MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - mappe Damplokomotiv type XXIIIc nr. 44 i modell??
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

mappe Damplokomotiv type XXIIIc nr. 44 i modell??

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2016 at 14:59
Det blir litt enklere hvis du viser dem:




Svein S
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2016 at 15:04
Der ja :)

Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2016 at 17:55
Er disse lik G3 eller er det andre de ligner mer på??
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2016 at 18:11
Hei
Hvis du mener de to store bildene ses har lagt ut er disse ex tyske vogner. Siden nummeret på disse vognene er i 30000 serien sier mange at disse er g3 vogner. Vogner overtatt etter krigen i 1945 hadde ikke index nummerering eks G 33080. vogner bygget for nsb har litra index og nummer G 4 40080
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2016 at 18:37
Originally posted by cmi cmi wrote:

Er disse lik G3 eller er det andre de ligner mer på??

Som sagt i "avhandlingen" min, så er dette ikke G3, men tyske vogner, enten av de fra 1915/16 eller av de som ble etterlatt  1945. De med rudnere og høyere tak er yngre enn de med flatt rundt.
Svein S
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2016 at 19:02
Vognene som ble innkjøpt i 1915/16 fikk litra G3 type 2, selv om de strengt tatt ikke var av samme konstruksjon som alminnelige norske G3-vogner. De fikk sannsynligvis slik litra fordi de stort sett var likeverdige i trafikken.
Vogn 31035 som er på Krøderbanen er en av disse vognene. Den har i dag litraskilt med påskrift "G3", men gamle bilder viser at de i den tidligste tiden i Norge bare hadde påskrift "G".

Den avbildede Roco-vognen med flatt tak har nummer i 31000-serien, og skal dermed forestille en vogn fra innkjøpet i 1915/16. Påskriften skal imidlertid forestille støpejernskilt, noe som tilsier at den skulle hatt litra "G3".

Vognen med hvelvet tak har nummer i 33000-serien, og skal dermed forestille en vogn ble etterlatt i 1945.

Det må legges til at begge disse vognene er av Rocos billig-serie og at det derfor er tvilsomt om de tilsvarer virkelige vogner i alle detaljer. Begge har helt likt understell, noe som ytterligere indikerer at de ikke er helt modelltro.
Jeg hadde mye kontakt med den daværende Roco-importøren den gang disse ble produsert (tidlig på 80-tallet), og han la ikke skjul på at det ikke var lagt veldig mye vekt på at disse vognene skulle være modelltro i alle detaljer. Det viktigste var å få laget noen modeller som kunne gå som norske til en grei pris, dessuten var det norske markedet den gang ikke på langt nær så bortskjemt med flotte modeller som man er i dag. Man var glad til at det overhode kom noen som så norske ut. Dette må man ta med i betraktningen når man vurderer modeller fra den tiden.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2016 at 19:13
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Den avbildede Roco-vognen med flatt tak har nummer i 31000-serien, og skal dermed forestille en vogn fra innkjøpet i 1915/16. Påskriften skal imidlertid forestille støpejernskilt, noe som tilsier at den skulle hatt litra "G3".
Den aktuelle Roco-modellen ser ut til å forestille en vogn av nyere konstruksjon enn 31035, jfr. skråstag, akselgafler og dekslene over lagrene. Var det såpass "moderne" vogner blant de som ble importert i 1915-16? Jeg tipper at det ville vært mer korrekt å gi denne modellen et nummer i 33000-serien.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2016 at 20:01
Som sagt, så er neppe de to vognene korrekte for noe som helst av norske vogner hvis man skal gå inn på slike detaljer. Akselkassene på Rocovognene er antagelig for rullelager. De opprinnelige modellutgavene av disse kom på 70-tallet og var i DB-utgave. Det var en hel serie med billigvogner av mange forskjellige typer som alle hadde akkurat samme understell.
Jeg kan nok være enig i at det hadde passet bedre å gi vognen med flatt tak nummer i 33000-serien, men sånt var nok langt utenfor vuderingsevnen til den daværende Rocoimportøren.

Når det gjelder 31035, så ble den nok en gang i tiden modifisert med norske aksler og akselkasser. På samme side er det et bilde av 31012 med noe som ser ut som originale akselkasser, de er helt annerledes og mer gammelmodige.
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2016 at 20:10
Helt identiske blir de nok ikke, men jeg har nå lakket om den med lavt tak i NSB-gammelrød (Leste en annen tråd om dette her på forumet) også hadde jeg tenkt til å gi den nummeret 33035 (se link i bunnen av innlegget), blir dette latterlig dumt og ha på modelljernbane, eller er jeg inne på noe? Mange av detaljene har jeg også tatt vekk, har laget metallskilt med litrering som jeg skal printe ut (laserprinter) samme stil som under, kom gjerne med meninger. Kaster jeg bort tiden min??

http://www.njk.no/component/content/article/75-rullende-materiell/materiellpresentasjon-godsvogner/4678-g-33035

Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2016 at 21:08
Hva som er å kaste bort tiden er en personlig vurdering. Det som er helt flott for noen kan være totalt forkastelig for andre, og omvendt. Noen vil at absolutt alle detaljer skal være helt korrekte etter et helt konkret forbilde, men de fleste av oss synes det er greit nok om enkelte detaljer ikke stemmer helt så lenge hovedinntrykket er bra og det ligner tilstrekkelig på noe som har eksistert.

Dette med etterlatte tyske godsvogner er en nokså grumsete materie hvor det er ganske mye som er usikkert. Det var mange varianter av disse vognene og for mange av dem finnes det i dag lite eller ingen dokumentasjon på.
Skiltet ditt ser greit ut. Jeg ville imidlertid valgt et annet vognnummer, et fra en vogn som ikke finnes lenger og som det ikke finnes noe kjent bilde av. Da stiller man mye friere.
Vognkassen til 33035 finnes jo, så den kan man sammenligne med og se at detaljer på modellen ikke stemmer. 33035 hadde dessuten opprinnelig høyt bremserhus, derfor stikker rammen utenfor vognkassen i den ene enden.
En av de få vognene i Materielldatabasen som det finnes bilde av og som dessuten ligner mer på Rocos vognkasse er 33350, men den har høy bremserplattform. Hva med å bruke eksempelvis nummer 33256?

Edited by H. Lindholm - 29 mars 2016 at 21:09
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2016 at 21:31
Jeg har føre vogner av disse typene så jeg tenkte lage en del for å få ei rekke, forslag til nummer som stemmer med vognene, men som du sier ikke finnes på bilde mottas med takk :)
Hadde noen av disse lakkert understell, mens andre ikke??
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2016 at 22:45
Disse Roco modellene kommer fra det som kalles "Roco-Einfachserie", som var de første vognene Roco produserte for det europeiske markedet.  Da de kom  i 1967, var de egentlig en sensasjon.  Så bra vogner til så lav pris fantes ikke.  Dette er fortsatt i dag noe av det rimeligste av ok godsvogner man kan kjøpe i dag.  Roco 4400X (44002-DB, 44003 DRG, 444006 ØBB) i forskjellige merkinger,  8 vogner for under kr 600. http://www.nmj.no/lok-vogner-mm/internasjonal/godsvogner-internasjonale/filter/manufacturer,roco.html

Disse er identiske med de oprinnelige, bortsett fra koblingene som har blitt mye bedre.

Det man skal være klar over er at den tyske G10 vognen (den med flatt tak) ikke har noe tysk forbilde.  Det er derfor usansynlig at denne vognen fantes i Norge.  Roco brukte opprinnelig et Østerisk forbilde, som hadde diagonalforsterkningene som Roco vognen har. (kanskje derfor de nå har kommet med settet 40006 - Østeriske?)  Jeg har ikke sett dette på noen bilder av norske vogner.  (Noen som har sett / kan dokumentere dette ?)  Jeg har flere vogner som jeg gjerne skulle fornorske - men vet ikke om noen forbilder.  Mine forsøk på å fjerne diagonalforsterkningene blir ikke helt bra.

For mere informasjon om Roco vognene kan man lese her :
http://www.modellbahnfrokler.de/kritik/einfachserie.html





Edited by programmeringssporet - 29 mars 2016 at 23:01
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2016 at 23:08
Jeg har ikke noen nummerlister over disse vognene, men ut fra de få bevarte vognene og de få kjente bildene i Materielldatabasen ser det ut til at de lukkede vognene som ble etterlatt i Norge sannsynligvis fikk nummer fra 33001 og oppover i hvert fall til 33350, muligens til rundt 33600. Det laveste nummeret jeg personlig har sett er 33035 (vognkassen på Krøderbanen). I MDB finnes det bilde av en vogn med nummer 33902, men det er en betydelig større vogn enn de som er aktuelle her.

Dermed ser det ut til at de mest aktuelle nummerne ligger mellom 33035 og 33350.
Innimellom her var det riktignok 93 stk Gp4-vogner (de med "ett hjul i hvert hjørne"). Den eneste jeg kjenner nummeret på er 33144, så det er trolig at de hadde nummer omkring dette.
MDB viser to vogner med høyt tak med nummer 33166 og 33177. vil det jo være greit å velge nummer for slike i nærheten.
MDB viser tre vogner med flatt tak, 33077, 33227 og 33350. Da vil det være naturlig å velge nummer i områdene mellom 33040-33090 eller 33200-33340.
De eneste vognnummerne jeg har sett dokumentert i disse nummerområdene er 33035, 33077, 33144 33166, 33177, 33227 og 33350 og 33602. Disse nummerne bør man derfor unngå.

Uansett blir dette en form for kvalifisert gjetting, men så lenge ikke noen finner konkrete nummerlister med vogndata som kan identifisere typene nøyaktig, bilder eller eksisterende vogner, så man man med god samvittighet lage sine egne vogner med nummer etter det ovenstående.

Dessuten kommer verken Modelljernbanetilsynet eller MJ-politiet på inspeksjon i ditt hobbyrom, så der kan du (inntil videre) gjøre akkurat som du selv vil....
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2016 at 23:25
Hva synes folk om dette så langt, har aldri bygget om noen Mj modeller før... 
Fulgt fargeanbefalingene til folk her inne, og tror jeg fikk en veldig bra finish. 



Edited by cmi - 29 mars 2016 at 23:26
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2016 at 00:05
På jernbaneverkets bibliotek (brage.bibsys.no under rullende materiell ligger det, i tillegg til enkelte illustrerte fortegnelser, også
Fortegnelse over person- og godsvogner (type/nummeroversikter)fra 1950, 1960 og 1966 som pdf filer. Om fortegnelsene også inneholder "nøkkelen" til tidligere tyske typer/nummer vet jeg ikke, men har man først et NSB-vognnummer eller to burde det ikke være vanskelig å finne resten av "seriene" for den aktuelle vogntypen.
mvh
Bjørn

Edited by Bhal - 30 mars 2016 at 00:06
mvh
Bjørn
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2016 at 00:08
Skårerbanens venner har på sine sider link til Godsvognfortegnelsen fra 1954.
Her er noen av de som ble innkjøpt fra Tyskland i 1915 listet under G3 type 2 og 3.
Men de etterlatte vognene fra 1945 mangler.
(Stor pdf-fil)

http://skaarerbanen.blogspot.no/2012/03/nsb-trykk-752-illustrert-fortegnelse.html
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2016 at 06:02
Den PDF filen har jeg kikket litt på, som du sier så mangler tyskervognene.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2016 at 09:25
Originally posted by Bhal Bhal wrote:

På jernbaneverkets bibliotek (brage.bibsys.no under rullende materiell ligger det, i tillegg til enkelte illustrerte fortegnelser, også
Fortegnelse over person- og godsvogner (type/nummeroversikter)fra 1950, 1960 og 1966 som pdf filer. Om fortegnelsene også inneholder "nøkkelen" til tidligere tyske typer/nummer vet jeg ikke, men har man først et NSB-vognnummer eller to burde det ikke være vanskelig å finne resten av "seriene" for den aktuelle vogntypen.
Da sikter du antagelig til trykk 745a, som man finner ved å søke på "trykk 745" på denne siden:

I 1950-utgaven mangler nummerseriene for de etterlatte tyske vognene. 33000-serien er imidlertid med i 1960 og 1966-utgavene. Noen av disse er listet opp i tabellen som oppgir hva slags utstyr hver enkelt vogn hadde, men en god del er bare tatt med under "øvrige godsvogner" helt mot slutten av dokumentet. Det fremgår ikke hvilke tyske nummer eller litra vognene har hatt, men det står i det minste hvilke som var Gp4 (tidl. Oppeln) og bare G. Enkelte tekniske data, bl.a. akselavstand, er oppgitt for undertypene i begynnelsen av godsvogn-kapitlet. I 1960-utgaven var bare type 1 nevnt under litra G, men i 1966-utgaven var også type 2 og 3 kommet til.
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2016 at 23:06
Hva tror folk her om vognene mine jeg la ut bilde av etter lakk og takpapp??
Driver å lager dekaler, prøvde å komme i kontakt med en her inne som har laget dekaler, men han svarer dessverre ikke.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2016 at 11:18
Originally posted by cmi cmi wrote:

Hva tror folk her om vognene mine jeg la ut bilde av etter lakk og takpapp??


Jeg tror kanskje at bildene dine ikke yter modellene full rettferdighet.
Blitzbilder er en vederstyggelighet.

Nå som det begynner å bli varmere i været foreslår jeg at du tar med deg modellene utendørs.

Skaff deg en mellomgrå kartong av litt størrelse (A3 tror jeg er minimum)

Sett opp et bord inn i mot en vegg i skyggen. Tape fast kartongen på bordet og veggen slik at du får en avrundet overgang mellom bord og vegg.

Ta bildene med størst mulig blendertall for maks. dybdeskarphet. ( f.16 gir mer dybdeskarphet enn f.4. Stort blendertall, stor dybdeskarphet)

Bruk stativ eller annen støtte for kameraet, feks en ertepose.
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2016 at 23:36
Skal fikse nye bilder med det ordentlige kameraet i helgen :)
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2016 at 23:41
Er dette noe lignende noe som har trillet på norske baner??



Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2016 at 00:43
Lignende og lignende - det kommer jo helt an på hvor man velger å legger lista for at noe skal "ligne"....

Det har vært flere typer vogner i Norge både med høye karmer og midtdører og med lave karmer. De avbildede ligner omtrent like mye på norske vogner som om man skulle sette en Mercedes-stjerne på en Opel og si at Opelen da ligner på en Mercedes. Begge har jo 4 hjul, ratt og seter, så hvis man mener det er tilstrekkelig, så ligner de.


Edited by H. Lindholm - 01 april 2016 at 00:44
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2016 at 05:17
Ok, da ligner de ikke.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.