Print Page | Close Window

Dugnad for MJ-miljøet

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Andre tema
Forum Description: Her kan du poste og lese innlegg som ikke passer inn i de andre kategorier. Også uhøytidelige ytringer passer fint her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=9999
Printed Date: 04 mai 2024 at 02:38
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Dugnad for MJ-miljøet
Posted By: Pelle
Subject: Dugnad for MJ-miljøet
Date Posted: 16 mai 2016 at 23:47
MJF inviterer til en felles dugnad for å få mer interesse for modelljernbane blant folk flest.

Vi vil ha din tilbakemelding om hva vi kan gjøre for å få flere medlemmer og aktive i klubbene.

Si din mening her om MJF og hva du mener vi kan gjøre for å få flere til å komme på messer, flere aktive i klubbene og flere til å kjøre mer tog i alle skalaer.

-Og ikke minst: Fortell om hobbyen din på forum, til venner og kjente og til MJ-bladet.

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.



Replies:
Posted By: steinel
Date Posted: 20 mai 2016 at 07:06
Hei.
Fint om det ble masse diskusjon rundt dette.
Som nybegynner skal jeg bare nevne en ting først.
Lag et underforum som heter Nybegynner. Her bør det festes et innlegg først som sier at ingen tråder og spørsmål er for dumme eller for enkle. Det skal være lov å spørre om alt. Det skal også klart komme fram at det ikke er lov å svare eksempelvis: "Det kan du google" eller "Det kan du søke etter".
Jeg oppfordrer alle til å svare og gi råd til de som trenger det. Det er ingen selvfølge å våge å lage en tråd på et godt innarbeidet forum med mange veteraner med mye kunnskap.
Stein


Posted By: steinel
Date Posted: 20 mai 2016 at 15:31
Mitt punkt nr. 2.

Det er like moro å kjøre det gamle Märklintoget du finner på loftet som en Superline.

Det er viktig at nybegynnere ikke får en følelse av at det er flaut å fortelle andre om hva slags utstyr han kjører hvis det ikke er siste og dyreste skalamodeller.

Jeg synes mine Märklin Di3 er helt nydelige maskiner, den eldste er 50år gammel. Nydelig både å holde i, se på og kjøre. Her snakker vi en bruktpris på 1100 kroner, lokomotiver som gir stor kjøreglede med gamle Märklintrafoer.   


Posted By: Henning L
Date Posted: 20 mai 2016 at 16:49
Nybegynner og ekspert er en vanskelig relasjon!
Det er interessant å høre om erfaringene nybegynnere gjør seg på forumet og ellers - reflekter gjerne rundt dette. Vi i redaksjonen i MJ-bladet er interessert i å finne ut mer om dette, ikke minst fordi vi er mange, mange år unna det stadiet selv.
Hvordan MJF og MJ-bladet skal kunne bistå nybegynneren er mer komplekst enn bare å være hyggelig og hjelpsom, imidlertid - selv en vennlig og imøtekommende tone selvsagt hjelper.
Å få nye folk inn i hobbyen er noe MJF ser på som viktig, og vel så viktig er det å få dem til å bli. Hva konkret kunne foreningen gjøre? Et eget underforum med lav terskel er foreslått. Det kan være en mulig løsning. På den annen side vil det ikke samle innlegg under riktig tema, så da blir det jo litt vanskeligere å finne fram, etterhvert?

For oss i MJ-bladet er det ikke sånn at vi bare kan eller vil gjøre bladet til en innføring i hobbyen. Vi har ikke plass nok, og vi må jo også tenke på alle andre, viderekomne. Noen tanker der ute om hva vi kan gjøre?


-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Arne Lie
Date Posted: 20 mai 2016 at 17:23
Det ble for noen år siden laget et eget hefte med presentasjon av mj-basic mener jeg å huske. Pr nå ser jeg stor aktivitet på et par fb-forum hvor fotos av materiell og anlegg av alle kategorier høster "applaus". Dette genererer mange spørsmål som i stor grad besvares med både veiledning og oppmuntring. Et fb-byggeforum viser aktuelle prosjekter. Medlemmer i mjf deltar ganske aktivt her hvilket jo er flott.

Hvordan få de allerede interesserte til å organisere seg? Svar: kost/nytte. Et godt mj-blad er topp men med utgivelser 4 ganger pr år mangler den dynamikken i kommunikasjonen nettet gir. En attraktiv web/fb-side "hvor det hender noe" stadig tror jeg er måten å styre interesserte og nesten interesserte inn i mjf sin favn. Ellers registrerer jeg at tillit brytes raskt ned og tar tid å bygge på ny. 

Det tar tid å få skeptikerne tilbake. Stabile utgivelser og høy kvalitet er forlengst etablert etter en turbulent fase. Jeg ønsker det nye styret utholdenhet og all mulig fremgang!Smile

mvh
Arne L


-------------
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.


Posted By: Johannn
Date Posted: 20 mai 2016 at 19:23
Eg defienerer meg som nybegynner, hadde eit Lima H0 anlegg i min barndom. No ligg det mye fint i skapet men har foreløpig prioritert oppussing av hus framfor mj-hobby. Har ein plan om eit anlegg med tiden, men det står att ein del ting på to-do lista først. I mellomtida kjøper eg stadig meir rullande materiell og skinner til skapet :-)

Kva eg meiner ein bør få til i høve til MJ-bladet:
Lage ein spalte om tips til nybegynnarar. Ikkje nødvendigvis heile artiklar, men kanskje peikarar til kor ein finn nyttig informasjon.

Her på forumet:
Har ofte sett blanda respons på spørsmål frå nybegynnarar.
Noen er hyggelege og gir attendemelding, eller legg ut lenker til tidlegare trådar som omhandlar det som er etterspurt, mens andre har svara at ein kunne søkt etter det. Det ligg mykje på forumet, men nokre ting er nok langt over hovudet på ein som har kjøpt sitt første startsett.

Fleire til å komme på messer:
For min eigen del vert eg nok blant heimesitjarane.
Med to små barn og hundeoppdrett er det ikkje berre å reise ein helg utan lang tids planlegging.


-------------
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.


Posted By: jarleek
Date Posted: 20 mai 2016 at 20:38
Originally posted by Johannn Johannn wrote:

...mens andre har svara at ein kunne søkt etter det...

Dette er et viktig poeng; et av problemene for en nybegynner kan jo nettopp være at hen ikke kjenner de "riktige" søkeordene. Derfor er det kanskje enklere sagt enn gjort å søke selv...


-------------
Jarle VE
Fersking i TMJK


Posted By: Steinar Norrøne
Date Posted: 20 mai 2016 at 21:29
Kan det være en ide og arrangere eventuelle messer sammen med andre hobbygrupper for å kunne trekke flere tilskuere ? Tenker da spesielt på RC-miljøet ( fly og bil ) De som driver med teknisk hobby er ofte også interesserte i annen type teknikk enn den de selv driver med.
I større europeiske land som Tyskland ( men også i Sverige ) arrangeres det workshops hvor barn får prøve seg på diverse modellbygging. Fullstendig klar over at dette krever ressurser ( både økonomisk og personellmessig ) Sponsing fra mj-forhandlere og evt. produsenter kan vel være mulig. Tror blant annet Faller sponser byggesett i Tyskland.
En annen ting kan være Fremo anlegg hvor trafikkspill demonstreres. Eventuell deltagelse under oppsyn/veiledning ?

Steinar Norrøne


Posted By: eika
Date Posted: 21 mai 2016 at 00:12
Gamle forslag jeg har hatt siden min egen tid i styret, men som dessverre ikke lot seg gjennomføre da;

-MjF bør stille garanti for husleie til lokale klubber som ønsker å arrangere messer slik at om messen skulle gå økonomisk underskudd så er det ikke den lille lokale klubben som får tapet.

-MjF bør subsidiere/betale annonsering i lokalaviser og målrettet annonsering på facebook for å markedsføre lokale messer fra tilsluttede klubber.

-Som en motytelse for støtten/garantien i punktene over skal MjF-medlemmer innrømmes gratis eller sterkt rabattert adgangspris på messene som støttes.

I forhold til mj-bladet og innhold så er det viktig at samtidig som bladet viser flotte anlegg og prosjekter så bør det være noen sider i med de normale anlegg man finner rundt om i landets loft og kjellere.
Et par sider i hvert nummer med tittel "nybegynneren" som kan ta opp et tema og vise fin-finere-fineste produkter innen det emnet og hvordan produktene kan brukes i praksis bør det være plass til.

Eirik

-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: MY1201
Date Posted: 21 mai 2016 at 00:25
Tips til spalte:

-Ordbok: hva er hva innen modelljernbane, gjerne med et bilde. For eksempel: 
"Sporveksel, synonymt med veksel, pens og sporskifte. Bruksområde: ___, med bilde av en veksel."
Og så kan man eventuelt legge til hvor man kan finne ut mere om ordet. 
Noen ord i bladet i hvert nummer vil gi fast fyll samtidig som det er nye ord.

Med andre ord mj-wiki på papir.
Jeg tror nybegynnere kunne hatt nytte av det. 


-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: Henning L
Date Posted: 23 mai 2016 at 11:41
Interessante innspill!

@eika: Kjente ideer, ja, fra tidligere. 
Jeg er litt usikker på hvorfor MJF skal betale for annonsering, da det gjerne omsettes for langt mer på en messe, og annonseringen dermed betaler seg selv.

Jeg tror at reisestøtte for deltakere på messer, og en ressursbank med kompetente og villige foredrags/kursholder, hvilke anlegg som fins, hvordan de kan flyttes, og hva som skal til vil være en enda bedre hjelp for klubbene når de skal lage et arrangement.

En vesentlig forutsetning for dette er at MJF har økonomi til dette. Selv om medlemsfrafallet ser ut til å være stanset, og snudd nå, er det fortsatt anstrengt. På den annen side er det kanskje ikke såå fryktelig mye som skal til. 

En vesentlig ting MJF burde jobbe med, er å revitalisere MJ-wiki. Det er et meget bra opplegg, men det kommer lite stoff inn, og det mangler litt på oppdateringene. 
MJF kan gå aktivt inn, i den forstand at VI alle jobber med å gjøre dette bedre, men støttet og drevet fram aktivt av foreningen. 
- MJ-wiki settes inn på synlig sted på MJF sine sider, og det lages en "frontend" som fenger både ny som gammel.
- Nybegynnerstoff skilles ut og vises som en egen side, direkte tilgjengelig fra mjf-sidene.
- Styret lager opplegg for å få flere engasjert. 
- MJ-bladet jobber aktivt for å få stoff fra bladet inn i wikien. Og motsatt, for så vidt.



-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Henning L
Date Posted: 23 mai 2016 at 11:45
@MY1201: Du tenker på en spalte der ulike begrep blir forklart? Det er jo egentlig langt bedre å bruke mj-wiki til dette, men kanskje vi kunne ha en slags introduksjonsboks i artiklene, og vise litt der, med tips om hvor man kan lese mer? Det er en ting som allerede er diskutert i redaksjonen, og vi kan se hva vi kan få til.

Det er forøvrig ikke så lett å se hvem denne "nybegynneren" er … 
Slik det gjerne framstilles er det en uinformert, handlingslammet og tafatt person med sosial angst! Det tror jeg ikke stemmer.


-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Henning L
Date Posted: 23 mai 2016 at 11:56
@Steinar Norrøne: Bra innspill! Se svaret mitt til @eika for noen flere tanker.
Workshops for gammel og ung er bra saker. Å bygge ting sammen funker. Å få veiledning av kompetente er bra.
Vi i TMJK arrangerte en landskapsbygge-workshop – for egen regning – på MJFs GF/TMJKs Vårslepp i vår, og det fungerte meget bra! Mange deltakere. Men dette var ikke for barn. Vi gjorde oss også denne gangen noen erfaringer her, vi har hatt 3-4 av slaget tidligere. 
Først og fremst er det tid- og arbeidskrevende for den som holder den – hvis den skal bli bra. Det er og blir en utfordring, uansett bistand, så må man ha tid. Og ofte er ressurspersoner i miljøet også ressurspersoner ellers i livet, med jobb og lite tid.

Workshop for barn: Jeg er litt usikker på hvordan det skulle legges opp, men vet jo at det fins ivrige folk i lavere årsklasser. På skolen der vi holder til er det litt interesse for at vi kunne bidratt litt med noe - kanskje først og fremst en omvisning/kjøring på anlegget. Men det tar tid, og kan bli vanskelig å få til i praksis, pga arbeidstid/skoletid. 

I fortsettelsen av dette kunne man tenke seg at man laget et lite valgfag eller hva det heter for tiden, der 6-8 unger og et par MJ-ere bygget et lite anlegg sammen. Opplegget har jeg på ingen måte klart for meg, men det er kanskje noe MJF kunne vært med å jobbet fram?

Dette kunne også blitt en serie i MJ-bladet, en virkelig nybegynnerserie!


-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: MY1201
Date Posted: 23 mai 2016 at 11:58
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

@MY1201: Du tenker på en spalte der ulike begrep blir forklart? Det er jo egentlig langt bedre å bruke mj-wiki til dette, men kanskje vi kunne ha en slags introduksjonsboks i artiklene, og vise litt der, med tips om hvor man kan lese mer? Det er en ting som allerede er diskutert i redaksjonen, og vi kan se hva vi kan få til.

Det er forøvrig ikke så lett å se hvem denne "nybegynneren" er … 
Slik det gjerne framstilles er det en uinformert, handlingslammet og tafatt person med sosial angst! Det tror jeg ikke stemmer.

Nettopp.


-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: Henning L
Date Posted: 23 mai 2016 at 12:02
Du tenker på det understrekede, om en infoboks, ja? 

Eller sier du deg enig i at nybegynneren er/framstilles som "en uinformert, handlingslammet og tafatt person med sosial angst"? Hvem er nybegynneren – egentlig? Hva er typisk for en nybegynner, mener dere?


-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: programmeringssporet
Date Posted: 23 mai 2016 at 14:43
Jeg vet ikke, men kanskje noe å lære her ?:

http://tv.nrk.no/program/koid20004316/min-teknologiske-framtid" rel="nofollow - http://tv.nrk.no/program/koid20004316/min-teknologiske-framtid
(Da tenker jeg ikke på teknologien/marketed - men "Maker" bevegelsen/organiseringen.)

Ellers tror jeg at det første, og enkleste er å få opp aktiviteten på dette forumet !



Posted By: eika
Date Posted: 23 mai 2016 at 22:34
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Interessante innspill!

@eika: Kjente ideer, ja, fra tidligere. 
Jeg er litt usikker på hvorfor MJF skal betale for annonsering, da det gjerne omsettes for langt mer på en messe, og annonseringen dermed betaler seg selv.


Er ikke helt med på tankegangen din her Henning... Hvilken omsetning snakker du om?
Snakker du om billettinntekter, kiosksalg eller omsetningen deltagende forhandlere har?


Å leie en idrettshall av grei størrelse koster fort vekk 10.-20.000 kroner for en helg. Om ikke billettprisen skal bli avskrekkende høy for de besøkende så må man få en del besøkende innenfor dørene bare for å dekke den husleien.
I tillegg vil jo gjerne klubben som arrangerer messen sitte igjen med noen kroner i klubbkassa til slutt hvilket jo er lettere jo flere besøkende de har hatt på messen sin
og til syvende og sist så er vel en del av formålet til MjF fortsatt å arbeide aktivt for å få flere inn i hobbyen vår. Da må det vel være ypperlig om de kan gjøre det ved å markedsføre arrangementer som kan trekke nysjerrige til en presentasjon av hobbyen vår og muligens ta opp hobbyen selv?

-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Henning L
Date Posted: 23 mai 2016 at 23:22
@eika: Omsetning - klubbens omsetning, altså at man får inn penger, fortrinnsvis mer enn utgiftene.

Ellers er de beløpene du snakker om her ikke trivielle, verken for klubber eller MJF. Hvis det er la oss si 6 messer i året som MJF garanterer for kan det bli store summer, og det krever god økonomisk ryggrad, noe som foreningen vel mangler i dag. 

Jeg er slett ikke avvisende til ideen, imidlertid, men ser noen utfordringer som ikke er banale. 

Du snakker vel om å garantere for leie, hvordan tenker du deg det skal foregå i praksis, da? Skal man sette opp et inntektsmål, og når man ikke dét, så sponser man relativt ut fra sprik mellom reell inntekt og mål?

Det er en fare for at noen kan føle seg forfordelt, da budsjettet kanskje ryker tidlig på våren, og ingen fler får støtte. Det bør man tenke på, og sette opp i kriteriene for hva som kreves før støtte. F.eks søknad året før, slik at det er klart ved utarbeidelse av budsjett, og tilsagn til støtte dermed kan gis når man har en formening om omfang. 

Mulig man kunne satt opp et messefond eller noe? Øremerke midler fra MJF som går dit, og så få alle kommersielle deltakere til å bidra med en messeavgift som går inn i fondet? Usikker på hva og hvordan, men det er klart at MJF i alle fall ikke kan ta dette over vanlig driftsbudsjett, det må settes opp særskilte statutter for dette.

Jeg er litt kritisk og vár for farene i dette, men er i alle fall helt enig i det du sier om formålet til MJF – og at mange, gode messer vil skaffe flere hobbyutøvere. Dette er vi alle tjent med, MJF, forhandlere, produsenter og alle mj-folk og andre innen teknisk hobby, også, på messer som omfatter flere "fag".


-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: MY1201
Date Posted: 24 mai 2016 at 00:23
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Du tenker på det understrekede, om en infoboks, ja? 
 Hvem er nybegynneren – egentlig? Hva er typisk for en nybegynner, mener dere?

Enig om infoboks. 


-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: eika
Date Posted: 24 mai 2016 at 10:48
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Ellers er de beløpene du snakker om her ikke trivielle, verken for klubber eller MJF. Hvis det er la oss si 6 messer i året som MJF garanterer for kan det bli store summer, og det krever god økonomisk ryggrad, noe som foreningen vel mangler i dag. 

Jeg er slett ikke avvisende til ideen, imidlertid, men ser noen utfordringer som ikke er banale. 

Du snakker vel om å garantere for leie, hvordan tenker du deg det skal foregå i praksis, da? Skal man sette opp et inntektsmål, og når man ikke dét, så sponser man relativt ut fra sprik mellom reell inntekt og mål?

Det er en fare for at noen kan føle seg forfordelt, da budsjettet kanskje ryker tidlig på våren, og ingen fler får støtte. Det bør man tenke på, og sette opp i kriteriene for hva som kreves før støtte. F.eks søknad året før, slik at det er klart ved utarbeidelse av budsjett, og tilsagn til støtte dermed kan gis når man har en formening om omfang. 

Mulig man kunne satt opp et messefond eller noe? Øremerke midler fra MJF som går dit, og så få alle kommersielle deltakere til å bidra med en messeavgift som går inn i fondet? Usikker på hva og hvordan, men det er klart at MJF i alle fall ikke kan ta dette over vanlig driftsbudsjett, det må settes opp særskilte statutter for dette.

Jeg er litt kritisk og vár for farene i dette, men er i alle fall helt enig i det du sier om formålet til MJF – og at mange, gode messer vil skaffe flere hobbyutøvere. Dette er vi alle tjent med, MJF, forhandlere, produsenter og alle mj-folk og andre innen teknisk hobby, også, på messer som omfatter flere "fag".


Gode synspunkter og betenkninger Henning

En messe har i utgangspunktet to store utgifter; leie av lokale, og markedsføring. Innkjøp av varer til kafeteria regner jeg ikke som noen stor eller kritisk utgift da det oftest er mulig å inngå en avtale med en storkjøkkenleverandør, lokal butikk eller mineralvannsleverandør som gir returrett på usolgte varer

jeg tenker som så at en slik messe bør planlegges intill et år i forveien fra arrangørens side (selv om jeg innrømmer å ha vært nede i 6-7 måneder med et par av messene jeg ledet for Horten mj-klubb )

Det bør derfor være en forutsetning for tilskudd at arrangørklubben presenterer ideen med et messebudsjett for styret i MjF så tidlig at styret i MjF (evt. med hjelp av andre med messe-erfaring) kan kvalitetssikre klubbens budsjett med tanke på forventede inntekter og utgifter og at det i samarbeid med arrangørklubben eventuelt gjøres justeringer i budsjett før en avtale om garanti inngås.

I forhold til ideen din om et "messefond" så kan det så klart legges inn en klausul at om overskuddet overstiger et visst beløp så skal x% av overskuddet tilfalle et messefond styrt av MjF.

På de fleste messer betaler jo de kommersielle allerede en standleie til arrangør, og siden jeg jo tidvis sitter på den siden av bordet og så vet jeg jo hva de leiene er, og jeg må jeg si at de nærmer seg smertegrensen enkelte plasser. Arrangørene må innimellom tenke litt mer på at også den kommersielle biten er med på å skape helheten i messen. Om de bare sees på som en inntektskilde som kan presses litt mer hvert år ut av så forsvinner fort de kommersielle fra messene fordi det ikke vil være lønnsomt (reiseutgifter, overnatting, stengt butikk etc. er jo utgifter de kommersielle får om de velger å delta på en messe).

Derfor bør et evt. tilskudd til et messefond gå i forhold til det totale overskuddet på en messe, og ikke som en ekstra avgift rett fra de kommersielle.


Jeg _tror_ ikke det er noen av dagens faste messer som driver med underskudd, og mange av de etablerte vil sikkert ikke bry seg med å blande inn MjF; de klarer seg godt allerede.

Men - om det finnes mindre klubber der ute som har ildsjeler men mangler midler, så kanskje litt support og garanti fra MjF ville gjort at også de klubbene hadde turt og satse på å arrangere en liten messe til å begynne med. Lykkes de syns de kanskje det var så gøy at messen kan vokse neste år, og lykkes de ikke så har de hvertfall ikke brukket ryggen på klubben økonomisk i forsøket.

Eirik

-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: mjens1
Date Posted: 25 mai 2016 at 16:37
Hei.

Her kommer et langt innlegg med et forslag til en skikkelig strategi for rekruttering av nye folk til MJ-hobbyen:

Rekrutteringsforslagene som folk hittil har kommet med på forumet mener jeg er ganske feilslåtte fordi de forutsetter at potensielle interessenter selv oppsøker hobbyen. Det tror jeg er veldig naivt og en lite effektiv måte å rekruttere på. Vi må heller tenke omvendt og velge en strategi der hobbyen oppsøker folket. I dagens samfunn finnes et nærmest grenseløst utvalg av fritidsinteresser/aktiviteter/ting som fanger folks oppmerksomhet. Modelljernbane drukner i mengden og i tillegg er hobbyen forbundet med et noe urettmessig «nerdestempel». Svært få kommer da til oss på egenhånd, selv når det arrangeres messer og lignende, fordi de færreste tenker at «dette kan være en hobby for meg». Vi må derfor ha en strategi for å stikke oss ut OG som treffer en nerve hos folk som i utgangspunktet aldri hadde tenkt tanken på å begynne med MJ.

De færreste «vanlige» nordmenn ville sagt at MJ virker spennende, så hva er det med da med denne hobbyen som gjør at vi likevel kan treffe en nerve i «vanlige» folk? Jo, nesten ALLE mennesker, både unge og voksne synes det er artig å se på ting i miniatyr! (Her er et av mange eksempler på dette: http://www.tv2.no/a/5435785/" rel="nofollow - http://www.tv2.no/a/5435785/ ). Dette enkle faktum er vår «fot i døra» til folks bevissthet. Klarer vi å skape iver over det å se noe i miniatyr OG anskueliggjøre for seeren hvilket potensial for personlig vekst og engasjement som ligger i å pusle med ting i miniatyr, har vi en meget god mulighet for å faktisk rekruttere en del nye folk.

Så, hvordan skal vi klare å skape iver rundt det å se noe i miniatyr OG anskueliggjøre for folk hvilket potensial for personlig vekst og engasjement som ligger i å pusle med slikt? Jo, vi lager et flott modelljernbaneanlegg av en viss størrelse og plasserer dette permanent et sentralt sted i Norge der svært mange mennesker passerer og «tilfeldigvis» får øye på det. Da treffer vi et størst mulig antall, skaper nysgjerrighet og fascinasjon hos dem, uten at de selv oppsøkte hobbyen i utgangspunktet. Vi oppsøkte dem! Jeg tenker det vil være strategisk klokt å plassere en slik installasjon enten på Oslo S eller på Gardermoen Lufthavn, da dette er steder med svært høy gjennomstrømning av folk fra hele landet og alle samfunnslag (halvparten av landets befolkning bor for øvrig på det sentrale østland. Oslo S har 150 000 besøkende i døgnet(!). Muligens er like mange eller enda flere innom Gardermoen i løpet av et år. I tillegg passer plasseringen godt tematisk (begge plassene dreier seg om samferdsel).

Anlegget må likevel gjøre mer enn å bare stå der og skape iver, vi må fange folk videre inn når de først står ved der og titter.

  • ·        For det første må anleggets «utside» (monter, fargevalg, skrift osv.) ha et stilrent uttrykk slik at vi gir folk assosiasjoner av at dette er noe «ordentlig» og stilig, ikke amatørmessig utført. Å etablere et godt visuelt førsteinntrykk er viktig dersom folk senere skal bli mentalt i stand til å se for SEG SELV i denne hobbyen. Dette trenger ikke nødvendigvis koste så mye. Grundig gjennomtenkt forarbeid rundt utforming, materialer, fargevalg og stil vil få oss langt.

  • ·        Anlegget bør selvfølgelig være pent laget, men ikke utelukkende i en «stil». Den bør inkorporere flere stiler fordi ulike folk har ulike motivasjoner for å drive med MJ. Blir det «bare» et anlegg i Jon Einar Vistad-klassen vil det selvfølgelig imponere visuelt, men kun treffe nerven hos folk som appelleres av tanken på ekstrem nøyaktighet. Anlegget bør derfor bake inn alle sider ved hobbyen som kan tenkes å «treffe». Artige hendelser/scenarier (brann, tivoli, russebuss, konsert, romantiske møter, krangel på puben, buss for tog, osv. Lista kan gjøres uendelig) bør inn. Mange fascineres av nettopp dette, noe mega-anlegget i Hamburg også spiller tungt på. Her kan det også lages tekstplakater med korte, lyriske «historier» som omtaler hendelsene som skjer: «Christine står på perrongen i den lyse sommerkjolen. Koffertene er pakket. Hun skal reise helt til Trondheim og begynne studiene i biologi. Hun kvier seg. Er det virkelig celler og DNA jeg vil bruke livet mitt på? Hva med Simen som blir igjen her? Osv.osv» (beklager noe middelmådige litteraturferdigheter her, men dere skjønner tegningen. Alle Preiserfigurer har et liv og en historie). Kort sagt: Historier og hendelser som skaper spenning, forventning, latter, alvor, gjenkjennelse og nysgjerrighet. Lyder, datastyring av togene, signalene, biler osv. må også til for å pirre interessen hos den teknologiinteresserte forbipasserende. Trær, vann og natur for den estetisk interesserte. Et felt av anlegget kan også vise hvordan det ser ut på undersiden/baksiden. Altså hvordan det er konstruert, for å pirre den snekker/malerinteresserte. Osv. osv. Kort sagt: lag et anlegg som viser flest mulige sider ved hobbyen som ulike mennesker med ulike forutsetninger kan bli fascinert av. 

  • ·        Anlegget bør legge opp til INTERAKSJON: Knapper som folk kan trykke på for å lyse opp bestemte ting. Ved hver ovennevnte «historie» kan en knapp lyse opp det omtalte området/personen eller få det aktuelle området til å bevege på seg hvis det er mulig. Eksempelvis en knapp som får karusellen til å gå rundt eller russebussen til å blinke og dunke ut festmusikk. Noen av togene bør styres automatisk for å vise digitalstyringens muligheter, mens andre tog bør få egne styringer slik at publikum kan styre de selv, veksle mellom enkelte spor og kanskje til og med skifting av vogner (skiftelokvirksomhet, altså) dersom dette lar seg gjøre teknisk innenfor et avgrenset område, for på den måten gi følelsen av kontroll over sitt eget tog. Det er viktig for å gi en ekte opplevelse av en vesentlig del av hobbyen («Hey, jeg er lokfører/sjefen her, jo!»). Det er for øvrig viktig at det er gratis å bruke anlegget. Det senker terskelen for å bruke det. Å måtte fiske frem mynter (som man kanskje ikke har) og dermed måtte gjøre en aktiv handling for å få interagere med anlegget gjør at betydelig færre vil "fanges inn" dit vi vil ha dem. Det er dumt å ikke dytte folk den siste avgjørende meteren over målstreken når vi først har fått dem frem til glasset. 

  • ·        For det tredje bør man rundt anlegget gi kort, god og lettfattet info om hobbyens potensial for PERSONLIG VEKST OG GLEDE. Disse tekstene må utarbeides slik at de treffer en nerve hos den uinvidde, på DERES premisser. Ikke informer om eksempelvis tekniske detaljer som forskjeller på digitalstyringssystemer, 2-og 3 skinnesystem osv. Teksten bør heller dreies mot hva den enkelte kan ha å «vinne» personlig på å begynne med MJ. Svein Sando kan være en veldig god mann å spille på her, da han har skrevet mye, blant annet om gledene ved hobbyen og om MJ som allmenndannelse http://www.adressa.no/meninger/article1303702.ece" rel="nofollow - http://www.adressa.no/meninger/article1303702.ece . Kort sagt: tekster som tar utgangspunkt i vanlige folks enkle fascinasjon over ting i miniatyr og som deretter trekker tråden til det personlige vekstpotensialet (utvikle sine egne evner). (For voksne mennesker kan det eksempelvis argumenteres med at MJ-hobbyen er en utmerket aktivitet for å fremme egen mental helse. For en sliten karrieremann/kvinne med alt for mange baller i luften er MJ ren meditasjon!)

  • ·        I tillegg til skriftlig info rundt anlegget bør det settes opp QR koder som gjør at folk med smarttelefonen enkelt kan linkes til en nettside i regi av MJF. Denne nettsiden kan starte med tekster/info på nivået som nevnt over (hva har den enkelte å «vinne» personlig på å begynne med hobbyen), i tillegg til underkategorier som går lenger, eksempelvis enkle starttips og videre mer detaljert info om tekniske ting, bygging, stiler på anlegg, oppdatert info om kommende messer osv. Store, gode, inspirerende bilder/videoer er likevel helt nødvendig på nettsiden fordi vi mennesker ofte kjøper et budskap gjennom de visuelle signalene fremfor ord. I tillegg er gode bilder/videoer en meget effektiv måte å skape nysgjerrighet og fascinasjon over hobbyen.

Klarer vi ovennevnte, har vi kort og godt etablert et LANDEMERKE som svært mange etter hvert får kjennskap til og ønske om å se på, også neste gang de passerer. Da har man plassert modelljernbane mye lenger frem i bevisstheten til folk flest, i tillegg til å skape positive assosiasjoner til hobbyen. Da er det sannsynlig at flere vurderer et startsett til poden til jul. Eller til seg selv… Denne landemerkeeffekten er uhyre viktig. Det er eksempelvis ikke tilfeldig at mange vet om modelljernbanen på Trondheim stasjon. Det er fordi den står strategisk plassert der mange mennesker passerer. Uavhengig av om de passerer daglig eller en gang i året VET alle som har vært på Trondheim stasjon om dette anlegget og forbausende mange må gå bort og ta en titt, selv om de har sett det før. Anlegget skissert over tar steget mye lenger og driver aktiv rekruttering gjennom interaksjon, tekst og internett når en person kommer bort for å titte.

Jeg antar at MJF har begrenset med ressurser til å drive nyrekruttering, men forslaget skissert over er definitivt det mest effektive i forhold til å treffe flest nye potensielle MJ-ere. Det trenger ikke bli alt for dyrt (jeg skisserer noen forslag til finansiering under) og det vil være organisatorisk overkommelig å gjennomføre for MJF. Å bruke tid/penger på å oppgradere et medlemsblad/spalter i dette, en nettside eller øke antallet messer er fullstendig meningsløst nettopp fordi alt dette forutsetter at folk SELV oppsøker hobbyen. Det skjer ikke i 2016. Vi må oppsøke folk der de befinner seg.

Når det gjelder kostnadene og praktisk gjennomføring av et slikt anlegg går det an å tenke klokt og kostnadseffektivt:

  • ·        Anlegget trenger ikke nødvendigvis bygges helt nytt, man kan bruke/oppgradere et eksisterende eller slå flere anlegg sammen.

  • ·        Flere klubber kan gå sammen og bygge hver sin seksjon av anlegget, slik at arbeidsbyrden ikke blir så stor på den enkelte. På den måten får klubbene vist frem arbeidene sine til titusener av mennesker årlig. Det i seg selv må jo være enormt givende og morsomt for alle de som har deltatt. I tillegg er det en utmerket reklame/rekrutteringsarena for å skaffe nye klubbmedlemmer.

  • ·        Butikker og leverandører MÅ involveres. Eksempelvis NMJ, Togbutikken, Amundsen, SkalaDesign osv. De vil ha stor egennytte av å bidra med materiell slik at prosjektet blir realisert. Også utenlandske leverandører bør involveres (Heki, Herpa, Roco, Preiser, Noch, Peco +++). Rekrutterer anlegget flere MJ-ere, vokser omsetningen til butikkene og leverandørene. Å bidra på dette anlegget er kort og godt meget god reklame og økonomisk gunstig på sikt.

  • ·        Sammenlignet med forslagene om å organisere og finansiere økt messeaktivitet (med hensikt å rekrutte nye MJ-ere), dreier dette forslaget seg om å heller rette innsatsen mot ETT enkelt prosjekt. Noe som gjør organiseringsjobben og finansieringsutfordringene med tilhørende potensiell usikkerhet/krangel mye mer overkommelig for MJF.

  • ·        Det kan tenkes at et slikt anlegg kan kvalifisere til offentlig finansiell støtte? Det bør undersøkes.

  • ·        Dersom anlegget skal stå på Oslo S må man argumentere for dette overfor NSB. Her er tre argumenter som kan veie tungt i deres ører: For det første vil et slikt anlegg bidra til å bygge et positivt bilde av NSB, fordi det er et beint frem hyggelig innslag i deres offentlige rom. Den positive følelsen anlegget frembringer (også hos majoriteten av publikum som aldri kommer til å begynne med MJ), vil publikum mentalt knytte til NSB som selskap. Dette bidraget til positivt omdømme trenger NSB sårt fordi de blant passasjerene får skylda for det meste som er galt med norsk jernbane. Urettmessig eller ei. For det andre vil et slikt anlegg bidra til å mildne atmosfæren på stasjonen. Et modelljernbaneanlegg er en kontrast til stasjonslivet ellers. Et mildt, rolig og koselig element. Et pusterom/oase fra byens kjas og mas, noe som gjør oppholdet på stasjonen hyggeligere. For det tredje vil et slikt anlegg gjøre ventetiden kortere. Særlig for de med barn. Den subjektive opplevelsen av reisetid er viktig for folks valg av fremkomstmiddel (eksempelvis går det nesten like raskt å ta tog som fly mellom Oslo og Stockholm, men fly oppleves likevel betydelig raskere). Et anlegg som gjør den subjektive opplevelsen av reisetid kortere vil kunne bidra til at flere velger toget, noe NSB er interessert i fra et profittsynspunkt. Anlegget er kort og godt et rasende billig og enkelt bidrag til omdømmebyggingen og delvis omsetningen, sammenlignet med summene de bruker på reklame og omdømmebygging i media. Danske DSB sitt syn på modelljernbanen som står i Hovedbanegården i København bekrefter poengene over:  http://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyheder/afsloring-af-kobenhavns-hovedbanegards-nye-modeljernbane/" rel="nofollow - http://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyheder/afsloring-af-kobenhavns-hovedbanegards-nye-modeljernbane/

     
  • ·        MJF-bør ta den overordnede ledelsen av prosjektgjennomføringen, men i MJ-miljøet finnes mange høyt kompetente folk. Disse bør man dra nytte av i gjennomføringen av prosjektet. Noen er dyktige til å skrive, noen dyktige til å organisere, andre har kompetanse på nettsider atter andre har kompetanse/kontakter som kan være nyttige for manøvrering i det offentlige system. Osv. osv.

  • ·        I forhold til kommunikasjonsstrategi og helhetlig konsept kan min kone trolig bidra som sparrepartner. Hun er (i all beskjedenhet) en meget dyktig strategisk designer og har jobbet med merkevarebygging for tunge norske næringslivsaktører som eksempelvis Tine og Freia. Hun vet kort sagt hvordan vi bør fremstille det hele visuelt, språklig og på hvilke flater, slik at vi faktisk treffer «nerven» hos folk og får dem til å seriøst vurdere hobbyen. Måten hobbyen presenteres på kan også bidra til å fjerne noe av det uheldige «nerdeimaget» og snu dette til noe kult. Smale interesser er faktisk ikke helt utrendy, noe man eksempelvis ser med ølbrygging, Birken og vinylsamlere. Modelljernbane er også smalt, men en gjennomtenkt strategi kan gjøre at det ikke oppfattes som sært og uattraktivt.

 

Ble mye tekst dette, så det er på sin plass med en oppsummering:

  • ·        Oppsøk folket. Folket kommer nemlig ikke til oss av seg selv.
  • ·        Plasser et flott modelljernbaneanlegg som viser de mange dimensjonene ved hobbyen på en plass der svært mange mennesker ferdes og dermed ser det. Et landemerke som alle kjenner til.
  • ·        Gjør anlegget til en installasjon som via tekst, interaksjon og nettside treffer nerven hos vanlige folk som aldri ville tenkt tanken om å begynne med modelljernbane, slik at flere begynner å vurdere det.
  • ·        Involver klubbene, driftige personer og leverandørene. De er alle i samme båt og alle vil vinne på delta, enten finansielt eller personlig.

MVH Martin Farstad Jenssen



Posted By: steinel
Date Posted: 25 mai 2016 at 20:52
Fy flate Martin, hvor tok du den fra Smile
Fantastisk forslag. At ingen har sett dette.
Det du beskriver blir et nasjonalanlegg, men det utelukker ikke mindre og enklere anlegg på andre stasjoner. Feks kan jeg godt tenke meg å stille ut min Lillehammer stasjon på Lillehammer stasjon når den blir ferdig.
Arenaene ligger der, NSB blir med på dette, det kommer til å fremme interessen for 1:1 jernbane også.
Herlig Clap


Posted By: MY1201
Date Posted: 25 mai 2016 at 22:12
Lignende anlegg kan man se på danske stasjoner som Aalborg, Aarhus og København i mange år. Kan man dra nytte av erfaring danskene har gjort seg med slike anlegg?

-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: Henning L
Date Posted: 26 mai 2016 at 00:01
@martin: simpelthen meeeeget bra dette her! Dette bør vi jobbe mer med.

-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Henning L
Date Posted: 26 mai 2016 at 00:10
@magne H. L.: de anleggene du nevner var nok bra - i sin tid - men det må nok mer til i våre dager, tenker jeg. I det minste må de ha et helt annet nivå på iscenesettelsen.

-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: MY1201
Date Posted: 26 mai 2016 at 01:57
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

@magne H. L.: de anleggene du nevner var nok bra - i sin tid - men det må nok mer til i våre dager, tenker jeg. I det minste må de ha et helt annet nivå på iscenesettelsen.

Modelljernbanen på København H. var nybygd for to år siden. Når jeg er forbi de nevnte anleggene, så er det stadig unger borte for å se togene kjøre etter at de har puttet på to kroner. Og det er ikke bare ungene som ser ut til å være nysgjerrige, se bare her fra København http://www.sporskiftet.dk/sites/default/files/SAM_3645.JPG" rel="nofollow - København


-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: Henning L
Date Posted: 26 mai 2016 at 12:49
Aha, de har fått et nytt!

Edit: Nei, http://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyheder/afsloring-af-kobenhavns-hovedbanegards-nye-modeljernbane/" rel="nofollow - det er det gamle som er pusset opp  og bygget om.


-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Arne Lie
Date Posted: 26 mai 2016 at 15:05
En logisk tilnærming, forståelig kommunisert som forslag. Jernbaneverket må utfordres på å bidra med infrastruktur som i virkeligheten:-) Det er sikkert privatpersoner som vil bidra med rullende materiell (jeg vil)
Hva man kan få NSB og JBV med på bør MJF styret finne ut. JBV er selvsagt en joker mtp plassering av anlegg i stasjon.
Mvh
Arne L

-------------
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.


Posted By: Wickerman
Date Posted: 26 mai 2016 at 17:38
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Lignende anlegg kan man se på danske stasjoner som Aalborg, Aarhus og København i mange år. Kan man dra nytte av erfaring danskene har gjort seg med slike anlegg?

og tidligere også i Trondheim vell...


-------------
A matter of life and death


Posted By: Roger
Date Posted: 26 mai 2016 at 20:53
Hei!

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Lignende anlegg kan man se på danske stasjoner som Aalborg, Aarhus og København i mange år. Kan man dra nytte av erfaring danskene har gjort seg med slike anlegg?


og tidligere også i Trondheim vell...


Jeg mener å huske at det også stod en modelljernbane i forlengelsen av Østbanehallen under OL i 94'. Det var vinterlandskap på den. Noen som vet noe mer om denne?

-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: einjen
Date Posted: 27 mai 2016 at 19:38
Jeg mener å huske at det stod noe på Ski Stasjon for veldig mange år siden.

-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog


Posted By: Roger
Date Posted: 28 mai 2016 at 00:00
Hei!

Originally posted by einjen einjen wrote:

Jeg mener å huske at det stod noe på Ski Stasjon for veldig mange år siden.


Det stemmer. Etter oppholdet på Ski stasjon ble anlegget plassert på Strømmen storsenter, før det havnet hos Amundsen (hvor det står ennå). Det var ikke det anlegget som stod på Oslo S.

-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 28 mai 2016 at 13:38
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Lignende anlegg kan man se på danske stasjoner som Aalborg, Aarhus og København i mange år. Kan man dra nytte av erfaring danskene har gjort seg med slike anlegg?

og tidligere også i Trondheim vell...
Det stemmer. Det stod en rundbane der inntil i fjor (tror jeg: jeg så den da jeg var der i fjor sommer, men den er borte nå). Jeg vil tro at den var bygget av nå nedlagte Hobby Shop: en Kibribygning som var snarlig bygården der Hobby Shop lå hadde fått et ikke så veldig profesjonelt håndskrevet skilt med teksten Hobby Shop. Ellers så var det norsk materiell, men ganske korte tog (tovogns B7-slerker og sånn).


-------------
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.


Posted By: Roger
Date Posted: 28 mai 2016 at 20:41
Hei!

Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Lignende anlegg kan man se på danske stasjoner som Aalborg, Aarhus og København i mange år. Kan man dra nytte av erfaring danskene har gjort seg med slike anlegg?


og tidligere også i Trondheim vell...

Det stemmer. Det stod en rundbane der inntil i fjor (tror jeg: jeg så den da jeg var der i fjor sommer, men den er borte nå). Jeg vil tro at den var bygget av nå nedlagte Hobby Shop: en Kibribygning som var snarlig bygården der Hobby Shop lå hadde fått et ikke så veldig profesjonelt håndskrevet skilt med teksten Hobby Shop. Ellers så var det norsk materiell, men ganske korte tog (tovogns B7-slerker og sånn).


Det var synd det ikke var plass til dette anlegget på "nye" Trondheim stasjon, men det kan fremdeles sees på Norsk samferdselhistorisk er samling på Hønefoss.

-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 29 mai 2016 at 15:16
Hei alle Smile

Nu er jeg en af de frafaldne ;-), selvom jeg har været medlem siden 1991, men derfor er jeg ikke uinteresseret i MJF.

Jeg ser dette tiltag som en god begyndelse og forhåbentlig en demonstration af en fornyet vitalitet og åbenhed i foreningen.

De sidste par år har der været problemer omkring medlemslister, med levering af Mj bladet og manglende svar fra foreningen. Mj bladets udgivelsesterminer har haltet eller også er det ikke udkommet. Derudover har formanden været stort set usynlig og referater fra styremøder er ikke offentliggjort eller har været urimelig lang tid under vejs. Referaterne er når de kommer, ultrakorte og henviser ofte til tidligere sagsakter, og giver ikke medlemmerne rimelig mulighed for umiddelbart at vurdere foreningens ve og vel.

Dette har været min primære grund til at opsige medlemskabet.

Nu skal det bemærkes at jeg ikke til dagligt færdes i Mj miljøet i Norge og er derfor i højere grad, nødt til at hente min info fra andre sider, bla. diverse fora, FB osv.

Jeg tror på den nye bestyrelse og ønsker jer alle lykke til og håber at det lykkes at få foreningen på skinner igen. Det er nødvendigt for bestyrelsen at satse på at øge tilliden mellem bestyrelsen og medlemmerne. Jeg vil være opmærksom.

Lykkes det er jeg atter at se som medlem, hvis i vil have mig Wink
 
God sommer og god arbejdslyst.

Dan



 

  


-------------
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk



Posted By: einjen
Date Posted: 29 mai 2016 at 17:17
Hei Dan.

Vi håper å få deg tilbake som medlem i ikke altfor fjern fremtid :) 


-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog


Posted By: einjen
Date Posted: 29 mai 2016 at 17:39
For ordens skyld: jeg er styremedlem i MJF.

Originally posted by eika eika wrote:

Gamle forslag jeg har hatt siden min egen tid i styret, men som dessverre ikke lot seg gjennomføre da;

-MjF bør stille garanti for husleie til lokale klubber som ønsker å arrangere messer slik at om messen skulle gå økonomisk underskudd så er det ikke den lille lokale klubben som får tapet.

Dette tror jeg (desverre) er uaktuellt, all den tid økonomien i foreningen er som den er. Men punktet henger sammen med neste:

Originally posted by eika eika wrote:


-MjF bør subsidiere/betale annonsering i lokalaviser og målrettet annonsering på facebook for å markedsføre lokale messer fra tilsluttede klubber.
Dette er jeg helt enig i. Jeg gjorde et lite forsøk for noen uker siden i forbindelse med Åpen dag hos Horten Modelljernbaneklubb. Jeg la inn en betalt (200 kroner) deling av Togbutikken sitt facebook-innlegg om saken (betalt av egen lomme).

Nå har jeg ikke så mye erfaring med facebookannonsering, men sammenlignet med andre lignende arrangement som jeg har annonsert for så fikk Denne svært god respons. 0.71 kroner per bruker som gjorde noe aktivt i forhold til annonsen. (jeg har kjøpt annonser som har hatt en reach på kroner 71 per aktive bruker)

Personlig synes jeg vi skulle gjøre mer av slikt, og høyere beløp enn 200 kroner selvsagt. Jeg tror slik annonsering betaler seg.  

Originally posted by eika eika wrote:


-Som en motytelse for støtten/garantien i punktene over skal MjF-medlemmer innrømmes gratis eller sterkt rabattert adgangspris på messene som støttes.

Gratis holder nok litt litt hardt, men rabatt (eller andre goder, f.eks gratis kaffe :))

Originally posted by eika eika wrote:


I forhold til mj-bladet og innhold så er det viktig at samtidig som bladet viser flotte anlegg og prosjekter så bør det være noen sider i med de normale anlegg man finner rundt om i landets loft og kjellere.
Et par sider i hvert nummer med tittel "nybegynneren" som kan ta opp et tema og vise fin-finere-fineste produkter innen det emnet og hvordan produktene kan brukes i praksis bør det være plass til.

Jeg er enig i at det hadde vært flott med flere nybegynneranlegg og/eller "vanlige" anlegg, men samtidig mener jeg at redaksjonen i MJ-bladet må stå fullstendig fritt til å velge hvilke saker de skal lage. Det må være lystbetont å lage bladet. Hvis ikke er det jo ikke noe poeng å holde på. Samtidig så står det jo, vil jeg tro fritt til hver og en å ta kontakt med redaksjonen og høre om de er interessert i en artikkel med bilder, dersom de får både bilder og tekst ferdig servert.


Så.

Det var mine tanker.

Einar



-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 29 mai 2016 at 22:17
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Aha, de har fått et nytt!

Edit: Nei, http://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyheder/afsloring-af-kobenhavns-hovedbanegards-nye-modeljernbane/" rel="nofollow - det er det gamle som er pusset opp  og bygget om.
Da må de ha hatt et par utgaver tidligere ....
Det anlegget jeg husker fra dansk(e) stasjon(er) fra laaang tid tilbake, var et kompakt anlegg med tre separate baner som hadde hvert sitt myntinnkast. En del bygninger fyllte ut mellom sporene, men minimalt med landskap ...

Når det gjelder diskusjonen om utstillingsanlegg på stasjoner, har jeg inntrykk av at det er blitt det samme der som på kjøpesentre: minimalt med plass 'til overs' for annet enn komers Stern Smile


-------------
Bjørn Egil


Posted By: Steinar Norrøne
Date Posted: 29 mai 2016 at 23:02
Først og fremst så vil jeg rose Martin for et godt og velformulert innlegg. Han er et veldig godt poeng med at vi må møte potensielt nye mj-interesserte der de er. Vi kan ikke forvente at de skal komme til hobbyen av seg selv. Derimot så er jeg ikke enig i at de tidligere forslagene ikke holder mål. Men de må settes inn når man har fått folk interessert i hobbyen. Og trenger en mer detaljert innføring i mj.

Så vil jeg kaste inn en liten brannfakkel. Jeg registrerer at det fra tid til annen ligger startsett, skinneutvidelsessett samt ekstra vogner og lok ute på nettauksjonssidene. Hva kan dette skyldes ?
Drømmen om et stort og fint mj-anlegg som man ikke klarte å realisere. Kanskje grunnet manglende kunnskaper.
For dårlig plass til det anlegget man drømte om. Det er tross alt ikke alle her i Norge som bor slik at man kan disponere et stort nok rom.
Hvorfor blir ikke n-skala gitt mer oppmerksomhet fra det norske mj-miljøet ?
Må mj kun handle om modelltro norske modeller i H0.
I N-skala kan få et flott anlegg med mye kjøremuligheter på ca 80x200 cm. Har man for liten plass til å kjøre forbildetro togstammer i H0 så kan man få til dette i N. Hvis man klarer å promotere N-skala så vil også norske forhandlere ta inn et større utvalg. For i dag så er man stort sett nødt til å handle fra utlandet.
mvh
Steinar Norrøne


Posted By: Pelle
Date Posted: 27 desember 2016 at 00:36
Takk til alle som har kommet med forslag, spesielt Martin med forslag om å møte folk der folk ferdes. Dette krever mye samarbeid med eierne av arealet der dette skal gjøres, hvor økonomien må deles på flere hvis vi skal få det til med foreningens stramme økonomi.

Skal det stilles med anlegg, og et slikt kunne kjøres, kreves det vedlikehold. Mange slike anlegg kan nok allikevel være stillestående, og vekke like mye oppmerksomhet. Anlegget av Sandvika Stasjon i gamle dager som er utstilt på Henie Onstad-senteret er et eksempel på dette.

Kanskje et slikt anlegg kan kombineres med en liten TV-skjerm med info? Ansvar for eierskap, vedlikehold og forsikringer må også være avtalt på forhånd, men det bør absolutt være mulig! Styret tar med dette videre inn i 2017.



-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Pelle
Date Posted: 27 desember 2016 at 00:44
Originally posted by Dan Rasmussen Dan Rasmussen wrote:

De sidste par år har der været problemer omkring medlemslister, med levering af Mj bladet og manglende svar fra foreningen. Mj bladets udgivelsesterminer har haltet eller også er det ikke udkommet. Derudover har formanden været stort set usynlig og referater fra styremøder er ikke offentliggjort eller har været urimelig lang tid under vejs..

Det nye styret som ble valgt i april 2016 har jobbet hardt for å rette opp i dette. Som leder har jeg brukt mye tid på å være synlig og snakke med folk. MJ-bladet har kommet ut regelmessig siden høsten 2014, og vi prioriterer henvendelser som sendes til styret. I tillegg har vi opprettet PayPal-konto for å forenkle innbetalinger fra utlandet.

Jeg håper du kommer tilbake som medlem. Du har hatt mange gode innspill og er hjertelig velkommen med flere innspill eller bare som leser av MJ-bladet!

Fortsatt god jul og godt nyttår!

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: mjens1
Date Posted: 27 desember 2016 at 07:31
Jeg tror neppe et anlegg uten "levende" materiell vil få ønsket effekt. I stedet for å lempe på de essensielle sidene ved konseptet, bør MJF heller tenke hvordan dette prosjektet kan gjennomføres på en måte som er overkommelig for MJF. Når det gjelder økonomi, så blir det stadig tydeligere for meg at leverandørene av MJ-utstyr bør ta alle kostnadene ved anlegget og dermed også eierskapet, samt mye av organiseringen. Når jeg sier "leverandørene" mener jeg egentlig NMJ. De er den eneste aktøren her til lands med kapasitet og egeninteresse i å gjennomføre noe slikt. For å si det enkelt, så er vi vanlige MJ-folks vinning i dette prosjektet å få flere "kolleger". Det er en ganske tynn grunn for å gjennomføre et så stort prosjekt. For NMJ er vinningen noe helt annet, nemlig overlevelse og vekst i fremtiden. Altså et rent økonomisk og sysselsettingsmotiv. Derfor er det åpenbart at NMJ også bør bære dette prosjektet på sine økonomiske skuldre. Det vil rett og slett være en kjempeinvestering for dem, for bedre rekrutteringsarena til hobbyen finnes faktisk ikke. Med NMJ som "nav" og grunnmur for norsk MJ, kan de med sitt kontaktnett skaffe gratis/billig materiell fra sine underleverandører (fordi underleverandørene har samme økonomiske interesse i å gjennomføre dette prosjektet som NMJ). Det samme gjelder daglig drift, da de har kompetansen og befinner seg i Oslo (dersom Oslo S blir endelig plassering for anlegget). MJF bør nesten utelukkende være organisatorisk medspiller opp mot NMJ, byggere/klubber og Jernbaneverket/NSB (sammen med NMJ). MJF bør ikke ha en økonomisk rolle. Dersom NMJ innser hvor genialt (i all beskjedenhet) dette prosjektet er for dem selv, vil de også ta styringen både økonomisk og organisatorisk. MJF kan da bli en veldig nyttig organisatorisk medspiller. Dersom NMJ ikke innser det geniale ved dette bør alt skrinlegges, da det er urimelig og urealistisk at MJF skal klare å gjennomføre dette på egenhånd.


Posted By: MY1201
Date Posted: 29 desember 2016 at 00:22
Originally posted by mjens1 mjens1 wrote:

Jeg tror neppe et anlegg uten "levende" materiell vil få ønsket effekt. I stedet for å lempe på de essensielle sidene ved konseptet, bør MJF heller tenke hvordan dette prosjektet kan gjennomføres på en måte som er overkommelig for MJF. Når det gjelder økonomi, så blir det stadig tydeligere for meg at leverandørene av MJ-utstyr bør ta alle kostnadene ved anlegget og dermed også eierskapet, samt mye av organiseringen. Når jeg sier "leverandørene" mener jeg egentlig NMJ. De er den eneste aktøren her til lands med kapasitet og egeninteresse i å gjennomføre noe slikt. For å si det enkelt, så er vi vanlige MJ-folks vinning i dette prosjektet å få flere "kolleger". Det er en ganske tynn grunn for å gjennomføre et så stort prosjekt. For NMJ er vinningen noe helt annet, nemlig overlevelse og vekst i fremtiden. Altså et rent økonomisk og sysselsettingsmotiv. Derfor er det åpenbart at NMJ også bør bære dette prosjektet på sine økonomiske skuldre. Det vil rett og slett være en kjempeinvestering for dem, for bedre rekrutteringsarena til hobbyen finnes faktisk ikke. Med NMJ som "nav" og grunnmur for norsk MJ, kan de med sitt kontaktnett skaffe gratis/billig materiell fra sine underleverandører (fordi underleverandørene har samme økonomiske interesse i å gjennomføre dette prosjektet som NMJ). Det samme gjelder daglig drift, da de har kompetansen og befinner seg i Oslo (dersom Oslo S blir endelig plassering for anlegget). MJF bør nesten utelukkende være organisatorisk medspiller opp mot NMJ, byggere/klubber og Jernbaneverket/NSB (sammen med NMJ). MJF bør ikke ha en økonomisk rolle. Dersom NMJ innser hvor genialt (i all beskjedenhet) dette prosjektet er for dem selv, vil de også ta styringen både økonomisk og organisatorisk. MJF kan da bli en veldig nyttig organisatorisk medspiller. Dersom NMJ ikke innser det geniale ved dette bør alt skrinlegges, da det er urimelig og urealistisk at MJF skal klare å gjennomføre dette på egenhånd.

Gjengen bak Gleng modelljernbaneklubb har da laget et anlegg som har stått i flere kjøpesentre i Østfold. Hvordan det ble finansiert vet jeg ikke, men om de klarer å bygge et anlegg og få det utstilt, hvrofor skal det da være NMJ sin oppgave å bygge anlegg? Hva med Amundsen, Trønderfrim, Lokstallen Hobby, Gudmestad, Togbutikken VMJI med flere, skal ikke de få lov til å bygge siden det er i deres interesse å selge modelljernbane?


-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: Roger
Date Posted: 29 desember 2016 at 02:18
Hei!
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Gjengen bak Gleng modelljernbaneklubb har da laget et anlegg som har stått i flere kjøpesentre i Østfold. Hvordan det ble finansiert vet jeg ikke, men om de klarer å bygge et anlegg og få det utstilt, hvrofor skal det da være NMJ sin oppgave å bygge anlegg?
 
Det anlegget ble bygd på bestiling fra en initiativtaker for Lionsklubb, som skulle benytte anlegget til inntekt for sitt veldedige arbeid. Det var således den lokale Lionsklubben som dekket alle utgiftene knyttet til konstruksjonen av anlegget. Når Lionsklubben etter noen år anså seg som ferdige med anlegget som inntektskilde, fikk klubben tilbud om å kjøpe det tilbake. Anlegget er derfor tilbake i klubbeie, og stilles (foreløpig) ikke ut på annet enn mj-messer. Mer om dette kan man lese på http://gleng.org/lions/" rel="nofollow - hjemmesiden vår.
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 08 januar 2017 at 10:55
Hei!
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

MJF inviterer til en felles dugnad for å få mer interesse for modelljernbane blant folk flest.

Vi vil ha din tilbakemelding om hva vi kan gjøre for å få flere medlemmer og aktive i klubbene.

Si din mening her om MJF og hva du mener vi kan gjøre for å få flere til å komme på messer, flere aktive i klubbene og flere til å kjøre mer tog i alle skalaer.

-Og ikke minst: Fortell om hobbyen din på forum, til venner og kjente og til MJ-bladet.
 
En tanke kunne kanskje være å ha en egen seksjon godt synlig på hjemmesiden til MjF som henvender seg til 'nybegynnere' med tips og råd om hvordan man kan utvikle sitt enkle 'startsett' til en modelljernbane uten at det skal vire uoverkommelig. MjF har jo "MJ-Skolen" digitalt (på CD), og til tross for sin alder er den informativ, enkel og tilgjengelig. Den kunne kanskje vært publisert i en slik (nybegynner) seksjon?


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: mjens1
Date Posted: 30 juli 2017 at 20:59
Har det vært noe fremdrift fra MJF sin side rundt forslaget om å etablere et MJ-anlegg på Oslo S?



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net