Print Page | Close Window

Elektriske koblinger

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Modelljernbane og elektronikken
Forum Description: For spørsmål om elektriske komponenter, analoge styringer og koblinger
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=9573
Printed Date: 20 april 2024 at 16:07
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Elektriske koblinger
Posted By: ØysteinF
Subject: Elektriske koblinger
Date Posted: 02 november 2015 at 17:46
Hei

Hva bruker folket til elektriske koblinger?
Om man har en by, med MANGE hus og mye gatebelysning som skal kobles til samme "bussen", hva bruker dere for å få dette ryddig? En form for samleskinner? Noen som kan gi eksempler? Gjerne med bilde eller henvisnng?



Replies:
Posted By: esg
Date Posted: 03 november 2015 at 08:40
Det jeg benytter meg av er sukkerbiter for å koble sammen flere kilder. Jeg vet at mange bruker kretskort eller koblingsskinner av noe slag, men jeg synes sukkerbiter er et like greit - og ikke minst rimelig - alternativ. Enkel illustrasjon:



Altså alle lederne (fra lys etc) inn på ene siden, også kobler man sammen lederne på den andre siden. Ledningen nederst til venstre går da i retning trafo/strømkilde. Dette må da gjentas for + og -. Etter min erfaring fungerer dette fint, men det kan jo hende at andre mener annetSmile


-------------
Mvh. Espen


Posted By: ses
Date Posted: 03 november 2015 at 08:47
En mulighet er å trekke en blank tykk leder langs anlegget. Da kan man enkelt loddes seg inn på hvor som helst. Ulempen er selvsagt at blanke ledere representerer en åpenbar risiko for kortslutning når ledninger og andre ledenden gjenstander er "løse". Men jeg har sett an noen på Fremo-modeler bruker denne metoden for kjørestrømmen.


-------------
Svein S


Posted By: EirikS
Date Posted: 03 november 2015 at 10:35
Sukkerbiter og andre klemmer som har skrue som går ned i kabelen, er kun beregnet til entrådet "stiv" kabel. Skruen ødelegger kordellene på en flertrådet kabel. Skal du bruke slike klemmer og har flertrådet kabel må du sette på endehylse for å unngå dette. Kordeller som ryker gjør at tversnittet blir mindre og det oppstår varmgang.

Endehylser for flertrådet kabel og monteringstang finner man billig på ebay.

Vil man ikke lodde eller bruke koblingsrekker med klemmer (altså ikke skrue), så har Wago fine koblingsklemmer som ikke skader kordellene. Disse koster litt, men gir trygg tilkobling.


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 03 november 2015 at 13:29
Tenkte på noe som minner om sukkerbiter, som dog er ferdig lasket.. eller i hel-metall... (I store lengder) med skruer.. Mener jeg har sett noe sånt, men hvor?
Bruker man sukkerbiter, må man jo lage en dullion lasker om man f.eks har hundre lyspunkter...
Tenkte også litt på det som ses skriver, bruke f.eks et par uisolerte kobber eller messing staver som snor seg paralellt +/- under anlegget som man da lodder seg til...
Noe av greia er også at anlegget strekker seg over en total lengde på ca. 30m, så da er kanskje slike uisolerte staver/skinner som følger rundt hele anlegget den beste løsningen?.....


Posted By: krukhaug
Date Posted: 03 november 2015 at 14:06
Disse kan vel brukes http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Fast-installasjon/Jordnoytral-skinne-2-stk-2000023132/
Finnes i ulike lengder og som isolerte hos de som selger elektromatriel


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 03 november 2015 at 14:20
Jeg har på et utstillingsanlegg brukt metoden med blanktråd rundt anlegget på undersiden. Det var et relativt lite anlegg (250 x 114 cm), og det fungerte helt flott.
Jeg skrudde inn to rekker med skruer, parallellavstand ca 5 cm, avstand mellom skruene i hver rekke ca 15-20 cm. Trakk så to blanke kobbertråder (tror det var 1,5-kvadrat) som bare ble lagt en omdreining rundt hver skrue. Det gikk raskt og enkelt.
Ledningene fra hver enkelt lampe ble så loddet rett på de to kobbertrådene. Fordelen er at man ikke behøver planlegge noe særlig på forhånd, man har alltid et tilkoblingspunkt i nærheten hvis man setter opp en ny lampe (eller noe annet som bruker strøm). Det er heller ikke noe problem å lage en avgrening på et slikt "lysnett" hvis man synes det er hensiktsmessig, bare man husker på å tre på en isolasjonsstrømpe der lederne krysser hverandre.
Jeg hadde ingen problemer med kortslutninger, brudd e.l. Selv om anlegget ble fraktet og behandlet mange ganger. Man må dog tenke litt på hvordan det behandles og at ikke noe eller noen skader trådene.
Jeg ser ingen grunn til at dette ikke skal fungere fint også på et stort anlegg.
Man bør nok tenke litt på strømforbruket og eventuelt dele det opp i flere matekretser på et større anlegg. På den annen side er det jo fort gjort å klippe trådene på et passende sted og koble inn en ny strømtilførsel hvis man senere oppdager at man har undervurdert strømforbruket.
Min vurdering er at dette er en rask, enkel, fleksibel og billig måte å lage slik strømtilførsel på. Lodding anser jeg også som mye sikrere forbindelse enn alt mulig som er skrudd.


Posted By: ses
Date Posted: 03 november 2015 at 15:19
Jeg nevnte det med faren for kortslutning ut fra nylig bitter erfaring med at slikt kan skje i en monteringsfase der det kan finnes løse ledninger o.l. som kan legge seg mot de(n) blanke tråden og kortslutte. På et stillverk jeg jobbet med hadde jeg ikke rukket å ta ut strømmen og en loddetinntråd la seg over en slik blank ledning og kortsluttet mot et annet loddepunkt, med det resultat at et par transistorer fikk alt for høy spenning og regelrett eksploderte, og et par andre også gjort funksjonsutdylktige. Jeg brukte et par timer på å lokalisere hvilke komponenter som var skadd.

-------------
Svein S


Posted By: halvors
Date Posted: 03 november 2015 at 15:57
En annen og nærliggende måte å lage "samleskinner" på er å bruke skinner...
For eksempel gamle flexiskinner man måtte ha liggende. Ledninger fra lys osv. kan loddes direkte på skinnene. Selvsagt må man være forsiktig som Svein og Helge nevner ovenfor, men rent elektrisk fungerer det helt fint.

Selv har jeg laget koplings-skinner av glassfibersviller med kobberbelegg som jeg har liggende. Disse finnes vanligvis i lengder av ca. 30 cm og kan enkelt limes med kontaktlim oppunder anlegget. Jeg er også enig i a lodding er å foretrekke, skruforbindelser har en evne til å bli slakke over tid.

Hilsen Halvor


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 03 november 2015 at 17:24
Jeg bruker en bus med "Suitcase connectors" gjennom anlegget.  Bilder viser riktignok mating av strøm til skinner, men samme prinsipp kan brukes til lys, gjerne med et lokalt distribusjonspunkt.  Ulempen er at dette er en ganske dyr løsning.  Jeg har kjøpt den hos http://www.micromark.com/suitcase-connectors-idc-558-pink-pkg-of-25,8998.html" rel="nofollow - Micro Mark  til USD 10,25 per 25stk (plus frakt og eventuell MVA m/tollbehandling).
 


-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 03 november 2015 at 18:30
Her var det mange gode tips. Ja, det blir nok muligens seksjonert noe pga lengdene... sikres litt underveis også er sikkert ikke dumt.
Hvor får man uisolert koppertråd? Så man slipper å skrelle isolasjon)
Synes det høres greit ut å skru med jevne mellomromrom for så å strekke tråd... Massiv 1,5 evt 2,5 kanskje...



Posted By: ses
Date Posted: 03 november 2015 at 18:35
Blank messingtråd på ca 1 mm mener jeg å ha kjøpt i en jernvarehandler (eller hva det heter tilsvarene i dag), men det er nok 10 år siden - eller mer. Kanskje Clas Olson eller Biltema har.

-------------
Svein S


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 03 november 2015 at 18:45
Tykkere tråd gir mindre spenningstap, men med de distansene og strømmene det er snakk om her har det neppe noen praktisk betydning å gå opp over 1 eller 1,5 mm. En løsning kan også være å legge matekursen i ring, da vil man jo i praksis få dobbelt tverrsnitt.
Tykkere tråd krever dessuten en kraftig loddebolt, en tykk kobbertråd suger jo unna varmen fra loddebolten som om det skulle være gratis øl på 17. mai...
Hvis man bruker alminnelige MJ-trafoer til strømforsyning har jo de innebyggede automatsikringer og det er begrenset hvor store strømmer det er mulig å trekke ut av dem (det er vel noe rundt 50VA som er øvre grense?). Hvis man derimot bruker andre strømforsyninger er det sikkert lurt å sette inn noen sikringer så man unngår "gruvebrann" i det underjordiske.


Posted By: GETEL57
Date Posted: 03 november 2015 at 18:49
jeg har valgt skruterminaler (sukkerbiter, rekkeklemmer) fordi jeg må justere og endre etter hvert som erfaringen øker og jeg finner feilkoblinger eller litt for enkle løsninger.
Har sett gamle isolerte kobberrør til varmvannstank brukt som felles terminal med ledninger loddet på der rørisoleringen er skåret bort

-------------
Terje


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 03 november 2015 at 19:05
Så veldig mange amp blir det jo ikke... om man sier 30mA x100, så er det fortsatt kun 3amp..
(Er fortsatt glow-fan)
Jeg har noen dc strømforsyninger liggende av ymse slag fra min karriere i simulatorbransjen, så jeg spanderer nok å seksjonere litt med sikring mellom seksjoner.. så har man en sjanse til å feilsøke også .
Får lete litt på clas, jula, biltema osv, kobber eller messing spiller ikke stor rolle... Og ja, et poeng at mindre dimmensjoner er greiere å lodde, særlig når en gammel kropp ligger krøket under anlegget opp ned for å jobbe


Posted By: StenR
Date Posted: 04 november 2015 at 09:03
Jeg har brukt "busser" med disse http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/12-volt/Koblingsledning-2000018077/ i 0.75 mm^2 ( 9A holder i massevis for min del). Dette er fleksible og greie kabler å lodde. Jeg har en slik avisoleringstang som avisolerer fra siden. Etter hvert som jeg trenger koblingspunkter bruker jeg bare avisoleringstanga for å "skyve unna isolasjon" og lodder på ledningen. Jeg bretter nå på en liten bit elektrikertape rundt loddepunktet også, men det er sikkert ikke nødvendig. I områder med veldig mange ledninger på samme sted, lodder jeg på en kabelstump som jeg drar til en sukkerbit og skrur denne opp under anlegget. Så langt har dette blitt en ganske ryddig og billig løsning. 

StenR


Posted By: ses
Date Posted: 04 november 2015 at 09:21
Originally posted by StenR StenR wrote:

Jeg har en slik avisoleringstang som avisolerer fra siden. 
Det hørtes nyttig ut. Kan du si litt mer om den? Hvor får man tak i slik? Når jeg søker på "avisoleringstang" på Elfa får jeg opp 14 sider med tenger, men hvilke av disse som avisolerer fra siden, er ikke lett å se ut fra bildene bare.


-------------
Svein S


Posted By: StenR
Date Posted: 04 november 2015 at 09:44
Den ser prikk lik ut som denne: 
http://nettbutikk.wuerth.no/haandverktoy/tenger/avisoleringstang-2

Jeg kjøpte dog ikke på Würth. Min er sikkert 20 år gammel, og jeg husker dessverre ikke hvor jeg kjøpte den. Tror det finnes andre varianter som fungerer på lignende vis, men de "bygger" ofte litt mer i bakkant og er da sikkert litt mer kjelkete å komme til med. 

StenR


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 04 november 2015 at 10:32
Si fra hvis noen finner en sånn tang.. må jo være det greieste å spenne en vanlig isolert kabel som man kan avisolere fra siden for så å lodde...


Posted By: SvenErik
Date Posted: 04 november 2015 at 10:43
Denne ser ut til å være ganske lik:
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Avisoleringstang-2000031105/" rel="nofollow - http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Avisoleringstang-2000031105/

Står ikke noe om avisolering inne på kabel, men de andre funksjonene er de samme.

-------------
SvenErik


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 04 november 2015 at 10:45
Det "greieste" vil etter min oppfatning være uisolert kobbertråd. Da er det bare å lodde rett på uten noen andre forberedelser enn å ha varm loddebolt og tinn tilgjengeliig.

Isolert kabel vil jeg heller karakterisere som det "sikreste", siden faren for kortslutninger da er minimert. Å måtte avisolere før man lodder, kanskje på en del steder som ikke er så lett tilgjengelige, fremstår ikke som "greiest" for meg....


Posted By: ses
Date Posted: 04 november 2015 at 11:19
Hvordan gjør du når du avisolerer inne på en ledning? Plasserer du tangkjeften langs med ledningen eller på tverrs? Plassering på langs, hvis man treffer, vil da kunne splitte isolasjonen langs etter, men da må man også ta noen snitt på tvers (med kniv?) for å fa isolasjonen av. Eller brukes den på tvers slik at man egentlig bare stuker isolasjonen sammen og dermed lager en åpning? 

-------------
Svein S


Posted By: StenR
Date Posted: 04 november 2015 at 12:00
Litt usikker på hva du mener her. Man legger bare ledningen i kjeften, som om du skulle avisolere på en ende, og trykker til. Det som da skjer er at du kutter og skyver isolasjonen litt til side så du får loddet. Jeg antar dette ikke vil fungere like godt på kabel med stiv plastisolasjon, men på mykere kabler lignende det jeg linket til over, så fungerer det utmerket. Prinsippet baserer seg på at du ikke fjerner isolasjon, men kun komprimerer den. 


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 04 november 2015 at 12:44
Mente sikrest med isolasjon, men selvfølgelig enklere uten.. særlig om det blir mange punkter som skal loddes..
sikkert smart som en nevnte, å del opp i sub-bus'er der man har en viss ansamling av lys. Ser ikke for meg at hoved bus'en skal snirkle seg innom alle punkter..
Så får vi se, hvor mye spagetti det blir etterhvert.


Posted By: jvh
Date Posted: 04 november 2015 at 21:48
Jeg har i mange år brukt det som kalles en wire stripper på godt norsk, både for å avisolere ledningsender og for å avisolere ledninger for å lodde på for eksempel forbindelse mellom skinnestreng og strømbus. Jeg brukte uisolert kobbertråd, men hadde problemer med å få tak i tykk nok tråd. Dessuten hadde jeg en del kortslutninger og valgte derfor å gå over til isolert tråd fra bl.annet Biltema. Biltema hadde også avisolertangen. Tangen er utrolig hendig og fungerer for de fleste tverrsnitt.

-------------
Jan


Posted By: StenR
Date Posted: 04 november 2015 at 21:58
Akkurat slik jeg gjør! Samme tanga t.o.m :-)



Posted By: b e pedersen
Date Posted: 05 november 2015 at 15:10
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Jeg bruker en bus med "Suitcase connectors" gjennom anlegget.  Bilder viser riktignok mating av strøm til skinner, men samme prinsipp kan brukes til lys, gjerne med et lokalt distribusjonspunkt.  Ulempen er at dette er en ganske dyr løsning.  Jeg har kjøpt den hos http://www.micromark.com/suitcase-connectors-idc-558-pink-pkg-of-25,8998.html" rel="nofollow - Micro Mark  til USD 10,25 per 25stk (plus frakt og eventuell MVA m/tollbehandling).

Med dagens kurs blir prisen pr stk ca kr 3,5 pr stk før frakt og ev mva, mens tilsvarende hos Biltema koster kr 2 pr stk ....


-------------
Bjørn Egil


Posted By: GETEL57
Date Posted: 05 november 2015 at 21:54
3M Scotchlok er også et alternativ. 100 for 43 Euro, ikke gratis

http://www.ebay.de/itm/3M-Scotchlok-557-Kabelverbinder-Abzweigverbinder-Schwachstromverb-10-1000-Stuck-/330939177467?var=&hash=item4d0d8319fb:m:mIsZr3gplfwuiJOttmKU_VA" rel="nofollow - 3M Scotchlok ebay.de

-------------
Terje


Posted By: bkv1
Date Posted: 07 november 2015 at 13:38
Jeg har gjort det slik:




Det har jeg gjort både for strøm til sporet og for strøm til servodekodere som er vist på bildet. Har fungert godt for meg. Disse messingstrimlene som er brukt får ikke være for tykke slik at det blir for mye masse å varme opp..
Særlig moro er det ikke å ligge på ryggen under anlegget med loddebolten. Man bør passe på å ikke ha hodet rett under loddestedet, og man må bruke beskyttelsesbrille.




-------------
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid


Posted By: E L K
Date Posted: 08 november 2015 at 00:06
ikke bra 
Thumbs Down


Posted By: bkv1
Date Posted: 08 november 2015 at 12:26
Dårlig lodding? Eller hva?

-------------
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid


Posted By: ses
Date Posted: 08 november 2015 at 12:49
Jeg synes heller ikke dette så så bra ut, og det jeg tenker på er i hvert fall at de to blanke lederne ligger for nær hverandre, så det er lett å skape kortslutning.
Dessuten er de ikke merket med hva som er hva, de har samme farge både på matelednngen og på feederne.
Jeg vil også tro at du ved pålodding av ny feeder lett kan varme opp så mye at naboen løsner.
Fordelen med blank tråd framfor blank skinne/flate, er at feeder kan tvinnes rundt eller lages en krok på når den skal loddes på, slik at du ikke trenger bruke en hånd til å holde feederen på plass.


-------------
Svein S


Posted By: bkv1
Date Posted: 08 november 2015 at 13:02
OK. Jeg vil gjerne høre hva slags problemer metoden kan medføre, selvom strømtilførselen til anlegget mitt synes å være i orden. Det ses nevner ved pålodding av ny feeder er jeg oppmerksom på. Fargekoding av ledninger er brukt overalt hvor det dreier seg om strøm til skinnene. Bildet viser strømforsyning til noen servodekodere.

Hm, ser at de to lederne ligger tett i dette tilfellet. Har kikket etter, og på de andre er avstanden større. Har egentlig ikke hatt noe problem med kortslutninger


-------------
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid


Posted By: ses
Date Posted: 08 november 2015 at 13:22
Såfremt man ikke har et meget enkelt strømopplegg og vet godt hva som er hva, vil jeg anbefale at man bruker farger for å skille de ulike type spenningene og bruksområdene fra hverandre, så langt det er mulig. Jeg vil tro at serverdekodere trenger polarisert spenning så det ikke er likegyldig hva som er pluss og minus. Da virker det litt dristig å bruke sort på begge polene.


-------------
Svein S


Posted By: bkv1
Date Posted: 08 november 2015 at 13:30
Den sorte mateledningen fører 15 volt vekselstrøm. Feederne går bare ut til dekoderne. Et par til hver dekoder. Dette er bare strømtilførsel. Ikke signalstrøm.

-------------
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid


Posted By: ses
Date Posted: 08 november 2015 at 13:38
Da er det antagelig en likeretter på inngangen til dekoderen slik at det i dette tilfellet ikke spiller noen rolle hvordan den er polarisert inn. TamValleys gamle servodekodere hadde en slik ordning, men ikke den nye Octopus III. Uansett om dette funker i enkelttilfeller, er det ingen anbefalt praksis å ikke merke hva slike tilkoblingspunkter "gjør".


-------------
Svein S


Posted By: bkv1
Date Posted: 08 november 2015 at 13:53
Den sorte ledningen gjør ingenting annet enn å gi kraft til esu switchpilot og esu switchpilot servo. Foreløpig i iallefall. Den er strukket rund hele anlegget. Med noen sånne forgreninger det det finnes denslags dekodere.
Grå ledning er da brukt til feederne som går ut til dekoderne

-------------
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 08 november 2015 at 17:08
Messingstrimlene fungerer sikkert greit nå de først er montert. Det ser ut som de er fortinnet før montering. Det vil jo i stor grad lette pålodding av ledninger, man behøver bare "lime" dem innpå med loddebolten. Jeg tror allikevel at messing- eller kobbertråd er en bedre løsning, men hvis man har noe lett tilgjengelig er det jo greit å bruke det man har i stedet for å gå og kjøpe.
Å merke slike koblingspunkter kan absolutt anbefales. Selv om man selv mener at man har full oversikt, så har det lett for å bli flere punkter etter hvert, og ettersom tiden går pleier ikke hukommelsen å bli bedre. Det gjelder i hvert fall de fleste av oss....



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net