Lokstall Lillehammer stasjon |
Post Reply | Page <12345> |
Author | |
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 636 |
Post Options
Thanks(1)
|
Enig med Håvard her. Du har allerede gjort en formidabel innsats og mye av jobben er allerede gjort. Grunnlaget er der og mange kostnader o.l. som følger med utviklingen av et byggesett har du allerede tatt for å bygge din egen stall.
Lønnsomheten er litt vanskelig er litt vanskelig å regne på. Om man tar med timene du har brukt så langt så er det sikkert vanskelig å få det lønnsomt ja. Men om du bare ser på ekstrainnsatsen så kanskje du kan få finansiert egne prosjekter med inntekter fra et salg.
Det du har lagt ut her til nå er jo nesten bra nok som byggebeskrivelse for de fleste som ville vært målgruppen vil jeg tro. Og support kan man ta gjennom forumet her så kan flere bidra ;-) Men steget fra prosjekt på kjøkkenbordet til byggesett for salg er ikke liten så skjønner at det kan site litt langt inne Uansett er det kjempeartig å følge med her! |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mer prøvesammenstilling av reisverket i går.
Fant et par feil. Jeg hadde glemt å ta hensyn til undergurten på takstolen i smie-, forråd- og hviledelen da jeg tegnet reisverket til de innvendige veggene. De må tegnes om eventuelt modifiseres. Neste feil er at bjelkelage til gulvet i andre etasje ved siden av trappa ble 2mm for korte. En bagatell kanskje, men jeg synes slik skal være riktig. En annen sak er et portåpningene virker veldig smale i forhold til Märklinlokene mine. Jeg har tegnet helt ihht originaltegningen, men det er bare så vidt sylinderne på stortyskeren går gjennom. Kanskje bare mellom 0,5 og 1 mm klaring på hver side. Var det så trangt i virkeligheten eller er Märklinmodellene for store? Jeg måtte også øke høyden på portåpningene med 4 mm for at lokene skulle komme inn.
|
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
De fleste modeller av damplokomotiver (problemet er ikke så utpreget på el- og diesellokomotiver) er for brede over sylindrene i forhold til forbildet - pga hjul, klaring for kobbelstenger og styring er overdimensjonert i modell. Dette er stort sett et resultat av at modellene skal gå i vesentlig krappere kurver og mer ujevnt spor (større flenser på hjulene) enn forbildet.
Noe av høydeforskjell mellom modell og forbilde kan komme fra for høye spor. |
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(1)
|
Da har jeg modifisert de innvendige veggen og kuttet til fire nye gulvbjelker. Nå passer alt bra sammen. Måtte bare prøvemontere alle takstolene også. Nå blir det nok en liten pause på reisverket til fordel for eksteriøret.
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(1)
|
Det alminnelige lastprofilet (laste- og konstruksjonsprofilet, maksimalt yttermål for lokomotiver og vogner inkl. last) angir hvor bredt og høyt rullende materiell i utgangspunktet kan være (men så finnes det riktignok utvidede lastprofiler som kommer til anvendelse i bestemte tilfeller). På det bredeste er det alminnelige lastprofilet 3,4 meter bredt. I høyde med sylinderpartiet på damplok (opp til 1,2 meter over s.o.) er det bare 3,15 meter bredt. Alminnelige eldre norske personvogner er 3,05 meter brede, noen er 3,10. Damplok BR 52/type 63 er 3,05 på det bredeste, jeg går ut fra at det gjelder både over sylinderpartiet og førerhuset. Andre store damplok er nok stort sett også så brede over sylinderpartiet. "Minste tverrsnitt" angir fritt rom på siden og over sporet. Det er litt større enn lastprofilet for å sikre at det skal være en viss klaring mellom rullende materiell og faste installasjoner langs sporet, men det er ikke mye klaring. Enkelte steder (bl.a. ved lasteramper og lokstallporter) tillates at faste installasjoner er nærmere sporet enn minste tverrsnitt, og noen steder kan det også være nærmere enn lasteprofilet. Generelt er de fleste eldre lokstallporter nokså smale, Man skal ikke stikke hodet særlig langt ut av sidevinduet (helst ikke i det hele tatt....) når man kjører inn eller ut. Det er generelt enten svært vanskelig eller ofte umulig å gå forbi et lokomotiv som står i portåpningen, da skal man i så fall være nokså slank. En del steder er det ikke mer enn 20-25 cm klaring, noe som i HO blir mindre enn 3 mm. Asgeir har redegjort for hvorfor MJ-lok er bredere over sylinderpartiet enn hva målestokken skal tilsi. Da er det ikke mye å gå på hvis man lager lokstallportene helt forbildetro. |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for fyldig informasjon H.L.
Jeg må nok bite i det sure eplet og øke bredden på portåpningene med 2,5mm på hver side. Skal jo ha plass til portene også. De vil i åpen tilstand ta noe plass på begge sider. Tror det blir rart å lage hengslene så lange at portene i åpen tilstand gir samme bredde som åpningen. Vet ikke, må kanskje lage en skisse på det først. Liker ikke bare å øke portbredden. Skulle helst ha laget hele stallen 10mm bredere, men i og med at jeg lærer the hard way om modellbygging langs stien jeg går, må jeg bare finne meg i noen tabber.
|
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(1)
|
Hei!
Anbefaler deg å bruke NEM-norm 102, da får du ingen overraskelser hvis du får ukjent materiell på besøk i alle fall. Modellene følger ikke alltid 1:1 målene, men med denne bør du være innenfor (snakker av erfaring) |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Som sagt har jeg tatt meg en pause fra reisverket i stallen og skal nå bygge luftehusene som jeg velger å kalle de. Her er bilder av reisverk, takbjelker, paner og "sjalusi". I tillegg kommer takplater, hjørnekasser, vindskier og vannbord. Som belegg tenker jeg å bruke kirurgtape.
Her et bilde av laminering av panel og reisverk i hver ende. |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Første luftehuset er ferdig. Smått. 30 deler pluss takpappen.
|
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(1)
|
Ille bra!
|
|
Bjørn Egil
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tusen takk Bjørn Egil Neste blir å få på hjørnekasser, takpapp og vindskier på luftehuset til høyre på bildet. Deretter skal reisverk og panel på alle lokstallens vegger lamineres. Men jeg må vente på flere magneter som jeg har bestilt på eBay.
|
|
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
Græla bra
|
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ikke sikker på hva Græla betyr, men det hørtes veldig positivt ut Så tusen takk Snikkaren
Det er litt dissens blant de lærde hva disse husene på toppen av lokstaller heter. Så da velger jeg å kalle de for "luftehus". Pipene som er plassert slik at de kommer rett over skorsteinen på lokene kalles visstnok røykavtrekk. I tillegg kommer vanlige piper for vedfyring og smie. Begge luftehusene er nå ferdig og jeg kan fomle videre på prosjektet. |
|
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
Græla er noe vi sier her i Rogaland, og betyr veldig.
Noe dette utvilsomt er, veldig bra. Gleder meg til fortsettelsen og evt hvis ett "material-sett" blir tilgjengelig. Da er jeg klar...
Edited by Snikkaren - 07 juli 2016 at 20:29 |
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Innerveggen er ferdig. Det blir ikke panel i rommene innemfor for den, men kanskje gulv mellom første og andre etasje.
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Idag har jeg jobbet 7 timer på stallen og vips, så var sørenden med smie, forråd og 2 hvilerom ferdig.
En vakker dag skal jeg gjøre ferdig etsetegningene til vinduene. |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Måtte bare printe ut noen vinduer på hvit folie for å se hvordan det blir før jeg går videre med etsetegning.
Det er godt ikke alt lim og malingsklin synes med det blotte øye slik som på denne forstørrelsen. Har slitt under hele prosessen med at lasergraveringen er altfor dyp. Feks ramler omramningen lett fra hverandre. Derfor har jeg limt overalt med superlim. Det synes godt på dette bildet. |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det ble gulv i andre etasje. Her ser vi hvilerommet med pipe. Jeg må få inn en svartovn og noen møbler. Noen som har tips om hvor man får tak i slik?
Jeg har bestemt meg i første omgang for å legge panel på vegger i andre etasje som synes gjennom vinduene. Etterat taket er på plass, blir det ikke mulig å gjøre noe mer der. Rommene nede blir tilgjengelige fra underside fordi hele stallen skal kunne løftes fra fundamentet.
Edited by steinel - 15 juli 2016 at 08:32 |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Alle takstolene er heist på plass og behørlig festet med de 36 skråstagene for at stallen ikke skal sige til siden.
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er et faktum at de bærende stolpene i langveggene var doble. Det ser vi på rivningsbildet fra 1973 og på tegningen. Det er også et faktum at jeg har vendt blikket bort fra dette for å prøve å unngå altfor mange detaljer. I dag klarte jeg ikke å holde blikket borte lenger og lagde doble stolper av noe materiale som jeg hadde til overs. Da ble jeg litt fornøyd med meg selv
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
I går og i dag har jeg malt og montert 9,5 meter lekter. Eller kanskje det heter bjelker når det er så grove dimensjoner. Heldigvis tok jeg meg tid til å lage en skikkelig jigg til stallen før jeg begynte monteringen av vegger, takstoler og lekter. Det har gjort alt enklere og nå tror jeg den sjarmerende skjevheten er borte
Oppå lektene kommer det 1mm kryssfiner og kirurgtape som skal illudere takpapp. |
|
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nydelig arbeid.
Denne stallen blir ett realt "blikkfang" på anlegget ditt. Det du kaller lekter, heter ÅSER på fagspråket. Og konstruksjonen heter ÅSTAK. |
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tnx, Snikkaren, ÅSER it is.
Åsene er ikke limt til innerveggen, sørveggen og takstolen mellom. Når takplatene er limt på plass skal jeg skjære av panelen rett ved innerveggen og "boligdelen" kan trekkes ned. Da kan jeg legge innvendig panel og møblere der hvis jeg får lyst en gang. Kuttet i den utvendige panelen mellom "boligdelen" og hallen dekkes av et 10" bord. Det bordet er også på originaltegningen.
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå blir det feriepause fra lokstallen. Utover høsten blir det arbeid med fundament med smøregraver, skinner, pilarer osv. Etsetegninger til vinduer og porthengsler. Kanskje hattene på røykavtrekkene kunne være i messing også. En kar forlangte at jeg skulle sette microservoer på portene. Da må disse ned i fundamentet. Blir nok ikke arbeidsledig fram mot jul 😀
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Klarte ikke helt å la stallen ligge. Så det ble litt jobbing på fundamentet. Det er satt sammen av noen 8mm skummede PVC-plater og 2 stk 2,5mm huntonittplater der svillene ligger an. Skinnene er limt med superlim og det skal "støpes" gulv helt opp til toppen av skinnestrengene. Tenkte å bruke slik grå sparkelmasse som har fine korn i seg. Så skal det opp pilarer som det er tatt ut for i reisverk og panel. Sørenden skal ha en hel 8mm plate under seg som blir gulvet i smie, forråd og hvilerom.
I natt drømte jeg at jeg skulle bruke knappnåler som senterstrømskinne. Ingen dum drøm det |
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(1)
|
Dette blir skikkelig stilig!
|
|
ulfr
Nykommer Joined: 10 mars 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 6 |
Post Options
Thanks(0)
|
Meget imponerende!
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå har det vært en lang pause fra lokstallen. Det er vel slik at det går litt opp og med med motivasjon og framdrift. Håper jeg snart er i gang igjen for fullt.
Før pausen "støpte" jeg gulv og lagde pilarene som reisverket skal hvile på. Er også ferdig med trapper inne og ute, men de synes ikke på dette bildet. Flere bilder kommer når fundamentet er ferdig malt. |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(2)
|
For første gang på 56 år rygger en Stortysker inn i den dobbeltsporede stallen på Lillehammer.
|
|
Post Reply | Page <12345> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |