MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Oppladbart batteri til liten skiftetraktor ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Oppladbart batteri til liten skiftetraktor ?

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Oppladbart batteri til liten skiftetraktor ?
    Posted: 10 desember 2015 at 16:11
Jeg trenger et oppladbart alternativ til 2 vanlige AA-batterier i en liten skiftetraktor jeg bygger.
Forhandlere som selger r/c-utstyr har flere typer, men hva bør jeg velge?

Følgende faktabehov:
- Motoren vil ha 3 volt spenning.
- Bra varighet (amp)
- Størrelsen på batteripakken bør være som 2 AA-batterier (eller gjerne mindre)
- Mulighet for å lade via en enkel ladekontakt (type innfellbar jack)
- Tilhørende lader (enten spesifikk for batteriet eller universal-lader)

Tips med link til type og forhandler mottas med takk!
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2015 at 00:26
Det aller enkleste - og rimeligste - er å bruke alkaline engangsbatterier da det kun er 2 celler. Det forutsetter at det er enkelt å bytte batterier.
Et batteriskift koster da ca. NOK 4.
En slik liten skiftetraktor kjører i timevis på 2 slike celler (- i hvert fall min lille traktor)!

Med en gang man skal bruke oppladbare batterier er særlig lader og levetid et problem.
NiCd- og NiMH- tåler dårlig å lagres, spesielt fulladet. Lithiumbatterier likeså - dersom de er helt fulladet. Da må man lade før bruk - og det er ikke alltid så greit.

Batterilading har vist seg å være en hel vitenskap og man må holde greie på ladestatus dersom man lader med konstant strøm - eller kjøpe en avansert lader med IUoU-karakteristikk dersom man vil ha batteriene til å leve noen år.

Man kan sagtens klare seg med kun 1 celle på lithium-batterier. Da slipper man å balansere en kjede seriekoblede lithium-batterier men slike batterier er meget følsomme for overlading og utlading under en viss terskel. Da må man ha elektronikk som bryter spenningen til motoren dersom spenningen er farlig lav.

Det finnes masse ladere på markedet til både lithium og nikkel. Jeg kjøpte sist en IMAX som kan klare det meste av batterityper og antall celler - også syklisk lading/utlading av batterier. Problemet er med slike ladere at det er masse muligheter til å gjøre feil da slike er sjeldent P&P.
Biltema hadde tidligere en veldig bra variant som var P&P - men den har de ikke lenger.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2015 at 08:24
Takk for tipset Kjell.

Jeg har søkt og lest mye på nettet og diverse r/c-forum, og skepsisen til NiMh- og LiPo-batterier ble ikke mindre med tanke på alt som kan gå galt ved lading, osv.

Skiftetraktoren jeg bygger har plass til en batteriholder på undersiden med lett tilgang til batteriene, så da blir nok vanlige alkaline-batterier det enkleste. Alternativt kan jeg bruke oppladbare AA-batterier, men de gir bare 1,3 volt. Nærmere tilbakemelding kommer når jeg får bygget ferdig traktoren.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2015 at 13:00
Kjell,

Ta en titt på kjell.com (forhandler av Adafruit produkter)
Adafruit.com har litium-ion battererier med beskyttelseselektronikk innebygget :

http://www.kjell.com/no/produkter/elektro/elektronikk/arduino/tilbehor/adafruit-lithium-ion-batteri-500-mah-p87923
http://www.kjell.com/no/produkter/elektro/elektronikk/arduino/tilbehor/adafruit-lithium-ion-batteri-1200-mah-p87924
http://www.kjell.com/no/produkter/elektro/elektronikk/arduino/tilbehor/lithium-ion-batteri-sylindriske-p87925

Lader :

http://www.kjell.com/no/produkter/elektro/elektronikk/arduino/moduler/adafruit-lader-for-litiumion-usb-a-p87926#ProductDetailedInformation

Spenningen ut av bateriene varierer mellom ca 4.2 og 2.7 volt avhengig av ladetilstand,  om nødvendig kan du sette inn en spenningsregulator, men i praksis vil spenningen neste alltid ligge på litt over 3 volt.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2016 at 20:06
Jeg har vurdert flere typer batterier. Problemet er to-delt: Batteriboksen som følger byggesettet blir for stor (feilkonstruksjon) og dermed kan jeg ikke bruke vanlige batterier. Jeg kunne sikkert bruke et 9volts batteri, men dette anbefales ikke da det kan skade motoren.

Jeg er derfor fristet til å bruke Arduino/Adafruit batterier og lader.

Men jeg trenger tips til hvordan batteri og lader kan kobles i traktoren jeg bygger.
Jeg vil forsøke å montere en ladekontakt og vendebryter slik at jeg slipper å ta ut batteriet ved lading.
Se eksemplet på bildet under ...


hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2016 at 20:51
Anbefalet deg at du kjøper et startsett av merke MyWorld fra märklin og hugger dette. Her får du batteri, motor og fjernkontroll for ca. 535,- for det billigste
http://www.glm.no/products/batteritog-startsett

Min pusher: www.glm.no
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2016 at 21:24
Jeg tror nok delene fra dette settet blir for smått for min traktor i skala 1:19 (hagejernbane).
Dessuten har jeg allerede anskaffet r/c fra Deltang.


Edited by KjellAn - 06 januar 2016 at 09:55
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2016 at 22:29
Hvilken spenning skal den mottakeren ha?
Har du plass til 2 eller 3 AAA celler?

Helge B.
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2016 at 01:12
Med USB lader og Li-Po kan du gjøre det på samme måten.
Klipp av ledningen med plugg fra batteriet (eller bare klipp over rød ledning fra batteriet) og koble den inn i USB lademodulen (oppe til høyre).  Resten av koblingen blir som i bildet. men sikringen kan du nok droppe (Batteri har innebygget elektronikk for overvåkning).

Jeg har valgt å ha den hvite ladepluggen løs inne i loket / vognen, men du kan evt montere lademodulen der, og la microusb pluggen (helt øverst i bilde) stikke ut ?

Du lader med en vanlig 5v microusb lader (fra en Android telefon f.eks.)
Hvis spenningen blir for lav etter en stunds kjøring, kan du vurdere en step-up modul (kobles i den gule firkanten),  men du kan prøve først uten.




Edited by programmeringssporet - 06 januar 2016 at 01:18
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2016 at 10:38

Originally posted by HelgeBe HelgeBe wrote:

Hvilken spenning skal den mottakeren ha?

Har du plass til 2 eller 3 AAA celler?

Rx60 mottakeren takler 3-13volt, men motoren bør helst ikke mates med mer enn 4,7volt.

Holderen for AAA-batterier er for stor for å få plass mellom rammesidene i chassiset.

 

Originally posted by programmeringssporet programmeringssporet wrote:

Jeg har valgt å ha den hvite ladepluggen løs inne i loket / vognen, men du kan evt. montere lademodulen der, og la microusb pluggen (helt øverst i bilde) stikke ut?

Du lader med en vanlig 5v microusb lader (fra en Android telefon f.eks.)

Dette høres ut som en meget fin og enkel løsning.

Det som blir synlig er da bare en bryter (on-off-on) og en ladekontakt (microusb). Disse monterer jeg på bakveggen av motorkassa. Resten av elektronikk og ledninger får plass inne i motorkassa og mellom rammesidene på chassiset.



Edited by KjellAn - 06 januar 2016 at 10:40
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2016 at 11:59
Jeg mente AAA ikke AA. Du kan lodde batteriene sammen og plassere på en annen måte. Får du plass da?

Edited by HelgeBe - 06 januar 2016 at 12:00
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2016 at 12:40
Til og med de minste (AAA) batteriene blir for lange mellom rammesidene.
Dette lithium-ion-batteriet passer i størrelse. Og med innebygget ladevakt tror jeg det blir en grei løsning.

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2016 at 21:48
Har du et bilde av denne traktoren?
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2016 at 18:55

Originally posted by HelgeBe HelgeBe wrote:

Har du et bilde av denne traktoren?
Her er noen bilder av traktoren under bygging på arbeidsbordet. Byggesettet er i hvittmetall og messing. Jeg hadde ikke forsøkt å lodde hvittmetall før, men med gode tips og riktig loddetinn så er ikke resultatet blitt helt galt.

Det gjenstår en del pussing, grunning, sparkling og lakkering. Og så skal traktoren selvfølgelig smusses etter alle kunstens regler.

Jeg har tatt opp spørsmålet her om batteridrift og styring fordi jeg ønsker en praktisk håndkontroll og mulighet til å lade batteriet uten å måtte demontere traktoren hver gang batteriet er tomt. Jeg har sett på et enkelt 2,4 Ghz r/c-utstyr som engelske hagejernbanevenner bruker med gode erfaringer.


Forbildet er er denne Orenstein & Koppel traktoren bygget ved Nordhausen fabrikken i 1939.


Byggesettet er som nevnt i hvittmetall og messing og kommer fra I P Engineering 

                                     

 

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2016 at 21:41
Artig og spennende prosjekt. Du må absolutt legge ut dine erfaringer etterhvert som prosjektet skrider fram.

Jeg bruker LiPo batterier selv. En vanlig forsiktighetsregel blant dem med RC modeller med LiPo er å ta batteriet ut av modellen når det skal lades og overvåke ladingen, dvs det ligger synlig og man forlater ikke stedet. De mest forsiktige legger batteriet i en brannsikker pose. Jeg må innrømme at jeg selv nøyer meg med å være i et tilstøtende rom. Hvis du skal montere batteriet fast i modellen så foreslår jeg at du gjør det slik at du kan se batteriet når det lades.

Nå er det jo mange som lader mobiler og nettbrett mens de sover og det går jo bra. Men jeg innbiller meg at batteriene der er av høyere kvalitet en dem som selges til hobbybruk.

Helge B.
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2016 at 23:24
1) Profesjonelle batterier (elbiler, telefoner etc) har innebygget temeraturmåling som skrur av ladingen/forbruket hvis temperaturen blir for lav (Li-Po skal ikke lades når det er kaldt).  Bortsett fra st par elbilladebranner og noen telefoner som brenner i året går dette greit.
2) Batteriene til Adafruit har ikke temperaturoveråkning (kun to tilkoblingsledninger, de med temperatur har tre) , men beskyttelseselektronikk mot kortslutning og over/under spenning.  De må derfor lades med en liten ladestrøm 100 - 500 ma.  Adafruit sier at du kun skal bruke  ladere og batterier som er tilpasset hverandre
3) RC batterier har ingen beskyttelseselektronikk.  De bør derfor taes ut ved lading, og man må følge med under lading/legge de brannsikkert.

https://learn.adafruit.com/li-ion-and-lipoly-batteries/rc-type-batteries:

Important Note! Unless you are specifically building an RC device like a quadcopter, we suggest that you should never use RC lithium ion batteries for DIY projects. They do not have protection circuitry and are designed to not be safe. They have a much higher risk of exploding or catching on fire. If you need more current capability, just go with a larger lithium ion/polymer battery


Edited by programmeringssporet - 07 januar 2016 at 23:28
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2016 at 15:11
Skal man bruke lithiumbatterier så er det viktig å sjekke om all styring og overvåkning er innbygget i batteriet. En del slike inneholder kun deler av denne styringen. Dvs. at batteriet sender et signal til ladingen om å slå seg av og ikke at selve batteriet inneholder kraftelektronikk til selv å bryte strømmen. Denne info er vanskelig tilgjengelig - og mange produsenter hevder de leverer slike batterier med overvåkning men dessverre ikke komplett. Når man mekker selv er dette et hensyn man må ta. Det behøver man ikke om slik batteridrevet utstyr kjøpes ferdig inkl. lader.

Nå er vel elbiler ca. 10 ganger sikrere mht. branner enn tilsvarende dieselbiler (ut fra antall biler registert) - men brenner det først i en elbil så slåes det stort opp.
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2016 at 15:33
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Skal man bruke lithiumbatterier så er det viktig å sjekke om all styring og overvåkning er innbygget i batteriet. En del slike inneholder kun deler av denne styringen. Dvs. at batteriet sender et signal til ladingen om å slå seg av og ikke at selve batteriet inneholder kraftelektronikk til selv å bryte strømmen. Denne info er vanskelig tilgjengelig - og mange produsenter hevder de leverer slike batterier med overvåkning men dessverre ikke komplett. Når man mekker selv er dette et hensyn man må ta. Det behøver man ikke om slik batteridrevet utstyr kjøpes ferdig inkl. lader.


Det er vel derfor det er viktig å kjøpe lader og batteri som passer sammen.  Det du beskriver er batterier med tre tilkoblinger (en av de rapporterer temperatur etc. til lader).  Det batteriet som trådstarter referer til, fra Adafruit, har innebygget elektronikk, men kun to tilkoblinger - så ingen kommuniksjon med laderen - all sikkerheten er innebygget i batteriet.

Originally posted by Nå er vel elbiler ca. 10 ganger sikrere mht. branner enn tilsvarende dieselbiler (ut fra antall biler registert) - men brenner det først i en elbil så slåes det stort opp. [/QUOTE Nå er vel elbiler ca. 10 ganger sikrere mht. branner enn tilsvarende dieselbiler (ut fra antall biler registert) - men brenner det først i en elbil så slåes det stort opp. [/QUOTE wrote:





De gangene jeg har vært involvert i branner i bensin/dieselbiler har årsaken vært feil på el-anlegget.  Siste an mine branner lot seg først slukke da batterie




De gangene jeg har vært involvert i branner i bensin/dieselbiler har årsaken vært feil på el-anlegget.  Siste an mine branner lot seg først slukke da batteriet ble frakoblet (kjølevifte hadde satt seg fast p.g.a. snø - elmotoren i viften ble overopphetet og tok fyr).  Problemet med el-biler er at de tar fyr under lading, når ingen er tilstede.  Det skjedde bl.a. på Købeenhavnbåten for noen år siden - slik at DFDS nå ikke tillater lading ombord.  Om elbiler er sikrere enn fosilbiler vet vi om 10 år. 

Uansett tror jeg at branner generelt skyldes dårlig design (En syderuropeisk bilkonstruktør kan finne på å plassere kjøleviften foran radiatoren - uten å tenke på at den da kan bli fylt med snø)  I fremtiden vil nok antallet sensorer øke slik at  feil og branntilløp vil bli redusert




Edited by programmeringssporet - 08 januar 2016 at 15:34
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2016 at 18:53
Nå kan vi heller diskutere elbiler på "elbilforum" for ikke å spore av tråden.

De dokumenterte branner jeg har lest om i elbiler skyldes enten dårlig tilkobling av lader eller penetrering av selve batterikassen. Det er kanskje også en del branner som starter i hus og garasjer ved lading - dersom det elektriske anlegget ikke er i forskriftsmessig stand. det er en annen sak!

Etter det jeg har lest er det 10 bilbranner i Norge hver dag. Det skulle gi 3650 branner pr. år . Det er ca. 3.6 M biler og traktorer i Norge. Det gir en brannhyppighet på 1 promille.
Om vi sier at det er 80000 elbiler i Norge, så skulle vi ha rundt 80 slike branner i kun elbiler.
Elbil med andre ord minst 10 ganger tryggere mht. brann - kanskje opp mot 50-100 ganger sikrere!?

(Gikk vel litt for fort - 1 promille av 80000 er 80 og ikke 8.- Beklager!)

Edited by Kjell H. - 09 januar 2016 at 10:26
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2016 at 21:02
Kjell,

Jeg tror vi er ganske enige : Litium batterier kan være farlige, hvis de brukes feil, men det gjelder  også all strøm.  Personlig er jeg forsiktig med å gå fra all strøm som er på.  Det er en god ide å koble hele modeljernbane anlegget fra strømmen når det ikke er i bruk.  Jeg mener at det samme bør gjelde biler og båter i skala 1:1.

Når det gjelder statistikk om bilbranner har jeg ikke funnet ut noe annet at den er ganske usikker.  Det brenner f.eks. flere biler i Oslo Øst (forsikringssvindel, kriminalitet, eller store parkeringsanlegg ?)

Det brenner mange biler av merket Mercedes Benz.  Skyldes dette mye elektrisk utstyr?,  eller er det fordi mange har bensinvarmere ? eller skyldes det gamle biler med  "biodegradable" isolasjon rundt ledninger ? https://www.youtube.com/watch?v=JC2Qmwsylws

Takk for en interessant diskusjon
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2016 at 23:19
Interessant diskusjon ja, takk for alternative måter å angripe problemet på:-)
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2016 at 11:28
La oss fortsette diskusjonen om hva slags batterier som kan passe til traktoren ...

Det anbefalte batteriet fra Adafruit på www.kjell.com er ikke lagervare. Da lurer jeg på om følgende lithion-ion batteri fra www.elfadistrelec.no kan passe ...

https://www.elfadistrelec.no/no/litiumbatteri-1200-mah-varta-microbattery-er-2aa/p/16901634?q=*&filter_Category3=Primærbatterier&filter_Category4=Litiumbatterier%2C+sirkulære&filter_Buyable=1&filter_Spenning%7E%7EV=3.6&page=2&origPageSize=50&simi=99.5

Og hva slags lader passer til dette batteriet?
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2016 at 11:38
Dette batteriet har vel ingen innebygget elektronikk som beskytter det for lading/utlading?
Mer "alvorlig" er det at det kun er oppgitt til å tåle et strømforbruk på 20mA, noe som gjør det uegnet til ditt formål.

Det er ikke enkelt å lage "lithiumbatteriløsninger" selv.
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2016 at 12:47
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Dette batteriet har vel ingen innebygget elektronikk som beskytter det for lading/utlading?
Mer "alvorlig" er det at det kun er oppgitt til å tåle et strømforbruk på 20mA, noe som gjør det uegnet til ditt formål.


En annen bagatell med det Elfa-batteriet er at det er et primærbatteri - dvs. ikke oppladbart.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2016 at 20:56
Det er greit at batteriet som jeg linket til ikke egner seg til mitt formål. Jeg søkte bare på spenning (3,7volt) og størrelse.

Men, siden det er flere her som har kompetanse innen fagfeltet, hadde det hjulpet å få konkrete tips på oppladbart batteri og passende lader til formålet:

Spenning:
3,0 - 4,8 volt
Størrelse:
maks 45x30x17mm
Lader:
Dedikert spesielt til aktuelt batteri

Jeg ser problemet med lading og brannfare. Derfor ser jeg også på at batteriet lett kan kobles fra traktoren og lades på sikkert sted. Adafruit batteriet har en enkel konktakt som lett muliggjør frakobling. Andre batterityper bør også ha en slik løsning.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2016 at 01:16
Her er mitt forslag:
3 stk NiMh AAA batterier. Lagt ved siden av hverandre får du målene 44x10x31 mm. Hvis du så hever det midterste batteriet så blir pakken litt smalere. Bruk tynt blikk til å lodde forbindelse mellom batteriene.

Spenningen er litt ukurant (3,6 V), så du må enten kjøpe en computerlader eller lage en lader selv. Du kan gjøre slik vi gjorde i ur-tiden. Finn en liten strømforsyning som gir 12V DC. Sett på en passe motstand slik at ladestrømmen blir 10% av tallverdien til batteriets kapasitet. F.eks 90 mA dersom kapasiteten er 900 mAh. Ladetiden blir da 16 timer. Ved så lav strøm vil ikke batteriet skades av overlading så noe automatikk er ikke nødvendig, men du kan jo alltids sette på en klokke. Noe andre her inne kan sikkert tegne opp et forslag til en konstantstrømkrets som alternativ til motstand.

Hvis du kan finne plass til et ekstra batteri (de behøver ikke ligge samlet i en pakke) et eller annet sted i modellen din slik at spenningen blir 4,8V så finnes P&P ladere å få kjøpt. Her er noen: Elefun

Har du vurdert å sette en figur på traktoren? Ville det være mulig å gjemme et batteri inne i vedkommende? Kanskje har han med seg en verktøykasse som kan skjule noe?

Andre kan ha bedre forslag.

Helge B.

Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2016 at 08:05
Takk for svaret. Kanskje det bedre med Nimh-batteri i stedet for Lithium-ion-batteri. Pga sikkerheten.

Da tror jeg det skal være plass til dette batteriet ... Nimh 3x2/3AAA. Spenning: 3,6 V. Kapasitet: 700 mAh. Mål: 29 x 42 x 14 mm

Kanskje det finnes en lader som passer? Batteriet over er vel ment for trådløs telefon med innebygget ladekrets.
Eller lage en tilpasset lader som nevnt i innlegget over.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2016 at 10:03
- Som tidligere sagt....
Jeg tror beste løsning er 2-3 "vanlige" alkaline-batterier til en slik traktor. Det er rimeligst over tid, lett å få tak i, du trenger heller ikke å tenke på lading og det vekter ned den lille traktoren.

Ulempen er vel kanskje at dette ikke er "fancy" nok?
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2016 at 10:08
Vet du hva som er maks strømtrekk til denne motoren? NiMh som ikke er RC celler liker egentlig ikke større strømtrekk enn 1C.

Helge B.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2016 at 13:41
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg tror beste løsning er 2-3 "vanlige" alkaline-batterier til en slik traktor. Det er rimeligst over tid, lett å få tak i, du trenger heller ikke å tenke på lading og det vekter ned den lille traktoren.
Problemet er at holderen til vanlige AAA-batterier er for lang (3mm), og dette får jeg ikke gjort noe med siden avstanden mellom rammesidene på traktoren er gitt.

Skal jeg bruke vanlige AAA-batterier uten holder men med loddeører, så må jeg lodde løs batteriene hver gang de må byttes. Og akkurat det synes jeg ikke er noe fancy heller.

Originally posted by HelgeBe HelgeBe wrote:

Vet du hva som er maks strømtrekk til denne motoren? NiMh som ikke er RC celler liker egentlig ikke større strømtrekk enn 1C.
Spenningen til mottaker/kjørekontroll og motor bør ligge på 3,0-4,8volt?
Jeg vet ikke hvilket strømtrekk det er på denne motoren. Hva er eventuell konsekvens dersom motoren trekker mer enn 1C (som ikke sier meg så mye)?
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.