MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Svingskive Lillehammer stasjon
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Svingskive Lillehammer stasjon

 Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Svingskive Lillehammer stasjon
    Posted: 20 februar 2016 at 19:15
Med utgangspunkt i disse 2 bildene, skal jeg bygge svingskiva på Lillehammer Stasjon anno 1960-65. Det første bildet er eldre og brua har ikke fått "fortau" og rekkverk. Det andre bildet er nyere, etter elektrifiseringen, men jeg regner meg at svingskiva så slik ut også tidlig på 60-tallet.

Jeg kan nesten ingen ting om modellbygging, kan mye elektronikk og litt 2D tegning. Ved hjelp av venner med fres, laser osv og sikkert mye hjelp her på forumet om feks lakk, maling, smussing, steinsetting, gruslegging og gress, er det ikke helt umulig at resultatet kan bli bra.

Jeg kommer til å ta meg noen friheter og finne på ting som ikke er 100%, blant annet fordi jeg ikke finner bilder av alle detaljer.

De 2 bildene har jeg fått hjelp til å finne her på forumet og tilhørigheten står nederst på hvert bilde.

 

Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2016 at 19:27
Tegninger fra siden og fra oven. Tegningen inneholder mange lag. Hvert lag kan etterhvert skilles ut og sendes for eksempel til han som skal frese ut grava. Det samme med plank som laserskjæres i 1mm kryssfiner. Det som er rødt graveres med laseren.




Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2016 at 19:40
Jeg har valgt å bruke 4 hjul fra en flatvogn jeg ikke har bruk for. Akslingene er kuttet med dremel.


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2016 at 19:45
Siden jeg kjører AC, trengs det midtleder på svingskiva. Disse er fra noen gamle M-skinner (er det ikke det de heter) som jeg har loddet ledninger på. Pinnene skal stikke opp gjennom planken mellom sporene.




Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2016 at 15:34
Under "fortauene" kommer det 28 støtter. Laserskjæres i 2mm akryl.


Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2016 at 15:42
Dette blir spennende å følge med på. Å finne en bra svingskive som passer et norskt anlegg er vanskelig. De fleste er alt for store.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2016 at 16:56
Ja, dette blir et interessant prosjekt.

Jeg kan ikke se at det er oppgitt noe sted hvor stor svingskiva skal være, men siden loktype 30 er 17,642 meter over bufferne må det minst være en 18-metersskive, kanskje en 20-metersskive.

Det du kaller "fortau" heter gangbrett. Som det sees på bildet med 30-maskinen hadde svingskiva slike fra den var ny, men de ble bygget bredere og utstyrt med rekkverk på et senere tidspunkt.
Generelt har alle vanlige svingskiver alltid hatt gangbrett, de eneste unntakene jeg kan huske å ha sett er veldig små svingskiver for svært korte smalsporlok eller små motorvogner. Slike svingskiver har vanligvis også veldig grunn grav, kanskje bare 30-40 cm dyp.
Gangbrettet er helt nødvendig for at lokpersonalet skal kunne komme ut og inn på lokomotivet mens det står på svingskiva. Ofte måtte lokpersonalet snu loket uten hjelp fra annet personale. Da ville det vært svært upraktisk uten gangbrett.

Det smale gangbrettet man ser på det eldste bildet er naturlig nok ikke spesielt trygt, som det sees står de fire personene inntil maskineriet, men allikevel helt ute på kanten. Særlig når man går ned fra førerhuset er det fort gjort å dette utfor kanten, derfor ble gangbrettene bygget bredere og fikk rekkverk. Det ble også lagt inn gangbrett midt i sporet, noe som heller ikke var vanlig tidligere. Når dette skjedde vet jeg ikke, men jeg antar det var etter krigen. Svingskiven på Krøderen er fortsatt i original utførelse slik den ble bygget i 1908, med smale gangbrett og uten gangbrett midt i sporet.

På det eldste bildet sees også at det er noen av svillene som er lenger enn de andre og at gangbrettet bare ligger på enden av disse. Det var den vanlige løsningen på svingskiver med tresviller den gang gangbrettene var smale, det var ikke noen spesielle støtter eller skråstivere for gangbrettene. Da gangbrettene ble bygget bredere ble det nok vanligvis satt opp skråstivere, men enkelte svingskiver fikk bare lengre bæresviller (bl.a. i Ski, hvor det også ble satt opp elegante, svungne rekkverkstolper av støpejern). Hvordan denne endrignen ble utført i Lillehammer fremgår dessverre ikke av 70-tallsbildet, men rekkverket er i alle fall av en mindre elegant type.

Her er svingskiva i Ski i bruk 16/6-1979. Dette er en 20-metersskive:
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2016 at 21:52
Hei.
Takk for flott bilde og informasjon. På bilder jeg har sett av andre svingskiver, har det vært skråstøtter på gangbrettene. Blir sikkert ikke mye feil om jeg gjør det. 
Jeg har målt og regnet på bildet av svingskiva på det nyeste bildet fra Lillehammer. Jeg mener skiva er rundt 20 meter.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2016 at 22:58
Svingskiva som lå på Lillehammer (ca 1913-1973) var en standard 20 meter skive, lengste type som har vært benyttet i Norge.
Bildet nedenfor er en slik skive, hentet fra Kolbjørn Hejes "Vei- og jernbanebygging", Aschehoug 1941, side 511:


Svein S
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2016 at 07:20
Originally posted by ses ses wrote:

Svingskiva som lå på Lillehammer (ca 1913-1973) var en standard 20 meter skive, lengste type som har vært benyttet i Norge.
Bildet nedenfor er en slik skive, hentet fra Kolbjørn Hejes "Vei- og jernbanebygging", Aschehoug 1941, side 511:

Super tegning. her ser vi til og med hvordan grava er drenert Smile
Det er en ting som er litt rart med tegningen, det er lengden på brua kontra diameteren på grave. Brua er 2x1030 mens grava er 20060. Har vel sneket seg inn en null for mye. Antakelig er svingskiva 20,6 meter Shocked
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2016 at 07:47
Eller en 0 for lite. Det er vel vanlig å oppgi slike mål på tekniske tegninger i mm.
Svein S
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2016 at 07:50
Jeg måler på en Stortysker jeg har. Den er 24cm fra ytterst til ytterst på fremre og bakre hjul. Det tilsvarer 20,88 meter hvis Märklinmodellen er nøyaktig da. Ganske snaut å få den innpå en svingskive på 20,60 meter. Så svingskiva mi må være minst 24cm. Kanskje jeg jukser litt og sier 25cm. 

Hva med Dovregubben? Er den lengre enn en Stortysker?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2016 at 11:58
1. Det er gravas diameter som er 20060 mm (ikke 20600), ikke sporet på skiva. Den er nok nøyaktig 20000 mm. Det gir 3 cm klaring på hver side.
2. Hjulstanden på en stortysker, NSB type 63 = DRG BR 52, er nøyaktig 19,0 meter. Det måles fra der hjulene berører skinnen. Det skulle gi en klaring på en halvmeter på hver side på en 20-meterskive. Det er ikke mye, men tilstrekkelig. Hvis den er 24 cm på Märklins modell vil det tilsvare 20880 mm i 1:1. Drøye meter for lang i 1:1. Det er ganske stort avvik fra forbildet. Men har du målt på touchpunktet for hjulene eller er det via ytre mål på hjulene?
3. Dovregubben (type 49) har en hjulstand på 18450 mm, en drøy halvmeter kortere enn type 63.


Edited by ses - 22 februar 2016 at 11:59
Svein S
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2016 at 12:12
Originally posted by ses ses wrote:

Eller en 0 for lite. Det er vel vanlig å oppgi slike mål på tekniske tegninger i mm.


Temmelig sikker på at Svein har rett.

Det er Kolbjørn som roter med nullene; det er flere steder han går litt i ball når målene blir over 10000 mm. Se opprisset av svingskivebrua, han har skrevet "1050" mm (to ganger til og med) der det er klart at det må være 10500 han mener. Sammenlign med de andre målene på tegninga, de er alle i mm.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2016 at 12:25
Originally posted by ses ses wrote:

[...] Hvis den er 24 cm på Märklins modell vil det tilsvare 20880 mm i 1:1. Drøye meter for lang i 1:1. [...]
Slike modeller har vel ofte betydelig lenger avstand mellom lok og tender enn hva som er korrekt. Men dette tillegget er neppe over én cm i H0.
 

Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2016 at 12:35
Originally posted by ses ses wrote:

1. Det er gravas diameter som er 20060 mm (ikke 20600), ikke sporet på skiva. Den er nok nøyaktig 20000 mm. Det gir 3 cm klaring på hver side.
2. Hjulstanden på en stortysker, NSB type 63 = DRG BR 52, er nøyaktig 19,0 meter. Det måles fra der hjulene berører skinnen. Det skulle gi en klaring på en halvmeter på hver side på en 20-meterskive. Det er ikke mye, men tilstrekkelig. Hvis den er 24 cm på Märklins modell vil det tilsvare 20880 mm i 1:1. Drøye meter for lang i 1:1. Det er ganske stort avvik fra forbildet. Men har du målt på touchpunktet for hjulene eller er det via ytre mål på hjulene?
3. Dovregubben (type 49) har en hjulstand på 18450 mm, en drøy halvmeter kortere enn type 63.

Hei, her var det mye bra info å få Smile Jeg har ikke pakket ut Stortyskeren enda, så jeg bare grovmålte gjennom plasten. 24cm er ca ytterpunkt til ytterpunkt på hjulene. akselavstanden?, jeg skal måle nøyaktig så den sikkert går innpå brua. Hvis den er nøyaktig skala, 21,84cm tilsvarende 19 meter.
Dovregubben er kortere, ja, men den var vel også tatt ut av drift i 1958, så da hører den ikke med i anlegget allikevel Shocked

Hm, nå har jeg fått litt å tenke på. Det hadde vel vært kulest å lage svingskiva helt skala? Altså 22,99 cm. Det er neimen ikke store tassen. Jeg har designet inn en sub-micro servo for å låse skiva i posisjon, men jeg må lete etter en enda mindre servo siden den blir litt for høy i forhold til den gamle tegningen.

 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2016 at 13:02
Du må måle fra senter av løpeakselen til senter av bakerste tenderaksel. Det er det som kalles "hjulstand". Muligens kan det kalles akselavstanden mellom første og siste hjulaksel, skjønt jeg lurer på om akselavstand bare brukes mellom to aksler ved siden av hverandre. På damplok opererer man også med målet "fast hjulstand" som er avstanden mellom de ytterste akselene som ligger fast i ramma (boggier og løpeaksler tas altså ikke med), fordi dette er et godt mål for hvordan loket takler kurver. Stor fast hjulstand gir nødvendigvis et veldig stivt lok, men man har forsøkt å kompensere for dette ved å gjøre en eller flere aksler sideforskyvbare. Märklin har løst dette på sin måte ved slike 10-koblinger som "Stortyskeren" ved å gjøre rammen leddet, om jeg ikke husker feil. 
Svein S
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2016 at 15:06
Og så er vel flensene litt høyere i H0 - så "effektiv" hjulstand blir vel litt lengere.
(Ikke spør hvor mange ekstra timer dette har kostet meg - da jeg glemte å prøve før jeg lagde svingskiven min)
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2016 at 15:28
Originally posted by programmeringssporet programmeringssporet wrote:

Og så er vel flensene litt høyere i H0 - så "effektiv" hjulstand blir vel litt lengere.
(Ikke spør hvor mange ekstra timer dette har kostet meg - da jeg glemte å prøve før jeg lagde svingskiven min)

Clap Der sparte du kanskje meg for menge timer også. Tror det kan være greit å ha litt å gå på. Ikke lett å få et lok til å krypkjøre og stoppe på en millimeter heller. Jeg må finmåle Stortyskeren.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2016 at 15:48
Alternativt kan man jukse på samme måte som NSB gjorde i sin tid: la sporet stikke ut litt på hver side av svingskivebrua. Dette var en billig måte som ble benyttet til å utvide akkurat for korte svingskiver.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2016 at 16:36
Det er mulig å "jukse" med å la skinnene stikke litt utenfor, men slike løsninger er i utgangspunktet ikke særlig heldige. Skinneender som stikker utenfor tåler ikke mye, man har jo ingen lask til å ta opp belastningene.

Total hjulstand er avstanden mellom akselsentrene på de ytterste akslene. Man må også ha minst 15 cm ekstra hver ende for å gi plass til hjulflensene. På lok som er så lange at det er spørsmål om de går inn på svingskiva er det vanligvis alltid løpehjul eller tenderhjul ytterst, slike har vanligvis diameter på rundt 95-100 cm (som nedenstående bilde). Hvis ytterste hjul hadde vært drivhjul med betydelig større diameter ville man trengt mye mer.


Man må også ha tilstrekkelig plass til at loket kan plasseres slik at svingskivebrua balanserer. En hånddrevet svingskive MÅ balansere helt nøyaktig, ellers er den umulig å bevege. En motordrevet svingskive må også balansere noenlunde bra, ellers vil det enten bli for tungt for motoren å dra den rundt eller så vil drivhjulet (som vanligvis bare virker med alminnelig friksjon mot ringskinnen) slire. Det skal overraskende lite til for at en motordrevet skive ikke kan dreies.

Noe man kanskje ikke tenker på er at de fleste store damplok er konstruert slik at tyngdepunktet er omtrent midt på når kull- og vannbeholdningene er fulle. Hvis det mangler mye kull og vann vil det ofte være umulig å få snudd, men i alminnelighet er det alltid god vannfyllingsmulighet like ved. Det vanlige er at det er vannstender eller vanntårn ved sporet inn mot svingskiva, så man fyller opp på vei dit. En type 63 har 40 tonns kapasitet på tenderen (30 tonn vann og 10 tonn kull), så om det mangler 25-30 tonn i den ene enden sier det seg selv at man ikke får snudd et lok med 19 meters hjulstand på en 20-meters svingskive. De 60-70 centimetrene man har å gå på er ganske enkelt ikke nok, for man må har uansett ikke nok plass i bakenden til å oppnå tilnærmelsesvis balanse.

Det er noe merkelig med Heje-tegningen lenger opp. At det mangler en 0 i de to målene stemmer nok, men disse målene er fra senter til skinneendene, jeg lurer derfor på om målet skal være 10030, ikke 10050. Da blir summen 20060, og det kan passe at sporet på brua er lik gravdiameteren. Selve brua skal være noen cm kortere.
Det er dessuten helt tydelig at den tegnede svingskiva ikke er helt lik de som var i Lillehammer og Ski. Nå ser dette ut til å være en litt forenklet illustrasjonstegning, ikke en konstruksjonstegning, så den er muligens ikke hentet fra en konkret svingskivetype som har vært bygget i Norge.

Og til kommentaren "Ikke lett å få et lok til å krypkjøre og stoppe på en millimeter heller" er det bare én ting å si: det er mye lettere i 1:87 enn i 1:1....
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2016 at 16:42
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:


Og til kommentaren "Ikke lett å få et lok til å krypkjøre og stoppe på en millimeter heller" er det bare én ting å si: det er mye lettere i 1:87 enn i 1:1....
SmileSmileSmileSmileSmileSmile
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2016 at 19:24
Nå har jeg målt nøye. Märklin Stortysker har en hjulavstand på 22,3 cm. Det tilsvarer 19,4 meter. Jeg øker brulengden til 23,6 cm, tilsvarende 20,532 meter. Grava blir 23,8 cm (må ha en millimeter gap), tilsvarende 20,706 meter. Steinsettinga ca 21,2 meter.

Først nå skjønner jeg hvor sykt liten denne svingskiva blir. Tror nesten ikke det jeg ser. Men da blir det slik Smile. Nesten akkurat riktig skala, bare 6mm totalt for stor i diameter.

Jeg sluker det dere skriver i innleggene over, har masse å lære. Veldig interessant. Takk.

 
Sammenligning med min gamle Märklinsvingskive.

Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2016 at 22:08
Neida, denne svingskiva blir ikke "sykt liten", den blir helt normal. Det er Märklin- og Fleischmannsvingskivene som er "sykt store". Det skyldes selvfølgelig at de med god margin skulle kunne ta alle loktyper som var/er tilgengelige, og i Tyskland en del loktyper som var flere meter lenger enn BR 52.

I Norge ble de fleste svingskiver bygget for håndbetjening, men etter hvert ble mange ombygget eller skiftet ut med større typer med motor. En håndbetjent svingskive bør ikke være større enn høyst nødvendig, jo større den er desto tyngre og betydelig dyrere å bygge. Generelt har også norske damplok vært relativt korte, så 20-metersskiver holdt til alt mulig. Mange steder var de mye kortere, særlig på sidelinjer hvor det uansett ikke var aktuelt å kjøre de største loktypene. Foruten 20-metersskiver var både 15-, 16- og 18-metersskiver vanlige.

Svingskiva på Krøderen er en 15-metersskive. Det ble nok ansett som tilstrekkelig da den ble bygget i 1908, da så man neppe for seg at det skulle kjøres større lok enn type 22 og 24 på banen, og det stemte jo.
Svingskiva på Garnes er også en 15-metersskive, så da 30a 271 (som har fast hjulstand på 14,822 meter) skulle snus der i 1999 ble det bevist at svingskiva må være lenger enn lokets faste hjulstand - noe bildet jeg la ut tidligere tydelig viser.
Vi måtte slå ut stillkilen mellom maskin og tender og spette dem inntil hverandre, da sparte vi inn 4-5 cm. For å få snudd måtte vi allikevel kappe av ca 1,5 cm av det ene skinnehodet "på land" for å komme "innpå" igjen (svingskiver er nemlig aldri absolutt 100% symmetriske).
Hvis ikke loket hadde vært konstruert med tyngdepunktet midt på hadde det ikke vært mulig å få snudd det. Vi hadde selvfølgelig også fylt opp med kull og vann først.











Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2016 at 22:30
Villt Smile
Og der kom det bilder av hjulene som går på skinna, flott, de har sikkert også et navn Shocked
Har de hjulene flens?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2016 at 23:11
"Først nå skjønner jeg hvor sykt liten denne svingskiva blir."
Liten? Det har vel med hva man er vant med eller forventer. Her er en 18 meter skive med god plass til loket - ingen stortysker riktignok....


Svein S
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2016 at 00:28
Originally posted by steinel steinel wrote:

Og der kom det bilder av hjulene som går på skinna, flott, de har sikkert også et navn
Har de hjulene flens?

Jeg kan ikke huske å ha sett noe navn på disse hjulene.
De har ikke hjulflens. Det har heller ingen hensikt, de skal bare bære være støttehjul hvis svingskiva ikke er fullstendig i balanse. De styrer jo ikke noe som helst, svingskiva styres jo av sentertappen ("kongen"), og ringskinnen ligger jo der den ligger.

Det må for øvrig bemerkes at grunnen til at svingskiva på Garnes ikke har gangbrett og ellers ser noe mangelfull ut er at den på fototidspunktet nettopp var lagt på plass igjen etter å ha vært borte i mange år. Skinnene er inntil videre boltet direkte til bærekonstruksjonen uten sviller. Det var litt fiklete å komme seg om bord igjen for å kjøre loket av svingskiva etterpå.

Edited by H. Lindholm - 23 februar 2016 at 00:36
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2016 at 14:26
Sånn. Da er skiva 20,532 meter og har en NSB 63A tegnet av S.M.Pedersen oppå seg. På tegningen har den hjulavstand som Märklinloket.

Nå mangler jeg bare servo for låsing. Jeg har bestilt noen bitte små lineære servoer som det er grei plass til inni brua. Når de er i hus kan jeg tegne alt ferdig.



Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2016 at 15:32
Vakkert!
Svein S
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2016 at 17:26
Har fundert mye på de fire hjulene. Gjorde i stand noen 12mm hjul fra en godsvogn, men de blir for store. Både i forhold til konstruksjonen og i forhold til de jeg har sett på bilder. Nå har jeg plukket ut fire 8mm kulelager fra to gamle børsteløse motorer. 8mm (70cm) virker å kunne være en riktig størrelse. Kulelagrene er litt tjukke, men de er mitt beste alternativ akkurat nå. 


Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.