Hei Bjørn!
Her er etpar tegninger jeg har puslet med i noen dager. Angående anleggsplan syntes jeg du hadde en tegning med et greit utgangspunkt for anlegget (hovedplanet). Denne bunnplaten din nærmest "skriker" etter en "out-and-back"-sporplan, så jeg skriver resten av innlegget på dét grunnlaget.
Først har jeg delt opp anleggsplaten i overkommelige deler (cirka-mål ved siden av) - hvis du en dag skulle bli nødt til å flytte på anlegget. Forbikjøringssporene har jeg satt til ca. 120 cms lengde - det holder til temmelig lange tog, uten at det spiser opp for mye av kjørestrekningene. Det er smart hvis alle stasjonene kan ta like lange tog...
Jeg har føyd til buet bakvegg i hjørnene til høyre - dette vil gi en penere "himmel" bak (du er jo alt inne på det samme oppe til venstre...).
Jeg har plassert Märklin-sporet på samme nivå som 2-skinne-stasjonen i bakgrunnen - slik slipper du et tredje nivå (det er vrient nok å få TO nivåer i passende høyde...). Bruker du K- eller C-skinner, vil det knapt kunne sees at det er Märklin du kjører, der i bakgrunnen. Uansett synes jeg du burde vurdere en av Märklins store fordeler, nemlig å lage problemfrie vendesløyfer! Slik kan toget kjøre både fram og tilbake over den samme linjen, helt uten tilsyn...
Jeg har tegnet inn 3 sirkler som representerer folk som skal styre på anlegget ("operatører"). Hvis du tenker på å invitere andre til å være med på kjøringen, er dette viktig! Og spesielt mellom stasjonen og havnen/containerterminalen i høyre side av rommet - to mann som står rygg mot rygg her vil trenge litt ekstra "luft" bak seg, men det får de jo med den grunnplaten du har tegnet.
Legg også merke til de tre "mannhullene"! (merket med "H") Dette er åpninger i anleggsplaten der du kan dukke opp og redde/rydde opp i katastrofer på anlegget. De kan gjerne skjules med fjelltopper eller liknende - men husk at disse må kunne løftes vekk UNDENIFRA...
Stasjonene har jeg tegnet bare som UTKAST - du kan føye til flere spor hvis du måtte ønske, bare stasjonene holdes innenfor hvert sitt blå område (omtrentlig!).
Stasjon 1 blir en viktig stasjon på anlegget - den man først ser når man kommer inn i rommet. Her har jeg tegnet inn svingskiven, så den kan beundres og komme til sin rett.
Det blir cirka 3 meter spor mellom stasjon 1 og 2 - det betyr at stasjon 2 kan ligge 12-15 cm høyere enn stasjonen i forgrunnen. Jeg har tegnet inn en del spor her, men dette er og blir en BAKGRUNNSSTASJON - det vil ikke være bare-bare å drive med skifting og slikt her. I høyre side går sporet NED fra stasjonen, og forsvinner altså ned under Märklin-sporet.
Så til havna/containerterminalen. Dette blir faktisk den viktigste stasjonen på anlegget, for samtlige tog må innom her (og vendes) før de kommer videre! Tog fra oppstillingsbanegården som først kommer hit, må straks vendes, mens tog som kommer fra anlegget, må vendes før de kjører til oppstilling. Det kan innvendes at anlegget gir mindre kjøreglede på denne måten. Du kan ikke bare "slippe et tog løs på anlegget" og la det kjøre uten tilsyn. Vil du endre på dette, kan du eventuelt bygge en vendesløyfe der hvor arbeidsbordet er tegnet inn... ;) Men havna/containerterminalen trenger MINST et forbikjøringsspor, gjerne også en vendeskive - pluss alle sporene for vogner som skal settes ut her, da!
Det er tre tunnelåpninger på anlegget (eventuelt kan du også legge Märklin-vendesløyfen til venstre i tunnel - "that makes four"). Den til venstre og den nederst til høyre fører til oppstillingsbanegården under anlegget.
Du har flere muligheter under anlegget. Lager du platen for oppstillingsbanegården som vist med orange farge, blir det best plass til oppstillingssporene på det grønne feltet. Men dette er langt innunder anlegget, og "mannhullet" vil ofte være påkrevet! Du kan også føre sporene fram under fronten (rød, stiplet linje), der det er ca 20 cm dybde til å legge spor på (mannhullet her er påkrevet for å komme inn til stasjonen på øverste nivå!). Med såpass mange lok som du har, ville jeg anbefale å ha oppstillingsspor på BEGGE de grønne områdene - så kan du kjøre mye brukte tog fram i forgrunnen, og bruke sporene lenger inne til tog som bare kjøres en gang iblant.
En litt annen mulighet får du ved å "trekke fram" hele oppstillingsbanegården, slik at den blir synlig i "innhakket" til venstre (rød firkant). Da vil du få plass til en god del spor i dybden, og noen av disse bør kunne holde flere togsett etter hverandre. Ulempen er at du da får "undergrunnen" lenger framme enn sjøle anlegget, og det blir lett å komme borti platen.
Vel, det var mitt forslag. Håper det var noen tips her som kan være til nytte. Legg merke til at det bare er utkast jeg har tegnet! Nøyaktig tilpasning av skinner og radier må gjøres omigjen. Lykke til med videre planlegging!
Mvh. Jon S.
|