Print Page | Close Window

Lokstall Lillehammer stasjon

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Selvbyggeren
Forum Description: For presentasjon av selvbyggerprosjekter og byggeteknikker
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=9975
Printed Date: 29 april 2024 at 00:55
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Lokstall Lillehammer stasjon
Posted By: steinel
Subject: Lokstall Lillehammer stasjon
Date Posted: 01 mai 2016 at 14:59
Terningen er kastet. Jeg har bestemt meg for å scratchbygge lokstallen på Lillehammer stasjon slik den var fram til 1960. Takk til Thor Bjerke og Svein S og alle andre som har bidratt med bilder og tegninger i andre tråder her på forumet og på 1:1 forumet. Under ser der tegningen av lokstallen og enda nedenfor den spede start på egen tegning i 2D. Den kommer til å bli bygget i laserskjært kryssfiner for det meste, pilarer og grunnmur i skummet PVC, takåser i skalatrevirke og tak i bølgeblikk som jeg foreløpig i vet hvordan jeg skal lage eller få tak i. I og med at jeg kjører 3-skinne blir det dessverre ikke smøregraver i stallen. 
Dette kommer til å ta tid, kanskje jeg er ferdig til jul Smile







Replies:
Posted By: ses
Date Posted: 01 mai 2016 at 15:46
Lykke til prosjektet. Med tanke på svingskiva du allerede har bygget, er det vel gode grunner for at lokstallen også skal bli vellykket. 

-------------
Svein S


Posted By: Håvard H
Date Posted: 01 mai 2016 at 22:30
Originally posted by steinel steinel wrote:

Terningen er kastet. Jeg har bestemt meg for å scratchbygge lokstallen på Lillehammer stasjon slik den var fram til 1960. Takk til Thor Bjerke og Svein S og alle andre som har bidratt med bilder og tegninger i andre tråder her på forumet og på 1:1 forumet. Under ser der tegningen av lokstallen og enda nedenfor den spede start på egen tegning i 2D. Den kommer til å bli bygget i laserskjært kryssfiner for det meste, pilarer og grunnmur i skummet PVC, takåser i skalatrevirke og tak i bølgeblikk som jeg foreløpig i vet hvordan jeg skal lage eller få tak i. I og med at jeg kjører 3-skinne blir det dessverre ikke smøregraver i stallen. 


Dette blir bra!
Ta masse bilder under bygginga, kan jo være at det finnes et MJ-Blad som vil trykke en artikkel!

Bølgeblikk får du kjøpt fra http://www.builders-in-scale.com De har bølgeblikk i ekte metall i H0 og flere andre skalaer.
Let etter "Corrugated siding" her:
http://www.builders-in-scale.com/bis/parts-metal.html#cor

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Skiftetraktor
Date Posted: 01 mai 2016 at 22:49
Blir spennende å følge byggeprosjektet. Med svingskiven er jo standarden satt ;-)


Posted By: steinel
Date Posted: 02 mai 2016 at 12:45
Takk for fine oppmuntringer Smile

Tenkte å legge ut litt detaljtegninger etterhvert som de blir ferdige. Her er takstolene. Sender denne til lasermannen for å sjekke at det går greit i skjære de i 1,5 eller kanskje 2mm kryssfiner.

 


Posted By: mattis94gutt
Date Posted: 02 mai 2016 at 15:32
Denne videoen her kan være av interesse siden du scratchbygger en lokstall. Nå er jo ikke denne her lik som din, men jeg jeg føler ikke at det skader og dele denne videoen.
http://www.youtube.com/watch?v=i3GiV20OE14" rel="nofollow - http://www.youtube.com/watch?v=i3GiV20OE14


-------------
Proud to be a nerd.


Posted By: steinel
Date Posted: 02 mai 2016 at 20:31
Suger til meg all informasjon som er, Mattis. Feks det arbeidsunderlaget med ruter og de smårutete vinduene. Skikkelig partytelt han bygde Wink 

Nordveggen er tegnet slik den antakelig var, med visse kunstneriske friheter i fargevalget. Er redd det var noen stusselige farger på stallen i 1960, så jeg vil nok sprite den opp litt Smile




Posted By: b e pedersen
Date Posted: 02 mai 2016 at 21:53
Originally posted by steinel steinel wrote:

Takk for fine oppmuntringer Smile

Tenkte å legge ut litt detaljtegninger etterhvert som de blir ferdige. Her er takstolene ...
O00ps!!
Det der er nok ingen takstol. Det du ser på tegningen er de vertikale stolpene i gavlveggen.
Takstolene ser du 'gjennom' gavlveggen som saksesperrer.
Finurlige tegninger egentlig. Tømmermesteren må ha god kunnskap om bæresystemer for å lese de riktig.

Ellers er det morsomt å se hvordan det er tegnet 'utenfor' tegningen for å få plass til 2.etg. Enten er den etasjen kommet til under vegs, eller så har arkitekten kommet på for sent at det var en gunstig plassering på arket Wink
I dagens dak-verden er disposisjonen av arket fritt fram når som helst Smile

Ved nærmere ettertanke, bør jo takstolene ha en kombinasjon av vertikaler i tillegg til skråstavene. Når det gjelder sistnevnte, kan det se ut til at de ligger utenpå på hver side og går på skrå ned til ca midt på hver søyle; som i gavlen.


-------------
Bjørn Egil


Posted By: ses
Date Posted: 02 mai 2016 at 22:57
Jeg mener at bildet jeg tok i 1973 faktisk viser deler av den gamle stallen. Her ser du skråstagene i takstolene ganske godt. Hvis stallen er gjort smalere i 1960 virker det likevel som om måten å konstruere takstolene er beholdt. Se også at panelet og vinduene på veggen stemmer bra med tegningene fra 1923. Hvorfor skråstag? Jo fordi konstruksjoner med triangler gir en helt annen stivhet enn med rektangler.



-------------
Svein S


Posted By: steinel
Date Posted: 02 mai 2016 at 23:26
Jeg ville kanskje tro at det var noen vertikale elementer i "takstolene" da stallen var nesten 12 meter bred. Men det kan hende at skråstagene på siden er nok til at tverrbjelkene ikke henger. Nå er det bra strekk i disse tverrbjelkene, men allikevel, rimelig tunge og lange. Skråstagene skal jeg lime på enkeltvis etterat "takstolene" er montert.
Det er en annen ting dere kan hjelpe meg med som jeg ikke skjønner. Fra halvveis oppe på sperrene går det noen andre skråstag ned mot midten av stallen, som sverter, for stabiliteten til taket i lengderetning. Disse ser ut til å ende opp nesten bort til neste tverrbjelke. Hva er de festet til? Eller ligger de skråstagene bare mellom sperrene i taket?
På bildet ditt Svein, ser vi at tverrbjelken har dobbel høyde i ene enden. Det er nok opprinnelig midt på bjelken slik som vi ser på tegningen. Den er nok skjøtt der. Derfra og opp i mønet gikk det enten vertikale stag eller 1" bolt som det står på tegningen.


Posted By: steinel
Date Posted: 03 mai 2016 at 07:35
Nå tror jeg at jeg skjønner litt mer, en liten oppsummering:
1. Det er skråstag i nordre gavl som er spikret på innsiden av reisverket. 
2. Det er skråstag i taket mellom noen av sperrene. 
3. Det er 1" bolt fra tverrbjelkene og opp i mønet så de ikke skal henge.


Posted By: ses
Date Posted: 03 mai 2016 at 08:16
Tegningen av langsgående snitt på 1923-tegningen tyder vel på at det er skråstag på hver eneste takstol. Hvorfor skulle de bare ta det på noen? Skråstagene er viktige for stabiliteten. Eller snakker vi om forskjellige skråstag?

-------------
Svein S


Posted By: steinel
Date Posted: 03 mai 2016 at 09:17
Originally posted by ses ses wrote:

Tegningen av langsgående snitt på 1923-tegningen tyder vel på at det er skråstag på hver eneste takstol. Hvorfor skulle de bare ta det på noen? Skråstagene er viktige for stabiliteten. Eller snakker vi om forskjellige skråstag?

Jeg tenker på de som bare er oppi taket. Vi ser 6 stk på tegningen fra siden.


Posted By: AtleB
Date Posted: 03 mai 2016 at 10:11
Er det bare meg eller er skråstagene forskjellige på lengde og vinkel? Kan være synsbedrag, men lyver det virkelig så mye? Se blåstrekene.

Ellers så synes jeg ikke denne stallen ligner veldig på fasongen på tverrveggen som tegningen viser. Er det samme lokstallen i det hele tatt?

-------------
Mvh Atle


Posted By: ses
Date Posted: 03 mai 2016 at 11:01
Hvis du leser hele denne tråden, og trådene om Lillehammer lokstall før dette, så framgår det at stallen ble bygget om i 1960 slik at den ble smalere. Derfor er det en bastard av et byggverk som ble revet i 1973. Jeg vil tro at vestveggen (den til høyre i bildet) er den opprinnelige, mens østre vegg er ny eller flyttet, og at takstoler derfor er avkortet og tilpasset denne flyttede veggen. Tegningen i denne tråden er av den opprinnelige stallen, mens bildet viser den ombygde stallen.

-------------
Svein S


Posted By: steinel
Date Posted: 03 mai 2016 at 12:17
Hoi Smile Da har jeg fått lasermannen med på laget (Kjell hos Modell & Design AS). Han syntes dette prosjektet var tøft. Det blir moro å tegne alt i detalj. Tenker det blir nesten autentisk reisverk innvendig selv om alt reisverket på feks en langvegg blir laserskjært som en del. Det blir håpløst mye jobb å tømre alt. Som panel blir det lasergravert kryssfiner som på gangbrettene på svingskiva.
Bare å brette opp armen og tegne i vei Tongue


Posted By: steinel
Date Posted: 03 mai 2016 at 14:36
Etter å ha studert tegningen nøye, har jeg kommet fram til fasiten. Slik ser reisverket i gavlen og de 9 takstolene i hallen ut. Neste blir å finne ut av reisverket mot smie, forråd og oppholdsdelen.




Posted By: b e pedersen
Date Posted: 05 mai 2016 at 00:15
For meg virker det som om den doble (korte) midt på undergurten kun er på gavlen mellom portene.
I alle fall er det ikke tegn til denne på bildet ...

Jeg tror også at alle bjelkene (gurter og staver) og søyler ligger i samme plan.
Skråstagene til midt ned på søylen er satt på hver side og det ville ikke fungere ellers.


-------------
Bjørn Egil


Posted By: steinel
Date Posted: 05 mai 2016 at 08:58
Lasken på undergurtene i takstolene synes på bildene borte ved den nye østre veggen. Det var midt i stallen før den ble smalnet inn. Når jeg teller vinduer og fundamenter, synes det å være takstol nummer 2 talt nordfra. Jeg tror det er en skjøt der. Enig med deg at alt må ligge i samme plan. Derfor måtte de felle undergurtene og sperrene (overgurtene?) inn i hverandre. Det er i hvert fall det som er tanken med tegningen min. I dagens takstoler stopper undergurten mot sperra og så er de lasket sammen med spikerplater.
Artig å prate om dette 😀 Jeg har fint lite greie på tømring. Min bestefar (farfar) var tømrer og godt med praktisk sans ligger i den arverekka 🙄


Posted By: steinel
Date Posted: 05 mai 2016 at 10:04
På tegningene mine av laserskjært detaljer i 1 1.5 eller 2mm kryssfiner, blir svart kontur og rødt gravering for feks panel eller for at reisverk skal se ut som separate deler.


Posted By: RKB
Date Posted: 05 mai 2016 at 23:05
Lokstallen på Lillehammer var opprinnelig med 2 spor. Omtrent 1960 ble den ombygget til ett spor, bygget over det østre sporet ble revet og ny vegg satt opp slik at stallen ble halvparten så bred. Derfor de usymmetriske takstolene som bildet til Svein Sando viser


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 08 mai 2016 at 00:29
Gleder meg virkelig å følge dette prosjektet, steinel. Thumbs Up



-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: steinel
Date Posted: 09 mai 2016 at 17:50
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Gleder meg virkelig å følge dette prosjektet, steinel. Thumbs Up


Fint at du henger med, kanskje jeg trenger litt hjelp av en Snikkar Wink

Blir en liten feriepause nå. Men jeg prøver å få laserskjært takstolene og reisverket i gavlen mens jeg er borte. Jeg er utrolig spent på resultatet, tror det blir kult Smile


Posted By: steinel
Date Posted: 24 mai 2016 at 09:39
Se hva som dukket opp i posten i dag. Nusselig. Får nesten angst, det er jo så smått. To og to limes back to back før maling. Superlim?



Edit: Jeg prøver med trelim.


Posted By: steinel
Date Posted: 24 mai 2016 at 22:50
Første takstol er ferdig, 8 to go Smile




Posted By: ses
Date Posted: 24 mai 2016 at 23:26
Sotbefengt og vakkert!


-------------
Svein S


Posted By: steinel
Date Posted: 26 mai 2016 at 17:45
Takk for det Svein og takk for hyggelig besøk i dag Smile

--
Noen som kan anbefale et bra sted for å få etset messingdeler. Tenkte at jeg kunne bruke det til smårutete vinduer, beslag på dører, pipehatter osv.


Posted By: Håvard H
Date Posted: 26 mai 2016 at 20:02
Originally posted by steinel steinel wrote:

Takk for det Svein og takk for hyggelig besøk i dag Smile

--
Noen som kan anbefale et bra sted for å få etset messingdeler. Tenkte at jeg kunne bruke det til smårutete vinduer, beslag på dører, pipehatter osv.


Jeg kan anbefale PPD Ltd. i Skottland.
Har brukt dem flere ganger, og er kjempefornøyd:

http://www.ppdltd.com/" rel="nofollow - PPD ltd.

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: steinel
Date Posted: 26 mai 2016 at 20:59
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:



Jeg kan anbefale PPD Ltd. i Skottland.
Har brukt dem flere ganger, og er kjempefornøyd:

http://www.ppdltd.com/" rel="nofollow - PPD ltd.


Takk, har vært inne der og lest til øyet ble stort og vått. Det så jo kjempegreit ut å lage filene. Og så tar de Corel Draw filer 😀 Suverent, kan nesten ikke vente med å sende noe avgårde. Men jeg må nok få oversikt over hva jeg trenger til hele stallen først.


Posted By: Håvard H
Date Posted: 26 mai 2016 at 21:56
Originally posted by steinel steinel wrote:

Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:



Jeg kan anbefale PPD Ltd. i Skottland.
Har brukt dem flere ganger, og er kjempefornøyd:

http://www.ppdltd.com/" rel="nofollow - PPD ltd.


Takk, har vært inne der og lest til øyet ble stort og vått. Det så jo kjempegreit ut å lage filene. Og så tar de Corel Draw filer 😀 Suverent, kan nesten ikke vente med å sende noe avgårde. Men jeg må nok få oversikt over hva jeg trenger til hele stallen først.


Om det er noe du lurer på må du bare spørre!
Jeg etset vinduene til min modell av Østlandske Stenexport hos PPD, og det fungerte suverent.

Det stod litt om etsing av vinduer i artikkelen om ØS i MJ-bladet nr 4/2015

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: steinel
Date Posted: 29 mai 2016 at 23:55
Da kom jeg endelig igang igjen med litt tegning i dag. Ikke alltid like lett. Her er reisverket til vestre langvegg sett fra innsiden. De røde linjene blir gravering slik at det ser ut som reisverket er satt sammen av mange deler. 
6 timers jobb med denne tegningen Smile




Posted By: steinel
Date Posted: 30 mai 2016 at 11:26
Tror det blir smøregraver i lokstallen allikevel. Ikke så veldig dype, bare 8mm, eller ca 70 virkelige centimeter. Men jeg tror det kan gi et fint visuelt inntrykk. Tappene for strøm til slepeskoen blir 0,8mm kobbertråder som stikker opp fra bunnen av gravene. Når de males svarte som resten av gravene, kommer de ikke til å synes så veldig godt tror jeg.


Posted By: steinel
Date Posted: 31 mai 2016 at 23:09
Kom et godt stykke videre i kveld. Men jeg oppdaget ved en kontrollmåling at portene ble for lave, i hvert fall litt for akkurat høye nok. Så stallen er nå 4mm høyere enn skala. Alle veggene måtte derfor gjøres høyere. Nå står det igjen å tegne reisverk/takstoler i forråds- smie- og hvileområdet så skulle alt innvendig være ferdig.




Posted By: steinel
Date Posted: 31 mai 2016 at 23:29
Reisverk øst og vest (nederst)




Posted By: steinel
Date Posted: 03 juni 2016 at 09:36
Jeg hadde tenkt å laserskjære de 20 bjelkene som ligger på taket. 47,5 cm lange, 2x2 mm i firkant. Men det betyr at jeg ikke får alle 2 mm delene inn på en finerplate. Et annet alternativ til bjelkene er skalatrevirke som jeg har lest her at det er mulig å kjøpe.
Noen som kan gi meg et tips om hvor det kan kjøpes?


Posted By: Asgeir
Date Posted: 03 juni 2016 at 10:32
Togbutikken kan sikkert hjelpe deg, men eieren giftet seg i går så det går kanskje noen dager før han er på nett

Trelister inngår også i sortimentet til RC-fly leverandører - Hobbyland har en oppegående nettbutikk og vanlig butikk ¨på Ensjø (sammen med NMJ)

-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: steinel
Date Posted: 03 juni 2016 at 10:57
Takk for det Asgeir. Jeg har også sett at folk skjærer lister av balsaflak, men det blir kanskje litt svakt.

Men så fikk jeg ikke alt inn på et finerflak allikevel. Her er alt reisverket som er i 2mm.






Posted By: Håvard H
Date Posted: 03 juni 2016 at 11:36
Originally posted by steinel steinel wrote:


Men så fikk jeg ikke alt inn på et finerflak allikevel.


Godt jobba!
Hvor mye må du ut med for dette flaket? Er det A4?

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: steinel
Date Posted: 03 juni 2016 at 12:45
Hvor mye? Det lurer jeg på også Shocked
Finerflakene er20x50cm. Taket på stallen blir 47,5cm langt.

Her er takstolene og innvendig reisverk i smie, forråd og hviledelen. Dette er 1mm som skal limes back to back for at det skal bli gravering på begge sider. Jeg har ikke tenkt å legge panel innvendig i den delen av stallen. Men jeg syntes det var litt morsomt å tegne reisverket.




Posted By: steinel
Date Posted: 05 juni 2016 at 22:01
Sånn, da skal alle tegningene av det som er i finer være ferdig. Her er de to siste:





Posted By: steinel
Date Posted: 05 juni 2016 at 22:31
.


Posted By: steinel
Date Posted: 07 juni 2016 at 10:54
Sett fra alle sider.



Posted By: Henning L
Date Posted: 07 juni 2016 at 16:30
Jeg ser du lurer på trelister over her. En bygger av ditt kaliber må selvsagt fylle opp lageret med lister i korrekte dimensjoner som om du var en trelasthandel! Og balsa og furu og slikt duger ikke, for mykt, for hardt, for store dimensjoner. Det må finere tresorter til. Amerikansk lindetre er ofte brukt.

Jeg vet ikke hva de har hos andre forhandlere, men Togbutikken har litt Northeastern skalalister i nettbutikken sin. Litt begrenset utvalg, syns jeg. Hvis du vil bestille direkte fra noen som har et komplett utvalg lister, anbefaler jeg at du ser på nettbutikken til Kappler i USA.
http://www.kapplerusa.com/y2k/remote-control-p.html" rel="nofollow - http://www.kapplerusa.com/y2k/remote-control-p.html
Svært bra trevirke, presist skåret uten mye fuss. De bør pusses litt før bruk, men ikke mye. (Fest fin smergel på en kloss og trekk listene forsiktig mellom smergel og en finger. Børst så bort ev. løst materiale.)
Kappler har svært bra service, og drives faktisk av en kar som snakker norsk. Anbefales.

Ellers hadde det sannelig vært fint om slikt fantes i norske butikker i rikt utvalg …

-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Henning L
Date Posted: 07 juni 2016 at 16:35
Jeg bruker forresten aldri laserskåret materiale til omramminger, vindskier etc, da jeg syns det blir feil overflate, og for tykke dimensjoner. Det blir som regel langt bedre resultat med individuelle lister - men det er jo mye mer jobb, da.

Se Håvard Houens artikkel i MJ-bladet i fjor for gode tips om vindusomramminger. Fins vel noe her på forumet, også, om det der.

-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: steinel
Date Posted: 08 juni 2016 at 08:59
Hei.
Takk for gode råd, Henning Smile.
Helt fersk jeg veit du, så jeg suger til meg alle råd. Må nok skaffe meg både trevirke og redskaper etter hvert, nå har jeg ingen ting. Mye å lære.

Den opprinnelige tanken var å finne en ferdigbygget lokstall til stasjonen min. Men som du sikkert har sett, ble det en ganske lang jobb med mye diskusjoner om hvordan den egentlig så ut. Jeg var heldig å få tegningen av den og da begynte det å balle på seg med en scratchbygget sak. Ble veldig fascinert av reisverket og la mye jobb i det. Har endt opp med 275 deler i tre som etterhvert skal males og smusses og limes sammen. Så kommer fundament, hengsler, piper, takplater med belegg, skinnegang med midtskinne og vinduer som får sprosser på begge sider av "glasset". Så, som sagt, det har ballet skikkelig på seg. Planen er å være ferdig til jul.

Jeg ser godt at laseskjærte 1mm finer til omramning blir litt grovt, men jeg tviler i dag på om jeg orker å lage de i plank. Det blir 6 deler pr vindu, 22 vinduer og 7 dører og 2 porter. Pluss at det skal være vannbrett over og under, gjerne med pyntedetaljer.

Time will show Smile


Posted By: Håvard H
Date Posted: 08 juni 2016 at 12:04
Originally posted by steinel steinel wrote:


Jeg ser godt at laseskjærte 1mm finer til omramning blir litt grovt, men jeg tviler i dag på om jeg orker å lage de i plank. Det blir 6 deler pr vindu, 22 vinduer og 7 dører og 2 porter. Pluss at det skal være vannbrett over og under, gjerne med pyntedetaljer.


Er helt enig med Henning her, ikke bruk finer. Lasermannen din har sikkert noen alternativ. En kvalitetskartong vil være bedre. Det finnes også kunststoffer som er velegnet, et produsentnavn er Rowmark.

Tillater meg noen bilder som illustrer hvorfor det ikke er en god ide med finer. Øverst et vindu med laserskåret finer:



Omramming med Kappler lister:



Sprossene er 0,2mm etset nysølv produsert av PPD Ltd.

Ferdig vindu i vegg:



Når man etser vindu kan man også designe dem slik at man får litt hjelp under byggingen. På dette bildet ser du hvordan jeg har lagd tapper som bøyes opp, og som styrer listene når de limes på:



Når omrammingen er på plass bøyes de tilbake slik at de nå blir styretapper når de ferdige vinduene monteres i veggen:



Etsefilmen for vinduene ser slik ut:

Front:


Bak:


-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Henning L
Date Posted: 08 juni 2016 at 16:17
Nettopp. Det var dette jeg refererte til over.
Hm - Dette er jo egentlig noe vi burde skrive litt om i mj-bladet. Grunnutrustningen for å komme i gang med scratchbygging og slike tips og poeng som over. Det er litt vanskelig å vite eksakt hvordan det er å være en avansert og ambisiøs nykommer i hobbyen, etter selv å ha holdt på i mange tiår. Det er nesten så jeg misunner det - det er jo en hel verden å oppdage!
For oss rutinerte, som kanskje er litt leie og uinspirerte til tider, er det veldig inspirerende å se ambisiøse nykommere romstere rundt i alskens problemstillinger vi kanskje har glemt finnes. Det er sunt å måtte forholde seg til slike grunnspørsmål, egentlig - siden det åpner for å se ting i nye perspektiv eller endrede perspektiv. Alt det underforståtte og for oss selvsagte kan jo også sees på fra andre vinkler.

-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: steinel
Date Posted: 08 juni 2016 at 17:14
Blir gjerne med å diskutere dette, men det må bli i en annen tråd enn min Lokomotivstalltråd.


Posted By: steinel
Date Posted: 21 juni 2016 at 13:21
Nå begynner det å gå opp for meg hva jeg har gitt meg ut på Shocked 275 trebiter som i første omgang skal pusses på og males. Blir moro da, og heldigvis er planen at dette skal være ferdig til jul Smile




Posted By: Håvard H
Date Posted: 21 juni 2016 at 14:30
Originally posted by steinel steinel wrote:

Nå begynner det å gå opp for meg hva jeg har gitt meg ut på Shocked 275 trebiter som i første omgang skal pusses på og males. Blir moro da, og heldigvis er planen at dette skal være ferdig til jul 


Stilig!
Hva ble prisen for hele herligheten?

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: steinel
Date Posted: 21 juni 2016 at 14:41
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:


Stilig!
Hva ble prisen for hele herligheten?

Jeg har nesten forgjeves prøvd å få en pris, tror det ender opp med bare materialpris og porto. Skikkelig kompispris altså. Mesteparten av jobben har nok vært å tegne hele greia.

Han sleit med å skjære 2mm flakene. Et eller annet mystisk lim i de som laseren ikke likte.

Vi må se etter en bedre leverandør av finér. Kanskje noen her som har noe slik kunnskap? 


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 21 juni 2016 at 15:52
Tøft. Clap

-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: Håvard H
Date Posted: 21 juni 2016 at 16:52
Originally posted by steinel steinel wrote:

Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:


Stilig!
Hva ble prisen for hele herligheten?


Jeg har nesten forgjeves prøvd å få en pris, tror det ender opp med bare materialpris og porto. Skikkelig kompispris altså. Mesteparten av jobben har nok vært å tegne hele greia.

Han sleit med å skjære 2mm flakene. Et eller annet mystisk lim i de som laseren ikke likte.

Vi må se etter en bedre leverandør av finér. Kanskje noen her som har noe slik kunnskap? 


Oslo Finérfabrikk har bra kryssfiner. Tror Truls Slevigen bestiller fineren sin derfra.
De leverer dog kun til næringsdrivende.

http://www.oslofiner.no

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: steinel
Date Posted: 21 juni 2016 at 18:29
Takk Håvard Smile. Joda laserskjærerne Modell & Design få nok kjøpt der. Sjekker.

Da har jeg så smått begynt å lime. Takstolene er i 1mm og limes 2 stk back to back. Bruker en jernplate og neodynemagneter. Da blir de helt plane og det er lett å justere så de kommer helt overens. Trelim og en liten pensel funker. Så plutselig hadde jeg ikke flere magneter. Får lime resten i morgen Smile




Posted By: steinel
Date Posted: 21 juni 2016 at 22:03
Alle støttestagene (36) som går fra reisverket i veggen og opp i takstolene er pusset over og malt.




Posted By: steinel
Date Posted: 26 juni 2016 at 21:37
Alle takstolene til hallen er ferdige.




Posted By: steinel
Date Posted: 27 juni 2016 at 12:03
En liten prøvesammenstilling midt i malearbeidet. Ser ut til å passe bra sammen.




Posted By: ses
Date Posted: 27 juni 2016 at 13:42
Dette går jo strålende. Og du hadde tenkt å ikke bli ferdig med denne før til jul?

Mener for øvrig å skimte en Märklin-klassiker, nr. 3000, inne i stallen? I tilfelle skal det visstnok være verdens mest utbredte MJ-lokmodell, med over en million produserte eksemplarer.


-------------
Svein S


Posted By: steinel
Date Posted: 27 juni 2016 at 14:02
Takk Svein. Det er en 3000 ja Smile Den har nok ruslet sine mil på min fars og mine anlegg på 60-tallet. 
Det går bra framover, men du vet de siste 20%ene kommer til å ta 80% av tiden. Har igjen å lage etsetegninger til vinduer og hengsler. Stålpipene som ble ettermontert over lokskorsteinene for å bedre inneklimaet har jeg ikke turt å tenke på engang. Akkurat nå har jeg kjøpt mer akrylmaling til reisverket og tenkt ut hvordan jeg skal lage pipa fra smia og opp. Du ser brannmuren på bildet som pipa skal inntil.
Så lurer jeg veldig på hvilken farge lokstallen skal få. Har tenkt røde vinduer med hvit omramning, kanskje en grå farge på panelen?
Det synes ganske godt på bildene at 1mm fineren var av en langt bedre kvalitet enn 2mm fineren. 

Det er flere som kan tenke seg å kjøpe stallen som byggesett. Men det er mye som må på plass for å få så god kvalitet at det er aktuelt. Feks bedre finer, byggebeskrivelse, fundament, piper osv. Veldig usikker på om det blir lønnsomt. Og så kommer reklamasjoner, support og slike ting i tillegg.

Vi får se Smile


Posted By: Håvard H
Date Posted: 27 juni 2016 at 14:43
Originally posted by steinel steinel wrote:


Det er flere som kan tenke seg å kjøpe stallen som byggesett. Men det er mye som må på plass for å få så god kvalitet at det er aktuelt. Feks bedre finer, byggebeskrivelse, fundament, piper osv. Veldig usikker på om det blir lønnsomt. Og så kommer reklamasjoner, support og slike ting i tillegg.

Vi får se Smile


Et alternativ kan jo være å lage et såkalt materialsett. Folk kan få kjøpe alle materialer som kan masseproduseres, dvs. laserskårede og etsede deler.
Alt annet må de skaffe selv.

Du har dokumentert byggingen din meget godt, så en PDF med alle tegningene og bildene fra byggingen skulle være nok for en lit øvet bygger.

Et annet alternativ kan jo være et samarbeid med en etablert produsent.

Prøveoppsettet ser veldig bra ut!

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Laurenz
Date Posted: 27 juni 2016 at 15:50
Enig med Håvard her. Du har allerede gjort en formidabel innsats og mye av jobben er allerede gjort. Grunnlaget er der og mange kostnader o.l. som følger med utviklingen av et byggesett har du allerede tatt for å bygge din egen stall. 

Lønnsomheten er litt vanskelig er litt vanskelig å regne på. Om man tar med timene du har brukt så langt så er det sikkert vanskelig å få det lønnsomt ja. Men om du bare ser på ekstrainnsatsen så kanskje du kan få finansiert egne prosjekter med inntekter fra et salg. 

Det du har lagt ut her til nå er jo nesten bra nok som byggebeskrivelse for de fleste som ville vært målgruppen vil jeg tro. Og support kan man ta gjennom forumet her så kan flere bidra ;-)

Men steget fra prosjekt på kjøkkenbordet til byggesett for salg er ikke liten så skjønner at det kan site litt langt inne Wink Uansett er det kjempeartig å følge med her! Big smile


Posted By: steinel
Date Posted: 30 juni 2016 at 09:02
Mer prøvesammenstilling av reisverket i går. 
Fant et par feil. Jeg hadde glemt å ta hensyn til undergurten på takstolen i smie-, forråd- og hviledelen da jeg tegnet reisverket til de innvendige veggene. De må tegnes om eventuelt modifiseres. Neste feil er at bjelkelage til gulvet i andre etasje ved siden av trappa ble 2mm for korte. En bagatell kanskje, men jeg synes slik skal være riktig.

En annen sak er et portåpningene virker veldig smale i forhold til Märklinlokene mine. Jeg har tegnet helt ihht originaltegningen, men det er bare så vidt sylinderne på stortyskeren går gjennom. Kanskje bare mellom 0,5 og 1 mm klaring på hver side. Var det så trangt i virkeligheten eller er Märklinmodellene for store? Jeg måtte også øke høyden på portåpningene med 4 mm for at lokene skulle komme inn.  


Posted By: Asgeir
Date Posted: 30 juni 2016 at 13:19
De fleste modeller av damplokomotiver (problemet er ikke så utpreget på el- og diesellokomotiver) er for brede over sylindrene i forhold til forbildet - pga hjul, klaring for kobbelstenger og styring er overdimensjonert i modell. Dette er stort sett et resultat av at modellene skal gå i vesentlig krappere kurver og mer ujevnt spor (større flenser på hjulene) enn forbildet.

Noe av høydeforskjell mellom modell og forbilde kan komme fra for høye spor.


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: steinel
Date Posted: 30 juni 2016 at 18:20
Da har jeg modifisert de innvendige veggen og kuttet til fire nye gulvbjelker. Nå passer alt bra sammen. Måtte bare prøvemontere alle takstolene også. Nå blir det nok en liten pause på reisverket til fordel for eksteriøret.








Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 30 juni 2016 at 23:23
Originally posted by steinel steinel wrote:

En annen sak er et portåpningene virker veldig smale i forhold til Märklinlokene mine. Jeg har tegnet helt ihht originaltegningen, men det er bare så vidt sylinderne på stortyskeren går gjennom. Kanskje bare mellom 0,5 og 1 mm klaring på hver side. Var det så trangt i virkeligheten eller er Märklinmodellene for store? Jeg måtte også øke høyden på portåpningene med 4 mm for at lokene skulle komme inn.

Det alminnelige lastprofilet (laste- og konstruksjonsprofilet, maksimalt yttermål for lokomotiver og vogner inkl. last) angir hvor bredt og høyt rullende materiell i utgangspunktet kan være (men så finnes det riktignok utvidede lastprofiler som kommer til anvendelse i bestemte tilfeller). På det bredeste er det alminnelige lastprofilet 3,4 meter bredt.
I høyde med sylinderpartiet på damplok (opp til 1,2 meter over s.o.) er det bare 3,15 meter bredt.



Alminnelige eldre norske personvogner er 3,05 meter brede, noen er 3,10. Damplok BR 52/type 63 er 3,05 på det bredeste, jeg går ut fra at det gjelder både over sylinderpartiet og førerhuset. Andre store damplok er nok stort sett også så brede over sylinderpartiet.

"Minste tverrsnitt" angir fritt rom på siden og over sporet. Det er litt større enn lastprofilet for å sikre at det skal være en viss klaring mellom rullende materiell og faste installasjoner langs sporet, men det er ikke mye klaring. Enkelte steder (bl.a. ved lasteramper og lokstallporter) tillates at faste installasjoner er nærmere sporet enn minste tverrsnitt, og noen steder kan det også være nærmere enn lasteprofilet.
Generelt er de fleste eldre lokstallporter nokså smale, Man skal ikke stikke hodet særlig langt ut av sidevinduet (helst ikke i det hele tatt....) når man kjører inn eller ut. Det er generelt enten svært vanskelig eller ofte umulig å gå forbi et lokomotiv som står i portåpningen, da skal man i så fall være nokså slank. En del steder er det ikke mer enn 20-25 cm klaring, noe som i HO blir mindre enn 3 mm.

Asgeir har redegjort for hvorfor MJ-lok er bredere over sylinderpartiet enn hva målestokken skal tilsi. Da er det ikke mye å gå på hvis man lager lokstallportene helt forbildetro.


Posted By: steinel
Date Posted: 01 juli 2016 at 10:34
Takk for fyldig informasjon H.L.
Jeg må nok bite i det sure eplet og øke bredden på portåpningene med 2,5mm på hver side. Skal jo ha plass til portene også. De vil i åpen tilstand ta noe plass på begge sider. Tror det blir rart å lage hengslene så lange at portene i åpen tilstand gir samme bredde som åpningen. Vet ikke, må kanskje lage en skisse på det først.
Liker ikke bare å øke portbredden. Skulle helst ha laget hele stallen 10mm bredere, men i og med at jeg lærer the hard way om modellbygging langs stien jeg går, må jeg bare finne meg i noen tabber.


Posted By: jevistad
Date Posted: 01 juli 2016 at 14:38
Hei!

Anbefaler deg å bruke NEM-norm 102, da får du ingen overraskelser hvis du får ukjent materiell på besøk i alle fall. Smile

Modellene følger ikke alltid 1:1 målene, men med denne bør du være innenfor (snakker av erfaring)

http://www.morop.org/de/normes/nem102_d.pdf" rel="nofollow - NEM-102


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: steinel
Date Posted: 02 juli 2016 at 09:27
Som sagt har jeg tatt meg en pause fra reisverket i stallen og skal nå bygge luftehusene som jeg velger å kalle de. Her er bilder av reisverk, takbjelker, paner og "sjalusi". I tillegg kommer takplater, hjørnekasser, vindskier og vannbord. Som belegg tenker jeg å bruke kirurgtape.



Her et bilde av laminering av panel og reisverk i hver ende.



Posted By: steinel
Date Posted: 03 juli 2016 at 23:13
Første luftehuset er ferdig. Smått. 30 deler pluss takpappen.




Posted By: b e pedersen
Date Posted: 04 juli 2016 at 21:15
Ille bra! Smile


-------------
Bjørn Egil


Posted By: steinel
Date Posted: 05 juli 2016 at 09:40
Tusen takk Bjørn Egil Smile

Det blir en del søl av maling og lim. Og alt jeg gjør blir litt sjarmerende skeivt. Men dette er god trening av finmotorikken til en gammel mann.

Neste blir å få på hjørnekasser, takpapp og vindskier på luftehuset til høyre på bildet. Deretter skal reisverk og panel på alle lokstallens vegger lamineres. Men jeg må vente på flere magneter som jeg har bestilt på eBay.





Posted By: Snikkaren
Date Posted: 06 juli 2016 at 18:55
Græla bra Wink Thumbs Up



-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: steinel
Date Posted: 07 juli 2016 at 09:18
Ikke sikker på hva Græla betyr, men det hørtes veldig positivt ut Wink Så tusen takk Snikkaren Smile

Det er litt dissens blant de lærde hva disse husene på toppen av lokstaller heter. Så da velger jeg å kalle de for "luftehus".
Pipene som er plassert slik at de kommer rett over skorsteinen på lokene kalles visstnok røykavtrekk.
I tillegg kommer vanlige piper for vedfyring og smie.

