MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lokstall Lillehammer stasjon
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lokstall Lillehammer stasjon

 Post Reply Post Reply Page  123 5>
Author
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lokstall Lillehammer stasjon
    Posted: 01 mai 2016 at 14:59
Terningen er kastet. Jeg har bestemt meg for å scratchbygge lokstallen på Lillehammer stasjon slik den var fram til 1960. Takk til Thor Bjerke og Svein S og alle andre som har bidratt med bilder og tegninger i andre tråder her på forumet og på 1:1 forumet. Under ser der tegningen av lokstallen og enda nedenfor den spede start på egen tegning i 2D. Den kommer til å bli bygget i laserskjært kryssfiner for det meste, pilarer og grunnmur i skummet PVC, takåser i skalatrevirke og tak i bølgeblikk som jeg foreløpig i vet hvordan jeg skal lage eller få tak i. I og med at jeg kjører 3-skinne blir det dessverre ikke smøregraver i stallen. 
Dette kommer til å ta tid, kanskje jeg er ferdig til jul Smile






Edited by steinel - 01 mai 2016 at 18:15
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2016 at 15:46
Lykke til prosjektet. Med tanke på svingskiva du allerede har bygget, er det vel gode grunner for at lokstallen også skal bli vellykket. 
Svein S
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2016 at 22:30
Originally posted by steinel steinel wrote:

Terningen er kastet. Jeg har bestemt meg for å scratchbygge lokstallen på Lillehammer stasjon slik den var fram til 1960. Takk til Thor Bjerke og Svein S og alle andre som har bidratt med bilder og tegninger i andre tråder her på forumet og på 1:1 forumet. Under ser der tegningen av lokstallen og enda nedenfor den spede start på egen tegning i 2D. Den kommer til å bli bygget i laserskjært kryssfiner for det meste, pilarer og grunnmur i skummet PVC, takåser i skalatrevirke og tak i bølgeblikk som jeg foreløpig i vet hvordan jeg skal lage eller få tak i. I og med at jeg kjører 3-skinne blir det dessverre ikke smøregraver i stallen. 


Dette blir bra!
Ta masse bilder under bygginga, kan jo være at det finnes et MJ-Blad som vil trykke en artikkel!

Bølgeblikk får du kjøpt fra http://www.builders-in-scale.com De har bølgeblikk i ekte metall i H0 og flere andre skalaer.
Let etter "Corrugated siding" her:
http://www.builders-in-scale.com/bis/parts-metal.html#cor
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2016 at 22:49
Blir spennende å følge byggeprosjektet. Med svingskiven er jo standarden satt ;-)
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2016 at 12:45
Takk for fine oppmuntringer Smile

Tenkte å legge ut litt detaljtegninger etterhvert som de blir ferdige. Her er takstolene. Sender denne til lasermannen for å sjekke at det går greit i skjære de i 1,5 eller kanskje 2mm kryssfiner.

 
Back to Top
mattis94gutt View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 januar 2013
Location: Akershus
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mattis94gutt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2016 at 15:32
Denne videoen her kan være av interesse siden du scratchbygger en lokstall. Nå er jo ikke denne her lik som din, men jeg jeg føler ikke at det skader og dele denne videoen.
Proud to be a nerd.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2016 at 20:31
Suger til meg all informasjon som er, Mattis. Feks det arbeidsunderlaget med ruter og de smårutete vinduene. Skikkelig partytelt han bygde Wink 

Nordveggen er tegnet slik den antakelig var, med visse kunstneriske friheter i fargevalget. Er redd det var noen stusselige farger på stallen i 1960, så jeg vil nok sprite den opp litt Smile


Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2016 at 21:53
Originally posted by steinel steinel wrote:

Takk for fine oppmuntringer Smile

Tenkte å legge ut litt detaljtegninger etterhvert som de blir ferdige. Her er takstolene ...
O00ps!!
Det der er nok ingen takstol. Det du ser på tegningen er de vertikale stolpene i gavlveggen.
Takstolene ser du 'gjennom' gavlveggen som saksesperrer.
Finurlige tegninger egentlig. Tømmermesteren må ha god kunnskap om bæresystemer for å lese de riktig.

Ellers er det morsomt å se hvordan det er tegnet 'utenfor' tegningen for å få plass til 2.etg. Enten er den etasjen kommet til under vegs, eller så har arkitekten kommet på for sent at det var en gunstig plassering på arket Wink
I dagens dak-verden er disposisjonen av arket fritt fram når som helst Smile

Ved nærmere ettertanke, bør jo takstolene ha en kombinasjon av vertikaler i tillegg til skråstavene. Når det gjelder sistnevnte, kan det se ut til at de ligger utenpå på hver side og går på skrå ned til ca midt på hver søyle; som i gavlen.


Edited by b e pedersen - 02 mai 2016 at 22:00
Bjørn Egil
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2016 at 22:57
Jeg mener at bildet jeg tok i 1973 faktisk viser deler av den gamle stallen. Her ser du skråstagene i takstolene ganske godt. Hvis stallen er gjort smalere i 1960 virker det likevel som om måten å konstruere takstolene er beholdt. Se også at panelet og vinduene på veggen stemmer bra med tegningene fra 1923. Hvorfor skråstag? Jo fordi konstruksjoner med triangler gir en helt annen stivhet enn med rektangler.

Svein S
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2016 at 23:26
Jeg ville kanskje tro at det var noen vertikale elementer i "takstolene" da stallen var nesten 12 meter bred. Men det kan hende at skråstagene på siden er nok til at tverrbjelkene ikke henger. Nå er det bra strekk i disse tverrbjelkene, men allikevel, rimelig tunge og lange. Skråstagene skal jeg lime på enkeltvis etterat "takstolene" er montert.
Det er en annen ting dere kan hjelpe meg med som jeg ikke skjønner. Fra halvveis oppe på sperrene går det noen andre skråstag ned mot midten av stallen, som sverter, for stabiliteten til taket i lengderetning. Disse ser ut til å ende opp nesten bort til neste tverrbjelke. Hva er de festet til? Eller ligger de skråstagene bare mellom sperrene i taket?
På bildet ditt Svein, ser vi at tverrbjelken har dobbel høyde i ene enden. Det er nok opprinnelig midt på bjelken slik som vi ser på tegningen. Den er nok skjøtt der. Derfra og opp i mønet gikk det enten vertikale stag eller 1" bolt som det står på tegningen.


Edited by steinel - 02 mai 2016 at 23:42
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2016 at 07:35
Nå tror jeg at jeg skjønner litt mer, en liten oppsummering:
1. Det er skråstag i nordre gavl som er spikret på innsiden av reisverket. 
2. Det er skråstag i taket mellom noen av sperrene. 
3. Det er 1" bolt fra tverrbjelkene og opp i mønet så de ikke skal henge.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2016 at 08:16
Tegningen av langsgående snitt på 1923-tegningen tyder vel på at det er skråstag på hver eneste takstol. Hvorfor skulle de bare ta det på noen? Skråstagene er viktige for stabiliteten. Eller snakker vi om forskjellige skråstag?
Svein S
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2016 at 09:17
Originally posted by ses ses wrote:

Tegningen av langsgående snitt på 1923-tegningen tyder vel på at det er skråstag på hver eneste takstol. Hvorfor skulle de bare ta det på noen? Skråstagene er viktige for stabiliteten. Eller snakker vi om forskjellige skråstag?

Jeg tenker på de som bare er oppi taket. Vi ser 6 stk på tegningen fra siden.
Back to Top
AtleB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 29 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AtleB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2016 at 10:11
Er det bare meg eller er skråstagene forskjellige på lengde og vinkel? Kan være synsbedrag, men lyver det virkelig så mye? Se blåstrekene.

Ellers så synes jeg ikke denne stallen ligner veldig på fasongen på tverrveggen som tegningen viser. Er det samme lokstallen i det hele tatt?

Edited by AtleB - 03 mai 2016 at 10:14
Mvh Atle
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2016 at 11:01
Hvis du leser hele denne tråden, og trådene om Lillehammer lokstall før dette, så framgår det at stallen ble bygget om i 1960 slik at den ble smalere. Derfor er det en bastard av et byggverk som ble revet i 1973. Jeg vil tro at vestveggen (den til høyre i bildet) er den opprinnelige, mens østre vegg er ny eller flyttet, og at takstoler derfor er avkortet og tilpasset denne flyttede veggen. Tegningen i denne tråden er av den opprinnelige stallen, mens bildet viser den ombygde stallen.
Svein S
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2016 at 12:17
Hoi Smile Da har jeg fått lasermannen med på laget (Kjell hos Modell & Design AS). Han syntes dette prosjektet var tøft. Det blir moro å tegne alt i detalj. Tenker det blir nesten autentisk reisverk innvendig selv om alt reisverket på feks en langvegg blir laserskjært som en del. Det blir håpløst mye jobb å tømre alt. Som panel blir det lasergravert kryssfiner som på gangbrettene på svingskiva.
Bare å brette opp armen og tegne i vei Tongue
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2016 at 14:36
Etter å ha studert tegningen nøye, har jeg kommet fram til fasiten. Slik ser reisverket i gavlen og de 9 takstolene i hallen ut. Neste blir å finne ut av reisverket mot smie, forråd og oppholdsdelen.


Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2016 at 00:15
For meg virker det som om den doble (korte) midt på undergurten kun er på gavlen mellom portene.
I alle fall er det ikke tegn til denne på bildet ...

Jeg tror også at alle bjelkene (gurter og staver) og søyler ligger i samme plan.
Skråstagene til midt ned på søylen er satt på hver side og det ville ikke fungere ellers.


Edited by b e pedersen - 05 mai 2016 at 00:18
Bjørn Egil
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2016 at 08:58
Lasken på undergurtene i takstolene synes på bildene borte ved den nye østre veggen. Det var midt i stallen før den ble smalnet inn. Når jeg teller vinduer og fundamenter, synes det å være takstol nummer 2 talt nordfra. Jeg tror det er en skjøt der. Enig med deg at alt må ligge i samme plan. Derfor måtte de felle undergurtene og sperrene (overgurtene?) inn i hverandre. Det er i hvert fall det som er tanken med tegningen min. I dagens takstoler stopper undergurten mot sperra og så er de lasket sammen med spikerplater.
Artig å prate om dette 😀 Jeg har fint lite greie på tømring. Min bestefar (farfar) var tømrer og godt med praktisk sans ligger i den arverekka 🙄

Edited by steinel - 05 mai 2016 at 12:37
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2016 at 10:04
På tegningene mine av laserskjært detaljer i 1 1.5 eller 2mm kryssfiner, blir svart kontur og rødt gravering for feks panel eller for at reisverk skal se ut som separate deler.

Edited by steinel - 05 mai 2016 at 12:32
Back to Top
RKB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 28 desember 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RKB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2016 at 23:05
Lokstallen på Lillehammer var opprinnelig med 2 spor. Omtrent 1960 ble den ombygget til ett spor, bygget over det østre sporet ble revet og ny vegg satt opp slik at stallen ble halvparten så bred. Derfor de usymmetriske takstolene som bildet til Svein Sando viser
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2016 at 00:29
Gleder meg virkelig å følge dette prosjektet, steinel. Thumbs Up

Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2016 at 17:50
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Gleder meg virkelig å følge dette prosjektet, steinel. Thumbs Up


Fint at du henger med, kanskje jeg trenger litt hjelp av en Snikkar Wink

Blir en liten feriepause nå. Men jeg prøver å få laserskjært takstolene og reisverket i gavlen mens jeg er borte. Jeg er utrolig spent på resultatet, tror det blir kult Smile
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2016 at 09:39
Se hva som dukket opp i posten i dag. Nusselig. Får nesten angst, det er jo så smått. To og to limes back to back før maling. Superlim?



Edit: Jeg prøver med trelim.


Edited by steinel - 24 mai 2016 at 15:09
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2016 at 22:50
Første takstol er ferdig, 8 to go Smile


Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2016 at 23:26
Sotbefengt og vakkert!
Svein S
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2016 at 17:45
Takk for det Svein og takk for hyggelig besøk i dag Smile

--
Noen som kan anbefale et bra sted for å få etset messingdeler. Tenkte at jeg kunne bruke det til smårutete vinduer, beslag på dører, pipehatter osv.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2016 at 20:02
Originally posted by steinel steinel wrote:

Takk for det Svein og takk for hyggelig besøk i dag Smile

--
Noen som kan anbefale et bra sted for å få etset messingdeler. Tenkte at jeg kunne bruke det til smårutete vinduer, beslag på dører, pipehatter osv.


Jeg kan anbefale PPD Ltd. i Skottland.
Har brukt dem flere ganger, og er kjempefornøyd:

PPD ltd.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2016 at 20:59
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:



Jeg kan anbefale PPD Ltd. i Skottland.
Har brukt dem flere ganger, og er kjempefornøyd:

PPD ltd.


Takk, har vært inne der og lest til øyet ble stort og vått. Det så jo kjempegreit ut å lage filene. Og så tar de Corel Draw filer 😀 Suverent, kan nesten ikke vente med å sende noe avgårde. Men jeg må nok få oversikt over hva jeg trenger til hele stallen først.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2016 at 21:56
Originally posted by steinel steinel wrote:

Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:



Jeg kan anbefale PPD Ltd. i Skottland.
Har brukt dem flere ganger, og er kjempefornøyd:

PPD ltd.


Takk, har vært inne der og lest til øyet ble stort og vått. Det så jo kjempegreit ut å lage filene. Og så tar de Corel Draw filer 😀 Suverent, kan nesten ikke vente med å sende noe avgårde. Men jeg må nok få oversikt over hva jeg trenger til hele stallen først.


Om det er noe du lurer på må du bare spørre!
Jeg etset vinduene til min modell av Østlandske Stenexport hos PPD, og det fungerte suverent.

Det stod litt om etsing av vinduer i artikkelen om ØS i MJ-bladet nr 4/2015
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 5>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.