MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NMJ El17 og driftsproblem
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NMJ El17 og driftsproblem

 Post Reply Post Reply
Author
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NMJ El17 og driftsproblem
    Posted: 03 november 2015 at 21:27
Som det kommer frem i tråden om Skd 224 og tannhjulsproblematikk, så har også min El17 hatt trøbbel.  Jeg har nå fått ut boggien og ser inn på solhjulet i snekka på toppen og tok av "bunnpanna".  Det ser ut til at en av akslene i hver av boggiene ikke har drift.  Kan tannhjulet på hjulakselen sluppet?  Jeg har ikke så langt funnet ut dette.  Det kan i tillegg virke som at noen av tannhjulene låser seg i dn hviss posisjon/kombinasjon.  Det er ikke så langt funnet noen synlige feil, brudd eller fremmedlegemer i de synlige tannhjulsforbindelsene.  Så langt jeg kan se så er det ikke mulig å komme til alle oversetningene da det ser ut til at gearkasse og boggi ikke er splittbare.  Det er ikke spesiellt vedlikeholdsvennlig!  Noen som har erfaring??
Back to Top
Janfo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 november 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 94
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janfo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2015 at 10:59
Hei
Jeg hadde også driftsproblemer med EL 17. Da jeg åpna kardangen viste det seg at et av tannhjula på drivakselen hadde sprukket, ringte NMJ vedr. dette som sendte meg en ny drivaksel omgående.
JAN
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2015 at 11:33
Tenker du på tannhjulene på lokomotivhjulene, eller er det lenger opp i gearkassa?  Om der er lokomotivhjulene, hvordan fikk du disse ut?  På meg virker der som om de sitter på tapper i boggivangene? Disse ser ut til å være en enhet som også bidrar til å holde gearkassa sammen.  Stemmer?
Back to Top
Janfo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 november 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 94
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janfo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2015 at 13:11
Jeg tenker på tannhjulet som sitter på drivakselen i en av boggiene, ta av bånnpanna, så kan du løfta akselen rett ut, forsiktig med strømopptakerne når du monterer tilbake
JAN
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2015 at 17:50
Det hadde vært greit å vite hvilken versjon av El17 Topline det er snakk om?
Den første versjonen er veldig forskjellig fra seinere versjoner når det gjelder garasjer og øvrig drivverk.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2015 at 18:17
Garasjer????
Back to Top
Janfo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 november 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 94
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janfo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2015 at 18:19
Denne jeg har er første generasjon El 17 2128
JAN
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2015 at 19:51
Min skal og være av første gen-  Jeg kjøpte et av de første som Finn hadde med til Bergen på messa der.  Forøverig det loket som ble avbilda på baksiden av MJ magasinet rett etterpå.  Tipper dette må være første generasjon.  Må sette meg å studer nærmere.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2015 at 11:27
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Garasjer????


Det blir slik når nettbrettet ikke vil godta ordet "gear" og synes garasjer passer bedre - fornøyelig!
Back to Top
thmark View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 20 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 55
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thmark Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2015 at 11:49
Blir litt matt av å lese om enda et NMJ produkt med drivverk/tannhjul problemer, bytte av akslinger osv. Topline utgaven av El 17 har jo også vært på markedet noen år. Er det slik at førstegenerasjon El 17 har opplagte svakheter (evt feil) som er blitt utbedret i nyere utgaver eller gjelder dette kun enkelte modeller? Hvilke modeller regnes som førstegenerasjon?
mvh.

Thomas Markovic
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2015 at 13:25
Største forskjell på det jeg vil kalle første og andregenerasjons modeller av El17 er i hovedsak gearkassene . De er støpt i zinkgods og har individuell opplagring av hver aksling med et kuleformet lager i begge ender av akslingen. Den har også klokkeankermotor. Systemet likner på det som er brukt i Superline og består av langt flere deler enn på seinere NMJ-modeller.
Andre generasjon har plastgearkasser og akslinger. Her er det brukt "vanlig" motor.

Første generasjon krevde langt større presisjon under montering.
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2015 at 20:48
Nå har jeg demontert og kikka, uten å bli særlig happy/klokere!  Dead

Det ser ut til å være ganske massive akseltapper som går inn fra begge hjulakslene og inn i boggisiden.

Det er heller ikke mulig å se noen sprekker i plasthjulene, ikke under og ikke over.  Må denne sendes NMJ?  Det virker som boggisidene er festet fast til gearkassa.
Back to Top
Janfo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 november 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 94
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janfo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2015 at 22:15
På min El 17 som er lik denne så var ett av tannhjula på akslingen sprukket, jeg ville ha kontrollert alle drivaksler ved å ta dem ut (jeg bøyde boggisidene forsiktig ut og trakk akslingen opp), fant da ett tannhjul som var sprukket. Du kan også holde på tannhjulet og samtidig dreie forsiktig på akslingen.
Forsiktig med strømopptaket når du monterer hjulakslingen tilbake.

JAN
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2015 at 09:08
Det merkelige er at før jeg satte sammen loket igjen så "rulla jeg boggien på bordet. Lett trykk fra fingrene på topp av gearhuset - da opplevde jeg ikke at gearene låste seg. Prøvekjøring etterpå med digitaldrift fungerte rimelig bra (?). Det jeg observerte var at adressen i vinduet på Zephyren (Digitrax) blinka med ett siffer. Kan dette være dekoder problem eller rett og slett et minimalt overslag/kortslutning?
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2015 at 20:39
Ganske riktig!  3 aksler med sprukne tannhjul.  Spørsmålet nå er når det siste sprekker.

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2016 at 10:09
NMJ leverer nye hjulaksler til El17. Disse skal ha tannhjul av metall.
Vet ikke om de har en "bytteordning" der man får slike på garanti?
- Ellers kan man kjøpe dem for ca. NOK 300 pr. lok.
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2016 at 21:34
Jeg har mottatt ny aksler, men har ikke hatt tid/ork til å fikle dem på plass ennå.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.