Split axle på NMJ's eldre SJ passasjervogner |
Post Reply |
Author | |
Per Einar Orebe
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 333 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 21 februar 2016 at 17:44 |
Jeg sitter og gjør meg klar, mer eller mindre, før treffet i Arendal. De fleste vognene er sjekket hva back to back målet på hjulene er. De fleste godsvognene her blitt justert til 14,5 mm. Så kommer NMJ sine passasjervogner. Her er også en justering nødvendig. Problemet er at de nevnte SJ vognene har to hjul stukket inn i en plast aksel. Dette gjør jobben med å åpne hjulmålet grei, men så skal de på plass igjen i boggien. Da skal akseltappene inn i metallprofiler i boggivangene. Forsøket på å bruke et hjelpeverktøy fører til at hjulet er tilbake i utgangsposisjon når hjulsatsen er på plass igjen i boggien. Tips for hvordan avhjelpe dette? Kan hjulene presses ut, uten at hjulsatsen må ut?
|
|
Steinar Snøtun
FREMO-forummedlem Joined: 22 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 143 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hva med å ha litt lynlim imellom hjulet og hylsen, og la det stå litt før du setter de på plass igjen. Da vil limet fungere som en foring. Det skulle holde å gjøre dette bare på den ene siden. Hva er B/B målet slik de kommer?
|
|
Steinar
|
|
Per Einar Orebe
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 333 |
Post Options
Thanks(0)
|
B/B ligger på rundt 14,2 - 14,3mm i de flest tilfeller.
Har tenkt litt på lynlim, kanskje da spesielt på en av sidene, den som det må "øves en visst vold på" for å få på plass. Ellers virker det som at det kan være mulig å justere disse i boggien. Knaskje da sikre med lim?
|
|
Per Einar Orebe
Post Options
Thanks(0)
|
Så er spørsmålet, etter at jeg er kommet gjennom de fleste vognene, hva er egentlig toleranser på B/B målet? 14,5 + et eller annet /- 0mm.
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
I NEM-normen mener jeg Back-to-back er oppgitt til 14,4 - 14,6 mm, altså 14,5 +- 0.1 mm.
Hilsen Halvor |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |