MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lokstall Lillehammer stasjon
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lokstall Lillehammer stasjon

 Post Reply Post Reply Page  <12345>
Author
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2016 at 15:50
Enig med Håvard her. Du har allerede gjort en formidabel innsats og mye av jobben er allerede gjort. Grunnlaget er der og mange kostnader o.l. som følger med utviklingen av et byggesett har du allerede tatt for å bygge din egen stall. 

Lønnsomheten er litt vanskelig er litt vanskelig å regne på. Om man tar med timene du har brukt så langt så er det sikkert vanskelig å få det lønnsomt ja. Men om du bare ser på ekstrainnsatsen så kanskje du kan få finansiert egne prosjekter med inntekter fra et salg. 

Det du har lagt ut her til nå er jo nesten bra nok som byggebeskrivelse for de fleste som ville vært målgruppen vil jeg tro. Og support kan man ta gjennom forumet her så kan flere bidra ;-)

Men steget fra prosjekt på kjøkkenbordet til byggesett for salg er ikke liten så skjønner at det kan site litt langt inne Wink Uansett er det kjempeartig å følge med her! Big smile
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2016 at 09:02
Mer prøvesammenstilling av reisverket i går. 
Fant et par feil. Jeg hadde glemt å ta hensyn til undergurten på takstolen i smie-, forråd- og hviledelen da jeg tegnet reisverket til de innvendige veggene. De må tegnes om eventuelt modifiseres. Neste feil er at bjelkelage til gulvet i andre etasje ved siden av trappa ble 2mm for korte. En bagatell kanskje, men jeg synes slik skal være riktig.

En annen sak er et portåpningene virker veldig smale i forhold til Märklinlokene mine. Jeg har tegnet helt ihht originaltegningen, men det er bare så vidt sylinderne på stortyskeren går gjennom. Kanskje bare mellom 0,5 og 1 mm klaring på hver side. Var det så trangt i virkeligheten eller er Märklinmodellene for store? Jeg måtte også øke høyden på portåpningene med 4 mm for at lokene skulle komme inn.  
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2016 at 13:19
De fleste modeller av damplokomotiver (problemet er ikke så utpreget på el- og diesellokomotiver) er for brede over sylindrene i forhold til forbildet - pga hjul, klaring for kobbelstenger og styring er overdimensjonert i modell. Dette er stort sett et resultat av at modellene skal gå i vesentlig krappere kurver og mer ujevnt spor (større flenser på hjulene) enn forbildet.

Noe av høydeforskjell mellom modell og forbilde kan komme fra for høye spor.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2016 at 18:20
Da har jeg modifisert de innvendige veggen og kuttet til fire nye gulvbjelker. Nå passer alt bra sammen. Måtte bare prøvemontere alle takstolene også. Nå blir det nok en liten pause på reisverket til fordel for eksteriøret.






Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2016 at 23:23
Originally posted by steinel steinel wrote:

En annen sak er et portåpningene virker veldig smale i forhold til Märklinlokene mine. Jeg har tegnet helt ihht originaltegningen, men det er bare så vidt sylinderne på stortyskeren går gjennom. Kanskje bare mellom 0,5 og 1 mm klaring på hver side. Var det så trangt i virkeligheten eller er Märklinmodellene for store? Jeg måtte også øke høyden på portåpningene med 4 mm for at lokene skulle komme inn.

Det alminnelige lastprofilet (laste- og konstruksjonsprofilet, maksimalt yttermål for lokomotiver og vogner inkl. last) angir hvor bredt og høyt rullende materiell i utgangspunktet kan være (men så finnes det riktignok utvidede lastprofiler som kommer til anvendelse i bestemte tilfeller). På det bredeste er det alminnelige lastprofilet 3,4 meter bredt.
I høyde med sylinderpartiet på damplok (opp til 1,2 meter over s.o.) er det bare 3,15 meter bredt.



Alminnelige eldre norske personvogner er 3,05 meter brede, noen er 3,10. Damplok BR 52/type 63 er 3,05 på det bredeste, jeg går ut fra at det gjelder både over sylinderpartiet og førerhuset. Andre store damplok er nok stort sett også så brede over sylinderpartiet.

"Minste tverrsnitt" angir fritt rom på siden og over sporet. Det er litt større enn lastprofilet for å sikre at det skal være en viss klaring mellom rullende materiell og faste installasjoner langs sporet, men det er ikke mye klaring. Enkelte steder (bl.a. ved lasteramper og lokstallporter) tillates at faste installasjoner er nærmere sporet enn minste tverrsnitt, og noen steder kan det også være nærmere enn lasteprofilet.
Generelt er de fleste eldre lokstallporter nokså smale, Man skal ikke stikke hodet særlig langt ut av sidevinduet (helst ikke i det hele tatt....) når man kjører inn eller ut. Det er generelt enten svært vanskelig eller ofte umulig å gå forbi et lokomotiv som står i portåpningen, da skal man i så fall være nokså slank. En del steder er det ikke mer enn 20-25 cm klaring, noe som i HO blir mindre enn 3 mm.

Asgeir har redegjort for hvorfor MJ-lok er bredere over sylinderpartiet enn hva målestokken skal tilsi. Da er det ikke mye å gå på hvis man lager lokstallportene helt forbildetro.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2016 at 10:34
Takk for fyldig informasjon H.L.
Jeg må nok bite i det sure eplet og øke bredden på portåpningene med 2,5mm på hver side. Skal jo ha plass til portene også. De vil i åpen tilstand ta noe plass på begge sider. Tror det blir rart å lage hengslene så lange at portene i åpen tilstand gir samme bredde som åpningen. Vet ikke, må kanskje lage en skisse på det først.
Liker ikke bare å øke portbredden. Skulle helst ha laget hele stallen 10mm bredere, men i og med at jeg lærer the hard way om modellbygging langs stien jeg går, må jeg bare finne meg i noen tabber.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2016 at 14:38
Hei!

Anbefaler deg å bruke NEM-norm 102, da får du ingen overraskelser hvis du får ukjent materiell på besøk i alle fall. Smile

Modellene følger ikke alltid 1:1 målene, men med denne bør du være innenfor (snakker av erfaring)

Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2016 at 09:27
Som sagt har jeg tatt meg en pause fra reisverket i stallen og skal nå bygge luftehusene som jeg velger å kalle de. Her er bilder av reisverk, takbjelker, paner og "sjalusi". I tillegg kommer takplater, hjørnekasser, vindskier og vannbord. Som belegg tenker jeg å bruke kirurgtape.



Her et bilde av laminering av panel og reisverk i hver ende.

Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2016 at 23:13
Første luftehuset er ferdig. Smått. 30 deler pluss takpappen.


Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2016 at 21:15
Ille bra! Smile
Bjørn Egil
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2016 at 09:40
Tusen takk Bjørn Egil Smile

Det blir en del søl av maling og lim. Og alt jeg gjør blir litt sjarmerende skeivt. Men dette er god trening av finmotorikken til en gammel mann.

Neste blir å få på hjørnekasser, takpapp og vindskier på luftehuset til høyre på bildet. Deretter skal reisverk og panel på alle lokstallens vegger lamineres. Men jeg må vente på flere magneter som jeg har bestilt på eBay.



Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2016 at 18:55
Græla bra Wink Thumbs Up

Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2016 at 09:18
Ikke sikker på hva Græla betyr, men det hørtes veldig positivt ut Wink Så tusen takk Snikkaren Smile

Det er litt dissens blant de lærde hva disse husene på toppen av lokstaller heter. Så da velger jeg å kalle de for "luftehus".
Pipene som er plassert slik at de kommer rett over skorsteinen på lokene kalles visstnok røykavtrekk.
I tillegg kommer vanlige piper for vedfyring og smie.

Begge luftehusene er nå ferdig og jeg kan fomle videre på prosjektet.

Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2016 at 20:29
Græla er noe vi sier her i Rogaland, og betyr veldig.
Noe dette utvilsomt er, veldig braTongue

Gleder meg til fortsettelsen Smile

og evt hvis ett "material-sett" blir tilgjengelig.
Da er jeg klar... Wink Smile


Edited by Snikkaren - 07 juli 2016 at 20:29
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juli 2016 at 20:48
Innerveggen er ferdig. Det blir ikke panel i rommene innemfor for den, men kanskje gulv mellom første og andre etasje.




Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2016 at 22:39
Idag har jeg jobbet 7 timer på stallen og vips, så var sørenden med smie, forråd og 2 hvilerom ferdig.


En vakker dag skal jeg gjøre ferdig etsetegningene til vinduene.

Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2016 at 12:29
Måtte bare printe ut noen vinduer på hvit folie for å se hvordan det blir før jeg går videre med etsetegning.
Det er godt ikke alt lim og malingsklin synes med det blotte øye slik som på denne forstørrelsen. Har slitt under hele prosessen med at lasergraveringen er altfor dyp. Feks ramler omramningen lett fra hverandre. Derfor har jeg limt overalt med superlim. Det synes godt på dette bildet.


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2016 at 07:12
Det ble gulv i andre etasje. Her ser vi hvilerommet med pipe. Jeg må få inn en svartovn og noen møbler. Noen som har tips om hvor man får tak i slik?
Jeg har bestemt meg i første omgang for å legge panel på vegger i andre etasje som synes gjennom vinduene. Etterat taket er på plass, blir det ikke mulig å gjøre noe mer der. Rommene nede blir tilgjengelige fra underside fordi hele stallen skal kunne løftes fra fundamentet.




Edited by steinel - 15 juli 2016 at 08:32
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juli 2016 at 21:08
Alle takstolene er heist på plass og behørlig festet med de 36 skråstagene for at stallen ikke skal sige til siden.


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2016 at 19:09
Det er et faktum at de bærende stolpene i langveggene var doble. Det ser vi på rivningsbildet fra 1973 og på tegningen. Det er også et faktum at jeg har vendt blikket bort fra dette for å prøve å unngå altfor mange detaljer. I dag klarte jeg ikke å holde blikket borte lenger og lagde doble stolper av noe materiale som jeg hadde til overs. Da ble jeg litt fornøyd med meg selv Tongue




Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2016 at 21:16
I går og i dag har jeg malt og montert 9,5 meter lekter. Eller kanskje det heter bjelker når det er så grove dimensjoner. Heldigvis tok jeg meg tid til å lage en skikkelig jigg til stallen før jeg begynte monteringen av vegger, takstoler og lekter. Det har gjort alt enklere og nå tror jeg den sjarmerende skjevheten er borte Tongue

Oppå lektene kommer det 1mm kryssfiner og kirurgtape som skal illudere takpapp.

 
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2016 at 21:32
Nydelig arbeid.Tongue
Denne stallen blir ett realt "blikkfang" på anlegget ditt. Thumbs Up

Det du kaller lekter, heter ÅSER på fagspråket. Og konstruksjonen heter ÅSTAK. Wink


Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2016 at 21:46
Tnx, Snikkaren, ÅSER it is. Embarrassed 

Åsene er ikke limt til innerveggen, sørveggen og takstolen mellom. Når takplatene er limt på plass skal jeg skjære av panelen rett ved innerveggen og "boligdelen" kan trekkes ned. Da kan jeg legge innvendig panel og møblere der hvis jeg får lyst en gang. Kuttet i den utvendige panelen mellom "boligdelen" og hallen dekkes av et 10" bord. Det bordet er også på originaltegningen.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2016 at 22:27
Nå blir det feriepause fra lokstallen. Utover høsten blir det arbeid med fundament med smøregraver, skinner, pilarer osv. Etsetegninger til vinduer og porthengsler. Kanskje hattene på røykavtrekkene kunne være i messing også. En kar forlangte at jeg skulle sette microservoer på portene. Da må disse ned i fundamentet. Blir nok ikke arbeidsledig fram mot jul 😀


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2016 at 09:29


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2016 at 09:49
Klarte ikke helt å la stallen ligge. Så det ble litt jobbing på fundamentet. Det er satt sammen av noen 8mm skummede PVC-plater og 2 stk 2,5mm huntonittplater der svillene ligger an. Skinnene er limt med superlim og det skal "støpes" gulv helt opp til toppen av skinnestrengene. Tenkte å bruke slik grå sparkelmasse som har fine korn i seg. Så skal det opp pilarer som det er tatt ut for i reisverk og panel. Sørenden skal ha en hel 8mm plate under seg som blir gulvet i smie, forråd og hvilerom.

I natt drømte jeg at jeg skulle bruke knappnåler som senterstrømskinne. Wink Ingen dum drøm det Shocked


Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2016 at 11:08
Dette blir skikkelig stilig!
Back to Top
ulfr View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 10 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ulfr Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2016 at 14:48
Meget imponerende!
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2016 at 15:52
Nå har det vært en lang pause fra lokstallen. Det er vel slik at det går litt opp og med med motivasjon og framdrift. Håper jeg snart er i gang igjen for fullt. 
Før pausen "støpte" jeg gulv og lagde pilarene som reisverket skal hvile på. Er også ferdig med trapper inne og ute, men de synes ikke på dette bildet. Flere bilder kommer når fundamentet er ferdig malt.

 
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (2) Thanks(2)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2016 at 12:56
For første gang på 56 år rygger en Stortysker inn i den dobbeltsporede stallen på Lillehammer.


Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.