MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kortkobling på Marklin Di3 - overgang i stål
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kortkobling på Marklin Di3 - overgang i stål

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2015 at 00:01
Tegningen viser så vidt jeg kan se koblingsfestet slik det ser ut når loket ligger opp ned.
Forsenkingen er tegnet på den siden som må vende mot boggirammen (oppover når loket står på sporet). Siden koblingen/koblingsfestet må være svingbart må messingbøssingen gå helt igjennom. Det har derfor liten hensikt å ha forsenking på den siden.

Originalkoblingen er 0,7 mm + styrefjæren som er ca 0,15 mm = ca 0,85 mm.
Messingbøssingen som koblingen skal tres inn på er presset inn i plastboggirammen. Den varierer mellom 1,1 og 1,3 mm høyde avhengig av produksjonsserie. For å sikre bevegelighet bør det være minst 0,1 mm klaring. Godset i et nytt koblingsfeste kan derfor ikke være mer enn 0,85 mm ved skruefestet for å kunne passe til alle lok av denne typen.

Hvis forsenkingen legges på motsatt side (undersiden når loket står på sporet) vil skruehodet gå ned i forsenkingen, og den vil kunne ha en hensikt. Skruehodet på originalskruen varierer mellom 4,6 og 4,8 mm Ø, avhengig av produksjonsserie. Skruehodet er for øvrig ikke alltid fullstendig sirkulært. Forsenkingen må derfor være minst 5 mm Ø, helst noe mer for å sikre god bevegelighet.
Originalkoblingen er 6,5 mm bred, den kan ikke være bredere hvis den skal passe til styrefjæren. Hvis et nytt koblingsfeste skal være mer enn marginalt tykkere enn originalkoblingen og det skal lages forsenking ved skruefestet kan den tykkere delen i dette området ikke være mer enn drøyt 1 mm bred på hver side av forsenkingen.

Spalten som koblingen/koblingsfestet skal gå igjennom i enden av boggirammen er normalt 1,3 mm høy, men kan variere litt avhengig av produksjonsserie. For å sikre bevegelighet kan ikke kobling/koblingsfeste være tykkere enn 1,1-1,2 mm i dette området.

Det er selvfølgelig mulig å overskride de ovenstående målene på kobling/koblingsfeste, men da må boggirammen og/eller styrefjæren modifiseres.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2015 at 00:58
Som du ser på dette bildet - forsenking.


Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2015 at 00:36
Det vet jeg, men på undersiden som man ikke kan se på bildet så er den forsenket nettopp på grunn av det du sier. 
Takker forresten for god redegjørelse av kroken på Di3 og hvordan den er festet.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2015 at 00:31
Så vidt jeg skjønner er det meningen at denne skal kunne brukes på Märklins eldste Di3-modell som fra produsentens side bare har en enkel metallkobling (3068, 3137, 3143 osv).
Originalkoblingen på denne modellen er stanset ut av en tynn jernplate. Den festes i den indre boggirammen sammen med den ytre boggirammen som er av plast, med en tynn fjærplate imellom. I den ytre boggirammen er det satt inn en messingbøssing som danner anlegg for festeskruen, men som samtidig fungerer som dreiepunkt for koblingen. Høyden på denne messingbøssingen bestemmer hvor tykt gods det kan være i koblingen/koblingsfestet.
Din tegning kan tyde på at godset i koblingsfestet er alt for tykt. I så fall vil festeskruen presse koblingsfestet fast slik at det ikke kan dreies. I dette tilfellet er marginene bare noen få 10-dels millimeter.

Når du skal konstruere slike deler er det helt avgjørende å ha den gjenstanden den skal brukes på eller sammen med foran seg. Det er helt umulig å vite om denne kommer til å fungere uten å ha prøvd den fysisk på den lokomotivmodellen som den skal brukes på. Derfor har det egentlig ingen hensikt å detaljkonstruere sånt før du selv har den aktuelle modellen så du kan ta helt nøyaktige mål og prøve ut konstruksjonen i praksis.

Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2015 at 00:25
Denne kan bestilles nå. Det er den endelige versjonen. Er det likevel noe galt med den så returnerer jeg pengene mot gyldig kjøpsbevis.[men nå skal den være 100%. DIV]Her kan den bestilles: http://www.hjm-models.webs.com


Edited by Helgejohan3 - 24 oktober 2015 at 00:31
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2015 at 00:08
Her er den nye og tykkere. Den skal jeg selge i to versjoner - en i sort plastikk og en "deluxe" i sort matt stål. Her, etter forbedringer er det bare et eneste materiale som ikke fikk grønn hake på Shapeways.

Er herrene mer fornøyd med denne?

Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2015 at 21:28
Her har vi en utgått reservedel som Marklin solgte før med tanke på kortkobling. Det sa de på Danske forum. Jeg har tegnet en tilsvarende og har bestilt men i rustfritt stål. Se bildene. Den kommer for salg.

Her er den fra Marklin, men på danske forum sa de at denne delen er utgått. Se bildet. (grunnen til at den er skåret til er at han her på bildet bruker den opp-ned av hva den er ment for.)

Marklin sin: 



Vist på Di3: (han bruker den opp-ned av normalt)


Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2015 at 19:02
Kortkobling på Marklin Di3 - overgang i stål. Du bytter ut "originalkroken med denne og klipser inn en moderne kobling, feks Marklin kortkobling. Jeg har bestillt inn litt. Den kan bestilles av hjm.models når jeg har fått produsert og kjøpt inn nok så jeg har på lager. Jeg skal gi klarsignal.




Edited by Helgejohan3 - 22 oktober 2015 at 19:06
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.