Print Page | Close Window

mappe Damplokomotiv type XXIIIc nr. 44 i modell??

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Forbildet til mj: Ekte jernbane
Forum Description: Alt om jernbane i 1:1, forbildet for modelljernbane kan leses og postes her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=9890
Printed Date: 07 mai 2024 at 22:16
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: mappe Damplokomotiv type XXIIIc nr. 44 i modell??
Posted By: cmi
Subject: mappe Damplokomotiv type XXIIIc nr. 44 i modell??
Date Posted: 26 mars 2016 at 18:49
Finnes denne i modell? Eller noe i nærheten??



Replies:
Posted By: ses
Date Posted: 26 mars 2016 at 22:15
Nei

-------------
Svein S


Posted By: cmi
Date Posted: 26 mars 2016 at 22:44
Enkelt og greit :)


Posted By: rebelego
Date Posted: 28 mars 2016 at 07:24

Hvilken skala og sporvidde?
Hva menes med "noe i nærheten"?
Du nærmer deg med en Mogul 2-6-0. Smile




-------------
Surrer rundt på http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7879" rel="nofollow - Rystelsesbanen .


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 28 mars 2016 at 10:26
Hvorfor må det være akkurat en Type XXIIIc og akkurat nummer 44?

Det finnes andre smalsporlok i samme byggeserier som norske lok, både som Type XVI og IV i skala 1/20,3. Disse har forbilde fra andre baner enn NSB og skiller seg derfor med mindre detaljer. - Nå vil kanskje kun 1% av "insiderne" synes at dette er helt forkastelig mens de fleste finner det helt OK.
I-og-med du spesifiserer et spesielt loknummer og type, vet jeg ikke hvor nøyaktig du krever at en modell skal være?
Da loket ikke er bevart og det ikke finnes bilder som viser alle detaljer av det loket du ønsker modell av, må du nødvendigvis gjøre visse antakelser?

Det finnes også et byggesett av Type IV (IoM # 1-7,9,14) i H0m fra Branchlines - antakeligvis utsolgt?

I skala 1/20,3 er disse lokene produsert i Kina av Accucraft. Dette er "krevende" lok å få til i live steam. Dessuten er de for lengst utsolgt - men de bruker av og til å dukke opp på EBAY som brukt.
Begge lokene finnes i 2 hovedutgaver, både som live steam og elektrisk.


Posted By: ses
Date Posted: 28 mars 2016 at 11:21
Du kan da ikke for alvor mene at type IV har noen som helst likhet med type XXIII? Vel, de er begge samlsporte damploktyper, men der stopper også likheten.


-------------
Svein S


Posted By: cmi
Date Posted: 28 mars 2016 at 12:14
Er det noen damplokomotiv som ikke er smalsporet som ligner lok som har tøffet på norsk bane?? Vet om NMJ sine superline, stortyskeren, også den ganmeltyskeren(?)


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 28 mars 2016 at 13:32
Det blir lettere å gi noen svar hvis du forklarer litt tydeligere hva du egentlig er ute etter.
Tidligere har du spurt om forbildene til normalsporede personvogner i H0, men i denne tråden spurte du om et helt konkret smalsporet lokomotiv. Derfor fikk du svar om storskala/livesteam, men det er sannsynligvis ikke det du er ute etter?

Hva er det vil bygge og/eller samle på?
- Målestokk (H0, N, Z eller storskala)?
- Sporvidde (normalspor eller smalspor)?
- Tidsepoke (førkrigs, etterkrigs, 60-tallet, 80-tallet, nåtiden)?
- Materiell for selvbygging eller ferdigmodeller?
Foreløpig er bare det at du er interessert i norsk materiell som er noenlunde klart.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 28 mars 2016 at 13:56
Originally posted by ses ses wrote:

Du kan da ikke for alvor mene at type IV har noen som helst likhet med type XXIII? Vel, de er begge samlsporte damploktyper, men der stopper også likheten.


Nei, de har ingen likhet!

Poenget mitt er at disse smalsporlokene jeg har nevnt finnes i modell. Det er de eneste lokene jeg vet om og som har rimelig likhet med norske forbilder.

(tung setning)


Posted By: ses
Date Posted: 28 mars 2016 at 15:50
Det var interessant at det fantes byggesett av IoM-lokene som ligner svært mye på type IV. Hvilken skala er de i? Du skriver H0m, men siden det er britisk forbilde kan man kanskje mistenke at det er i 1:72?


-------------
Svein S


Posted By: cmi
Date Posted: 28 mars 2016 at 16:11
Det jeg er ute etter er egentlig hva modeller som finnes på markedet rundt H0 skala av materiell som gikk på norsk skinnegang under krigen, særlig materiell som ble tatt over etter tyskerne når de stakk.
Damplokomotiv står øverst på listen, men også godsvogner/personvogner, jeg har F1,B1 og C1


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 28 mars 2016 at 16:45
Gjensatte lokomotiver var i hovedsak Stortyskeren (Type 63) som var i bruk i mange år etter krigen, men også Type61 selv om bruken etter krigen var begrenset.  Av godsvogner finnes det mange muligheter og det var en artikkelserie i På Sporet for flere år siden.  Akkurat nå har Brawa en Opeln vogn som enkelt kan fornorskes litt maling og decaler (Flere forhandlere i Norge selger den og decalene på nett).  I tillegg finnes det andre tyske G vogner fra Brawa og Roco og blant annet tyske L vogner fra Fleischman som ble stt igjen i Norge etter krigen.  Dette forumet har noen tråder om ombyggingen av disse.  Her er et par av mine:






-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: cmi
Date Posted: 28 mars 2016 at 20:15
Jeg har funnet en tråd som tar for seg dette med godsvogner og er litt i gang med dette, kom gjerne med linker til tråder om dette??

Det jeg synes er forvirrende er G3 vognene blant annet, det finnes lite bilde referanse på nett og det lille som er, motsier seg selv i form og fasong...


Posted By: ses
Date Posted: 28 mars 2016 at 22:33
Det fantes to varianter av litra G3. Den "egentlige" er den norskbygde, levert mellom 1908 og 1928, som bildet nedenfor viser. Den har ganske flatt tak, stående panel og har de to karakteristiske små vinduene helt inntil hver side av skyvedøra. Noen vogner (ca 150) fikk bremserhus i tillegg (litra Gf3). I 1930 hadde NSB ca 2000 G3 og Gf3.
G3 hadde lasteevne 15 tonn. Det fantes en rekke vogner med lignende utseende, men som bare hadde lasteevne på 10 tonn. De eldste og minste av disse ble fra 1930-tallet benevnt G1 (bygget fram til 1895) og de litt større G2 (bygget fra 1897 til 1910).



Under første verdenskrig anskaffet NSB 50 vogner fra Tyskland etter vanlig tysk byggestandard med lasteevne 12,5 tonn. De fikk også litra G3 da indeksene ble innført tidlig på 1930-tallet. De skiller seg fra de norskbygde ved at de har utvendig stenderverk og liggende panel. De fikk nummer på 31-tusen og 32-tusentallet. Her er bilde av denne typen - nesten i hvert fall:



HVorfor jeg sier "nesten" er at den avbildede vognene er ikke en av de NSB kjøpte i 1915, men av tilsvarende vogner som ble etterlatt i Norge i 1945. Det var et betydelig antall og de gjenkjennes ved at de fikk nummer på 33 og 34-tusen, men ble ikke litrert G3, men bare G.

Litt om indeksene 1-5 som var i bruk fra ca 1932 til ca 1966, da UIC-litra kom. (Mange gamle vogner i 1966 som ikke skulle brukes utenlands, fikk aldri UIC-litra og beholdt derfor sitt litra med indeks 1-5 helt til de ble utrangert eller ble internvogner.)
Indeks 1 er vogner med inntil 9 tonns akseltrykk og liten vognkasse.
Indeks 2 er vogner med inntil 9 tonns akseltrykk og større vognkasse
Indeks 3 er vogner med inntil 12 tonns akseltrykk
Indeks 4 er vogner med inntil 14-15 tonns akseltrykk
Indeks 5 er vogner med mer enn 15 tonns akseltrykk


-------------
Svein S


Posted By: cmi
Date Posted: 28 mars 2016 at 22:51
Der traff du spikeren på hode Svein, det var akkurat de to variantene jeg siktet til... Du har også en variant av den på det nederste bilde, med høytbuet tak, er det samme litra, altså G3? Eller har den et annet navn?
Det med godsvogner er et veldig stort område har jeg inntrykk av, og det er veldig spennende å finne ut av hvilken mj modeller man kan bruke for å få en god samling norske godsvogner, som stemmer bedre enn de man får ut av esken, som stort sett bare har norske dekaler, men tyskt utseende.



Posted By: cmi
Date Posted: 28 mars 2016 at 22:52
Er det foresten noen gode nettsider som tar for seg norske godsvogner, særlig de eldre i treverk.


Posted By: HelgeBe
Date Posted: 28 mars 2016 at 23:16
Her kanskje: http://www.njk.no/kroderbanen-rullende-materiell/godsvogner" rel="nofollow - Krøderbanen


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 28 mars 2016 at 23:33
På Krøderbanen finnes Norges største samling av museale godsvogner, herunder flere G2- og G3-vogner. En del av dem er restaurert til forskjellige tidligere tidsepoker, mens en del venter på å bli tatt hånd om.

En oversikt over alle godsvognene med "gamle" nummer som er på Krøderbanen http://www.njk.no/kroderbanen-rullende-materiell/godsvogner" rel="nofollow - finnes her . I venstremenyen på denne siden er det også en lenke til mer moderne godsvogner med UIC-nummer som er på Krøderbanen, men det er vel ikke fokus i denne sammenhengen.

Det er også en egen http://www.njk.no/kroderbanen-rullende-materiell/godsvogner/75-rullende-materiell/materiellpresentasjon-godsvogner/7372-g3-generelt" rel="nofollow - side med omtale av G2-/G3-vogner .
G2 og G3 er egentlig samme vogntype, men G3 har kraftigere aksler og dermed større lasteevne enn G2.

Som Svein S sier er det i utgangspunktet to hovedtyper av litra G3. Mange av vognene av den norske grunntypen ble gjennom årene noe endret (forsterkninger og påbygging av trykkluftbremser), men det ble aldri satt i gang noen større ombygginger som endret grunnutseendet. Det finnes imidlertid flere litt spesielle vognvarianter som også fikk litra G3.

Noen G3-vogner av grunntypen er eksempelvis http://www.njk.no/kroderbanen-rullende-materiell/godsvogner/75-rullende-materiell/materiellpresentasjon-godsvogner/4773-g3-5658" rel="nofollow - 5658 og http://www.njk.no/kroderbanen-rullende-materiell/godsvogner/75-rullende-materiell/materiellpresentasjon-godsvogner/7323-gf3-14092" rel="nofollow - 14092 .
Eksempel på en G2-vogn er http://www.njk.no/kroderbanen-rullende-materiell/godsvogner/75-rullende-materiell/materiellpresentasjon-godsvogner/4729-g2-14088" rel="nofollow - 14088 , som engang i tiden mistet sitt opprinnelige bremserhus og derfor nå har endeplattform.
Noen spesielle varianter som ikke passer med grunnstandarden men som allikevel har G3-litra er http://www.njk.no/kroderbanen-rullende-materiell/godsvogner/75-rullende-materiell/materiellpresentasjon-godsvogner/4798-g3-101" rel="nofollow - RjB 101 og http://www.njk.no/kroderbanen-rullende-materiell/godsvogner/75-rullende-materiell/materiellpresentasjon-godsvogner/4741-gf3-13014" rel="nofollow - 13014 .
Det ble også bygget en del G2-vogner i boggiutgave med et lite konduktørrom, som http://www.njk.no/kroderbanen-rullende-materiell/godsvogner/75-rullende-materiell/materiellpresentasjon-godsvogner/4761-gfo2-10241" rel="nofollow - 10241 .
En av de tyske vognene som ble innkjøpt av NSB i 1915-16 er http://www.njk.no/kroderbanen-rullende-materiell/godsvogner/75-rullende-materiell/materiellpresentasjon-godsvogner/4679-g3-31035" rel="nofollow - 31035 .

På Krøderbanen finnes også noen tyske vogner som ble etterlatt i Norge i 1945. http://www.njk.no/kroderbanen-rullende-materiell/godsvogner/75-rullende-materiell/materiellpresentasjon-godsvogner/4676-g-33602" rel="nofollow - 33602 er en av vognene som bare fikk litra G og nummer i 33-tusenserien. Siden disse vognene ikke hadde litraindeks ble de i dagligtale som oftest kalt "G33-vogner", selv om korrekt litra bare var "G".
En annen slik etterlatt vogn er http://www.njk.no/kroderbanen-rullende-materiell/godsvogner/75-rullende-materiell/materiellpresentasjon-godsvogner/4677-gp4-33144" rel="nofollow - 33144 , som er av den den gang relativt moderne tyske typen "Oppeln". Disse vognene hadde stor akselavstand ("ett hjul i hvert hjørne") og egnet seg derfor spesielt godt for å gå som ekstra reisegodsvogner i persontog. I motsetning til de fleste tyske G-vognene som bare fikk litra G fikk disse litra Gp4 (p for bruk i persontog, 4 fordi de hadde lasteevne som norske indeks 4-vogner).
Krøderbanen har også en vognkasse etter en tysk vogn som brukes som lagerskur, http://www.njk.no/kroderbanen-rullende-materiell/godsvogner/75-rullende-materiell/materiellpresentasjon-godsvogner/4678-g-33035" rel="nofollow - 33035 .

Alle godsvognene på listen befinner seg på Krøderbanen, men det varierer hvor tilgjengelige de er. En del av dem er i dårlig stand og er dekket med presenninger for å bremse forfallet.


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 28 mars 2016 at 23:50
Originally posted by cmi cmi wrote:

Du har også en variant av den på det nederste bilde, med høytbuet tak, er det samme litra, altså G3? Eller har den et annet navn?

De fleste tyske lukkede godsvognene som ble etterlatt etter 1945 fikk bare litra G, ingen av dem fikk litra G3. Noen av disse kan sees i NJKs materielldatabase under http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&hid=1813&jernb=&art=&aut=0&eng=" rel="nofollow - G etterlatte 1945 . Her er imdlertid bare vist noen svært få vogner, det er nok fordi det mangler både bilder og øvrige data på de aller fleste.
Vognene med høyt hvelvet tak (33166 og 33177) var (dengang) noe mer moderne enn de med flatt tak, men de fikk også bare litra G og det ser ut til at de bare ble nummerert sammen med vognene med flatt tak.
Vogn 33902 er en betydelig større og (dengang) mer moderne vogn av den tyske type "Dresden", også den fikk bare litra G.


Originally posted by cmi cmi wrote:

Det med godsvogner er et veldig stort område har jeg inntrykk av

Det må vel kunne sies å være en mild underdrivelse.....







Posted By: cmi
Date Posted: 28 mars 2016 at 23:53
Så det er bare to som hadde buet tak av samme typen som de med flatt tak?


Posted By: cmi
Date Posted: 29 mars 2016 at 00:00
Her er det endel linker jeg må gå igjennom nøye når jeg kommer fra jobb i morgen, tusen takk for all ingo, mye kunnskap ute å går her!


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 29 mars 2016 at 00:10
Originally posted by cmi cmi wrote:

Så det er bare to som hadde buet tak av samme typen som de med flatt tak?

Nei, det var haugevis av vogner med både flatt og buet tak, og det var flere forskjeller enn bare takformen. Se godt på bildene.
Grunnen til at Materielldatabasen bare viser to med buet tak er nok at det bare er to eksemplarer som man har hatt tilgjengelige bilder og data på og som derfor er lagt inn. Mens disse vognene fantes var det ikke så mange som var interessert i å fotografere gamle godsvogner, så det er dårlig med kjent bildemateriale.

Dette med de tyske vognene som ble etterlatt i 1945 var en ganske uoversiktlig affære. I praksis var det nok omtrent som om du har leid ut huset ditt i noen år på grunn av utenlandsopphold, og når du kommer hjem og leieboeren har flyttet ut så er garasjen og kjelleren full av ræl som han har latt stå igjen og som du ikke vet noe om opprinnelsen til.

NSB gjorde nok som best de kunne for å få brukt det som var brukbart, men på den annen side visste de nok at mange disse vognene ikke kom til å være i trafikk så veldig lenge. Ikke passet de helt inn i NSBs litra og klassifikasjonssystemer heller. Det var nok mye av grunnen til at de fleste bare fikk en enkelt samlelitra uten indeks, selv om det egentlig var veldig mange vognvarianter.


Posted By: ses
Date Posted: 29 mars 2016 at 01:03
Originally posted by cmi cmi wrote:

Du har også en variant av den på det nederste bilde, med høytbuet tak, er det samme litra, altså G3?


Hvilken vogn sikter du til? Jeg ser bare vogner med flatbuet tak på det bildet. Hvis det er den rett til høyre for tyskervogna, så virker det å være en norsk Gf3 el.l. som har fått ny panel i forbindelse med ombygging til losjivogn.


-------------
Svein S


Posted By: cmi
Date Posted: 29 mars 2016 at 06:07
Jeg sikter til at det er en vogn som er lik den på bilde, ikke på bilde, men betydelig mer buet tak, sikkert andre små forskjeller også, men vognsidene og endene ser identiske ut for meg hvertfall.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 29 mars 2016 at 11:00
Originally posted by ses ses wrote:

Det var interessant at det fantes byggesett av IoM-lokene som ligner svært mye på type IV. Hvilken skala er de i? Du skriver H0m, men siden det er britisk forbilde kan man kanskje mistenke at det er i 1:72?


Modellen er 88,5 mm fra "buffertbjelke til buffertbjelke" (nå har den jo ikke bufferter). Da modellkoblinger kan variere, er det nok mest korrekt å bruke dette målet.
Type IV er oppgitt til 7105 mm. - eller rundt 81,5 mm i H0 - MED koblinger. I 1/72 ville det være 98,7 mm.
Er koblingene 3,5 mm i hver ende, så stemmer dette bedre med H0 i stedet for 00.
IoM-lokene har flere kjeleskift bak seg. Derfor er de mest iøyenfallende forskjellene at loket har Ramsbottom sikkerhetsventil i stedet for den typiske Salter-ventilen (opprinnelig) og firkantede vinduer i hytten.


Posted By: rebelego
Date Posted: 29 mars 2016 at 11:25
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

Det var interessant at det fantes byggesett av IoM-lokene som ligner svært mye på type IV. Hvilken skala er de i? Du skriver H0m, men siden det er britisk forbilde kan man kanskje mistenke at det er i 1:72?


Modellen er 88,5 mm fra "buffertbjelke til buffertbjelke" (nå har den jo ikke bufferter). Da modellkoblinger kan variere, er det nok mest korrekt å bruke dette målet.
Type IV er oppgitt til 7105 mm. - eller rundt 81,5 mm i H0 - MED koblinger. I 1/72 ville det være 98,7 mm.
Er koblingene 3,5 mm i hver ende, så stemmer dette bedre med H0 i stedet for 00.
IoM-lokene har flere kjeleskift bak seg. Derfor er de mest iøyenfallende forskjellene at loket har Ramsbottom sikkerhetsventil i stedet for den typiske Salter-ventilen (opprinnelig) og firkantede vinduer i hytten.

Det er britisk 4 mm scale, og det er vel 1:76,2. Branchlines har visst flere IoM-lok og de oppgis å kjøre på 12 mm gauge, så det er vel samme sporvidde som H0m. Burde være mulig å bygge om til norske lok, men tror ikke jeg skal begynne i med slike små skalaer. Smile



-------------
Surrer rundt på http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7879" rel="nofollow - Rystelsesbanen .


Posted By: cmi
Date Posted: 29 mars 2016 at 12:32
De to roco G3 modellene øverst på siden her: http://www.risormjk.net/side4.html
Passer disse bra til de litra numrene de har fått utdelt, eller er det andre norske modeller som passer bedre?? Vet at det er endel feil detaljering på disse hvis man skal pirke...


Posted By: ses
Date Posted: 29 mars 2016 at 13:50
De bildene er så knøtt små at det er ikke så lett å avgjøre.

-------------
Svein S


Posted By: HelgeBe
Date Posted: 29 mars 2016 at 14:04
Har du CAD87 sine vogner?

http://www.glm.no/categories/vogner-norske-godsvogner-" rel="nofollow - Link


Posted By: cmi
Date Posted: 29 mars 2016 at 14:18
Nei jeg har ikke cad vogner, men tenkte få meg det :)

Her er større bilder
http://www.risormjk.net/images/Vogner/Skandinavia/roco%20NSB%20G3%2033%20060.jpg
http://www.risormjk.net/images/Vogner/Skandinavia/roco%20NSB%20G3%2031%20031.jpg


Posted By: ses
Date Posted: 29 mars 2016 at 14:59
Det blir litt enklere hvis du viser dem:






-------------
Svein S


Posted By: cmi
Date Posted: 29 mars 2016 at 15:04
Der ja :)



Posted By: cmi
Date Posted: 29 mars 2016 at 17:55
Er disse lik G3 eller er det andre de ligner mer på??


Posted By: PR
Date Posted: 29 mars 2016 at 18:11
Hei
Hvis du mener de to store bildene ses har lagt ut er disse ex tyske vogner. Siden nummeret på disse vognene er i 30000 serien sier mange at disse er g3 vogner. Vogner overtatt etter krigen i 1945 hadde ikke index nummerering eks G 33080. vogner bygget for nsb har litra index og nummer G 4 40080


Posted By: ses
Date Posted: 29 mars 2016 at 18:37
Originally posted by cmi cmi wrote:

Er disse lik G3 eller er det andre de ligner mer på??

Som sagt i "avhandlingen" min, så er dette ikke G3, men tyske vogner, enten av de fra 1915/16 eller av de som ble etterlatt  1945. De med rudnere og høyere tak er yngre enn de med flatt rundt.


-------------
Svein S


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 29 mars 2016 at 19:02
Vognene som ble innkjøpt i 1915/16 fikk litra G3 type 2, selv om de strengt tatt ikke var av samme konstruksjon som alminnelige norske G3-vogner. De fikk sannsynligvis slik litra fordi de stort sett var likeverdige i trafikken.
Vogn http://www.njk.no/kroderbanen-rullende-materiell/godsvogner/75-rullende-materiell/materiellpresentasjon-godsvogner/4679-g3-31035" rel="nofollow - 31035 som er på Krøderbanen er en av disse vognene. Den har i dag litraskilt med påskrift "G3", men gamle bilder viser at de i den tidligste tiden i Norge bare hadde påskrift "G".

Den avbildede Roco-vognen med flatt tak har nummer i 31000-serien, og skal dermed forestille en vogn fra innkjøpet i 1915/16. Påskriften skal imidlertid forestille støpejernskilt, noe som tilsier at den skulle hatt litra "G3".

Vognen med hvelvet tak har nummer i 33000-serien, og skal dermed forestille en vogn ble etterlatt i 1945.

Det må legges til at begge disse vognene er av Rocos billig-serie og at det derfor er tvilsomt om de tilsvarer virkelige vogner i alle detaljer. Begge har helt likt understell, noe som ytterligere indikerer at de ikke er helt modelltro.
Jeg hadde mye kontakt med den daværende Roco-importøren den gang disse ble produsert (tidlig på 80-tallet), og han la ikke skjul på at det ikke var lagt veldig mye vekt på at disse vognene skulle være modelltro i alle detaljer. Det viktigste var å få laget noen modeller som kunne gå som norske til en grei pris, dessuten var det norske markedet den gang ikke på langt nær så bortskjemt med flotte modeller som man er i dag. Man var glad til at det overhode kom noen som så norske ut. Dette må man ta med i betraktningen når man vurderer modeller fra den tiden.


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 29 mars 2016 at 19:13
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Den avbildede Roco-vognen med flatt tak har nummer i 31000-serien, og skal dermed forestille en vogn fra innkjøpet i 1915/16. Påskriften skal imidlertid forestille støpejernskilt, noe som tilsier at den skulle hatt litra "G3".
Den aktuelle Roco-modellen ser ut til å forestille en vogn av nyere konstruksjon enn  http://www.njk.no/kroderbanen-rullende-materiell/godsvogner/75-rullende-materiell/materiellpresentasjon-godsvogner/4679-g3-31035" rel="nofollow - 31035 , jfr. skråstag, akselgafler og dekslene over lagrene. Var det såpass "moderne" vogner blant de som ble importert i 1915-16? Jeg tipper at det ville vært mer korrekt å gi denne modellen et nummer i 33000-serien.


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 29 mars 2016 at 20:01
Som sagt, så er neppe de to vognene korrekte for noe som helst av norske vogner hvis man skal gå inn på slike detaljer. Akselkassene på Rocovognene er antagelig for rullelager. De opprinnelige modellutgavene av disse kom på 70-tallet og var i DB-utgave. Det var en hel serie med billigvogner av mange forskjellige typer som alle hadde akkurat samme understell.
Jeg kan nok være enig i at det hadde passet bedre å gi vognen med flatt tak nummer i 33000-serien, men sånt var nok langt utenfor vuderingsevnen til den daværende Rocoimportøren.

Når det gjelder 31035, så ble den nok en gang i tiden modifisert med norske aksler og akselkasser. På samme side er det et bilde av 31012 med noe som ser ut som originale akselkasser, de er helt annerledes og mer gammelmodige.


Posted By: cmi
Date Posted: 29 mars 2016 at 20:10
Helt identiske blir de nok ikke, men jeg har nå lakket om den med lavt tak i NSB-gammelrød (Leste en annen tråd om dette her på forumet) også hadde jeg tenkt til å gi den nummeret 33035 (se link i bunnen av innlegget), blir dette latterlig dumt og ha på modelljernbane, eller er jeg inne på noe? Mange av detaljene har jeg også tatt vekk, har laget metallskilt med litrering som jeg skal printe ut (laserprinter) samme stil som under, kom gjerne med meninger. Kaster jeg bort tiden min??

http://www.njk.no/component/content/article/75-rullende-materiell/materiellpresentasjon-godsvogner/4678-g-33035



Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 29 mars 2016 at 21:08
Hva som er å kaste bort tiden er en personlig vurdering. Det som er helt flott for noen kan være totalt forkastelig for andre, og omvendt. Noen vil at absolutt alle detaljer skal være helt korrekte etter et helt konkret forbilde, men de fleste av oss synes det er greit nok om enkelte detaljer ikke stemmer helt så lenge hovedinntrykket er bra og det ligner tilstrekkelig på noe som har eksistert.

Dette med etterlatte tyske godsvogner er en nokså grumsete materie hvor det er ganske mye som er usikkert. Det var mange varianter av disse vognene og for mange av dem finnes det i dag lite eller ingen dokumentasjon på.
Skiltet ditt ser greit ut. Jeg ville imidlertid valgt et annet vognnummer, et fra en vogn som ikke finnes lenger og som det ikke finnes noe kjent bilde av. Da stiller man mye friere.
Vognkassen til 33035 finnes jo, så den kan man sammenligne med og se at detaljer på modellen ikke stemmer. 33035 hadde dessuten opprinnelig høyt bremserhus, derfor stikker rammen utenfor vognkassen i den ene enden.
En av de få vognene i Materielldatabasen som det finnes bilde av og som dessuten ligner mer på Rocos vognkasse er 33350, men den har høy bremserplattform. Hva med å bruke eksempelvis nummer 33256?


Posted By: cmi
Date Posted: 29 mars 2016 at 21:31
Jeg har føre vogner av disse typene så jeg tenkte lage en del for å få ei rekke, forslag til nummer som stemmer med vognene, men som du sier ikke finnes på bilde mottas med takk :)
Hadde noen av disse lakkert understell, mens andre ikke??


Posted By: programmeringssporet
Date Posted: 29 mars 2016 at 22:45
Disse Roco modellene kommer fra det som kalles "Roco-Einfachserie", som var de første vognene Roco produserte for det europeiske markedet.  Da de kom  i 1967, var de egentlig en sensasjon.  Så bra vogner til så lav pris fantes ikke.  Dette er fortsatt i dag noe av det rimeligste av ok godsvogner man kan kjøpe i dag.  Roco 4400X (44002-DB, 44003 DRG, 444006 ØBB) i forskjellige merkinger,  8 vogner for under kr 600. http://www.nmj.no/lok-vogner-mm/internasjonal/godsvogner-internasjonale/filter/manufacturer,roco.html" rel="nofollow - http://www.nmj.no/lok-vogner-mm/internasjonal/godsvogner-internasjonale/filter/manufacturer,roco.html

Disse er identiske med de oprinnelige, bortsett fra koblingene som har blitt mye bedre.

Det man skal være klar over er at den tyske G10 vognen (den med flatt tak) ikke har noe tysk forbilde.  Det er derfor usansynlig at denne vognen fantes i Norge.  Roco brukte opprinnelig et Østerisk forbilde, som hadde diagonalforsterkningene som Roco vognen har. (kanskje derfor de nå har kommet med settet 40006 - Østeriske?)  Jeg har ikke sett dette på noen bilder av norske vogner.  (Noen som har sett / kan dokumentere dette ?)  Jeg har flere vogner som jeg gjerne skulle fornorske - men vet ikke om noen forbilder.  Mine forsøk på å fjerne diagonalforsterkningene blir ikke helt bra.

For mere informasjon om Roco vognene kan man lese her :
http://www.modellbahnfrokler.de/kritik/einfachserie.html" rel="nofollow - http://www.modellbahnfrokler.de/kritik/einfachserie.html





Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 29 mars 2016 at 23:08
Jeg har ikke noen nummerlister over disse vognene, men ut fra de få bevarte vognene og de få kjente bildene i Materielldatabasen ser det ut til at de lukkede vognene som ble etterlatt i Norge sannsynligvis fikk nummer fra 33001 og oppover i hvert fall til 33350, muligens til rundt 33600. Det laveste nummeret jeg personlig har sett er 33035 (vognkassen på Krøderbanen). I MDB finnes det bilde av en vogn med nummer 33902, men det er en betydelig større vogn enn de som er aktuelle her.

Dermed ser det ut til at de mest aktuelle nummerne ligger mellom 33035 og 33350.
Innimellom her var det riktignok 93 stk Gp4-vogner (de med "ett hjul i hvert hjørne"). Den eneste jeg kjenner nummeret på er 33144, så det er trolig at de hadde nummer omkring dette.
MDB viser to vogner med høyt tak med nummer 33166 og 33177. vil det jo være greit å velge nummer for slike i nærheten.
MDB viser tre vogner med flatt tak, 33077, 33227 og 33350. Da vil det være naturlig å velge nummer i områdene mellom 33040-33090 eller 33200-33340.
De eneste vognnummerne jeg har sett dokumentert i disse nummerområdene er 33035, 33077, 33144 33166, 33177, 33227 og 33350 og 33602. Disse nummerne bør man derfor unngå.

Uansett blir dette en form for kvalifisert gjetting, men så lenge ikke noen finner konkrete nummerlister med vogndata som kan identifisere typene nøyaktig, bilder eller eksisterende vogner, så man man med god samvittighet lage sine egne vogner med nummer etter det ovenstående.

Dessuten kommer verken Modelljernbanetilsynet eller MJ-politiet på inspeksjon i ditt hobbyrom, så der kan du (inntil videre) gjøre akkurat som du selv vil....


Posted By: cmi
Date Posted: 29 mars 2016 at 23:25
Hva synes folk om dette så langt, har aldri bygget om noen Mj modeller før... 
Fulgt fargeanbefalingene til folk her inne, og tror jeg fikk en veldig bra finish. 



Posted By: Bhal
Date Posted: 30 mars 2016 at 00:05
På jernbaneverkets bibliotek (brage.bibsys.no under rullende materiell ligger det, i tillegg til enkelte illustrerte fortegnelser, også
Fortegnelse over person- og godsvogner (type/nummeroversikter)fra 1950, 1960 og 1966 som pdf filer. Om fortegnelsene også inneholder "nøkkelen" til tidligere tyske typer/nummer vet jeg ikke, men har man først et NSB-vognnummer eller to burde det ikke være vanskelig å finne resten av "seriene" for den aktuelle vogntypen.
mvh
Bjørn

-------------
mvh
Bjørn


Posted By: jhv
Date Posted: 30 mars 2016 at 00:08
Skårerbanens venner har på sine sider link til Godsvognfortegnelsen fra 1954.
Her er noen av de som ble innkjøpt fra Tyskland i 1915 listet under G3 type 2 og 3.
Men de etterlatte vognene fra 1945 mangler.
(Stor pdf-fil)

http://skaarerbanen.blogspot.no/2012/03/nsb-trykk-752-illustrert-fortegnelse.html" rel="nofollow - http://skaarerbanen.blogspot.no/2012/03/nsb-trykk-752-illustrert-fortegnelse.html


Posted By: cmi
Date Posted: 30 mars 2016 at 06:02
Den PDF filen har jeg kikket litt på, som du sier så mangler tyskervognene.


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 30 mars 2016 at 09:25
Originally posted by Bhal Bhal wrote:

På jernbaneverkets bibliotek (brage.bibsys.no under rullende materiell ligger det, i tillegg til enkelte illustrerte fortegnelser, også
Fortegnelse over person- og godsvogner (type/nummeroversikter)fra 1950, 1960 og 1966 som pdf filer. Om fortegnelsene også inneholder "nøkkelen" til tidligere tyske typer/nummer vet jeg ikke, men har man først et NSB-vognnummer eller to burde det ikke være vanskelig å finne resten av "seriene" for den aktuelle vogntypen.
Da sikter du antagelig til trykk 745a, som man finner ved å søke på "trykk 745" på denne siden:
http://brage.bibsys.no/xmlui/handle/11250/92965" rel="nofollow - http://brage.bibsys.no/xmlui/handle/11250/92965

I 1950-utgaven mangler nummerseriene for de etterlatte tyske vognene. 33000-serien er imidlertid med i 1960 og 1966-utgavene. Noen av disse er listet opp i tabellen som oppgir hva slags utstyr hver enkelt vogn hadde, men en god del er bare tatt med under "øvrige godsvogner" helt mot slutten av dokumentet. Det fremgår ikke hvilke tyske nummer eller litra vognene har hatt, men det står i det minste hvilke som var Gp4 (tidl. Oppeln) og bare G. Enkelte tekniske data, bl.a. akselavstand, er oppgitt for undertypene i begynnelsen av godsvogn-kapitlet. I 1960-utgaven var bare type 1 nevnt under litra G, men i 1966-utgaven var også type 2 og 3 kommet til.


Posted By: cmi
Date Posted: 30 mars 2016 at 23:06
Hva tror folk her om vognene mine jeg la ut bilde av etter lakk og takpapp??
Driver å lager dekaler, prøvde å komme i kontakt med en her inne som har laget dekaler, men han svarer dessverre ikke.


Posted By: Håvard H
Date Posted: 31 mars 2016 at 11:18
Originally posted by cmi cmi wrote:

Hva tror folk her om vognene mine jeg la ut bilde av etter lakk og takpapp??


Jeg tror kanskje at bildene dine ikke yter modellene full rettferdighet.
Blitzbilder er en vederstyggelighet.

Nå som det begynner å bli varmere i været foreslår jeg at du tar med deg modellene utendørs.

Skaff deg en mellomgrå kartong av litt størrelse (A3 tror jeg er minimum)

Sett opp et bord inn i mot en vegg i skyggen. Tape fast kartongen på bordet og veggen slik at du får en avrundet overgang mellom bord og vegg.

Ta bildene med størst mulig blendertall for maks. dybdeskarphet. ( f.16 gir mer dybdeskarphet enn f.4. Stort blendertall, stor dybdeskarphet)

Bruk stativ eller annen støtte for kameraet, feks en ertepose.

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: cmi
Date Posted: 31 mars 2016 at 23:36
Skal fikse nye bilder med det ordentlige kameraet i helgen :)


Posted By: cmi
Date Posted: 31 mars 2016 at 23:41
Er dette noe lignende noe som har trillet på norske baner??





Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 01 april 2016 at 00:43
Lignende og lignende - det kommer jo helt an på hvor man velger å legger lista for at noe skal "ligne"....

Det har vært flere typer vogner i Norge både med høye karmer og midtdører og med lave karmer. De avbildede ligner omtrent like mye på norske vogner som om man skulle sette en Mercedes-stjerne på en Opel og si at Opelen da ligner på en Mercedes. Begge har jo 4 hjul, ratt og seter, så hvis man mener det er tilstrekkelig, så ligner de.


Posted By: cmi
Date Posted: 01 april 2016 at 05:17
Ok, da ligner de ikke.



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net