MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Marklin Di2
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Topic ClosedMarklin Di2

 Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Topic: Marklin Di2
    Posted: 20 oktober 2015 at 07:48
For dere med Marklin så har jeg den glede å fortelle at om en mnd ca så bestiller jeg kåpe for Di2 til Marklin sin V60. Jeg har kjøpt en Marklin V60. Marklin er skikkelige saker. Jeg kan ikke love at det blir lys for da trenger jeg optikk og det har jeg ikke, men høyttaler på 23mm skal jeg prøve å få inn. Det blir i alle fall ikke nærlys som elektrisk. Men det hadde ikke NMJ heller og de blir jo regnet som proffesjonelle. Min printer blir heretter bare til privat bruk da det jeg skal lage blir så billig at jeg tar alt på Shapeways pga at det er HO. De leppene på spaltene tegner jeg inn nå for preinteren til Shapeways klarer den jobben -Selv i HO. Jeg lager HO for det er mange som har det og kanskje dette kan bli en biinntekt. Jeg hørte en gang at 90% av det som selges er HO så da er det mange som kan glede seg til denne modellen En del håndtak etc er anderledes enn det NMJ laget på sin men jeg har riktig bakgrunn for det siden jeg brukte fotoer av ekte modell som referanse der. Modellene er jo litt forskjellige i virkeligheten. Jeg har gjort mitt beste etter fotoer.
Jeg lager HO men der er markedet størst.

Edited by Helgejohan3 - 20 oktober 2015 at 12:35
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2015 at 09:21
Dette har jeg tegnet og skal betilles neste mnd fra shapeways til Marklin Di5 til convertering til Di2. Her er leppene på spaltene tatt med, men Shapeways har "en liten tanke" bedre printer enn meg. I HO har jeg råd til å produsere dem 100% fra Shapeways. En grunn til at jeg lager den i Marklinutgave er at ikke NMJ skal ta "innersvingen" på meg ved å komme med samme modell senere. De lager jo ikke Marklin, bare A/C versjoner. Når jeg får det fysiske loket om noen dager så får jeg sett om jeg får plass til 2,3 cm høytaler i den. Det gjenstår bare å se, men jeg kan jo prøve.

Se dette bildet. Legg merke til leppene på spaltene. Også mange luker er tilføyd med foto som referanse.



Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2015 at 10:55
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

En grunn til at jeg lager den i Marklinutgave er at ikke NMJ skal ta "innersvingen" på meg ved å komme med samme modell senere. De lager jo ikke Marklin, bare A/C versjoner.


Ehm? Du vet NMJs AC-modeller er for bruk med Märklins skinner og strømforsyning...? Wink Også retter jo du deg mot et ganske annet marked enn NMJ. Om de lager en ferdigmodell av Di2 blir nok den av en helt annen kvalitet og enkelhet (ferdig ut av esken, ingen ombyggingsbehov etc.) enn hva du kan klare. Hvorfor er du redd de skal ta "innersvingen" på deg? Har du planer om å leve av dette som de gjør?
Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2015 at 11:44
Det blir rett ut av esken her også. Jeg bygger om før sending. Det er riktig at NMJ lager for A/C skinner. Dette blir kanskje mer for marklinister. Jeg bruker jo et fullblods marklinlok. Ekte Marklin, ikke et som er tilpasset Marklin. Jeg skal lage de komplette før sending. Ønsker man en modell i Marklin så kan dette være noe.

Edited by Helgejohan3 - 20 oktober 2015 at 12:31
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2015 at 12:21
Dere vet, marklinister kjøper bare Marklin og her blir det fullblods Marklin understell.

Edited by Helgejohan3 - 20 oktober 2015 at 12:37
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2015 at 14:00
Har du sjekket ut ESUs utgave av V60? Den er vel både for AC og DC og med et rikholdig utvalg av effekter.
Mvh

Rune H
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2015 at 15:53
Nei men jeg har lyst til å lage den i Marklin. Jeg vil ikke ha tilpasset A/C. Jeg vil ha EKTE vare dvs etter min mening - Marklin.

Edited by Helgejohan3 - 20 oktober 2015 at 15:54
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2015 at 16:11
Denne er nå bestillt fra Shapeways i rustfritt stål. 




Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2015 at 20:38
Den dere ser over er en med litranummer 801-803 dvs Di2 fra Mak. Jeg tegner først de litra som var fra Mak. Derfor avviker enkelte detaljer fra de andre modeller. Jeg lager Mak. Først, altså.

Edited by Helgejohan3 - 20 oktober 2015 at 20:45
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2015 at 20:48
Hvis jeg først designer kåpe og legger så mye jobb i det så justerer jeg den også til Fleischmann også.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2015 at 00:37
Et bilde til som viser hvordan den blir:
Dette er den som ble produsert av Mak.


Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2015 at 22:06
Nå har jeg mottatt denne og kan tegne videre og har noe å bygge på og mål på marklinlok.


Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2015 at 22:27
Her bruker jeg jo 3D priterteknikk til å lage dette. Jeg vil bare si en morsom ting jeg så på nyhetene i går angående 3D printing. I Einhoven, en middelstor by i Nederland så har de en 3D printer som printer hele murhus i betong. 
Dette var en avsporing i tråden men det var jo en morsom avsporing. Det var nok en dyrere printer en det selveste Shapeways har. Den var enorm. 
Morsomt.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2015 at 22:58
Dette ser jo ut til å bli veldig bra :-)
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2015 at 00:55
Hvis dere lurer på hvordan det går så går det sakte nå for jeg vil ha 3D tenging som hobby og tvinger ikke meg selv til å jobbe lenger. Jeg tegner når jeg har lyst. I kveld begynte jeg på førerhytta. Detaljer må nok vente for jeg har ikke laget alle vinduene enda. Men skli liggerdet an nå:
Ser dere godt på bilder så ser dere kanskje at dette blir en Mak.

Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2015 at 11:26
Det var en del feil i tegningen som nå er rettet opp. Høyde og fasong på vinduene feks. Så jeg begynte på nytt og denne er sånn som hytta på en Di2 fra Mak ser ut. (så langt)
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2015 at 11:27
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Det var en del feil i tegningen som nå er rettet opp. Høyde og fasong på vinduene feks. Så jeg begynte på nytt og denne er sånn som hytta på en Di2 fra Mak ser ut. (så langt)


Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2015 at 10:46
Jeg har kommet litt legner. Når hytta er ferdig så skal jeg bestille prøve fra Shapeways og teste på mitt eget lok før jeg tegner mer. For de som kjenner forskjellene fra Di2 fra Mak og de andre utgavene, så er det lett å se at dette blir en utgave fra Mak. Se feks hytta og det lange fjernlyset foran.



Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2015 at 12:03
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Jeg har kommet litt legner. Når hytta er ferdig så skal jeg bestille prøve fra Shapeways og teste på mitt eget lok før jeg tegner mer. For de som kjenner forskjellene fra Di2 fra Mak og de andre utgavene, så er det lett å se at dette blir en utgave fra Mak. Se feks hytta og det lange fjernlyset foran.



Dette begynner å ligne noe!
Blir spennende å se det ferdige resultatet.

Men jeg er litt usikker på de håndtakene rett ved siden av radiatoren. Disse kommer ikke til å overleve printing/rensing.
Tror jeg heller vill lagd en liten "dump" slik at man kan bore hull til håndtak lagd av messingtråd e.l.

Edited by Håvard H - 26 oktober 2015 at 12:05
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2015 at 12:29
Ja, riktig. Men det er jo derfor jeg måha prøver fra Shapeways for å se om det går. Hvis ikke må det rettes på. Angående printing og overlevelse av håndtak: husk at jeg printer i stål.

Edited by Helgejohan3 - 26 oktober 2015 at 12:49
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2015 at 17:05
Kan noen si meg delenumeret på denne og ca alder?





Her er innmaten:

Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2015 at 17:08
Jeg må vite nummeret, eller jeg kan spørre: Passer en kåpe som passer dette loket også på en flunka ny Marklin V60? Den har kanskje forandret selg leitt innvendig med årene. Hvis jeg følger innvendige mål her og setter skruehullet på samme plass, kan jeg da bruke dette loket til å utvikle kåpe til dagens modell, eller må jeg kjøpe et lok for utvikling?
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2015 at 17:37
Som tidligere nevnt av andre her i tråden, skulle jeg tro håndtak, rekkverk og lignende kan ettermonteres som messingtråd dersom dette er vanskelig å printe. Da vil det være til god hjelp om markører for hvor det skal bores i lokkassen kan komme med i printen. :-)
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2015 at 17:55
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Ja, riktig. Men det er jo derfor jeg måha prøver fra Shapeways for å se om det går. Hvis ikke må det rettes på. Angående printing og overlevelse av håndtak: husk at jeg printer i stål.


Det vil ikke fungere å printe denne i stål. Oppløsningen er ikke god nok. Minste lagtykkelse med stål er 0,1 mm.


Om jeg skulle være interessert i et print må det være i Frosted Ultra Detail eller Frosted Extreme Detail.

Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2015 at 18:16
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Nei men jeg har lyst til å lage den i Marklin. Jeg vil ikke ha tilpasset A/C. Jeg vil ha EKTE vare dvs etter min mening - Marklin.


Men hvorfor begrense seg bare til Märklin? Når du først har tegnet kåpa i CAD er det vel en smal sak å tilpasse den til å passe feks. på et Roco-understell også?
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2015 at 18:20
Jeg er i hemmelig samarbeid med en norsk småprodusent. Jeg har tegnet alt og fikk et kompliment for detaljer mm, forresten. Denne aktøren (ønsker ikke å navngi) skal lage den i DC. Vi har en avtale, nemlig at jeg har Marklin og han har DC. Jeg tegner for ham og han redigerer til sitt understell selv. Den skal komme i DC etterhvert.

Edited by Helgejohan3 - 26 oktober 2015 at 19:05
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2015 at 18:29
Originally posted by Skiftetraktor Skiftetraktor wrote:

Som tidligere nevnt av andre her i tråden, skulle jeg tro håndtak, rekkverk og lignende kan ettermonteres som messingtråd dersom dette er vanskelig å printe. Da vil det være til god hjelp om markører for hvor det skal bores i lokkassen kan komme med i printen. :-)

Muleg at det må endres men jeg prøver å printe først. Det er jo stål.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2015 at 18:42
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Ja, riktig. Men det er jo derfor jeg måha prøver fra Shapeways for å se om det går. Hvis ikke må det rettes på. Angående printing og overlevelse av håndtak: husk at jeg printer i stål.


Det vil ikke fungere å printe denne i stål. Oppløsningen er ikke god nok. Minste lagtykkelse med stål er 0,1 mm.


Om jeg skulle være interessert i et print må det være i Frosted Ultra Detail eller Frosted Extreme Detail.



0,1 mm som minste lagtykkelse? Da skal det gå som en lek å printe i stål. Minste verdi på en detalj jeg har oppgitt er 0,2mm. De aller aller tynneste ribbene på siden som ser mikroskopiske ut er 0,2mm.

Edited by Helgejohan3 - 26 oktober 2015 at 18:45
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2015 at 18:44
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Originally posted by Skiftetraktor Skiftetraktor wrote:

Som tidligere nevnt av andre her i tråden, skulle jeg tro håndtak, rekkverk og lignende kan ettermonteres som messingtråd dersom dette er vanskelig å printe. Da vil det være til god hjelp om markører for hvor det skal bores i lokkassen kan komme med i printen. :-)


Muleg at det må endres men jeg prøver å printe først. Det er jo stål.


Men leser du ikke det som står på Shapeways nettsider om de forskjellige materialene?

Når du printer i stål må en spalte være *minst* 1 mm bred og 1 mm dyp. Skal du ha en forhøyning må denne minst være 1 mm bred og 1 mm høy.Blir ikke mye igjen av detaljene i radiator og luftespalter da.

Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2015 at 18:48
Skjønner. Jeg bestillte noe i stål med masse luftespalter i HO for en tid siden men ingen tilbakemelding omdat det ikke gikk. Jeg får det i posten om en ukes tid så får jeg se på resultatet da.
Jeg har fått tilbakemelding når det ikke har gått an, men en bit med masse luftespaler på 0.25mm fikk jeg ikke melding om at ikke kunne printes. Den er sjekket av expertene som jobber på Shapeways og når jeg får den så legger jeg bilde. Jeg er spent selv men det kan jo hende at jeg må ta ultra detalj sånn som dere sier. Det vet jeg ikke selv.

Edited by Helgejohan3 - 26 oktober 2015 at 18:54
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.