jobb det der Jon Einar...
Hadde vært bedre hvis pukken kommer ut på riktig plass ;-)
 
 
 
Back to Top
perflo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 25 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perflo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2007 at 14:21
Når man ser slike bilder, får man lyst å rive hele anlegget og begynne på nytt. Fantastisk bra. Håper du fortsetter å ta bilder. Til inspirasjon for andre.Clap
perflo
Back to Top
Ørj@n View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 13 februar 2007
Location: Noreg
Status: Offline
Points: 45
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørj@n Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2007 at 12:20
hva er en gullkalv
Helsing Ørjan :)
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2007 at 17:47
Etter det jeg vet var "Gullkalven" en selvgåede damp(heise)kran som NSB en gang hadde. Mener den ble utrangert og hogget før 1970.
Den var stasjonert på vst. Grorud
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 18>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.