Lillehammer stasjon |
Post Reply | Page <1234 7> |
Author | |
Kleindorf
Medlem i MJF Joined: 20 desember 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(1)
|
Det refereres her flere ganger til kart.finn.no og link til historiske flyfoto, noe jeg også kikket på for flere år siden. Digi.no beskriver dette http://www.digi.no/personligteknologi/2012/02/21/finn.no-har-fatt-historiske-flyfoto og viser bilde med fliken "Historiske" mellom "Vis Kart" og Vis kartsymboler". Hos meg vises den nå bare som blankt felt som ikke kan aktiveres. Hverken i Firefox, Chrome eller IE kommer "Historiske" fram og jeg har testet på to av mine PC'er. Er fliken fortsatt der hos dere, eller ... ? |
|
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
|
|
jarleek
Medlem i MJF Joined: 20 juli 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 57 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det finnes også muligheter for å finne gamle bilder på www.norgeibilder.no
|
|
Jarle VE
Fersking i TMJK |
|
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
Prøv å zoome inn på ønsket område. Hvis området er for stort, blir fliken blank. |
|
Kleindorf
Medlem i MJF Joined: 20 desember 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
Se der, ja. Tilstrekkelig zooming løste problemet. Takker
|
|
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
|
|
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 636 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det fungerer aldeles bra hos meg (Chrome) |
|
Kleindorf
Medlem i MJF Joined: 20 desember 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
Som besvart over her så fungerte det med tilstrekkelig nedzooming. Antar jeg var mer i satelittbildemodus når jeg ikke fikk det til å funke.
Apropos den bæreveggen som ønskes fjernet. Det går jo å lage en stor åpning lik et vindu der med bæring over? Eller en ståldrager øverst med et vertikalt støtteben. Det er en god grunn til at det kalles bærevegg Til et anlegg jeg pusler med hjemme i kjelleren har jeg lagd et hull i 30 cm. tykk bærevegg til naborommet, slik at det er plass til en dobbeltsporet tunell gjennom hullet, til spor der med vendesløyfe. |
|
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da har jeg kjøpt inn nesten nok skinner og penser. Mangler noen penser, men har noe på gang på finn. Jeg må nok innse at plassen i kjelleren er noe begrenset. Holder på med sporlegging på stuegulvet for å se hva jeg får til. Blir jeg skutt hvis jeg reduserer stasjonen til 4 spor? Spor 5 blir uansett ganske kort.
Lillehammer stasjon er veldig organisk. De lange hovedsponsor ligger i slak sving. Det er stilig og det får jeg til, men alle pensene som har slak sving på rettdelen får jeg så klart ikke til. Det blir noen tilnærminger. Edited by steinel - 13 februar 2016 at 14:08 |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tror jeg nærmer meg målet nå. Det ble 5 spor, men pga veggen i kjelleren har jeg valgt å flytte svingskive og godsområdet sørover. Vegger kommer nå ca 45 cm inn i anlegget der de oransje lappene er. Nordenden av stasjonen er også kortet ytterligere. Ellers blir alle elementer og spor med. Jeg mangler foreløpig 3 penser. I vente/vendeområdet i planet under mangler jeg flere penser.
Jeg har bestemt meg for å begynne med å bygge svingskiven første. Tenkte å lage en egen byggetråd. Den kommer til å ha noen uvanlige tekniske løsninger. Er det noen som har ide om hvor dyp grava er på denne svingskiva og hvordan selve brua ser ut fra siden? Edited by steinel - 22 mai 2018 at 17:59 |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bilde av svingskive Lillehammer på www.digitaltmuseum.no
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ah, supert. Det var midt i blinken Takk. |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
I dag snakket jeg med en som var nærmeste nabo til Lillehammer Stasjon i den riktige perioden. Tydeligvis hadde han hengt mye på svingskive- og godsområdet som barn. Han fortalte noe interessant, også lokalhistorisk. Ved et av sporene som går nordvestover fra svingskiva, ble det dyttet en tankvogn med fyringsolje til Gudbrandsdal Uldvarefabrik. Det ble koblet på et rør som gikk rett ned til tankene i fabrikken. Jeg må finne ut mer og etterhvert få tak i en autentisk tankvogn som kan stå på sporet.
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
"Rullende materiell" skrev min far på pappesken med Märklin lokomotiver og vogner som jeg hentet ned fra loftet for vel en måned siden. Mange gode minner. Selv om jeg har digitalisert noen av lokene og det er mange fine vogner, er det neppe noe særlig som vil egne seg på Lillehammer Stasjon anno 1960-65.
Dette er jo et langtidsprosjekt (5år?) så jeg kommer til å samle litt etter hvert. Skal nok klare å tilegne meg en del kunnskap, men den viten om 1:1 og H0 som finnes her på forumet går langt utenpå dette. Pr. i dag er jeg ikke superopptatt av 100% skalalikhet, men det kan jo tenkes at jeg blir det etterhvert. Mye bestemmes av penger. Har mye annet morsomt å bruke penger på også Jeg er foreløpig heller ikke så opptatt av om vognnummer og loknummer er riktig. Lurte på å lage en egen tråd, men det er kanskje ikke nødvendig. Vi får se. I tillegg til det jeg har, trenger jeg masse vogner, minst et damplok til, et skiftelok, kanskje en di3 til og det store på ønskelisten er så klart en BM88 Dovreekspressen. Så langt har jeg: Märklin 63A 2843 stortysker NMJ Di3 627 Märklin B1 19926 Märklin B1 19926 Märklin B1 19926 Märklin F1 21402 NMJ G4 503.103 NMJ G4 503.110 |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg er ganske sikker på at jeg har sett bilde av en gammel ærverdig dobbel lokstallen i murstein på Lillehammer stasjon. Noen som kan hjelpe meg å finne igjen et slik bilde, evt vet noe om denne og hvorfor det ble bygget en skeiv trestall i stedet?
Mulig jeg har drømt. |
|
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er mulig det er lokstallen du ser i bakgrunnen med det karakteristiske taket, menjeg er ikke sikker
Lillehammer stasjon 1906 |
|
Terje
|
|
Mojo
Viderekommen Joined: 05 oktober 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 18 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Det ligger sporplaner og bilder fra Lillehammer stasjon i bladet På sporet nr 71 1992. Skal bygge Lillehammer stasjon selv etter vert. Så jeg følger med på lenken din. Mye tips og ta med seg.
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Igår var jeg hjemme hos en kar som muligens er den siste gjenlevende som jobbet på stasjonen i 1960. Vi fikk snakket om litt av hvert, også lokstallen som han mente var i teglstein og hadde 2 spor bak den i tre som er et påbygg fra 1960.
Men det er et bitte lite spor og en bitte liten stall i nordvestlig retning fra svingskiva. Han fortalte at der holdt skifterne til. At det var spor og noe materiell der husket han ikke. Men det går helt klart et spor inn i det lille bygget. Det er neppe plass til en Di2. Hva kan ha vært der utenom brakke for skifterne? Selv om han begynner å bli glemsk, kjente han helt klart igjen skifteloket jeg hadde med. I hvert fall kjente han det nesten igjen, for det var en V60. Så jeg tolket at det var en Di2 på Lillehammer på den tiden, men vi fant ikke ut om det var rødt eller grønt. Den lille stallen/brakka til skifterne til høyre på bildet. |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg foreslår at du tar med dette spørsmålet om lokstallen til NJKs forum, og stiller det der. Der er det mange med betydelig kompetanse om slike ting.
Selv stiller jeg meg skeptisk til teorien om at den av tre var et påbygg fra 1960. Jeg var så vidt med å rive den stallen i ca 1973, og så vidt jeg husker framstod den som en betydelig eldre konstruksjon. Den ble tatt ned bit for bit for å kunne brukes på nytt på Kløftefoss (Krøderbanen). Hvor mye av den som ble gjenbrukt er jeg dog usikker på. Jeg mener jeg har et bilde fra rivingen i arkivet mitt hjemme (er på jobb nå).
|
|
Svein S
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei. God ide å prøve 1:1 forumet, det har jeg ikke tenkt.
Her er et bilde jeg fant som skal være tatt i 1960 hvor vi ser den siste delen av lokstallen under bygging eller ombygging. Bak skimtes et byggverk (må være lokstallen videre sørover) som ser ut til å være høyere og av en annen karakter. |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er bildet av rivingen i august 1973. Denne konstruksjonen virker større enn den lille stallen på Friedls bilde.
|
|
Svein S
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for bilde Svein
Jeg fant endelig et bilde som viser lokstallen før den ble bygget på eller endret i 1960 til en rar skeiv enkeltsporet stall. På dette bildet ser vi nok den opprinnelig symmetriske dobbeltsporede stallen. Slik vil jeg ha den på mitt anlegg selv om jeg kanskje jukser litt med et par år |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg vil tro at den stallen vi rev i 1973 var med to spor.
|
|
Svein S
|
|
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(0)
|
Riving av denne stallen var noe av det første jeg var med på i NJK, og jeg husker den som enkeltsporet. Dette fremgår vel også klart av bidet Helge la ut 9.februar i denne tråden. mvh Bjørn |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sorry, glemte det bildet til Helge. Det som er pussig er at den avkortingen av trestallen må ha skjedd kun få år før NJK rev den. For dette flyfotoet fra 1968 viser åpenbart en lang stall med plass for to spor selv om bare ett av sporene ligger igjen i 1968.
|
|
Svein S
|
|
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(0)
|
[QUOTE=ses] Sorry, glemte det bildet til Helge. Det som er pussig er at den avkortingen av trestallen må ha skjedd kun få år før NJK rev den. For dette flyfotoet fra 1968 viser åpenbart en lang stall med plass for to spor selv om bare ett av sporene ligger igjen i 1968.
QUOTE] Svein Det bildet du legger ut nå gjør meg ganske enkelt (mer enn normalt) forvirret. Når jeg ser på dette bildet så går sporet rett over tørnet så langt jeg kan skjønne til venstre for stallen. På bildet til Helge går sporet over tørn rett inn i stallen. Hva er det jeg ikke får med meg/ ser? Forøvrig ser stallen på ditt bilde for meg ikke ut til å være bred nok til to spor, men----. En helt annen ting, som jeg ikke tror har vært nevnt i tråden. Sporet inne i stallen er kortere enn stallens (tilsynelatende) lengde. Den søndre delen av stallen var oppholdsrom, garderobe(?) (og overnatting?). Den pipa som er synlig mener jeg må være fra ovn i denne delen. mvh Bjørn |
|
mvh
Bjørn |
|
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg er enig at det siste bildet her forvirrer endel.
Når jeg ser på godsvognene, vil jeg nå si de ikke står på sporet... Dermed, når jeg tar skyggene på alt i bildet i betraktning, vil jeg si det er bare plass til ett spor i stallen... Eller trenger jeg nye briller....
Edited by Snikkaren - 09 april 2016 at 18:44 |
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 636 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tror ikke du trenger nye briller nei. Bildet på Finn er satt sammen av flere. Jeg mistenker at det har oppstått en liten forskyving da bildene ble satt sammen. Derfor ser det på bildet ut som om godsvognene står på bakken. Det vil også forklare hvorfor det ene sporet ikke går i den hallen men treffer litt ved siden av.
|
|
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tror at forklaringen på "forskyvningen" er at på denne tiden
ble flyfoto ofte trykket med rød og grønn farge, og da med litt forskyvning. Da kunne en få en slags 3D-virkning hvis en så på de med spesielle briller. Hvis dette da ble trykket i svart-hvitt kunne resultatet bli som hos Finn.no. Noen av oss eldre har kanskje vært på kino og sett 3D-film med utleverte briller - med et rødt og et grønt plastglass ? |
|
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tok en tur på Digitalt museum, og med søkeord "Lillehammer stasjon" dukker det opp to bilder , blant 240, som jeg synes er interessante i denne sammenhengen.
Det første har tittelen "damplokomotiv type 30b nr. 348 foran lokomotivstallen på Lillehammer stasjon" og er tatt av Georg Friedl i 1961. Delvis bak loket viser bildet porten og gavlen på stallen i enkeltsporet utførelse, og loket ser ut til å stå på en sporstump som antagelig er det som er igjen av sporet som gikk inn i den andre, da fjernede, delen av stallen. Det andre bildet finnes med to bildetitler, hvorav den første som dukker opp antagelig er gal. Bildet skal være tatt i 1895 og vise "Lillehammer stasjon: stasjonsmester Niels Peter Amundsen". Bildet viser sydenden av lokstallen i originalutførelse med tilbygget for personalrom/ overnatting, en masse (relativt) pent oppstilte mennesker, og stasjonsbygningen til høyre. Bildemotivet stemmer mye bedre med den andre tittelen det dukker opp med, "Gruppebilde av betjeningen ved Lillehammer stasjon", og er da datert 1920. For øvrig takk for forklaringen på merkverdighetene i det forrige bildet, et bilde kan altså ikke bare fortelle, men også "lyve" mer enn tusen ord. En fortsatt god søndag Bjørn |
|
mvh
Bjørn |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tar meg den frihet å legge ut dette bildet som morten.h publiserte i 2007. Her ser vi et vanntårn som ligner veldig på det jeg skal ha på Lillehammer stasjon. Noen som vet om det er byggesett, evt fra hvem? Eller om morten.h har laget det fra scratch?
|
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det der er nok byggesettet fra Artitec av vanntårnet på bl.a Lillehammer st. - mulig noen har et liggende for salg?
|
|
Post Reply | Page <1234 7> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |