Planovergang. |
Post Reply ![]() |
Author | |
Roger Andre ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 23 februar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 120 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 02 februar 2016 at 20:47 |
Hei. Kan noen hjelpe med mål på planovergang. Og bygetips, evnt material dere har erfaring med. Dette er en kryssende gårdsvei, forbildet med grus. tenker å ha gjære på begge sider og ha grinder. tidsepoke ca 1960/70.
![]() |
|
Mvh Roger Andre
Valdresbanen"s materiell alle epoker |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hva slags mål er du ute etter? Er det grindene du tenker på? For ellers gir jo målene seg av bredden på sporet med plannering, og den kryssende veiens bredde med planering.
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Roger Andre ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 23 februar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 120 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ok.....
|
|
Mvh Roger Andre
Valdresbanen"s materiell alle epoker |
|
![]() |
|
GETEL57 ![]() Veteran ![]() Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
er det noe slikt som dette du tenker deg å lage?
Vea planovergang Her er en litt eldre tråd på samme tema Eldre tråd på usikret overgang |
|
Terje
|
|
![]() |
|
H. Lindholm ![]() Veteran ![]() Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Som ses allerede har skrevet er det veiens mål som gir det meste av selve planovergangens utforming.
Her er noen bilder av planoverganger på Krøderbanen som er reparert med nytt plankedekke for å ligne mest mulig på slik det ble gjort for 50 år siden. På grunn av at mye av veitrafikken i dag foregår med større og tyngre kjøretøyer enn den gang er de imidlertid skrudd med grove skruer og med kraftigere mellomlegg mellom svillene og toppdekket enn det som var vanlig før (ikke helt musealt, men nødvendig for å slippe å måtte reparere dem flere ganger i året...). De to første bildene er fra 2005 og viser Krøra planovergang som ligger noen hundre meter syd for Krøderen stasjon. Det siste bildet er fra 2006 og viser Slettemoen planovergang ca 1 kilometer nord for Kløftefoss. Ved disse overgangene er veien riktignok asfaltert, men selve plankeovergangen er helt lik ved grusveier. Ved en del overganger for grusveier blir det asfaltert på det siste stykket (1-2 meter) inntil overgangen for å skåne vei og overgang, men det antar jeg er noe man har begynt med i senere tid. Et problem ved grusveier som skråner mot sporet er at det ved kraftig nedbør ofte trekkes med grus og søle som legger seg i sporrillene. Hvis veien krysser sporet i en vinkel som avviker noe særlig fra 90 grader kan endene på plankedekket enten avsluttes på skrå slik at de følger veikanten, eller hele plankedekket kan gjøres så bredt (eller langt, hvis man ser det i forhold til sporet) at det uansett dekker hele veibredden på begge sider og avsluttes vinkelrett på sporet. Jeg tror ikke jeg har noen bilder som viser dette tilgjengelig nå. Før det er aktuelt å ta nye bilder må det kalde, ekle hvite stoffet som for tiden dekker landskapet forsvinne.... ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
|
Roger Andre ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 23 februar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 120 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Takk for svar alle. Et spørsmål til, jeg vet det ble solgt laserskåret grinder før, men er disse å få kjøp nå?
|
|
Mvh Roger Andre
Valdresbanen"s materiell alle epoker |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |