MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - HJEEELP / JIPPI.....?!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

HJEEELP / JIPPI.....?!

 Post Reply Post Reply
Author
webmakker View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 06 oktober 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote webmakker Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: HJEEELP / JIPPI.....?!
    Posted: 14 oktober 2005 at 22:42

Plutselig her en dag gikk det opp for meg; MITT NYE HOBBYROM ER KLART FOR INNFLYTTING!!

Jeg har gjennom de seneste 5-6 år ventet med lengsel på denne dag, men når den endelig kom, står jeg der rådvill og ute av stand til å få igang noe konkret! (Noen som kjenner seg igjen?)

Jeg har brukt utallige timer ved skisseblokk, PC og millimeterpapir i flere forsøk på å få en funksjonell og realiserbar anleggsplan og sporplan. Jeg har fortsatt ikke kommet til en løsning, og søker derfor etter bistand fra dere mer eller mindre "profesjonelle" der ute i MJ-cyberspace. Håper noen kan komme med konstruktive ideer til hvordan mitt prosjekt kan komme igang.

Jeg har kun få ønsker/forutsetninger for anlegget så langt:

  • Grunnleggende Norsk forbilde, men ikke konsekvent (kan f.eks. godt vurdere noe dobbeltspor)
  • Ingen spesifikk tidsepoke
  • H0 likestrøm digitaldrift (System One)
  • Lange kjørestrekninger
  • Oppstillingsspor på underste plan
  • Hovedplan
  • Plan 3 til bruk for mitt lille 40 år gamle Märklin damplok med tømmervogner, samt et lite sagbruk. ca 8 meter skinner med evt. et par sidespor. Rundbane med analog drift.

Ellers så tenker jeg meg kanskje et område med dreieskive/lokstall/verksted og et område med Containerhavn etc.

Har nå 22 norske lok, (vesentlig fra Roco/Heljan/Brawa) og ca 60 vogner, digital kran, Roco dreieskive etc.etc. Håper å få disse i drift i løpet av et par år.

Kjempefint om jeg får noen tilbakemeldinger på dette, og vil selvfølgelig belønne forslag som blir omsatt i praksis.

Et grunnleggende spørsmål er bl.a. : Bør jeg satse på moduler, seksjoner eller fast anlegg??

Ønsker alle en flott og produktiv MJ-høst!

Nedenfor er en skisse av det aktuelle rommet.
Her er rommet

 

Rommet med et mulig grunnriss for anlegg

Bjørn H.
************************
rollin" & railin" into the southern Sunset....
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2005 at 09:08

Jeg ville satset på å bygge anlegget demonterbart.

 

Jeg var med på å rive/slakte ett anlegg nylig. Det var ikke spesielt trivelig. Han som hadde bygd dette hadde vært meget flink. Tragisk at andre ikke hadde mulighet til å drive dette videre ett annet sted.

En vil nok ikke få noe mer for anlegget, men det vil ikke forsvinne for ettertiden. Og andre vil kunne få glede av det etter deg.

Blir du lei det, er det jo også en mulighet å gi det bort til noen andre….

Kanskje du må flytte om 4 år. Hva da. Da går mye jobb rett i søpla.

 

Hilsen Nils

Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2005 at 00:41

Hei! er på samme stadiet selv, og mange av dine ideer ligner mine Jeg har bestemt meg for å bygge moduler med dobbeltspor. Tar utgangspunkt i Fremo-endestykkene og legger et spor ved siden av standardsporet, tett inntill. Kan så lage overgangsmoduler til vanlig Fremo-standard.

 

Roger Abel

Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
greffern View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote greffern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2005 at 06:58
Hei, Fremo har en standard for dobbeltspor.
Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH
Jon Oskar Grefsrud
[http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg">
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2005 at 12:18
Har også fått meg "hobbyrom", men må desverre dele det med kontorpulter og gjesteseng, emn det skal bli allikevel.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2005 at 09:20

Gratulerer med nytt rom!!

Om du ikke bygger FREMOduler (som jeg jo er tilhenger av, men ikke nødvendigvis til et hjemmeanlegg), så bør du i alle fall bygge anlegget i seksjoner. Lag separate rammer som anlegget bygges på, av en størrelse som kan flyttes ut gjennom døra, og sørg for at det er skinneskjøter og elektriske koplinger som gjør at du kan ta det ifra hverandre om behovet skulle komme. Som Nils sier, du vet aldri hva som kan skje i fremtiden.

Tenk også over hvor lange armer du har når du planlegger anlegget. Bygging og betjening krever at du kan rekke inn i selv de fjerneste krokene. Tenk også på om du skal ha et anlegg hvor du følger togene ("Walk in / walk around), eller et hvor du sitter på et sted og kjører tog? Skal du kjøre alene, eller trenger du plass til flere operatører?

Ja, som du er inne på er det mange spørsmål som krever svar når et anlegg skal planlegges. Men du er på god vei når du begynner å still spørsmål! Lykke til!

Hilsen Halvor

Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2005 at 15:19
Gratulerer fra meg også! Den som hadde slik plass...

Moduler / seksjoner er absolutt en fordel, selv om det betyr noe mer arbeid. Jeg hiver meg på Halvors forslag om fremoduler, fordi:
- du liker kjørestrekninger
- du kjører vesentlig norsk
- du kjører DCC
Modulene er halvmeteren brede og kan plasseres f.eks på hylleknekter på veggen som et eget nivå.
De finnes altså også med dobbeltsporender.
Dersom du har interesse for forbilderiktig togdrift og sosialt samvær rundt dette med trafikkspill så tar du med modulene på fremotreff.   (Nå vet jo ikke jeg hvor du bor da)

Kos deg, planlegging er halve moroa!


Hilsen

Roar Børte
Back to Top
webmakker View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 06 oktober 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote webmakker Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2005 at 21:54

Hei,Clap og takk for konstruktive innspill. Det synes som en klar anbefaling å gå for seksjonsbygging og/eller FREMO moduler. Synes vel kanskje at det jeg har sett av Fremo kan virke noe kjedelig og snaut på et hjemmeanlegg med begrenset areal(?!), men det er sikkert OK hvis man har planer om å delta på treff, messer etc. Tror nok at jeg gjerne vil ha hovedanlegget litt "dypere" og litt mer det jeg ser noen karakteriserer som "Spaghetti". Men det går vel an å kombinere dette ved å la en del av anlegget munne ut i en Fremo endeseksjon og koble til noen løse moduler, eller dette en forkastelig tanke ??

Har sett et sted på nettet at det kan kjøpes ferdige endestykker til modulene, men husker ikke hvor! Er det noen som vet hvor i Noreg man kan henvende seg med et slikt ærend, og evt. til hvilken pris ??

Ellers må jeg si at jeg har lært mye om MJ ved å kikke rundt i dette forumet, så dette er virkelig å anbefale!

Bjørn H.
************************
rollin" & railin" into the southern Sunset....
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2005 at 23:10
Jeg har fine endestykker til salgs. Send meg en mail på post@autoclassic.no. Sender over hele landet.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2005 at 09:11

Hei igjen Bjørn

Jeg deler nok din reservasjon mot å basere et hjemmeanlegg på FREMOduler. Men din tanke om å ha et fremogrensesnitt ut av anlegget er absolutt gangbar. For eksempel kan du lage et industriområde e.l. med et sporarrangement tilsvarende en "timesaver" som en modul. Dvs. en modul hvor du kan skifte vogner til forskjellige bedrifter, og som kan brukes som en selvstendig enhet eller som en modul på et FREMOtreff.

Jeg tror også at de "teknikkene" vi bruker ved bygging av moduler, med kasser av finer, avstivet som selvstendige enheter, med fordel kan brukes ved bygging av et seksjonsanlegg. Man kan spare seg mange bekymringer senere ved å gjøre et skikkelig grunnarbeid. For eksempel kan det være en god ide å bygge en (FREMO)modul først for å få noe erfaring med hvordan seksjonene kan bygges. En slik modul kan være helt generell, og trenger ikke bli en del av det endelig anlegget. Men den kan fortsatt brukes som modul hjemme eller på treff.

Hilsen Halvor

Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2005 at 18:39

Hei Bjørn!

Her er etpar tegninger jeg har puslet med i noen dager.
Angående anleggsplan syntes jeg du hadde en tegning med et greit utgangspunkt for anlegget (hovedplanet). Denne bunnplaten din nærmest "skriker" etter en "out-and-back"-sporplan, så jeg skriver resten av innlegget på dét grunnlaget.

Først har jeg delt opp anleggsplaten i overkommelige deler (cirka-mål ved siden av) - hvis du en dag skulle bli nødt til å flytte på anlegget.
Forbikjøringssporene har jeg satt til ca. 120 cms lengde - det holder til temmelig lange tog, uten at det spiser opp for mye av kjørestrekningene. Det er smart hvis alle stasjonene kan ta like lange tog...

Jeg har føyd til buet bakvegg i hjørnene til høyre - dette vil gi en penere "himmel" bak (du er jo alt inne på det samme oppe til venstre...).

Jeg har plassert Märklin-sporet på samme nivå som 2-skinne-stasjonen i bakgrunnen - slik slipper du et tredje nivå (det er vrient nok å få TO nivåer i passende høyde...). Bruker du K- eller C-skinner, vil det knapt kunne sees at det er Märklin du kjører, der i bakgrunnen.
Uansett synes jeg du burde vurdere en av Märklins store fordeler, nemlig å lage problemfrie vendesløyfer! Slik kan toget kjøre både fram og tilbake over den samme linjen, helt uten tilsyn...

Jeg har tegnet inn 3 sirkler som representerer folk som skal styre på anlegget ("operatører"). Hvis du tenker på å invitere andre til å være med på kjøringen, er dette viktig! Og spesielt mellom stasjonen og havnen/containerterminalen i høyre side av rommet - to mann som står rygg mot rygg her vil trenge litt ekstra "luft" bak seg, men det får de jo med den grunnplaten du har tegnet.

Legg også merke til de tre "mannhullene"! (merket med "H") Dette er åpninger i anleggsplaten der du kan dukke opp og redde/rydde opp i katastrofer på anlegget. De kan gjerne skjules med fjelltopper eller liknende - men husk at disse må kunne løftes vekk UNDENIFRA...

Stasjonene har jeg tegnet bare som UTKAST - du kan føye til flere spor hvis du måtte ønske, bare stasjonene holdes innenfor hvert sitt blå område (omtrentlig!).

Stasjon 1 blir en viktig stasjon på anlegget - den man først ser når man kommer inn i rommet. Her har jeg tegnet inn svingskiven, så den kan beundres og komme til sin rett.

Det blir cirka 3 meter spor mellom stasjon 1 og 2 - det betyr at stasjon 2 kan ligge 12-15 cm høyere enn stasjonen i forgrunnen. Jeg har tegnet inn en del spor her, men dette er og blir en BAKGRUNNSSTASJON - det vil ikke være bare-bare å drive med skifting og slikt her.
I høyre side går sporet NED fra stasjonen, og forsvinner altså ned under Märklin-sporet.

Så til havna/containerterminalen. Dette blir faktisk den viktigste stasjonen på anlegget, for samtlige tog må innom her (og vendes) før de kommer videre! Tog fra oppstillingsbanegården som først kommer hit, må straks vendes, mens tog som kommer fra anlegget, må vendes før de kjører til oppstilling.
Det kan innvendes at anlegget gir mindre kjøreglede på denne måten. Du kan ikke bare "slippe et tog løs på anlegget" og la det kjøre uten tilsyn. Vil du endre på dette, kan du eventuelt bygge en vendesløyfe der hvor arbeidsbordet er tegnet inn... ;)
Men havna/containerterminalen trenger MINST et forbikjøringsspor, gjerne også en vendeskive - pluss alle sporene for vogner som skal settes ut her, da!

Det er tre tunnelåpninger på anlegget (eventuelt kan du også legge Märklin-vendesløyfen til venstre i tunnel - "that makes four"). Den til venstre og den nederst til høyre fører til oppstillingsbanegården under anlegget.

Du har flere muligheter under anlegget. Lager du platen for oppstillingsbanegården som vist med orange farge, blir det best plass til oppstillingssporene på det grønne feltet. Men dette er langt innunder anlegget, og "mannhullet" vil ofte være påkrevet!
Du kan også føre sporene fram under fronten (rød, stiplet linje), der det er ca 20 cm dybde til å legge spor på (mannhullet her er påkrevet for å komme inn til stasjonen på øverste nivå!).
Med såpass mange lok som du har, ville jeg anbefale å ha oppstillingsspor på BEGGE de grønne områdene - så kan du kjøre mye brukte tog fram i forgrunnen, og bruke sporene lenger inne til tog som bare kjøres en gang iblant.

En litt annen mulighet får du ved å "trekke fram" hele oppstillingsbanegården, slik at den blir synlig i "innhakket" til venstre (rød firkant). Da vil du få plass til en god del spor i dybden, og noen av disse bør kunne holde flere togsett etter hverandre. Ulempen er at du da får "undergrunnen" lenger framme enn sjøle anlegget, og det blir lett å komme borti platen.

Vel, det var mitt forslag. Håper det var noen tips her som kan være til nytte. Legg merke til at det bare er utkast jeg har tegnet! Nøyaktig tilpasning av skinner og radier må gjøres omigjen. Lykke til med videre planlegging!

Mvh. Jon S.

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.