Fra togkjelleren |
Post Reply | Page <1 15161718> |
Author | ||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har sett en del triks for å få vekk disse, bla. henge et papirark mellom armaturene.
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Edited by jevistad - 02 mars 2011 at 16:28 |
||
jan
Fremo og MjF medlem Joined: 15 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 6 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
nydelig
jan arve
bryne
|
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vil nå si at de ser flotte ut, jeg da...
|
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1010 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Et kjempeflott anlegg du bygger Jon Einar. Jeg er veldig fasinert av kontaktedningsanleggene du bygger - og spesielt selve kontaktledningen med bæretråd og opphengere. Hvordan gjør du det? Jeg har sett på ferdigproduserte kontaktledninger fra Sommerfeldt og Viessmann, og det blir uansett for grovt og mye lodding - spesielt ved hver stolpe og åk. Nå går det sikkert an å lodde pent uten altfor mye loddetinn og pusse etterpå med smergelskive slik at skjøtene blir pene. Men det blir aldri så pent som det du har gjort. Det hadde vært fint med noen tips om hvordan du bygger selve kontaktledningen - og spesielt hvordan den strammes slik den eventuelt tåler at man kan kjøre med pantografene oppe. Og hvordan gjør du i tunneler og i overganger til skjulte oppstillingsspor? |
||
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mange takk! Jeg skrev et par artikler om hvordan jeg gjør dette i MJ-bladet nr 4 2007 og nr.1 2008 tror jeg det var.
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Denne artikkelen er en klassiker i hvordan bygge forbildetro KL. Jeg foreslår for MJF at slike artikler legges som pdf på dette nettstedet. I forhold til salg av MJ-bladet bør det kanskje forbeholdes artikler med en viss alder.
|
||
Svein S
|
||
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1010 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Jon Einar Takk for påminnelsen om artikkelene i MJ-bladet. Det er jo ikke alltid man husker alt hva man har lest tidligere. Du nevner at du bruker hhv. 0,30 mm og 0,25 mm tråd til selve kontaktledningen. Hvordan er erfaringene dine etter en tids bruk og kjøring med forskjellige strømavtakere i direkte kontakt med kontaktledningen? Du nevner at det kanskje burde brukes noe kraftigere dimensjoner på trådene. |
||
hilsen KjellAn
||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
|
Men stort sett de fleste strømavtagerene har altfor stort fjærtrykk, så de bør moddes.
Jeg tror nok tråden holder, men det ser ikke bra ut når KL'en står i en bue mellom mastene.
Siden jeg har en del lok som jeg tar med på FREMO-treff, så har jeg høydebegrensning på strømavtagerene på disse og da er jo ikke det noe problem siden min KL ligger på samme høyde.
Disse subber da så vidt oppi tråden enkelte steder bare.
Men et lok som ikke behøver å gjøres noe med er El 18 loket fra Roco, dette har noen aldeles nydelige og fjær(!)lette strømavtagere.
Jeg har kjøpt en del løse av disse som jeg skal montere på andre lok som har ett-bens strømavtagere. Edited by jevistad - 18 mars 2011 at 22:01 |
||
KjellAn
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tusen takk for tipsene. Da bør jeg nok sjekke hvordan fjærene er på strømavtagerne på mine lok før eletroavdelingen starter byggingen av KL-anlegg hos meg. |
||
hilsen KjellAn
||
øystein lb
Veteran Joined: 02 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 378 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Som svert aktiv i TMJK, og spesielt i Elavdelingen så må jeg spørre, hvordan kabler du anlegget?
Gjetter at dette er ganske likt 1:1 og at mange løsninger som brukes der kan forminskes, og brukes på samme måte i model verden. Hvordan er signaler koblet, hvordan er sikiringsanlegget i 1:87? Sporveksler, stillverk, lokalstillere. Alt! Takker for svar. |
||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er ikke noe sikringsanlegg foreløpig, det går kun på manuelle togmeldinger
Hvordan jeg styrer vekslene står det litt om lenger fremme i bloggen.
|
||
Fabian
Viderekommen Joined: 17 juni 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 52 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Enig med SES - det er mange bra artikler som har stått i bladet, som kanskje kunne legges ut som PDF-filer. Eller hva med å legge alle MJ-bladene som har kommet ut hittil på en CD/DVD, og selge den slik at det går an å få en komplett samlig av bladene? Det amerikanske mj-bladet Model Railroader skal gjøre det, lage en komplett samling av alle utgaver av bldet, fra 1934-2009 på to DVD-plater, til litt under 200$ |
||
Cato-André
Viderekommen Joined: 03 juli 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 51 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Er utrolig imponert over anlegget ditt Jon Einar Men du sa at det to traktorene på bilde var Kronstad traktorer?? Er de laget på Kronstad da?? |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
220c 135-168 er bygget av Levahn, 169-190 av Kronstad Vst. Bergen (NSB), så da er vel de to på bildet en fra hver serie.
|
||
Svein S
|
||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
|
Oppdatert, oppdatering ligger på første side
|
||
Espen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ser gott ut dei der småskurå
Selura ? Er Flekkefjordbanen på flytting oppøve Sirdalen |
||
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital. |
||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
|
Snikkaravdelinga på Indre Stambane tek av og til oppdrag for andre baneforvaltningar, i dette tilfellet for I/S Norske Privatbaner
|
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Den ene ventebua der, kan godt havne hjem til meg
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
brsseb
Nykommer Joined: 17 august 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 4 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Fantastisk arbeid.
Jeg lurer litt på hvordan du går fram når du lager gresset på anlegget ditt. Klipper du til ferdige gressmatter, eller bruker du statisk gress (med statisk applikator). Og hvilke produktmerker bruker du til dette.
|
||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Jeg bruker statisk gress fra Heki og Woodland med applikatoren til Noch. Det står litt mer om det her:
Edited by jevistad - 10 november 2011 at 16:43 |
||
ses
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det var en meget interessant side du har laget der, Jon Einar!
|
||
Svein S
|
||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
|
Oppdatert, oppdateringen ligger øverst på side 1
Edited by jevistad - 26 november 2011 at 12:19 |
||
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hærlig! Nå fikk jeg også se hvor sviller skal kuttes i pensekryss.
Trodde nesten det var på denne måten, da veksel har mindre plass til akkurat den slags. Men skulle det knipe må vel sviller til pers der også kanskje? |
||
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
|
janingar
Nykommer Joined: 30 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 33 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nydelig bilde!
Har ventet lenge på oppdatering nå hvordan er framgangen ellers i anlegget? Edited by janingar - 16 januar 2012 at 12:20 |
||
Jan Ingar
Mitt galleri |
||
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mageløst intet mindre
Og morsomt, når vi altid holder vores uke 7 vinterferie i Rukkedalen (på 21. år)
Mvh
Dan
Edited by Dan Rasmussen - 16 januar 2012 at 13:43 |
||
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
||
Per-Arild
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 46 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hva skal man si...
Utrolig. Per-Arild |
||
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Utrolig flott, Jon Einar!!
Er alltid like flott å se bildene som kommer fra kjelleren:-)
|
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
janingar
Nykommer Joined: 30 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 33 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Lurer litt på når vi får se neste oppdatering i denne tråden? Har jammen gått lang tid nå. Uten at jeg vil mase av den grunn
|
||
Jan Ingar
Mitt galleri |
||
Post Reply | Page <1 15161718> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |