MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Svingskive Lillehammer stasjon
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Svingskive Lillehammer stasjon

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2016 at 23:16
Mulig jeg er litt vrang og vanskelig nå, men det er vel min natur......

Jeg kan ikke huske å ha sett verken norske eller utenlandske svingskiver hvor det har vært tresviller under ringskinnen. Det vanlige er at skinnen er festet i underlagplater som er skrudd med bolter boret rett ned i steinene som dannet fundamentet (eller i en støpt betongring). På store, nyere svingskiver er det gjerne korte tverrstykker (en slags stålsviller) for å fordele belastningen. Ringskinnen har jo ikke det samme behovet for fleksibilitet og justeringsmulighet som man må ha i vanlig jernbanespor. I den grad det er nødvendig å justere den gjøres det med mellomlegg under underlagsplatene.

Når det gjelder grava ellers var det vanlig mange steder at det var grus/jord over hele bunnflaten. Fundamentet for sentertappen ("kongen") og steinringen med fundamentet for ringskinnen har jo ingen fysisk forbindelse med hverandre. Mange steder ble det imidlertid støpt et bunndekke, særlig på nyere svingskiver eller hvor steinringen ble erstattet av betongring. Med støpt bunndekke må det naturligvis være minst ett avløp (sluk), med grus-/jordbunn er det vanligvis ikke nødvendig, i hvert fall ikke hvis grunnen har tilstrekkelig dreneringsevne.
I Lillehammer var det steinring i hvert fall til 1970, det ble neppe støpt ny ring der i de få årene som gjenstod før skiva ble fjernet. Om det var støpt bunndekke der vet jeg dog ikke.
På steder med grus-/jordbunn i grava hadde det lett for å gro i bunnen, særlig på steder hvor skiva var lite brukt. Noen steder ble det rene blomsterenga, på Krøderen har man "skiveslått" et par ganger i løpet av sommeren. Under der hvor svingskivebrua normalt står vokser det imidlertid dårlig eller ikke i det hele tatt.

Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 823
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2016 at 21:39
Grava er pusset og malt og skinna er lagt.
I morgen skal jeg tegne ferdig hovedelementet i brua. Da er alle tegninger ferdige.
Fikk telefon fra lasermannen i dag. Han syntes gangbrettene ble veldig fine, gleder meg til de kommer. Hva skal jeg behandle de med? Beis?




Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 823
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2016 at 13:34
I dag fikk jeg bunnen på grava og motorfeste. Ser bra ut. I kveld blir litt pussing for å fjerne trappetrinnene etter fresen. Har planer om å legge grus i grava med noen gresstuster her og der. Og en sluk eller to for drenering på laveste punkt.


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 823
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2016 at 13:31
Takk for tips, Asgeir. Må nok oppsøke en hobbybutikk og får tak i noe utstyr, pensler og riktig maling og slik. Tenker på airbrush også, men det har jeg heller ikke noe greie på. Finnes på Biltema uten at jeg vet om de er bra nok. 
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2016 at 09:53
Vask de rene i egnet løsningsmiddel og start på nytt.

Start med å spraye dem med en primer - muligens etter å ha renset de for rester og bøss fra graveringen (tannbørste fungerer som regel utmerket). Når primeren er skikkelig tørr maler du de ønskede fargene med mattlakk (ikke blank).

All spraying skal være tynne strøk som må få lov til å tørke litt i mellom - vanvittig bedre med 3-4 tynne lag enn 1 tjukt.

Tannpirker til detaljmaling er vel heller ikke å anbefale - det er ikke uten grunn at kunstnere har brukt pensel i flere hundre år - invester i noen skikkelig pensler som ikke røyter. Akrylmaling er generelt vanskeligere å male for hånd enn oljemalinger (den tørker fortere), så hobby akrylmaling spesielt tilpasset maling med pensel er også å foretrekke.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 823
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 februar 2016 at 18:46
Oioi, detta kan jeg ikke Shocked Nesten ikke så jeg tør å vise fram resultatet. Får håpe øvelse gjør mester. Men det er ikke så ille å se på med det blotte øye. Moro å komme igang med litt liming og maling, da.

Brukte spraylakk og la på brunt med tannpirker etterpå. Gode råd mottas med takk Smile


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 823
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 februar 2016 at 14:44
Da sender jeg brusidene til lasermannen Smile


Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 februar 2016 at 13:42
Originally posted by steinel steinel wrote:

Men hva skulle poenget være ved å lage svingskiva med masse detaljer, feks hjul, 1000 nagler, hjulfester, gangbrettstøtter osv. hvis ingen ser de ... 

Tilfredsstillelsen av å ha fått det til og å ha gjort det, og også vite at disse detaljene er der.

Men nå antar jeg at det skal være en viss allmennbelysning på dette anlegget, og hvis du ikke bruker skarpe spotlights, så vil det jo ikke være helt mørkt under gangbrettet på skiva. Så jeg må nok innrømme at jeg ikke helt skjønner problemstillingen din.
Svein S
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 februar 2016 at 13:20
Det er vel bare et tidsspørsmål før noen sikkerhetsmyndigheter krever rekkverk rundt svingskiven på Krøderen - forøvrig en meget interessant tråd!
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 823
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 februar 2016 at 13:16
Det er selvfølgelig ikke noe som er autentisk med lys nede i grava. Men hva skulle poenget være ved å lage svingskiva med masse detaljer, feks hjul, 1000 nagler, hjulfester, gangbrettstøtter osv. hvis ingen ser de Shocked Håper jeg blir så fornøyd at jeg kan legge på ørlite lys. Som jeg skrev, får svingskiva 12 sleperinger som sitter i  senter av motoren for overføring av kjørestrøm, signal til låseservo og evt lys.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 februar 2016 at 12:52
Originally posted by steinel steinel wrote:

....kanskje strøm til et veldig svakt lys ned i grava.

Du må selvfølgelig lage dette akkurat slik du vil, men jeg har aldri sett en hånddrevet svingskive med noen form for belysning på bevegelige deler, verken nede i grava eller andre steder. Slik belysning krever jo som du nevner bevegelig overføring med sleperinger eller lignende, og er helt uaktuelt bare for å få inn litt lys.
Det vanlige var derfor at det stod en eller kanskje to alminnelige lyktestolper i nærheten av svingskiva, med 40-watts lyspærer eller kanskje 60-watts hvis man virkelig skulle flotte seg.
Dengang sløste man ikke med lys, flombelysning på arbeidsplassen var et ukjent fenomen. Man brydde seg heller ikke noe særlig om at svingskivegrava var et hull som noen kunne fall ned i, folk måtte værs'go passe seg selv!

Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 823
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 februar 2016 at 08:57
Børsteløs motor beregnet som PAN-motor på kameragimbal til multikopter (drone).
Store gode kulelager og en enhet med 12 slepekontakter i midten. Gjennom de skal jeg over føre kjørestrøm, signaler til låseservo og kanskje strøm til et veldig svakt lys ned i grava.


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 823
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2016 at 16:09
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Hmmmm..... svingskive med glasshjul. Tror jeg ville kjørt veeeeeeldig forsiktig inn på en sånn en med lok som veier over 100 tonn.......


Er en forsiktig landsens gutt jeg veit du
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2016 at 13:28
Hmmmm..... svingskive med glasshjul. Tror jeg ville kjørt veeeeeeldig forsiktig inn på en sånn en med lok som veier over 100 tonn.......
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 823
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2016 at 12:20
Det er lov til å ha litt flaks Embarrassed En fiberkabel med mantel passer akkurat i hullet og lyslederen blir helt ypperlig som tapper gjennom hjulfestene.


Edited by steinel - 26 februar 2016 at 12:20
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 823
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2016 at 12:00
Fikk hjul fra lasermannen i posten i dag Smile Veldig fornøyd.


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 823
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2016 at 13:45
Så flott Smile
Jeg får prøve å komme så nær originalene som mulig med den tid, de hjelperne og den ferdigheten jeg har til rådighet. Slike hjul kan kanskje laserskjæres i 1,5mm akryl el. Materialet som mangler mellom eikene kan sikkert graveres ut med laseren. Spørs da om jeg må lime inn en hylse med lengde på 3-4mm med en 1mm aksling gjennom den igjen, for at hjulet ikke skal bli for vinglete. 
Jeg sender bildet til lasermannen Wink
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2016 at 13:26
Jeg gikk bortom svingskiva på Krøderen i dag og målte hjulene, de er ca 70 cm i diameter (= 8,045 mm i H0).
På svingskiver i "vanlig størrelse" (fra 15 meter og oppover) kan jeg ikke huske å ha sett hjul som har vært betydelig mindre enn dette, men jeg har sett større (i hvert fall utenlands).
Hjulene er naturligvis uten flenser, bredde på hjulbanen ca 12 cm.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 823
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2016 at 11:30
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Det finnes 7mm hjul, altså enda mindre en dine kulelagere. Når du først skal lage deg en såpass fin svingskive, hadde jeg prøvd å funnet noen finere hjul.
Husk at det også finnes hjul i N skala som kan passe (dog med noe grove flenser)

Enig Smile Vet du hvor jeg kan få kjøpt? Flensen kan jeg bare file ned.

Kan tenkes at disse fra Amundsen er mindre enn 8mm. Ellers synes jeg 8 er helt greit.

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2016 at 11:16
Det finnes 7mm hjul, altså enda mindre en dine kulelagere. Når du først skal lage deg en såpass fin svingskive, hadde jeg prøvd å funnet noen finere hjul.
Husk at det også finnes hjul i N skala som kan passe (dog med noe grove flenser)
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 823
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2016 at 10:19
Gangbrettene ferdig tegnet. Laserskjæres i 1mm kryssfiner. Det røde graveres av laseren.

 
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 823
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2016 at 17:26
Har fundert mye på de fire hjulene. Gjorde i stand noen 12mm hjul fra en godsvogn, men de blir for store. Både i forhold til konstruksjonen og i forhold til de jeg har sett på bilder. Nå har jeg plukket ut fire 8mm kulelager fra to gamle børsteløse motorer. 8mm (70cm) virker å kunne være en riktig størrelse. Kulelagrene er litt tjukke, men de er mitt beste alternativ akkurat nå. 


Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2016 at 15:32
Vakkert!
Svein S
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 823
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2016 at 14:26
Sånn. Da er skiva 20,532 meter og har en NSB 63A tegnet av S.M.Pedersen oppå seg. På tegningen har den hjulavstand som Märklinloket.

Nå mangler jeg bare servo for låsing. Jeg har bestilt noen bitte små lineære servoer som det er grei plass til inni brua. Når de er i hus kan jeg tegne alt ferdig.



Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2016 at 00:28
Originally posted by steinel steinel wrote:

Og der kom det bilder av hjulene som går på skinna, flott, de har sikkert også et navn
Har de hjulene flens?

Jeg kan ikke huske å ha sett noe navn på disse hjulene.
De har ikke hjulflens. Det har heller ingen hensikt, de skal bare bære være støttehjul hvis svingskiva ikke er fullstendig i balanse. De styrer jo ikke noe som helst, svingskiva styres jo av sentertappen ("kongen"), og ringskinnen ligger jo der den ligger.

Det må for øvrig bemerkes at grunnen til at svingskiva på Garnes ikke har gangbrett og ellers ser noe mangelfull ut er at den på fototidspunktet nettopp var lagt på plass igjen etter å ha vært borte i mange år. Skinnene er inntil videre boltet direkte til bærekonstruksjonen uten sviller. Det var litt fiklete å komme seg om bord igjen for å kjøre loket av svingskiva etterpå.

Edited by H. Lindholm - 23 februar 2016 at 00:36
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2016 at 23:11
"Først nå skjønner jeg hvor sykt liten denne svingskiva blir."
Liten? Det har vel med hva man er vant med eller forventer. Her er en 18 meter skive med god plass til loket - ingen stortysker riktignok....


Svein S
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 823
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2016 at 22:30
Villt Smile
Og der kom det bilder av hjulene som går på skinna, flott, de har sikkert også et navn Shocked
Har de hjulene flens?
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2016 at 22:08
Neida, denne svingskiva blir ikke "sykt liten", den blir helt normal. Det er Märklin- og Fleischmannsvingskivene som er "sykt store". Det skyldes selvfølgelig at de med god margin skulle kunne ta alle loktyper som var/er tilgengelige, og i Tyskland en del loktyper som var flere meter lenger enn BR 52.

I Norge ble de fleste svingskiver bygget for håndbetjening, men etter hvert ble mange ombygget eller skiftet ut med større typer med motor. En håndbetjent svingskive bør ikke være større enn høyst nødvendig, jo større den er desto tyngre og betydelig dyrere å bygge. Generelt har også norske damplok vært relativt korte, så 20-metersskiver holdt til alt mulig. Mange steder var de mye kortere, særlig på sidelinjer hvor det uansett ikke var aktuelt å kjøre de største loktypene. Foruten 20-metersskiver var både 15-, 16- og 18-metersskiver vanlige.

Svingskiva på Krøderen er en 15-metersskive. Det ble nok ansett som tilstrekkelig da den ble bygget i 1908, da så man neppe for seg at det skulle kjøres større lok enn type 22 og 24 på banen, og det stemte jo.
Svingskiva på Garnes er også en 15-metersskive, så da 30a 271 (som har fast hjulstand på 14,822 meter) skulle snus der i 1999 ble det bevist at svingskiva må være lenger enn lokets faste hjulstand - noe bildet jeg la ut tidligere tydelig viser.
Vi måtte slå ut stillkilen mellom maskin og tender og spette dem inntil hverandre, da sparte vi inn 4-5 cm. For å få snudd måtte vi allikevel kappe av ca 1,5 cm av det ene skinnehodet "på land" for å komme "innpå" igjen (svingskiver er nemlig aldri absolutt 100% symmetriske).
Hvis ikke loket hadde vært konstruert med tyngdepunktet midt på hadde det ikke vært mulig å få snudd det. Vi hadde selvfølgelig også fylt opp med kull og vann først.











Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 823
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2016 at 19:24
Nå har jeg målt nøye. Märklin Stortysker har en hjulavstand på 22,3 cm. Det tilsvarer 19,4 meter. Jeg øker brulengden til 23,6 cm, tilsvarende 20,532 meter. Grava blir 23,8 cm (må ha en millimeter gap), tilsvarende 20,706 meter. Steinsettinga ca 21,2 meter.

Først nå skjønner jeg hvor sykt liten denne svingskiva blir. Tror nesten ikke det jeg ser. Men da blir det slik Smile. Nesten akkurat riktig skala, bare 6mm totalt for stor i diameter.

Jeg sluker det dere skriver i innleggene over, har masse å lære. Veldig interessant. Takk.

 
Sammenligning med min gamle Märklinsvingskive.

Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 823
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2016 at 16:42
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:


Og til kommentaren "Ikke lett å få et lok til å krypkjøre og stoppe på en millimeter heller" er det bare én ting å si: det er mye lettere i 1:87 enn i 1:1....
SmileSmileSmileSmileSmileSmile
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.