Dugnad for MJ-miljøet |
Post Reply | Page 12> |
Author | ||||
mjens1
Viderekommen Joined: 24 april 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 71 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 30 juli 2017 at 20:59 |
|||
Har det vært noe fremdrift fra MJF sin side rundt forslaget om å etablere et MJ-anlegg på Oslo S?
|
||||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Hei!
En tanke kunne kanskje være å ha en egen seksjon godt synlig på hjemmesiden til MjF som henvender seg til 'nybegynnere' med tips og råd om hvordan man kan utvikle sitt enkle 'startsett' til en modelljernbane uten at det skal vire uoverkommelig. MjF har jo "MJ-Skolen" digitalt (på CD), og til tross for sin alder er den informativ, enkel og tilgjengelig. Den kunne kanskje vært publisert i en slik (nybegynner) seksjon?
|
||||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Hei!
Det anlegget ble bygd på bestiling fra en initiativtaker for Lionsklubb, som skulle benytte anlegget til inntekt for sitt veldedige arbeid. Det var således den lokale Lionsklubben som dekket alle utgiftene knyttet til konstruksjonen av anlegget. Når Lionsklubben etter noen år anså seg som ferdige med anlegget som inntektskilde, fikk klubben tilbud om å kjøpe det tilbake. Anlegget er derfor tilbake i klubbeie, og stilles (foreløpig) ikke ut på annet enn mj-messer. Mer om dette kan man lese på hjemmesiden vår. |
||||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 806 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Gjengen bak Gleng modelljernbaneklubb har da laget et anlegg som har stått i flere kjøpesentre i Østfold. Hvordan det ble finansiert vet jeg ikke, men om de klarer å bygge et anlegg og få det utstilt, hvrofor skal det da være NMJ sin oppgave å bygge anlegg? Hva med Amundsen, Trønderfrim, Lokstallen Hobby, Gudmestad, Togbutikken VMJI med flere, skal ikke de få lov til å bygge siden det er i deres interesse å selge modelljernbane?
|
||||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||||
mjens1
Viderekommen Joined: 24 april 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 71 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Jeg tror neppe et anlegg uten "levende" materiell vil få ønsket effekt. I stedet for å lempe på de essensielle sidene ved konseptet, bør MJF heller tenke hvordan dette prosjektet kan gjennomføres på en måte som er overkommelig for MJF. Når det gjelder økonomi, så blir det stadig tydeligere for meg at leverandørene av MJ-utstyr bør ta alle kostnadene ved anlegget og dermed også eierskapet, samt mye av organiseringen. Når jeg sier "leverandørene" mener jeg egentlig NMJ. De er den eneste aktøren her til lands med kapasitet og egeninteresse i å gjennomføre noe slikt. For å si det enkelt, så er vi vanlige MJ-folks vinning i dette prosjektet å få flere "kolleger". Det er en ganske tynn grunn for å gjennomføre et så stort prosjekt. For NMJ er vinningen noe helt annet, nemlig overlevelse og vekst i fremtiden. Altså et rent økonomisk og sysselsettingsmotiv. Derfor er det åpenbart at NMJ også bør bære dette prosjektet på sine økonomiske skuldre. Det vil rett og slett være en kjempeinvestering for dem, for bedre rekrutteringsarena til hobbyen finnes faktisk ikke. Med NMJ som "nav" og grunnmur for norsk MJ, kan de med sitt kontaktnett skaffe gratis/billig materiell fra sine underleverandører (fordi underleverandørene har samme økonomiske interesse i å gjennomføre dette prosjektet som NMJ). Det samme gjelder daglig drift, da de har kompetansen og befinner seg i Oslo (dersom Oslo S blir endelig plassering for anlegget). MJF bør nesten utelukkende være organisatorisk medspiller opp mot NMJ, byggere/klubber og Jernbaneverket/NSB (sammen med NMJ). MJF bør ikke ha en økonomisk rolle. Dersom NMJ innser hvor genialt (i all beskjedenhet) dette prosjektet er for dem selv, vil de også ta styringen både økonomisk og organisatorisk. MJF kan da bli en veldig nyttig organisatorisk medspiller. Dersom NMJ ikke innser det geniale ved dette bør alt skrinlegges, da det er urimelig og urealistisk at MJF skal klare å gjennomføre dette på egenhånd.
Edited by mjens1 - 27 desember 2016 at 07:47 |
||||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Det nye styret som ble valgt i april 2016 har jobbet hardt for å rette opp i dette. Som leder har jeg brukt mye tid på å være synlig og snakke med folk. MJ-bladet har kommet ut regelmessig siden høsten 2014, og vi prioriterer henvendelser som sendes til styret. I tillegg har vi opprettet PayPal-konto for å forenkle innbetalinger fra utlandet. Jeg håper du kommer tilbake som medlem. Du har hatt mange gode innspill og er hjertelig velkommen med flere innspill eller bare som leser av MJ-bladet! Fortsatt god jul og godt nyttår! |
||||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Takk til alle som har kommet med forslag, spesielt Martin med forslag om å møte folk der folk ferdes. Dette krever mye samarbeid med eierne av arealet der dette skal gjøres, hvor økonomien må deles på flere hvis vi skal få det til med foreningens stramme økonomi.
Skal det stilles med anlegg, og et slikt kunne kjøres, kreves det vedlikehold. Mange slike anlegg kan nok allikevel være stillestående, og vekke like mye oppmerksomhet. Anlegget av Sandvika Stasjon i gamle dager som er utstilt på Henie Onstad-senteret er et eksempel på dette. Kanskje et slikt anlegg kan kombineres med en liten TV-skjerm med info? Ansvar for eierskap, vedlikehold og forsikringer må også være avtalt på forhånd, men det bør absolutt være mulig! Styret tar med dette videre inn i 2017. |
||||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||||
Steinar Norrøne
Medlem i MJF Joined: 01 november 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 68 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Først og fremst så vil jeg rose Martin for et godt og velformulert innlegg. Han er et veldig godt poeng med at vi må møte potensielt nye mj-interesserte der de er. Vi kan ikke forvente at de skal komme til hobbyen av seg selv. Derimot så er jeg ikke enig i at de tidligere forslagene ikke holder mål. Men de må settes inn når man har fått folk interessert i hobbyen. Og trenger en mer detaljert innføring i mj. Så vil jeg kaste inn en liten brannfakkel. Jeg registrerer at det fra tid til annen ligger startsett, skinneutvidelsessett samt ekstra vogner og lok ute på nettauksjonssidene. Hva kan dette skyldes ? Drømmen om et stort og fint mj-anlegg som man ikke klarte å realisere. Kanskje grunnet manglende kunnskaper. For dårlig plass til det anlegget man drømte om. Det er tross alt ikke alle her i Norge som bor slik at man kan disponere et stort nok rom. Hvorfor blir ikke n-skala gitt mer oppmerksomhet fra det norske mj-miljøet ? Må mj kun handle om modelltro norske modeller i H0. I N-skala kan få et flott anlegg med mye kjøremuligheter på ca 80x200 cm. Har man for liten plass til å kjøre forbildetro togstammer i H0 så kan man få til dette i N. Hvis man klarer å promotere N-skala så vil også norske forhandlere ta inn et større utvalg. For i dag så er man stort sett nødt til å handle fra utlandet. mvh Steinar Norrøne
|
||||
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Det anlegget jeg husker fra dansk(e) stasjon(er) fra laaang tid tilbake, var et kompakt anlegg med tre separate baner som hadde hvert sitt myntinnkast. En del bygninger fyllte ut mellom sporene, men minimalt med landskap ... Når det gjelder diskusjonen om utstillingsanlegg på stasjoner, har jeg inntrykk av at det er blitt det samme der som på kjøpesentre: minimalt med plass 'til overs' for annet enn komers Edited by b e pedersen - 29 mai 2016 at 22:23 |
||||
Bjørn Egil
|
||||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
For ordens skyld: jeg er styremedlem i MJF.
Dette tror jeg (desverre) er uaktuellt, all den tid økonomien i foreningen er som den er. Men punktet henger sammen med neste:
Dette er jeg helt enig i. Jeg gjorde et lite forsøk for noen uker siden i forbindelse med Åpen dag hos Horten Modelljernbaneklubb. Jeg la inn en betalt (200 kroner) deling av Togbutikken sitt facebook-innlegg om saken (betalt av egen lomme). Nå har jeg ikke så mye erfaring med facebookannonsering, men sammenlignet med andre lignende arrangement som jeg har annonsert for så fikk Denne svært god respons. 0.71 kroner per bruker som gjorde noe aktivt i forhold til annonsen. (jeg har kjøpt annonser som har hatt en reach på kroner 71 per aktive bruker) Personlig synes jeg vi skulle gjøre mer av slikt, og høyere beløp enn 200 kroner selvsagt. Jeg tror slik annonsering betaler seg.
Gratis holder nok litt litt hardt, men rabatt (eller andre goder, f.eks gratis kaffe :))
Jeg er enig i at det hadde vært flott med flere nybegynneranlegg og/eller "vanlige" anlegg, men samtidig mener jeg at redaksjonen i MJ-bladet må stå fullstendig fritt til å velge hvilke saker de skal lage. Det må være lystbetont å lage bladet. Hvis ikke er det jo ikke noe poeng å holde på. Samtidig så står det jo, vil jeg tro fritt til hver og en å ta kontakt med redaksjonen og høre om de er interessert i en artikkel med bilder, dersom de får både bilder og tekst ferdig servert. Så. Det var mine tanker. Einar |
||||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(1)
|
|||
Hei Dan.
Vi håper å få deg tilbake som medlem i ikke altfor fjern fremtid :)
|
||||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||||
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Hei alle
Nu er jeg en af de frafaldne ;-), selvom jeg har været medlem siden 1991, men derfor er jeg ikke uinteresseret i MJF. Jeg ser dette tiltag som en god begyndelse og forhåbentlig en demonstration af en fornyet vitalitet og åbenhed i foreningen. De sidste par år har der været problemer omkring medlemslister, med levering af Mj bladet og manglende svar fra foreningen. Mj bladets udgivelsesterminer har haltet eller også er det ikke udkommet. Derudover har formanden været stort set usynlig og referater fra styremøder er ikke offentliggjort eller har været urimelig lang tid under vejs. Referaterne er når de kommer, ultrakorte og henviser ofte til tidligere sagsakter, og giver ikke medlemmerne rimelig mulighed for umiddelbart at vurdere foreningens ve og vel. Dette har været min primære grund til at opsige medlemskabet. Nu skal det bemærkes at jeg ikke til dagligt færdes i Mj miljøet i Norge og er derfor i højere grad, nødt til at hente min info fra andre sider, bla. diverse fora, FB osv. Jeg tror på den nye bestyrelse og ønsker jer alle lykke til og håber at det lykkes at få foreningen på skinner igen. Det er nødvendigt for bestyrelsen at satse på at øge tilliden mellem bestyrelsen og medlemmerne. Jeg vil være opmærksom. Lykkes det er jeg atter at se som medlem, hvis i vil have mig God sommer og god arbejdslyst. Dan Edited by Dan Rasmussen - 29 mai 2016 at 15:18 |
||||
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
||||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Hei!
Det var synd det ikke var plass til dette anlegget på "nye" Trondheim stasjon, men det kan fremdeles sees på Norsk samferdselhistorisk er samling på Hønefoss. |
||||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||||
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Det stemmer. Det stod en rundbane der inntil i fjor (tror jeg: jeg så den da jeg var der i fjor sommer, men den er borte nå). Jeg vil tro at den var bygget av nå nedlagte Hobby Shop: en Kibribygning som var snarlig bygården der Hobby Shop lå hadde fått et ikke så veldig profesjonelt håndskrevet skilt med teksten Hobby Shop. Ellers så var det norsk materiell, men ganske korte tog (tovogns B7-slerker og sånn).
|
||||
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
||||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Hei!
Det stemmer. Etter oppholdet på Ski stasjon ble anlegget plassert på Strømmen storsenter, før det havnet hos Amundsen (hvor det står ennå). Det var ikke det anlegget som stod på Oslo S. |
||||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Jeg mener å huske at det stod noe på Ski Stasjon for veldig mange år siden.
|
||||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Hei!
Jeg mener å huske at det også stod en modelljernbane i forlengelsen av Østbanehallen under OL i 94'. Det var vinterlandskap på den. Noen som vet noe mer om denne? |
||||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
og tidligere også i Trondheim vell...
|
||||
A matter of life and death
|
||||
Arne Lie
Medlem i MJF Joined: 09 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 262 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
En logisk tilnærming, forståelig kommunisert som forslag. Jernbaneverket må utfordres på å bidra med infrastruktur som i virkeligheten:-) Det er sikkert privatpersoner som vil bidra med rullende materiell (jeg vil)
Hva man kan få NSB og JBV med på bør MJF styret finne ut. JBV er selvsagt en joker mtp plassering av anlegg i stasjon. Mvh Arne L |
||||
Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet. |
||||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Aha, de har fått et nytt!
Edit: Nei, det er det gamle som er pusset opp og bygget om. Edited by Henning L - 26 mai 2016 at 12:52 |
||||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 806 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Modelljernbanen på København H. var nybygd for to år siden. Når jeg er forbi de nevnte anleggene, så er det stadig unger borte for å se togene kjøre etter at de har puttet på to kroner. Og det er ikke bare ungene som ser ut til å være nysgjerrige, se bare her fra København København
|
||||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
@magne H. L.: de anleggene du nevner var nok bra - i sin tid - men det må nok mer til i våre dager, tenker jeg. I det minste må de ha et helt annet nivå på iscenesettelsen.
Edited by Henning L - 26 mai 2016 at 00:11 |
||||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
@martin: simpelthen meeeeget bra dette her! Dette bør vi jobbe mer med.
Edited by Henning L - 26 mai 2016 at 00:07 |
||||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 806 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Lignende anlegg kan man se på danske stasjoner som Aalborg, Aarhus og København i mange år. Kan man dra nytte av erfaring danskene har gjort seg med slike anlegg?
|
||||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||||
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Fy flate Martin, hvor tok du den fra
Fantastisk forslag. At ingen har sett dette. Det du beskriver blir et nasjonalanlegg, men det utelukker ikke mindre og enklere anlegg på andre stasjoner. Feks kan jeg godt tenke meg å stille ut min Lillehammer stasjon på Lillehammer stasjon når den blir ferdig. Arenaene ligger der, NSB blir med på dette, det kommer til å fremme interessen for 1:1 jernbane også. Herlig
Edited by steinel - 25 mai 2016 at 20:52 |
||||
mjens1
Viderekommen Joined: 24 april 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 71 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Hei.
Her kommer et langt innlegg med et forslag til en skikkelig strategi
for rekruttering av nye folk til MJ-hobbyen: Rekrutteringsforslagene som folk hittil har kommet med på
forumet mener jeg er ganske feilslåtte fordi de forutsetter at potensielle interessenter
selv oppsøker hobbyen. Det tror jeg er veldig naivt og en lite effektiv måte å rekruttere
på. Vi må heller tenke omvendt og velge en strategi der hobbyen oppsøker
folket. I dagens samfunn finnes et nærmest grenseløst utvalg av fritidsinteresser/aktiviteter/ting
som fanger folks oppmerksomhet. Modelljernbane drukner i mengden og i tillegg
er hobbyen forbundet med et noe urettmessig «nerdestempel». Svært få kommer da
til oss på egenhånd, selv når det arrangeres messer og lignende, fordi de færreste
tenker at «dette kan være en hobby for meg». Vi må derfor ha en strategi for å
stikke oss ut OG som treffer en nerve hos folk som i utgangspunktet aldri hadde
tenkt tanken på å begynne med MJ. De færreste «vanlige» nordmenn ville sagt at MJ virker spennende,
så hva er det med da med denne hobbyen som gjør at vi likevel kan treffe en
nerve i «vanlige» folk? Jo, nesten ALLE mennesker, både unge og voksne synes
det er artig å se på ting i miniatyr! (Her er et av mange eksempler på dette: http://www.tv2.no/a/5435785/). Dette
enkle faktum er vår «fot i døra» til folks bevissthet. Klarer vi å skape iver over
det å se noe i miniatyr OG anskueliggjøre for seeren hvilket potensial for
personlig vekst og engasjement som ligger i å pusle med ting i miniatyr, har vi
en meget god mulighet for å faktisk rekruttere en del nye folk. Så, hvordan skal vi klare å skape iver rundt det å se noe i miniatyr OG anskueliggjøre for folk hvilket potensial for personlig vekst og engasjement som ligger i å pusle med slikt? Jo, vi lager et flott modelljernbaneanlegg av en viss størrelse og plasserer dette permanent et sentralt sted i Norge der svært mange mennesker passerer og «tilfeldigvis» får øye på det. Da treffer vi et størst mulig antall, skaper nysgjerrighet og fascinasjon hos dem, uten at de selv oppsøkte hobbyen i utgangspunktet. Vi oppsøkte dem! Jeg tenker det vil være strategisk klokt å plassere en slik installasjon enten på Oslo S eller på Gardermoen Lufthavn, da dette er steder med svært høy gjennomstrømning av folk fra hele landet og alle samfunnslag (halvparten av landets befolkning bor for øvrig på det sentrale østland. Oslo S har 150 000 besøkende i døgnet(!). Muligens er like mange eller enda flere innom Gardermoen i løpet av et år. I tillegg passer plasseringen godt tematisk (begge plassene dreier seg om samferdsel). Anlegget må likevel gjøre mer enn å bare stå der og skape
iver, vi må fange folk videre inn når de først står ved der og titter.
