MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Elektriske koblinger
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Elektriske koblinger

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2015 at 15:19
Jeg nevnte det med faren for kortslutning ut fra nylig bitter erfaring med at slikt kan skje i en monteringsfase der det kan finnes løse ledninger o.l. som kan legge seg mot de(n) blanke tråden og kortslutte. På et stillverk jeg jobbet med hadde jeg ikke rukket å ta ut strømmen og en loddetinntråd la seg over en slik blank ledning og kortsluttet mot et annet loddepunkt, med det resultat at et par transistorer fikk alt for høy spenning og regelrett eksploderte, og et par andre også gjort funksjonsutdylktige. Jeg brukte et par timer på å lokalisere hvilke komponenter som var skadd.
Svein S
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2015 at 14:20
Jeg har på et utstillingsanlegg brukt metoden med blanktråd rundt anlegget på undersiden. Det var et relativt lite anlegg (250 x 114 cm), og det fungerte helt flott.
Jeg skrudde inn to rekker med skruer, parallellavstand ca 5 cm, avstand mellom skruene i hver rekke ca 15-20 cm. Trakk så to blanke kobbertråder (tror det var 1,5-kvadrat) som bare ble lagt en omdreining rundt hver skrue. Det gikk raskt og enkelt.
Ledningene fra hver enkelt lampe ble så loddet rett på de to kobbertrådene. Fordelen er at man ikke behøver planlegge noe særlig på forhånd, man har alltid et tilkoblingspunkt i nærheten hvis man setter opp en ny lampe (eller noe annet som bruker strøm). Det er heller ikke noe problem å lage en avgrening på et slikt "lysnett" hvis man synes det er hensiktsmessig, bare man husker på å tre på en isolasjonsstrømpe der lederne krysser hverandre.
Jeg hadde ingen problemer med kortslutninger, brudd e.l. Selv om anlegget ble fraktet og behandlet mange ganger. Man må dog tenke litt på hvordan det behandles og at ikke noe eller noen skader trådene.
Jeg ser ingen grunn til at dette ikke skal fungere fint også på et stort anlegg.
Man bør nok tenke litt på strømforbruket og eventuelt dele det opp i flere matekretser på et større anlegg. På den annen side er det jo fort gjort å klippe trådene på et passende sted og koble inn en ny strømtilførsel hvis man senere oppdager at man har undervurdert strømforbruket.
Min vurdering er at dette er en rask, enkel, fleksibel og billig måte å lage slik strømtilførsel på. Lodding anser jeg også som mye sikrere forbindelse enn alt mulig som er skrudd.

Edited by H. Lindholm - 03 november 2015 at 14:21
Back to Top
krukhaug View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krukhaug Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2015 at 14:06
Disse kan vel brukes http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Fast-installasjon/Jordnoytral-skinne-2-stk-2000023132/
Finnes i ulike lengder og som isolerte hos de som selger elektromatriel
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2015 at 13:29
Tenkte på noe som minner om sukkerbiter, som dog er ferdig lasket.. eller i hel-metall... (I store lengder) med skruer.. Mener jeg har sett noe sånt, men hvor?
Bruker man sukkerbiter, må man jo lage en dullion lasker om man f.eks har hundre lyspunkter...
Tenkte også litt på det som ses skriver, bruke f.eks et par uisolerte kobber eller messing staver som snor seg paralellt +/- under anlegget som man da lodder seg til...
Noe av greia er også at anlegget strekker seg over en total lengde på ca. 30m, så da er kanskje slike uisolerte staver/skinner som følger rundt hele anlegget den beste løsningen?.....
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2015 at 10:35
Sukkerbiter og andre klemmer som har skrue som går ned i kabelen, er kun beregnet til entrådet "stiv" kabel. Skruen ødelegger kordellene på en flertrådet kabel. Skal du bruke slike klemmer og har flertrådet kabel må du sette på endehylse for å unngå dette. Kordeller som ryker gjør at tversnittet blir mindre og det oppstår varmgang.

Endehylser for flertrådet kabel og monteringstang finner man billig på ebay.

Vil man ikke lodde eller bruke koblingsrekker med klemmer (altså ikke skrue), så har Wago fine koblingsklemmer som ikke skader kordellene. Disse koster litt, men gir trygg tilkobling.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2015 at 08:47
En mulighet er å trekke en blank tykk leder langs anlegget. Da kan man enkelt loddes seg inn på hvor som helst. Ulempen er selvsagt at blanke ledere representerer en åpenbar risiko for kortslutning når ledninger og andre ledenden gjenstander er "løse". Men jeg har sett an noen på Fremo-modeler bruker denne metoden for kjørestrømmen.
Svein S
Back to Top
esg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 mai 2014
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote esg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2015 at 08:40
Det jeg benytter meg av er sukkerbiter for å koble sammen flere kilder. Jeg vet at mange bruker kretskort eller koblingsskinner av noe slag, men jeg synes sukkerbiter er et like greit - og ikke minst rimelig - alternativ. Enkel illustrasjon:



Altså alle lederne (fra lys etc) inn på ene siden, også kobler man sammen lederne på den andre siden. Ledningen nederst til venstre går da i retning trafo/strømkilde. Dette må da gjentas for + og -. Etter min erfaring fungerer dette fint, men det kan jo hende at andre mener annetSmile
Mvh. Espen
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2015 at 17:46
Hei

Hva bruker folket til elektriske koblinger?
Om man har en by, med MANGE hus og mye gatebelysning som skal kobles til samme "bussen", hva bruker dere for å få dette ryddig? En form for samleskinner? Noen som kan gi eksempler? Gjerne med bilde eller henvisnng?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.