Begge luftehusene er nå ferdig og jeg kan fomle videre på prosjektet.



Posted By: Snikkaren
Date Posted: 07 juli 2016 at 20:29
Græla er noe vi sier her i Rogaland, og betyr veldig.
Noe dette utvilsomt er, veldig braTongue

Gleder meg til fortsettelsen Smile

og evt hvis ett "material-sett" blir tilgjengelig.
Da er jeg klar... Wink Smile


-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: steinel
Date Posted: 11 juli 2016 at 20:48
Innerveggen er ferdig. Det blir ikke panel i rommene innemfor for den, men kanskje gulv mellom første og andre etasje.






Posted By: steinel
Date Posted: 12 juli 2016 at 22:39
Idag har jeg jobbet 7 timer på stallen og vips, så var sørenden med smie, forråd og 2 hvilerom ferdig.


En vakker dag skal jeg gjøre ferdig etsetegningene til vinduene.



Posted By: steinel
Date Posted: 13 juli 2016 at 12:29
Måtte bare printe ut noen vinduer på hvit folie for å se hvordan det blir før jeg går videre med etsetegning.
Det er godt ikke alt lim og malingsklin synes med det blotte øye slik som på denne forstørrelsen. Har slitt under hele prosessen med at lasergraveringen er altfor dyp. Feks ramler omramningen lett fra hverandre. Derfor har jeg limt overalt med superlim. Det synes godt på dette bildet.




Posted By: steinel
Date Posted: 15 juli 2016 at 07:12
Det ble gulv i andre etasje. Her ser vi hvilerommet med pipe. Jeg må få inn en svartovn og noen møbler. Noen som har tips om hvor man får tak i slik?
Jeg har bestemt meg i første omgang for å legge panel på vegger i andre etasje som synes gjennom vinduene. Etterat taket er på plass, blir det ikke mulig å gjøre noe mer der. Rommene nede blir tilgjengelige fra underside fordi hele stallen skal kunne løftes fra fundamentet.




Posted By: steinel
Date Posted: 16 juli 2016 at 21:08
Alle takstolene er heist på plass og behørlig festet med de 36 skråstagene for at stallen ikke skal sige til siden.




Posted By: steinel
Date Posted: 17 juli 2016 at 19:09
Det er et faktum at de bærende stolpene i langveggene var doble. Det ser vi på rivningsbildet fra 1973 og på tegningen. Det er også et faktum at jeg har vendt blikket bort fra dette for å prøve å unngå altfor mange detaljer. I dag klarte jeg ikke å holde blikket borte lenger og lagde doble stolper av noe materiale som jeg hadde til overs. Da ble jeg litt fornøyd med meg selv Tongue






Posted By: steinel
Date Posted: 19 juli 2016 at 21:16
I går og i dag har jeg malt og montert 9,5 meter lekter. Eller kanskje det heter bjelker når det er så grove dimensjoner. Heldigvis tok jeg meg tid til å lage en skikkelig jigg til stallen før jeg begynte monteringen av vegger, takstoler og lekter. Det har gjort alt enklere og nå tror jeg den sjarmerende skjevheten er borte Tongue

Oppå lektene kommer det 1mm kryssfiner og kirurgtape som skal illudere takpapp.

 


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 19 juli 2016 at 21:32
Nydelig arbeid.Tongue
Denne stallen blir ett realt "blikkfang" på anlegget ditt. Thumbs Up

Det du kaller lekter, heter ÅSER på fagspråket. Og konstruksjonen heter ÅSTAK. Wink




-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: steinel
Date Posted: 19 juli 2016 at 21:46
Tnx, Snikkaren, ÅSER it is. Embarrassed 

Åsene er ikke limt til innerveggen, sørveggen og takstolen mellom. Når takplatene er limt på plass skal jeg skjære av panelen rett ved innerveggen og "boligdelen" kan trekkes ned. Da kan jeg legge innvendig panel og møblere der hvis jeg får lyst en gang. Kuttet i den utvendige panelen mellom "boligdelen" og hallen dekkes av et 10" bord. Det bordet er også på originaltegningen.


Posted By: steinel
Date Posted: 24 juli 2016 at 22:27
Nå blir det feriepause fra lokstallen. Utover høsten blir det arbeid med fundament med smøregraver, skinner, pilarer osv. Etsetegninger til vinduer og porthengsler. Kanskje hattene på røykavtrekkene kunne være i messing også. En kar forlangte at jeg skulle sette microservoer på portene. Da må disse ned i fundamentet. Blir nok ikke arbeidsledig fram mot jul 😀




Posted By: steinel
Date Posted: 25 juli 2016 at 09:29




Posted By: steinel
Date Posted: 01 august 2016 at 09:49
Klarte ikke helt å la stallen ligge. Så det ble litt jobbing på fundamentet. Det er satt sammen av noen 8mm skummede PVC-plater og 2 stk 2,5mm huntonittplater der svillene ligger an. Skinnene er limt med superlim og det skal "støpes" gulv helt opp til toppen av skinnestrengene. Tenkte å bruke slik grå sparkelmasse som har fine korn i seg. Så skal det opp pilarer som det er tatt ut for i reisverk og panel. Sørenden skal ha en hel 8mm plate under seg som blir gulvet i smie, forråd og hvilerom.

I natt drømte jeg at jeg skulle bruke knappnåler som senterstrømskinne. Wink Ingen dum drøm det Shocked




Posted By: Håvard H
Date Posted: 01 august 2016 at 11:08
Dette blir skikkelig stilig!

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: ulfr
Date Posted: 04 august 2016 at 14:48
Meget imponerende!


Posted By: steinel
Date Posted: 19 september 2016 at 15:52
Nå har det vært en lang pause fra lokstallen. Det er vel slik at det går litt opp og med med motivasjon og framdrift. Håper jeg snart er i gang igjen for fullt. 
Før pausen "støpte" jeg gulv og lagde pilarene som reisverket skal hvile på. Er også ferdig med trapper inne og ute, men de synes ikke på dette bildet. Flere bilder kommer når fundamentet er ferdig malt.

 


Posted By: steinel
Date Posted: 22 oktober 2016 at 12:56
For første gang på 56 år rygger en Stortysker inn i den dobbeltsporede stallen på Lillehammer.




Posted By: KnuT
Date Posted: 22 oktober 2016 at 22:15
Gratulerer!
Flott! Du er en dyktig modelbygger
Takk for at du deler med oss Smile


-------------
hilsen KnuT

mvh

KnuT

http://peavineandsf.blogspot.com/" rel="nofollow - The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC


Posted By: steinel
Date Posted: 24 oktober 2016 at 14:18
Originally posted by KnuT KnuT wrote:

Gratulerer!
Flott! Du er en dyktig modelbygger
Takk for at du deler med oss Smile

Takk for hyggelig kommentar, Knut (og alle andre). Det er godt for motivasjon og videre framdrift Smile

I natt ble pilarene ferdige og malt, og jeg regner med at den andre grava og gulvet i hele hallen blir malt i kveld.
Etter det skal det bores 40 stk 0,8mm hull til midtlederne. Det ble ikke knappnåler, men binders siden de lot seg lodde. Bindersene virker bra på det sporet som er ferdig. Men siden de er 9mm høye, kommer det en skrikende resonanslyd når slepeskoen sklir over. Har slipt og pusset de så de ikke er skarpe på noe vis, og hatt på smørende kontaktrens uten at det hjalp Cry


Posted By: steinel
Date Posted: 24 oktober 2016 at 22:56
Fundamentet er endelig helt ferdig. Der det er malt brungrønt skal det legges grus og gresstuster når stallen skal monteres på stasjonen etterhvert.
Begge sporene funker fint, men som sagt er det en irriterende lyd i senterpinnene.




Posted By: KnuT
Date Posted: 25 oktober 2016 at 00:49
Bare hyggelig.
Kom på en ting da jeg så bildet av smøregravene dine.
Jeg synes å huske at jeg har sett i et eller annet tysk mj-blad om en som i stedet for slike punktkontakter plasserte diverse rister og bøtter og "oppsamlignsvogner" osv.
Disse var da av metall og fungerte som midtlederen.
Kan det være en ide i alle fall ytters mot døra?



-------------
hilsen KnuT

mvh

KnuT

http://peavineandsf.blogspot.com/" rel="nofollow - The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC


Posted By: steinel
Date Posted: 25 oktober 2016 at 09:10
Originally posted by KnuT KnuT wrote:

Bare hyggelig.
Kom på en ting da jeg så bildet av smøregravene dine.
Jeg synes å huske at jeg har sett i et eller annet tysk mj-blad om en som i stedet for slike punktkontakter plasserte diverse rister og bøtter og "oppsamlignsvogner" osv.
Disse var da av metall og fungerte som midtlederen.
Kan det være en ide i alle fall ytters mot døra?


Så genialt Clap Nå er alle pinnene på plass, men jeg kan bore hull i og sette ned noen ting som bryter opp den monotone rekka med pinner. Kanskje det er plass til en mekaniker eller to som står på kne?
Jeg får lete etter ei sjappe som har diverse godis som kan "pynte" opp stallen og ellers rundt omkring på området. Skal jo ha biler, busser, folk og fe etterhvert, men det har jeg bare i bakhodet foreløpig. 


Posted By: KnuT
Date Posted: 25 oktober 2016 at 21:51
Originally posted by steinel steinel wrote:

Kanskje det er plass til en mekaniker eller to som står på kne?

Med strømførende hjelmer?
Hva med å leie inn Marty McFly og prof Brown? Wink



-------------
hilsen KnuT

mvh

KnuT

http://peavineandsf.blogspot.com/" rel="nofollow - The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 26 oktober 2016 at 10:25
Originally posted by KnuT KnuT wrote:

Originally posted by steinel steinel wrote:

Kanskje det er plass til en mekaniker eller to som står på kne?
Med strømførende hjelmer?
 
Dette er ikke så langt unna sannheten/forbildet!
Helt fram til 70-tallet fantes sikkerhetshjelmer av blank aluminium i handelen. - Mener de var amerikansk produserte?
http://www.google.no/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiLtv6JhfjPAhXkQJoKHbr1AqwQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwww.zeppy.io%2Fdiscover%2Fus%2Fvintage-hard-hats&psig=AFQjCNErdEsmYjRpmY8E2gPU3uQQ2NOMKQ&ust=1477556510054643" rel="nofollow">Bilderesultat for aluminium safety helmet
 
Var man på skipsverft i Østen, fikk man den sisselert slik:
 
http://www.google.no/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjvxtXJhfjPAhUFD5oKHbaOAbIQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fboingboing.net%2F2009%2F03%2F05%2Fhandtooled-aluminum.html&psig=AFQjCNErdEsmYjRpmY8E2gPU3uQQ2NOMKQ&ust=1477556510054643" rel="nofollow">Bilderesultat for aluminium safety helmet


Posted By: steinel
Date Posted: 30 oktober 2016 at 10:55
Da er det endelig framdrift på etsetegninger til vinduene. Tanken er at den venstre delen her er utvendig. Bak den kommer "glass" og til slutt den til høyre bakerst (vendes) Så bukkes de 4 kantene på framdelen bakover. Da blir gasset og den indre delen låst sammen og vi får utforinger på kjøpet. 

Alle 22 vinduene skal inn på ett flak og bindes sammen med små punkter.

Skal også tegne hengsler, og i natt drømte jeg at hettene som dras ned over skorsteinene på lokene inne i stallen også blir messingetset. Sammen med hattene oppå røykavtrekkene.

Svart er heletset, rødt er halvetset. 



Posted By: steinel
Date Posted: 03 november 2016 at 16:45
Testprint av etsetegning til vinduer og porthengsler. 0,3mm messing. Hvit er heletset, rød halvetset fra forsiden, blå er halvetset fra baksiden. Før filene sendes skal tegningen separeres til en fil for framside og en fil for baksiden. Begge i sorthvitt. La en knappenål foran for å få en referanse til størrelsen. Sprossene i vinduene er 0,32mm brede. Det blir "ekte" sprosser både utenpå og innenpå glasset. Det skal også tegnes på små halvetsede forbindelser mellom deler og ramme slik at hele flaket henger sammen. Flaket blir på størrelse med et A4 ark.





Posted By: steinel
Date Posted: 04 november 2016 at 22:51
Da håper jeg å være ferdig med etsetegningen og at den er klar til å bli separert til en fram og bakside. Har fått med vinduer utvendig og innvendig, porthengler (tanken er at de skal virke), slåer til portene, røykrør med topphatter og trakter og til slutt snøfangere.

Speak up now or forever keep your mouth shut Wink





Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net