Svingskive Lillehammer stasjon |
Post Reply | Page <1234> |
Author | |
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Gangbrettene ferdig tegnet. Laserskjæres i 1mm kryssfiner. Det røde graveres av laseren.
|
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det finnes 7mm hjul, altså enda mindre en dine kulelagere. Når du først skal lage deg en såpass fin svingskive, hadde jeg prøvd å funnet noen finere hjul.
Husk at det også finnes hjul i N skala som kan passe (dog med noe grove flenser) |
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Enig Vet du hvor jeg kan få kjøpt? Flensen kan jeg bare file ned. Kan tenkes at disse fra Amundsen er mindre enn 8mm. Ellers synes jeg 8 er helt greit. |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg gikk bortom svingskiva på Krøderen i dag og målte hjulene, de er ca 70 cm i diameter (= 8,045 mm i H0).
På svingskiver i "vanlig størrelse" (fra 15 meter og oppover) kan jeg ikke huske å ha sett hjul som har vært betydelig mindre enn dette, men jeg har sett større (i hvert fall utenlands). Hjulene er naturligvis uten flenser, bredde på hjulbanen ca 12 cm. |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Så flott
Jeg får prøve å komme så nær originalene som mulig med den tid, de hjelperne og den ferdigheten jeg har til rådighet. Slike hjul kan kanskje laserskjæres i 1,5mm akryl el. Materialet som mangler mellom eikene kan sikkert graveres ut med laseren. Spørs da om jeg må lime inn en hylse med lengde på 3-4mm med en 1mm aksling gjennom den igjen, for at hjulet ikke skal bli for vinglete. Jeg sender bildet til lasermannen
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fikk hjul fra lasermannen i posten i dag Veldig fornøyd.
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er lov til å ha litt flaks En fiberkabel med mantel passer akkurat i hullet og lyslederen blir helt ypperlig som tapper gjennom hjulfestene.
Edited by steinel - 26 februar 2016 at 12:20 |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hmmmm..... svingskive med glasshjul. Tror jeg ville kjørt veeeeeeldig forsiktig inn på en sånn en med lok som veier over 100 tonn.......
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er en forsiktig landsens gutt jeg veit du |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Børsteløs motor beregnet som PAN-motor på kameragimbal til multikopter (drone).
Store gode kulelager og en enhet med 12 slepekontakter i midten. Gjennom de skal jeg over føre kjørestrøm, signaler til låseservo og kanskje strøm til et veldig svakt lys ned i grava. |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du må selvfølgelig lage dette akkurat slik du vil, men jeg har aldri sett en hånddrevet svingskive med noen form for belysning på bevegelige deler, verken nede i grava eller andre steder. Slik belysning krever jo som du nevner bevegelig overføring med sleperinger eller lignende, og er helt uaktuelt bare for å få inn litt lys. Det vanlige var derfor at det stod en eller kanskje to alminnelige lyktestolper i nærheten av svingskiva, med 40-watts lyspærer eller kanskje 60-watts hvis man virkelig skulle flotte seg. Dengang sløste man ikke med lys, flombelysning på arbeidsplassen var et ukjent fenomen. Man brydde seg heller ikke noe særlig om at svingskivegrava var et hull som noen kunne fall ned i, folk måtte værs'go passe seg selv! |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er selvfølgelig ikke noe som er autentisk med lys nede i grava. Men hva skulle poenget være ved å lage svingskiva med masse detaljer, feks hjul, 1000 nagler, hjulfester, gangbrettstøtter osv. hvis ingen ser de Håper jeg blir så fornøyd at jeg kan legge på ørlite lys. Som jeg skrev, får svingskiva 12 sleperinger som sitter i senter av motoren for overføring av kjørestrøm, signal til låseservo og evt lys.
|
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er vel bare et tidsspørsmål før noen sikkerhetsmyndigheter krever rekkverk rundt svingskiven på Krøderen - forøvrig en meget interessant tråd!
|
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tilfredsstillelsen av å ha fått det til og å ha gjort det, og også vite at disse detaljene er der. Men nå antar jeg at det skal være en viss allmennbelysning på dette anlegget, og hvis du ikke bruker skarpe spotlights, så vil det jo ikke være helt mørkt under gangbrettet på skiva. Så jeg må nok innrømme at jeg ikke helt skjønner problemstillingen din.
|
|
Svein S
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da sender jeg brusidene til lasermannen
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Oioi, detta kan jeg ikke Nesten ikke så jeg tør å vise fram resultatet. Får håpe øvelse gjør mester. Men det er ikke så ille å se på med det blotte øye. Moro å komme igang med litt liming og maling, da.
Brukte spraylakk og la på brunt med tannpirker etterpå. Gode råd mottas med takk
|
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vask de rene i egnet løsningsmiddel og start på nytt.
Start med å spraye dem med en primer - muligens etter å ha renset de for rester og bøss fra graveringen (tannbørste fungerer som regel utmerket). Når primeren er skikkelig tørr maler du de ønskede fargene med mattlakk (ikke blank). All spraying skal være tynne strøk som må få lov til å tørke litt i mellom - vanvittig bedre med 3-4 tynne lag enn 1 tjukt. Tannpirker til detaljmaling er vel heller ikke å anbefale - det er ikke uten grunn at kunstnere har brukt pensel i flere hundre år - invester i noen skikkelig pensler som ikke røyter. Akrylmaling er generelt vanskeligere å male for hånd enn oljemalinger (den tørker fortere), så hobby akrylmaling spesielt tilpasset maling med pensel er også å foretrekke. |
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for tips, Asgeir. Må nok oppsøke en hobbybutikk og får tak i noe utstyr, pensler og riktig maling og slik. Tenker på airbrush også, men det har jeg heller ikke noe greie på. Finnes på Biltema uten at jeg vet om de er bra nok.
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
I dag fikk jeg bunnen på grava og motorfeste. Ser bra ut. I kveld blir litt pussing for å fjerne trappetrinnene etter fresen. Har planer om å legge grus i grava med noen gresstuster her og der. Og en sluk eller to for drenering på laveste punkt.
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Grava er pusset og malt og skinna er lagt.
I morgen skal jeg tegne ferdig hovedelementet i brua. Da er alle tegninger ferdige. Fikk telefon fra lasermannen i dag. Han syntes gangbrettene ble veldig fine, gleder meg til de kommer. Hva skal jeg behandle de med? Beis? |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(1)
|
Mulig jeg er litt vrang og vanskelig nå, men det er vel min natur......
Jeg kan ikke huske å ha sett verken norske eller utenlandske svingskiver hvor det har vært tresviller under ringskinnen. Det vanlige er at skinnen er festet i underlagplater som er skrudd med bolter boret rett ned i steinene som dannet fundamentet (eller i en støpt betongring). På store, nyere svingskiver er det gjerne korte tverrstykker (en slags stålsviller) for å fordele belastningen. Ringskinnen har jo ikke det samme behovet for fleksibilitet og justeringsmulighet som man må ha i vanlig jernbanespor. I den grad det er nødvendig å justere den gjøres det med mellomlegg under underlagsplatene. Når det gjelder grava ellers var det vanlig mange steder at det var grus/jord over hele bunnflaten. Fundamentet for sentertappen ("kongen") og steinringen med fundamentet for ringskinnen har jo ingen fysisk forbindelse med hverandre. Mange steder ble det imidlertid støpt et bunndekke, særlig på nyere svingskiver eller hvor steinringen ble erstattet av betongring. Med støpt bunndekke må det naturligvis være minst ett avløp (sluk), med grus-/jordbunn er det vanligvis ikke nødvendig, i hvert fall ikke hvis grunnen har tilstrekkelig dreneringsevne. I Lillehammer var det steinring i hvert fall til 1970, det ble neppe støpt ny ring der i de få årene som gjenstod før skiva ble fjernet. Om det var støpt bunndekke der vet jeg dog ikke. På steder med grus-/jordbunn i grava hadde det lett for å gro i bunnen, særlig på steder hvor skiva var lite brukt. Noen steder ble det rene blomsterenga, på Krøderen har man "skiveslått" et par ganger i løpet av sommeren. Under der hvor svingskivebrua normalt står vokser det imidlertid dårlig eller ikke i det hele tatt. |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jada, jeg regnet med den kommentaren. Men slik ble det. Jeg synes det blir fint. Hadde kanskje trodd at noen satte pris på prosjektet mitt. Jeg kan godt la være å legge ut mere.
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er mange som setter pris på prosjektet ditt, meg inkludert. Hvis ikke hadde jeg ikke giddet å kommentere det.
Jeg har imidlertid oppfattet det som at du ønsket å bygge svingskiva så naturtro som mulig etter norsk forbilde. Hvis jeg har misforstått og det allikevel ikke er det du ønsker kan jeg selvfølgelig slette mine innlegg i denne tråden, så kan du finne ut av det selv. |
|
jarleek
Medlem i MJF Joined: 20 juli 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 57 |
Post Options
Thanks(0)
|
I alle tilfeller kan jo mye eventuelt gjøres med litt maling :) Dette er den tråden jeg følger med størst interesse for tiden! Kanskje ikke fordi jeg har tenkt å bygge svingskive, men fordi jeg setter pris på måten du oppdaterer oss på prosessen!
|
|
Jarle VE
Fersking i TMJK |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ikke mye nytt å melde utenom at jeg har vært i grustaket i dag og hentet 0-4 (subbus?). Skal jo gruslegge grava som jeg har nevnt tidligere. Har lest meg opp litt på sikting og festing av ballastgrus. Blir noe av det samme tipper jeg. Så skal det inn noen gresstuster som jeg foreløpig ikke vet hvordan jeg får til.
Ellers tror jeg at jeg ha funnet ut en bra metode for steinsetting. Det blir frest ut en ring som er 15,1mm høy og 10mm tykk i skummet PCV. Innvendig 23,8cm, utvendig 25,8cm. Den går jeg på med en fin fres på Dremel og graverer steinene. Her er et aller første forsøk med litt for stor fres. Før jeg går på selve ringen med stein må jeg øve mye. Så blir det nok en utfordring med å male steinene naturtro. |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er mange (bedre) måter å modellere steinmurer på enn å frese i plastprodukter.
Mange støper først muren grovt i gips, og så graverer ut både steinoverflaten (hvis man gidder) ig sprekkene med et passende skjæreverktøy. Selv har jeg brukt en metode med å lage muren ca 1 mm grunnere enn den skal være, og så legge et 1 mm sparkellag oppå. Så graverer jeg med f.eks. en passerspiss.
Atskillig mer tidkrevende men med utmerket resultat er å lage hver enkelt stein for seg av brukket gipsstaver som da er forhåndsstøpt i riktige tykkelser. Det ble gjort på muren nedenfor. Gips og sparkel har den fordelen at det materialet er ofte lettere å fargelegge enn plastprodukter. Med gipslignende ting kan man bruke vask med ulike farger og basere seg på at underlaget er sugende. Mislykkes man med det, kan man gå over til maling med større dekningsgrad. |
|
Svein S
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Godt tips , har vært inne på tanken. Tror jeg må test ut den metoden. Det kan bli en fin kombinasjon av en stabil og nøyaktig steinring i skummet PVC og et enklere materiale å bearbeide på overflaten.
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her øves det på å lage steinsetting. Den til høyre er frest med for stor fres, den til venstre med passe fres, men jeg har jobbet for lite ned kantpussing av hver stein. Malt med Clas Ohlson akrylmaling svart, brun og hvit med bitte liten pensel.
Slik blir det. Med 2 steinhøyder 150 stein, men jeg ser på gamle bilder at det er 3 steinhøyder enkelte steder i grava på Lillehammer. |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Siste forsøk før den endelige steinsettinga blir laget. Her har jeg avrundet alle steinene og kanskje overdrevet litt med forskjellig farge på hver stein. Det skaper liv, men jeg kommer kanskje ikke til å gjøre de så forskjellige på den endelige.
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det jobbes med stein under skinna. Har aldri drevet med maling før (annet enn oppussing). Men det er skrekkelig moro
|
|
Post Reply | Page <1234> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |