Print Page | Close Window

Planovergang.

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Landskap, bygninger og miljø
Forum Description: Byggeteknikker, materialer og metoder for å lage landskapet rundt modelljernbane
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=9786
Printed Date: 09 mai 2024 at 01:39
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Planovergang.
Posted By: Roger Andre
Subject: Planovergang.
Date Posted: 02 februar 2016 at 20:47
Hei. Kan noen hjelpe med mål på planovergang. Og bygetips, evnt material dere har erfaring med. Dette er en kryssende gårdsvei, forbildet med grus. tenker å ha gjære på begge sider og ha grinder. tidsepoke ca 1960/70.

-------------
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker



Replies:
Posted By: ses
Date Posted: 02 februar 2016 at 23:31
Hva slags mål er du ute etter? Er det grindene du tenker på? For ellers gir jo målene seg av bredden på sporet med plannering, og den kryssende veiens bredde med planering.


-------------
Svein S


Posted By: Roger Andre
Date Posted: 03 februar 2016 at 17:24
Ok.....

-------------
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker


Posted By: GETEL57
Date Posted: 03 februar 2016 at 20:28
er det noe slikt som dette du tenker deg å lage?

http://jernbane.origo.no/-/image/show/2675862_vea-planovergang?ref=checkpoint" rel="nofollow - Vea planovergang

Her er en litt eldre tråd på samme tema
http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8203&title=bilder-av-usikret-planovergang-med-kjerrevei" rel="nofollow - Eldre tråd på usikret overgang

-------------
Terje


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 03 februar 2016 at 21:20
Som ses allerede har skrevet er det veiens mål som gir det meste av selve planovergangens utforming.
Her er noen bilder av planoverganger på Krøderbanen som er reparert med nytt plankedekke for å ligne mest mulig på slik det ble gjort for 50 år siden. På grunn av at mye av veitrafikken i dag foregår med større og tyngre kjøretøyer enn den gang er de imidlertid skrudd med grove skruer og med kraftigere mellomlegg mellom svillene og toppdekket enn det som var vanlig før (ikke helt musealt, men nødvendig for å slippe å måtte reparere dem flere ganger i året...).
De to første bildene er fra 2005 og viser Krøra planovergang som ligger noen hundre meter syd for Krøderen stasjon. Det siste bildet er fra 2006 og viser Slettemoen planovergang ca 1 kilometer nord for Kløftefoss.
Ved disse overgangene er veien riktignok asfaltert, men selve plankeovergangen er helt lik ved grusveier. Ved en del overganger for grusveier blir det asfaltert på det siste stykket (1-2 meter) inntil overgangen for å skåne vei og overgang, men det antar jeg er noe man har begynt med i senere tid.
Et problem ved grusveier som skråner mot sporet er at det ved kraftig nedbør ofte trekkes med grus og søle som legger seg i sporrillene.

Hvis veien krysser sporet i en vinkel som avviker noe særlig fra 90 grader kan endene på plankedekket enten avsluttes på skrå slik at de følger veikanten, eller hele plankedekket kan gjøres så bredt (eller langt, hvis man ser det i forhold til sporet) at det uansett dekker hele veibredden på begge sider og avsluttes vinkelrett på sporet.
Jeg tror ikke jeg har noen bilder som viser dette tilgjengelig nå. Før det er aktuelt å ta nye bilder må det kalde, ekle hvite stoffet som for tiden dekker landskapet forsvinne....







Posted By: Roger Andre
Date Posted: 04 februar 2016 at 19:23
Takk for svar alle. Et spørsmål til, jeg vet det ble solgt laserskåret grinder før, men er disse å få kjøp nå?

-------------
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net