MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - EkeBus
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

EkeBus

 Post Reply Post Reply
Author
Taigatrommel View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 14 juni 2008
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Taigatrommel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: EkeBus
    Posted: 13 januar 2016 at 00:45
Hej!

Som säkert en del av er redan vet så använder vi sedan ett par år tillbaka en handtagsbuss med RJ45 nätverkskabel på många av våra modulträffar i Sverige.
Det innebär att vi kan köra Loconet och 2 st Xpressnet parallellt i samma kablar och med hjälp av en Roco Z21 koppla samman dessa!

I höstas så har några av oss gjort en teknisk beskrivning på systemet och jag har ordnat till en hemsida att lägga den på tillsammans med lite bilder och annat.

http://ekebus.se/

Orsaken till att vi utvecklat detta är på grund av att Fremo använder Loconet och MMM som är en stor standard i Sverige använder Lenz Xpressnet som digitalsystem. Detta är ett sätt att kunna kombinera dom bägge systemen och utnyttja allt material samtidigt som vi får det bästa från bägge systemen och där alla kan använda det dom gillar bäst.

Titta gärna in på hemsidan och se om ni tycker det är intressant!


Vänliga Hälsningar / Eke
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2016 at 13:05
Leste gjennom dokumentasjonen og syns det ble et skikkelig virvar av forskjellige ledninger, overganger og fargekoder.


Kjenner jeg er litt glad for at FREMO-miljøet i Norge er stort nok til å benytte (og være i besittelse av) et enkelt og velfungerende loconet-system og ikke har behov for slike spesialløsninger

Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Taigatrommel View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 14 juni 2008
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Taigatrommel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2016 at 00:50
Jo, ett antal sladdar blir det! Men....det är inte så stor skillnad mot Fremo. Ta bort sektioneringskablarna och strömförsörjningarna till sektionerna så motsvarar det ett normalt Fremo-Loconet på en motsvarande bana i antal ledningar!
Faktum är att en stor del av anläggningen är likadan som på en Fremo-anläggning. RSCLD och distributionsnätet till boostrarna och handtagsbussen längs banan är ju likadana grejor som Fremo använder, och på samma sätt!
På en hemmabana (upp till ca: 45 meter körhandtagsbuss) så är det inte mer komplicerat än med något annat system, titta i slutet av dokumentationen på det enklare "Hemmabanealternativet" där man kan använda både Loconet och Xpressnet samtidigt i samma köruttagspaneler!

En fördel är ju också att man kan använda körkontroller med fler funktioner än Fred:arna och som också har indikering på vad som är aktiverat eller inte.
Själv kör jag ofta med väldigt lång utrullning och vill kunna ha koll på om den är aktiverad eller inte, och det är ju ganska svårt att se på en Fred!
Vi har mycket ljudlok med många funktioner på våra körningar här i Sverige och det är inte alltid helt lätt att t.ex. stänga av ett ljud om man inte vet vilken knapp som är aktiverad eller inte på en Fred, man kanske inte ens vet vilken knapp som är den riktiga.
Alla lok fungerar ju inte heller likadant eftersom det inte finns någon utbredd standard för vilken knapp som ska vara till vad, vilket gör det än svårare.

Med vänliga hälsningar.
Eke
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2016 at 09:13
Originally posted by Taigatrommel Taigatrommel wrote:

Jo, ett antal sladdar blir det! Men....det är inte så stor skillnad mot Fremo. Ta bort sektioneringskablarna och strömförsörjningarna till sektionerna så motsvarar det ett normalt Fremo-Loconet på en motsvarande bana i antal ledningar!

Tja... Du sitter fortsatt med tre forskjellige ledninger fra paneluttaket til kjørekontrollen avhengig av hvilken type kjørekontrollen er. Og om du må "ta bort" flere kabler for å kunne si at systemet ligner på FREMO, så betyr jo det at systemet egentlig ikke ligner på FREMO


Quote
En fördel är ju också att man kan använda körkontroller med fler funktioner än Fred:arna och som också har indikering på vad som är aktiverat eller inte.
Själv kör jag ofta med väldigt lång utrullning och vill kunna ha koll på om den är aktiverad eller inte, och det är ju ganska svårt att se på en Fred!
Vi har mycket ljudlok med många funktioner på våra körningar här i Sverige och det är inte alltid helt lätt att t.ex. stänga av ett ljud om man inte vet vilken knapp som är aktiverad eller inte på en Fred, man kanske inte ens vet vilken knapp som är den riktiga.
Alla lok fungerar ju inte heller likadant eftersom det inte finns någon utbredd standard för vilken knapp som ska vara till vad, vilket gör det än svårare.

Har aldri sett på det som noe stort problem på FREMO-treff. Det er jo ekstremt få av lydfunksjonene som man har behov for å skru av/på individuellt under bruk. Og dagens FRED-kontroller har hvertfall i mine øyne mer enn nok funksjonstaster til å kontrollere det nødvendige :)
Som regel er det jo bare lyd av/på, tyfon og lys som benyttes.

Om et lok har lang utrulling så vil jo fører merke det ved første reduksjon i hastighet, og med mindre det er deg som kjører med eget lokomotiv så er det jo minimal hjelp for han som kjører å kunne se at det lyser i f.eks tallene 3, 5 og 6 på kjørekontrollen når han likevel må gjette på hvilken av dem som skrur av utrullingen.

FREMO har og et eget lok-kort som skal sitte i en plastlomme bak på FRED-kontrollen og hvor det skal fremkomme hvilke funksjoner som benytter hvilken tast. På den måten unngår man problemet med manglende standardisering av funksjonsutganger.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.