Fra togkjelleren |
Post Reply ![]() |
Page 123 18> |
Author | ||
TXP Skåra ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 19 juni 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 93 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 04 oktober 2013 at 20:10 |
|
En liten avsporing, men likevel ... Ser på statistikken at denne bloggen har passert fantastiske 150 000 (!) treff med god margin ... ingen tvil om at denne mannen gjør noe riktig ...
![]() Skal vi reise oss i en unison applaus?
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Åsmund. I stum beundring.
|
||
Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
|
||
![]() |
||
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det finnes en FaceBook side for Indre Stambane.
Der finnes det noen bilder som ikke har vært publisert her. Edited by Håvard H - 02 mars 2013 at 23:38 |
||
![]() |
||
N-oldus ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 18 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 82 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Genial tråd, fantastiske bilder og så utrolig mye inspirasjon og ting å lære her.
Kudos! |
||
Med Vennlig Hilsen
Geir Ødegård "Common sense isn't so common..." |
||
![]() |
||
Småen ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 05 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 156 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Helt enig. Har sett mye på bildede. På tide jeg kommenterer.
Beste modelljernbane EVER!
|
||
![]() |
||
janingar ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 30 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 33 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Lurer litt på når vi får se neste oppdatering i denne tråden? Har jammen gått lang tid nå. Uten at jeg vil mase av den grunn
![]() |
||
Jan Ingar
Mitt galleri |
||
![]() |
||
Ørjan ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Utrolig flott, Jon Einar!!
Er alltid like flott å se bildene som kommer fra kjelleren:-)
|
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
![]() |
||
Per-Arild ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 46 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hva skal man si...
Utrolig. Per-Arild |
||
![]() |
||
Dan Rasmussen ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Mageløst intet mindre
![]() Og morsomt, når vi altid holder vores uke 7 vinterferie i Rukkedalen
![]() Mvh
Dan
Edited by Dan Rasmussen - 16 januar 2012 at 13:43 |
||
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
||
![]() |
||
janingar ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 30 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 33 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Nydelig bilde!
Har ventet lenge på oppdatering nå ![]() Edited by janingar - 16 januar 2012 at 12:20 |
||
Jan Ingar
Mitt galleri |
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
||
helleland ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() Trodde nesten det var på denne måten, da veksel har mindre plass til akkurat den slags. Men skulle det knipe må vel sviller til pers der også kanskje? |
||
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Oppdatert, oppdateringen ligger øverst på side 1
Edited by jevistad - 26 november 2011 at 12:19 |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det var en meget interessant side du har laget der, Jon Einar!
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hei!
Jeg bruker statisk gress fra Heki og Woodland med applikatoren til Noch. Det står litt mer om det her:
Edited by jevistad - 10 november 2011 at 16:43 |
||
![]() |
||
brsseb ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 17 august 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 4 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Fantastisk arbeid.
Jeg lurer litt på hvordan du går fram når du lager gresset på anlegget ditt. Klipper du til ferdige gressmatter, eller bruker du statisk gress (med statisk applikator). Og hvilke produktmerker bruker du til dette.
|
||
![]() |
||
SveinR ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Den ene ventebua der, kan godt havne hjem til meg
![]() |
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Snikkaravdelinga på Indre Stambane tek av og til oppdrag for andre baneforvaltningar, i dette tilfellet for I/S Norske Privatbaner
![]() |
||
![]() |
||
Espen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Ser gott ut dei der småskurå
![]() Selura ? Er Flekkefjordbanen på flytting oppøve Sirdalen ![]() |
||
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital. |
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Oppdatert, oppdatering ligger på første side
|
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
220c 135-168 er bygget av Levahn, 169-190 av Kronstad Vst. Bergen (NSB), så da er vel de to på bildet en fra hver serie.
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
Cato-André ![]() Viderekommen ![]() Joined: 03 juli 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 51 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Er utrolig imponert over anlegget ditt Jon Einar |
||
![]() |
||
Fabian ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 17 juni 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 52 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Enig med SES - det er mange bra artikler som har stått i bladet, som kanskje kunne legges ut som PDF-filer. Eller hva med å legge alle MJ-bladene som har kommet ut hittil på en CD/DVD, og selge den slik at det går an å få en komplett samlig av bladene? Det amerikanske mj-bladet Model Railroader skal gjøre det, lage en komplett samling av alle utgaver av bldet, fra 1934-2009 på to DVD-plater, til litt under 200$ |
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det er ikke noe sikringsanlegg foreløpig, det går kun på manuelle togmeldinger
![]() Hvordan jeg styrer vekslene står det litt om lenger fremme i bloggen.
|
||
![]() |
||
øystein lb ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 378 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Som svert aktiv i TMJK, og spesielt i Elavdelingen så må jeg spørre, hvordan kabler du anlegget?
Gjetter at dette er ganske likt 1:1 og at mange løsninger som brukes der kan forminskes, og brukes på samme måte i model verden. Hvordan er signaler koblet, hvordan er sikiringsanlegget i 1:87? Sporveksler, stillverk, lokalstillere. Alt! Takker for svar. |
||
![]() |
||
KjellAn ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1012 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Tusen takk for tipsene. Da bør jeg nok sjekke hvordan fjærene er på strømavtagerne på mine lok før eletroavdelingen starter byggingen av KL-anlegg hos meg. |
||
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Men stort sett de fleste strømavtagerene har altfor stort fjærtrykk, så de bør moddes.
Jeg tror nok tråden holder, men det ser ikke bra ut når KL'en står i en bue mellom mastene.
Siden jeg har en del lok som jeg tar med på FREMO-treff, så har jeg høydebegrensning på strømavtagerene på disse og da er jo ikke det noe problem siden min KL ligger på samme høyde.
Disse subber da så vidt oppi tråden enkelte steder bare.
Men et lok som ikke behøver å gjøres noe med er El 18 loket fra Roco, dette har noen aldeles nydelige og fjær(!)lette strømavtagere.
Jeg har kjøpt en del løse av disse som jeg skal montere på andre lok som har ett-bens strømavtagere. Edited by jevistad - 18 mars 2011 at 22:01 |
||
![]() |
||
KjellAn ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1012 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hei Jon Einar Takk for påminnelsen om artikkelene i MJ-bladet. Det er jo ikke alltid man husker alt hva man har lest tidligere. Du nevner at du bruker hhv. 0,30 mm og 0,25 mm tråd til selve kontaktledningen. Hvordan er erfaringene dine etter en tids bruk og kjøring med forskjellige strømavtakere i direkte kontakt med kontaktledningen? Du nevner at det kanskje burde brukes noe kraftigere dimensjoner på trådene. |
||
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Denne artikkelen er en klassiker i hvordan bygge forbildetro KL. Jeg foreslår for MJF at slike artikler legges som pdf på dette nettstedet. I forhold til salg av MJ-bladet bør det kanskje forbeholdes artikler med en viss alder.
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Mange takk! Jeg skrev et par artikler om hvordan jeg gjør dette i MJ-bladet nr 4 2007 og nr.1 2008 tror jeg det var.
![]() |
||
![]() |
||
KjellAn ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1012 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hei Et kjempeflott anlegg du bygger Jon Einar. Jeg er veldig fasinert av kontaktedningsanleggene du bygger - og spesielt selve kontaktledningen med bæretråd og opphengere. Hvordan gjør du det? Jeg har sett på ferdigproduserte kontaktledninger fra Sommerfeldt og Viessmann, og det blir uansett for grovt og mye lodding - spesielt ved hver stolpe og åk. Nå går det sikkert an å lodde pent uten altfor mye loddetinn og pusse etterpå med smergelskive slik at skjøtene blir pene. Men det blir aldri så pent som det du har gjort. Det hadde vært fint med noen tips om hvordan du bygger selve kontaktledningen - og spesielt hvordan den strammes slik den eventuelt tåler at man kan kjøre med pantografene oppe. Og hvordan gjør du i tunneler og i overganger til skjulte oppstillingsspor? |
||
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page 123 18> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |