MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Split axle på NMJ's eldre SJ passasjervogner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Split axle på NMJ's eldre SJ passasjervogner

 Post Reply Post Reply
Author
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Split axle på NMJ's eldre SJ passasjervogner
    Posted: 21 februar 2016 at 17:44
Jeg sitter og gjør meg klar, mer eller mindre, før treffet i Arendal.  De fleste vognene er sjekket hva back to back målet på hjulene er.  De fleste godsvognene her blitt justert til 14,5 mm.  Så kommer NMJ sine passasjervogner.  Her er også en justering nødvendig.  Problemet er at de nevnte SJ vognene har to hjul stukket inn i en plast aksel.  Dette gjør jobben med å åpne hjulmålet grei, men så skal de på plass igjen i boggien.  Da skal akseltappene inn i metallprofiler i boggivangene.  Forsøket på å bruke et hjelpeverktøy fører til at hjulet er tilbake i utgangsposisjon når hjulsatsen er på plass igjen i boggien.  Tips for hvordan avhjelpe dette?  Kan hjulene presses ut, uten at hjulsatsen må ut?
Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2016 at 20:32
Hva med å ha litt lynlim imellom hjulet og hylsen, og la det stå litt før du setter de på plass igjen. Da vil limet fungere som en foring. Det skulle holde å gjøre dette bare på den ene siden. Hva er B/B målet slik de kommer?
Steinar
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2016 at 21:16
B/B ligger på rundt 14,2 - 14,3mm i de flest tilfeller.

Har tenkt litt på lynlim, kanskje da spesielt på en av sidene, den som det må "øves en visst vold på" for å få på plass.  Ellers virker det som at det kan være mulig å justere disse i boggien.  Knaskje da sikre med lim?
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2016 at 19:49
Så er spørsmålet, etter at jeg er kommet gjennom de fleste vognene, hva er egentlig toleranser på B/B målet?  14,5 + et eller annet /- 0mm.  
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2016 at 22:29
I NEM-normen mener jeg Back-to-back er oppgitt til 14,4 - 14,6 mm, altså 14,5 +- 0.1 mm.

Hilsen Halvor
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.