Print Page | Close Window

EkeBus

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Digitalstyring, datastyring og automatikksystemer
Forum Description: Alt om digital og automatisk styring av modelljernbane
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=9732
Printed Date: 06 mai 2024 at 17:10
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: EkeBus
Posted By: Taigatrommel
Subject: EkeBus
Date Posted: 13 januar 2016 at 00:45
Hej!

Som säkert en del av er redan vet så använder vi sedan ett par år tillbaka en handtagsbuss med RJ45 nätverkskabel på många av våra modulträffar i Sverige.
Det innebär att vi kan köra Loconet och 2 st Xpressnet parallellt i samma kablar och med hjälp av en Roco Z21 koppla samman dessa!

I höstas så har några av oss gjort en teknisk beskrivning på systemet och jag har ordnat till en hemsida att lägga den på tillsammans med lite bilder och annat.

http://ekebus.se/

Orsaken till att vi utvecklat detta är på grund av att Fremo använder Loconet och MMM som är en stor standard i Sverige använder Lenz Xpressnet som digitalsystem. Detta är ett sätt att kunna kombinera dom bägge systemen och utnyttja allt material samtidigt som vi får det bästa från bägge systemen och där alla kan använda det dom gillar bäst.

Titta gärna in på hemsidan och se om ni tycker det är intressant!


Vänliga Hälsningar / Eke



Replies:
Posted By: eika
Date Posted: 13 januar 2016 at 13:05
Leste gjennom dokumentasjonen og syns det ble et skikkelig virvar av forskjellige ledninger, overganger og fargekoder.


Kjenner jeg er litt glad for at FREMO-miljøet i Norge er stort nok til å benytte (og være i besittelse av) et enkelt og velfungerende loconet-system og ikke har behov for slike spesialløsninger

Eirik

-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Taigatrommel
Date Posted: 15 januar 2016 at 00:50
Jo, ett antal sladdar blir det! Men....det är inte så stor skillnad mot Fremo. Ta bort sektioneringskablarna och strömförsörjningarna till sektionerna så motsvarar det ett normalt Fremo-Loconet på en motsvarande bana i antal ledningar!
Faktum är att en stor del av anläggningen är likadan som på en Fremo-anläggning. RSCLD och distributionsnätet till boostrarna och handtagsbussen längs banan är ju likadana grejor som Fremo använder, och på samma sätt!
På en hemmabana (upp till ca: 45 meter körhandtagsbuss) så är det inte mer komplicerat än med något annat system, titta i slutet av dokumentationen på det enklare "Hemmabanealternativet" där man kan använda både Loconet och Xpressnet samtidigt i samma köruttagspaneler!

En fördel är ju också att man kan använda körkontroller med fler funktioner än Fred:arna och som också har indikering på vad som är aktiverat eller inte.
Själv kör jag ofta med väldigt lång utrullning och vill kunna ha koll på om den är aktiverad eller inte, och det är ju ganska svårt att se på en Fred!
Vi har mycket ljudlok med många funktioner på våra körningar här i Sverige och det är inte alltid helt lätt att t.ex. stänga av ett ljud om man inte vet vilken knapp som är aktiverad eller inte på en Fred, man kanske inte ens vet vilken knapp som är den riktiga.
Alla lok fungerar ju inte heller likadant eftersom det inte finns någon utbredd standard för vilken knapp som ska vara till vad, vilket gör det än svårare.

Med vänliga hälsningar.
Eke


Posted By: eika
Date Posted: 18 januar 2016 at 09:13
Originally posted by Taigatrommel Taigatrommel wrote:

Jo, ett antal sladdar blir det! Men....det är inte så stor skillnad mot Fremo. Ta bort sektioneringskablarna och strömförsörjningarna till sektionerna så motsvarar det ett normalt Fremo-Loconet på en motsvarande bana i antal ledningar!

Tja... Du sitter fortsatt med tre forskjellige ledninger fra paneluttaket til kjørekontrollen avhengig av hvilken type kjørekontrollen er. Og om du må "ta bort" flere kabler for å kunne si at systemet ligner på FREMO, så betyr jo det at systemet egentlig ikke ligner på FREMO


Quote
En fördel är ju också att man kan använda körkontroller med fler funktioner än Fred:arna och som också har indikering på vad som är aktiverat eller inte.
Själv kör jag ofta med väldigt lång utrullning och vill kunna ha koll på om den är aktiverad eller inte, och det är ju ganska svårt att se på en Fred!
Vi har mycket ljudlok med många funktioner på våra körningar här i Sverige och det är inte alltid helt lätt att t.ex. stänga av ett ljud om man inte vet vilken knapp som är aktiverad eller inte på en Fred, man kanske inte ens vet vilken knapp som är den riktiga.
Alla lok fungerar ju inte heller likadant eftersom det inte finns någon utbredd standard för vilken knapp som ska vara till vad, vilket gör det än svårare.

Har aldri sett på det som noe stort problem på FREMO-treff. Det er jo ekstremt få av lydfunksjonene som man har behov for å skru av/på individuellt under bruk. Og dagens FRED-kontroller har hvertfall i mine øyne mer enn nok funksjonstaster til å kontrollere det nødvendige :)
Som regel er det jo bare lyd av/på, tyfon og lys som benyttes.

Om et lok har lang utrulling så vil jo fører merke det ved første reduksjon i hastighet, og med mindre det er deg som kjører med eget lokomotiv så er det jo minimal hjelp for han som kjører å kunne se at det lyser i f.eks tallene 3, 5 og 6 på kjørekontrollen når han likevel må gjette på hvilken av dem som skrur av utrullingen.

FREMO har og et eget lok-kort som skal sitte i en plastlomme bak på FRED-kontrollen og hvor det skal fremkomme hvilke funksjoner som benytter hvilken tast. På den måten unngår man problemet med manglende standardisering av funksjonsutganger.


-------------
Når går toget fra Skråvika?



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net