Klarer vi ovennevnte, har vi kort og godt etablert et
LANDEMERKE som svært mange etter hvert får kjennskap til og ønske om å se på,
også neste gang de passerer. Da har man plassert modelljernbane mye lenger frem
i bevisstheten til folk flest, i tillegg til å skape positive assosiasjoner til
hobbyen. Da er det sannsynlig at flere vurderer et startsett til poden til jul.
Eller til seg selv… Denne landemerkeeffekten er uhyre viktig. Det er
eksempelvis ikke tilfeldig at mange vet om modelljernbanen på Trondheim
stasjon. Det er fordi den står strategisk plassert der mange mennesker
passerer. Uavhengig av om de passerer daglig eller en gang i året VET alle som
har vært på Trondheim stasjon om dette anlegget og forbausende mange må gå bort
og ta en titt, selv om de har sett det før. Anlegget skissert over tar steget mye
lenger og driver aktiv rekruttering gjennom interaksjon, tekst og internett når
en person kommer bort for å titte. Jeg antar at MJF har begrenset med ressurser til å drive
nyrekruttering, men forslaget skissert over er definitivt det mest effektive i
forhold til å treffe flest nye potensielle MJ-ere. Det trenger ikke bli alt for
dyrt (jeg skisserer noen forslag til finansiering under) og det vil være
organisatorisk overkommelig å gjennomføre for MJF. Å bruke tid/penger på å
oppgradere et medlemsblad/spalter i dette, en nettside eller øke antallet
messer er fullstendig meningsløst nettopp fordi alt dette forutsetter at folk SELV
oppsøker hobbyen. Det skjer ikke i 2016. Vi må oppsøke folk der de befinner seg. Når det gjelder kostnadene og praktisk gjennomføring av et
slikt anlegg går det an å tenke klokt og kostnadseffektivt:
Ble mye tekst dette, så det er på sin plass med en
oppsummering:
MVH Martin Farstad Jenssen Edited by mjens1 - 26 mai 2016 at 17:51 |
||||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Gode synspunkter og betenkninger Henning En messe har i utgangspunktet to store utgifter; leie av lokale, og markedsføring. Innkjøp av varer til kafeteria regner jeg ikke som noen stor eller kritisk utgift da det oftest er mulig å inngå en avtale med en storkjøkkenleverandør, lokal butikk eller mineralvannsleverandør som gir returrett på usolgte varer jeg tenker som så at en slik messe bør planlegges intill et år i forveien fra arrangørens side (selv om jeg innrømmer å ha vært nede i 6-7 måneder med et par av messene jeg ledet for Horten mj-klubb ) Det bør derfor være en forutsetning for tilskudd at arrangørklubben presenterer ideen med et messebudsjett for styret i MjF så tidlig at styret i MjF (evt. med hjelp av andre med messe-erfaring) kan kvalitetssikre klubbens budsjett med tanke på forventede inntekter og utgifter og at det i samarbeid med arrangørklubben eventuelt gjøres justeringer i budsjett før en avtale om garanti inngås. I forhold til ideen din om et "messefond" så kan det så klart legges inn en klausul at om overskuddet overstiger et visst beløp så skal x% av overskuddet tilfalle et messefond styrt av MjF. På de fleste messer betaler jo de kommersielle allerede en standleie til arrangør, og siden jeg jo tidvis sitter på den siden av bordet og så vet jeg jo hva de leiene er, og jeg må jeg si at de nærmer seg smertegrensen enkelte plasser. Arrangørene må innimellom tenke litt mer på at også den kommersielle biten er med på å skape helheten i messen. Om de bare sees på som en inntektskilde som kan presses litt mer hvert år ut av så forsvinner fort de kommersielle fra messene fordi det ikke vil være lønnsomt (reiseutgifter, overnatting, stengt butikk etc. er jo utgifter de kommersielle får om de velger å delta på en messe). Derfor bør et evt. tilskudd til et messefond gå i forhold til det totale overskuddet på en messe, og ikke som en ekstra avgift rett fra de kommersielle. Jeg _tror_ ikke det er noen av dagens faste messer som driver med underskudd, og mange av de etablerte vil sikkert ikke bry seg med å blande inn MjF; de klarer seg godt allerede. Men - om det finnes mindre klubber der ute som har ildsjeler men mangler midler, så kanskje litt support og garanti fra MjF ville gjort at også de klubbene hadde turt og satse på å arrangere en liten messe til å begynne med. Lykkes de syns de kanskje det var så gøy at messen kan vokse neste år, og lykkes de ikke så har de hvertfall ikke brukket ryggen på klubben økonomisk i forsøket. Eirik |
||||
Når går toget fra Skråvika?
|
||||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 806 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Enig om infoboks.
Edited by MY1201 - 24 mai 2016 at 00:23 |
||||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
@eika: Omsetning - klubbens omsetning, altså at man får inn penger, fortrinnsvis mer enn utgiftene.
Ellers er de beløpene du snakker om her ikke trivielle, verken for klubber eller MJF. Hvis det er la oss si 6 messer i året som MJF garanterer for kan det bli store summer, og det krever god økonomisk ryggrad, noe som foreningen vel mangler i dag. Jeg er slett ikke avvisende til ideen, imidlertid, men ser noen utfordringer som ikke er banale. Du snakker vel om å garantere for leie, hvordan tenker du deg det skal foregå i praksis, da? Skal man sette opp et inntektsmål, og når man ikke dét, så sponser man relativt ut fra sprik mellom reell inntekt og mål? Det er en fare for at noen kan føle seg forfordelt, da budsjettet kanskje ryker tidlig på våren, og ingen fler får støtte. Det bør man tenke på, og sette opp i kriteriene for hva som kreves før støtte. F.eks søknad året før, slik at det er klart ved utarbeidelse av budsjett, og tilsagn til støtte dermed kan gis når man har en formening om omfang. Mulig man kunne satt opp et messefond eller noe? Øremerke midler fra MJF som går dit, og så få alle kommersielle deltakere til å bidra med en messeavgift som går inn i fondet? Usikker på hva og hvordan, men det er klart at MJF i alle fall ikke kan ta dette over vanlig driftsbudsjett, det må settes opp særskilte statutter for dette. Jeg er litt kritisk og vár for farene i dette, men er i alle fall helt enig i det du sier om formålet til MJF – og at mange, gode messer vil skaffe flere hobbyutøvere. Dette er vi alle tjent med, MJF, forhandlere, produsenter og alle mj-folk og andre innen teknisk hobby, også, på messer som omfatter flere "fag".
|
||||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Er ikke helt med på tankegangen din her Henning... Hvilken omsetning snakker du om? Snakker du om billettinntekter, kiosksalg eller omsetningen deltagende forhandlere har? Å leie en idrettshall av grei størrelse koster fort vekk 10.-20.000 kroner for en helg. Om ikke billettprisen skal bli avskrekkende høy for de besøkende så må man få en del besøkende innenfor dørene bare for å dekke den husleien. I tillegg vil jo gjerne klubben som arrangerer messen sitte igjen med noen kroner i klubbkassa til slutt hvilket jo er lettere jo flere besøkende de har hatt på messen sin og til syvende og sist så er vel en del av formålet til MjF fortsatt å arbeide aktivt for å få flere inn i hobbyen vår. Da må det vel være ypperlig om de kan gjøre det ved å markedsføre arrangementer som kan trekke nysjerrige til en presentasjon av hobbyen vår og muligens ta opp hobbyen selv? |
||||
Når går toget fra Skråvika?
|
||||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |