Fra togkjelleren |
Post Reply ![]() |
Page <1 15161718> |
Author | ||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg har sett en del triks for å få vekk disse, bla. henge et papirark mellom armaturene.
![]() |
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
|
![]() ![]() Edited by jevistad - 02 mars 2011 at 16:28 |
||
![]() |
||
jan ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 15 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 6 |
|
nydelig
jan arve
bryne
|
||
![]() |
||
Snikkaren ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
|
Vil nå si at de ser flotte ut, jeg da...
![]() ![]() |
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
![]() |
||
KjellAn ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1012 |
|
Hei Et kjempeflott anlegg du bygger Jon Einar. Jeg er veldig fasinert av kontaktedningsanleggene du bygger - og spesielt selve kontaktledningen med bæretråd og opphengere. Hvordan gjør du det? Jeg har sett på ferdigproduserte kontaktledninger fra Sommerfeldt og Viessmann, og det blir uansett for grovt og mye lodding - spesielt ved hver stolpe og åk. Nå går det sikkert an å lodde pent uten altfor mye loddetinn og pusse etterpå med smergelskive slik at skjøtene blir pene. Men det blir aldri så pent som det du har gjort. Det hadde vært fint med noen tips om hvordan du bygger selve kontaktledningen - og spesielt hvordan den strammes slik den eventuelt tåler at man kan kjøre med pantografene oppe. Og hvordan gjør du i tunneler og i overganger til skjulte oppstillingsspor? |
||
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
||
![]() |
||
|
Mange takk! Jeg skrev et par artikler om hvordan jeg gjør dette i MJ-bladet nr 4 2007 og nr.1 2008 tror jeg det var.
![]() |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
|
Denne artikkelen er en klassiker i hvordan bygge forbildetro KL. Jeg foreslår for MJF at slike artikler legges som pdf på dette nettstedet. I forhold til salg av MJ-bladet bør det kanskje forbeholdes artikler med en viss alder.
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
KjellAn ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1012 |
|
Hei Jon Einar Takk for påminnelsen om artikkelene i MJ-bladet. Det er jo ikke alltid man husker alt hva man har lest tidligere. Du nevner at du bruker hhv. 0,30 mm og 0,25 mm tråd til selve kontaktledningen. Hvordan er erfaringene dine etter en tids bruk og kjøring med forskjellige strømavtakere i direkte kontakt med kontaktledningen? Du nevner at det kanskje burde brukes noe kraftigere dimensjoner på trådene. |
||
hilsen KjellAn
||
![]() |
||
|
Men stort sett de fleste strømavtagerene har altfor stort fjærtrykk, så de bør moddes.
Jeg tror nok tråden holder, men det ser ikke bra ut når KL'en står i en bue mellom mastene.
Siden jeg har en del lok som jeg tar med på FREMO-treff, så har jeg høydebegrensning på strømavtagerene på disse og da er jo ikke det noe problem siden min KL ligger på samme høyde.
Disse subber da så vidt oppi tråden enkelte steder bare.
Men et lok som ikke behøver å gjøres noe med er El 18 loket fra Roco, dette har noen aldeles nydelige og fjær(!)lette strømavtagere.
Jeg har kjøpt en del løse av disse som jeg skal montere på andre lok som har ett-bens strømavtagere. Edited by jevistad - 18 mars 2011 at 22:01 |
||
![]() |
||
|
Tusen takk for tipsene. Da bør jeg nok sjekke hvordan fjærene er på strømavtagerne på mine lok før eletroavdelingen starter byggingen av KL-anlegg hos meg. |
||
hilsen KjellAn
||
![]() |
||
øystein lb ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 378 |
|
Som svert aktiv i TMJK, og spesielt i Elavdelingen så må jeg spørre, hvordan kabler du anlegget?
Gjetter at dette er ganske likt 1:1 og at mange løsninger som brukes der kan forminskes, og brukes på samme måte i model verden. Hvordan er signaler koblet, hvordan er sikiringsanlegget i 1:87? Sporveksler, stillverk, lokalstillere. Alt! Takker for svar. |
||
![]() |
||
|
Det er ikke noe sikringsanlegg foreløpig, det går kun på manuelle togmeldinger
![]() Hvordan jeg styrer vekslene står det litt om lenger fremme i bloggen.
|
||
![]() |
||
Fabian ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 17 juni 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 52 |
|
Enig med SES - det er mange bra artikler som har stått i bladet, som kanskje kunne legges ut som PDF-filer. Eller hva med å legge alle MJ-bladene som har kommet ut hittil på en CD/DVD, og selge den slik at det går an å få en komplett samlig av bladene? Det amerikanske mj-bladet Model Railroader skal gjøre det, lage en komplett samling av alle utgaver av bldet, fra 1934-2009 på to DVD-plater, til litt under 200$ |
||
![]() |
||
Cato-André ![]() Viderekommen ![]() Joined: 03 juli 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 51 |
|
Er utrolig imponert over anlegget ditt Jon Einar |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
|
220c 135-168 er bygget av Levahn, 169-190 av Kronstad Vst. Bergen (NSB), så da er vel de to på bildet en fra hver serie.
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
|
Oppdatert, oppdatering ligger på første side
|
||
![]() |
||
Espen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
|
Ser gott ut dei der småskurå
![]() Selura ? Er Flekkefjordbanen på flytting oppøve Sirdalen ![]() |
||
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital. |
||
![]() |
||
|
Snikkaravdelinga på Indre Stambane tek av og til oppdrag for andre baneforvaltningar, i dette tilfellet for I/S Norske Privatbaner
![]() |
||
![]() |
||
SveinR ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
|
Den ene ventebua der, kan godt havne hjem til meg
![]() |
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
![]() |
||
brsseb ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 17 august 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 4 |
|
Fantastisk arbeid.
Jeg lurer litt på hvordan du går fram når du lager gresset på anlegget ditt. Klipper du til ferdige gressmatter, eller bruker du statisk gress (med statisk applikator). Og hvilke produktmerker bruker du til dette.
|
||
![]() |
||
|
Hei!
Jeg bruker statisk gress fra Heki og Woodland med applikatoren til Noch. Det står litt mer om det her:
Edited by jevistad - 10 november 2011 at 16:43 |
||
![]() |
||
|
Det var en meget interessant side du har laget der, Jon Einar!
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
|
Oppdatert, oppdateringen ligger øverst på side 1
Edited by jevistad - 26 november 2011 at 12:19 |
||
![]() |
||
helleland ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
|
![]() Trodde nesten det var på denne måten, da veksel har mindre plass til akkurat den slags. Men skulle det knipe må vel sviller til pers der også kanskje? |
||
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
||
![]() |
||
|
![]() |
||
janingar ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 30 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 33 |
|
Nydelig bilde!
Har ventet lenge på oppdatering nå ![]() Edited by janingar - 16 januar 2012 at 12:20 |
||
Jan Ingar
Mitt galleri |
||
![]() |
||
Dan Rasmussen ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
|
Mageløst intet mindre
![]() Og morsomt, når vi altid holder vores uke 7 vinterferie i Rukkedalen
![]() Mvh
Dan
Edited by Dan Rasmussen - 16 januar 2012 at 13:43 |
||
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
||
![]() |
||
Per-Arild ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 46 |
|
Hva skal man si...
Utrolig. Per-Arild |
||
![]() |
||
Ørjan ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
|
Utrolig flott, Jon Einar!!
Er alltid like flott å se bildene som kommer fra kjelleren:-)
|
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
![]() |
||
janingar ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 30 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 33 |
|
Lurer litt på når vi får se neste oppdatering i denne tråden? Har jammen gått lang tid nå. Uten at jeg vil mase av den grunn
![]() |
||
Jan Ingar
Mitt galleri |
||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <1 15161718> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |