Marklin Di2
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Selvbyggeren
Forum Description: For presentasjon av selvbyggerprosjekter og byggeteknikker
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=9526
Printed Date: 29 november 2024 at 04:25 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Marklin Di2
Posted By: Helgejohan3
Subject: Marklin Di2
Date Posted: 20 oktober 2015 at 07:48
For dere med Marklin så har jeg den glede å fortelle at om en mnd ca så bestiller jeg kåpe for Di2 til Marklin sin V60. Jeg har kjøpt en Marklin V60. Marklin er skikkelige saker. Jeg kan ikke love at det blir lys for da trenger jeg optikk og det har jeg ikke, men høyttaler på 23mm skal jeg prøve å få inn. Det blir i alle fall ikke nærlys som elektrisk. Men det hadde ikke NMJ heller og de blir jo regnet som proffesjonelle. Min printer blir heretter bare til privat bruk da det jeg skal lage blir så billig at jeg tar alt på Shapeways pga at det er HO. De leppene på spaltene tegner jeg inn nå for preinteren til Shapeways klarer den jobben -Selv i HO. Jeg lager HO for det er mange som har det og kanskje dette kan bli en biinntekt. Jeg hørte en gang at 90% av det som selges er HO så da er det mange som kan glede seg til denne modellen En del håndtak etc er anderledes enn det NMJ laget på sin men jeg har riktig bakgrunn for det siden jeg brukte fotoer av ekte modell som referanse der. Modellene er jo litt forskjellige i virkeligheten. Jeg har gjort mitt beste etter fotoer. Jeg lager HO men der er markedet størst.
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Replies:
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 20 oktober 2015 at 09:21
Dette har jeg tegnet og skal betilles neste mnd fra shapeways til Marklin Di5 til convertering til Di2. Her er leppene på spaltene tatt med, men Shapeways har "en liten tanke" bedre printer enn meg. I HO har jeg råd til å produsere dem 100% fra Shapeways. En grunn til at jeg lager den i Marklinutgave er at ikke NMJ skal ta "innersvingen" på meg ved å komme med samme modell senere. De lager jo ikke Marklin, bare A/C versjoner. Når jeg får det fysiske loket om noen dager så får jeg sett om jeg får plass til 2,3 cm høytaler i den. Det gjenstår bare å se, men jeg kan jo prøve.
Se dette bildet. Legg merke til leppene på spaltene. Også mange luker er tilføyd med foto som referanse.
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: cfsalicath
Date Posted: 20 oktober 2015 at 10:55
Helgejohan3 wrote:
En grunn til at jeg lager den i Marklinutgave er at ikke NMJ skal ta "innersvingen" på meg ved å komme med samme modell senere. De lager jo ikke Marklin, bare A/C versjoner. |
Ehm? Du vet NMJs AC-modeller er for bruk med Märklins skinner og strømforsyning...? Også retter jo du deg mot et ganske annet marked enn NMJ. Om de lager en ferdigmodell av Di2 blir nok den av en helt annen kvalitet og enkelhet (ferdig ut av esken, ingen ombyggingsbehov etc.) enn hva du kan klare. Hvorfor er du redd de skal ta "innersvingen" på deg? Har du planer om å leve av dette som de gjør?
------------- Med vennlig hilsen
CF Salicath
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 20 oktober 2015 at 11:44
Det blir rett ut av esken her også. Jeg bygger om før sending. Det er riktig at NMJ lager for A/C skinner. Dette blir kanskje mer for marklinister. Jeg bruker jo et fullblods marklinlok. Ekte Marklin, ikke et som er tilpasset Marklin. Jeg skal lage de komplette før sending. Ønsker man en modell i Marklin så kan dette være noe.
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 20 oktober 2015 at 12:21
Dere vet, marklinister kjøper bare Marklin og her blir det fullblods Marklin understell.
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: RuneH
Date Posted: 20 oktober 2015 at 14:00
Har du sjekket ut ESUs utgave av V60? Den er vel både for AC og DC og med et rikholdig utvalg av effekter.
------------- Mvh
Rune H
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 20 oktober 2015 at 15:53
Nei men jeg har lyst til å lage den i Marklin. Jeg vil ikke ha tilpasset A/C. Jeg vil ha EKTE vare dvs etter min mening - Marklin.
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 20 oktober 2015 at 16:11
Denne er nå bestillt fra Shapeways i rustfritt stål.
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 20 oktober 2015 at 20:38
Den dere ser over er en med litranummer 801-803 dvs Di2 fra Mak. Jeg tegner først de litra som var fra Mak. Derfor avviker enkelte detaljer fra de andre modeller. Jeg lager Mak. Først, altså.
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 20 oktober 2015 at 20:48
Hvis jeg først designer kåpe og legger så mye jobb i det så justerer jeg den også til Fleischmann også.
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 21 oktober 2015 at 00:37
Et bilde til som viser hvordan den blir: Dette er den som ble produsert av Mak.
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 22 oktober 2015 at 22:06
Nå har jeg mottatt denne og kan tegne videre og har noe å bygge på og mål på marklinlok.
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 22 oktober 2015 at 22:27
Her bruker jeg jo 3D priterteknikk til å lage dette. Jeg vil bare si en morsom ting jeg så på nyhetene i går angående 3D printing. I Einhoven, en middelstor by i Nederland så har de en 3D printer som printer hele murhus i betong. Dette var en avsporing i tråden men det var jo en morsom avsporing. Det var nok en dyrere printer en det selveste Shapeways har. Den var enorm. Morsomt.
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: Skiftetraktor
Date Posted: 22 oktober 2015 at 22:58
Dette ser jo ut til å bli veldig bra :-)
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 25 oktober 2015 at 00:55
Hvis dere lurer på hvordan det går så går det sakte nå for jeg vil ha 3D tenging som hobby og tvinger ikke meg selv til å jobbe lenger. Jeg tegner når jeg har lyst. I kveld begynte jeg på førerhytta. Detaljer må nok vente for jeg har ikke laget alle vinduene enda. Men skli liggerdet an nå: Ser dere godt på bilder så ser dere kanskje at dette blir en Mak.
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 25 oktober 2015 at 11:26
Det var en del feil i tegningen som nå er rettet opp. Høyde og fasong på vinduene feks. Så jeg begynte på nytt og denne er sånn som hytta på en Di2 fra Mak ser ut. (så langt)
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 25 oktober 2015 at 11:27
Helgejohan3 wrote:
Det var en del feil i tegningen som nå er rettet opp. Høyde og fasong på vinduene feks. Så jeg begynte på nytt og denne er sånn som hytta på en Di2 fra Mak ser ut. (så langt) |
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 26 oktober 2015 at 10:46
Jeg har kommet litt legner. Når hytta er ferdig så skal jeg bestille prøve fra Shapeways og teste på mitt eget lok før jeg tegner mer. For de som kjenner forskjellene fra Di2 fra Mak og de andre utgavene, så er det lett å se at dette blir en utgave fra Mak. Se feks hytta og det lange fjernlyset foran.
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 26 oktober 2015 at 12:03
Helgejohan3 wrote:
Jeg har kommet litt legner. Når hytta er ferdig så skal jeg bestille prøve fra Shapeways og teste på mitt eget lok før jeg tegner mer. For de som kjenner forskjellene fra Di2 fra Mak og de andre utgavene, så er det lett å se at dette blir en utgave fra Mak. Se feks hytta og det lange fjernlyset foran.
|
Dette begynner å ligne noe! Blir spennende å se det ferdige resultatet.
Men jeg er litt usikker på de håndtakene rett ved siden av radiatoren. Disse kommer ikke til å overleve printing/rensing. Tror jeg heller vill lagd en liten "dump" slik at man kan bore hull til håndtak lagd av messingtråd e.l.
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 26 oktober 2015 at 12:29
Ja, riktig. Men det er jo derfor jeg måha prøver fra Shapeways for å se om det går. Hvis ikke må det rettes på. Angående printing og overlevelse av håndtak: husk at jeg printer i stål.
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 26 oktober 2015 at 17:05
Kan noen si meg delenumeret på denne og ca alder?
Her er innmaten:
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 26 oktober 2015 at 17:08
Jeg må vite nummeret, eller jeg kan spørre: Passer en kåpe som passer dette loket også på en flunka ny Marklin V60? Den har kanskje forandret selg leitt innvendig med årene. Hvis jeg følger innvendige mål her og setter skruehullet på samme plass, kan jeg da bruke dette loket til å utvikle kåpe til dagens modell, eller må jeg kjøpe et lok for utvikling?
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: Skiftetraktor
Date Posted: 26 oktober 2015 at 17:37
Som tidligere nevnt av andre her i tråden, skulle jeg tro håndtak, rekkverk og lignende kan ettermonteres som messingtråd dersom dette er vanskelig å printe. Da vil det være til god hjelp om markører for hvor det skal bores i lokkassen kan komme med i printen. :-)
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 26 oktober 2015 at 17:55
Helgejohan3 wrote:
Ja, riktig. Men det er jo derfor jeg måha prøver fra Shapeways for å se om det går. Hvis ikke må det rettes på. Angående printing og overlevelse av håndtak: husk at jeg printer i stål. |
Det vil ikke fungere å printe denne i stål. Oppløsningen er ikke god nok. Minste lagtykkelse med stål er 0,1 mm.
Om jeg skulle være interessert i et print må det være i Frosted Ultra Detail eller Frosted Extreme Detail.
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 26 oktober 2015 at 18:16
Helgejohan3 wrote:
Nei men jeg har lyst til å lage den i Marklin. Jeg vil ikke ha tilpasset A/C. Jeg vil ha EKTE vare dvs etter min mening - Marklin. |
Men hvorfor begrense seg bare til Märklin? Når du først har tegnet kåpa i CAD er det vel en smal sak å tilpasse den til å passe feks. på et Roco-understell også?
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 26 oktober 2015 at 18:20
Jeg er i hemmelig samarbeid med en norsk småprodusent. Jeg har tegnet alt og fikk et kompliment for detaljer mm, forresten. Denne aktøren (ønsker ikke å navngi) skal lage den i DC. Vi har en avtale, nemlig at jeg har Marklin og han har DC. Jeg tegner for ham og han redigerer til sitt understell selv. Den skal komme i DC etterhvert.
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 26 oktober 2015 at 18:29
Skiftetraktor wrote:
Som tidligere nevnt av andre her i tråden, skulle jeg tro håndtak, rekkverk og lignende kan ettermonteres som messingtråd dersom dette er vanskelig å printe. Da vil det være til god hjelp om markører for hvor det skal bores i lokkassen kan komme med i printen. :-) |
Muleg at det må endres men jeg prøver å printe først. Det er jo stål.
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 26 oktober 2015 at 18:42
Håvard H wrote:
Helgejohan3 wrote:
Ja, riktig. Men det er jo derfor jeg måha prøver fra Shapeways for å se om det går. Hvis ikke må det rettes på. Angående printing og overlevelse av håndtak: husk at jeg printer i stål. |
Det vil ikke fungere å printe denne i stål. Oppløsningen er ikke god nok. Minste lagtykkelse med stål er 0,1 mm.
Om jeg skulle være interessert i et print må det være i Frosted Ultra Detail eller Frosted Extreme Detail.
|
0,1 mm som minste lagtykkelse? Da skal det gå som en lek å printe i stål. Minste verdi på en detalj jeg har oppgitt er 0,2mm. De aller aller tynneste ribbene på siden som ser mikroskopiske ut er 0,2mm.
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 26 oktober 2015 at 18:44
Helgejohan3 wrote:
Skiftetraktor wrote:
Som tidligere nevnt av andre her i tråden, skulle jeg tro håndtak, rekkverk og lignende kan ettermonteres som messingtråd dersom dette er vanskelig å printe. Da vil det være til god hjelp om markører for hvor det skal bores i lokkassen kan komme med i printen. :-) |
Muleg at det må endres men jeg prøver å printe først. Det er jo stål. |
Men leser du ikke det som står på Shapeways nettsider om de forskjellige materialene?
Når du printer i stål må en spalte være *minst* 1 mm bred og 1 mm dyp. Skal du ha en forhøyning må denne minst være 1 mm bred og 1 mm høy.Blir ikke mye igjen av detaljene i radiator og luftespalter da.
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 26 oktober 2015 at 18:48
Skjønner. Jeg bestillte noe i stål med masse luftespalter i HO for en tid siden men ingen tilbakemelding omdat det ikke gikk. Jeg får det i posten om en ukes tid så får jeg se på resultatet da. Jeg har fått tilbakemelding når det ikke har gått an, men en bit med masse luftespaler på 0.25mm fikk jeg ikke melding om at ikke kunne printes. Den er sjekket av expertene som jobber på Shapeways og når jeg får den så legger jeg bilde. Jeg er spent selv men det kan jo hende at jeg må ta ultra detalj sånn som dere sier. Det vet jeg ikke selv.
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 26 oktober 2015 at 20:23
Når du printer i stål må en spalte være *minst* 1 mm bred og 1 mm dyp. Skal du ha en forhøyning må denne minst være 1 mm bred og 1 mm høy.Blir ikke mye igjen av detaljene i radiator og luftespalter da.
[/QUOTE] Nå gjennomgår expertene på Shapeways det de skal lage før de belaster konto i tilfelle de ikke kan lage det. Det har pleid å ta ca et døgn fra jeg bestiller til jeg får negativ tilbakemelding om at det ikke kan printes (hvis det ikke kan det) nå har det seg slik at det er minst en uke siden jeg bestilte en prøve med luftespaler i metall og jeg enda ikke hørt noe. Dessuten belastet de kontoen så da er det svar i seg selv at de luftespaltene mener expertene at kan printes.
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 26 oktober 2015 at 20:51
Helgejohan3 wrote:
Kan noen si meg delenumeret på denne og ca alder?
Her er innmaten:
|
Er dette chassiet makent til det som produseres nå, vel ikke helt men er det så store forandringer at jeg må kjøpe et nytt lok for å få laget riktig innvendig fasong til et moderne lok, eller kan jeg designe hele kåpen på denne? Det er et viktig spørsmål jeg må ha svar på.
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 27 oktober 2015 at 02:48
Nå har jeg gjort store endringer. Det er bare et eneste materiale som ikke får fareskilt på Shapeways - Stål. Alle varianter stål kommer opp med grønn hake med passed. Frosted extreme detail og ultra detail får fareskilt. Dette skal i følge Shapeways gå som en lek. Men jeg er ikke verdensmester og ekspert. Jeg skriver bare det som kom opp på Shapeways. Hvis en ny V60 er lik i mål innvendig som min så må man kappe litt i metall før montering av kåpen. Det har jeg målt. Det tar sikkert ikke mer enn 10-15 minutter modifisering men... så er det bare å skru på. Men jeg må jo få prøven først, da og teste på min modell. Men til Bildene:
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 27 oktober 2015 at 17:36
Helgejohan3 wrote:
Kan noen si meg delenumeret på denne og ca alder?
Her er innmaten:
Er dette chassiet makent til det som produseres nå, vel ikke helt men er det så store forandringer at jeg må kjøpe et nytt lok for å få laget riktig innvendig fasong til et moderne lok, eller kan jeg designe hele kåpen på denne? Det er et viktig spørsmål jeg må ha svar på. |
Dette er Märklin 3064. Påskriftene på førerhuset er borte, men de nedre påskriftene tyder på at det er V60-utgaven som med små påskriftvariasjoner var i produksjon fra 1963 til 1968. Det er 47 år siden. I hovedsak var dette lokomotivet i produksjon uten dratiske endringer i hver fall til utpå 1990-tallet, men det gjennomgikk nokså mange endringer i ramme, motor og øvrig teknikk fra 1970-tallet. I de senere år ble det blant annet hel annerldes motor enn i de eldste utgavene. Hvis man skal produsere noe som skal passe til et understell som skal kunne kjøpes i dag vil det *muligens* være en fordel å bruke noe som er *litt* nyere som utgangspunkt.....
En annen sak er om denne grunnmodellen overhode leveres fra Märklin for tiden. Ved søk på loktypene V60, 260, 261, 361, 362 og 363 i Märklins produktdatabase vises det mange utgaver, men alle er merket med "Ausverkauftes Modell".
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 27 oktober 2015 at 18:44
Den siste utgaven av Märklins V60 jeg fant på http://www.modellbau-wiki.de/wiki/V_60" rel="nofollow - http://www.modellbau-wiki.de/wiki/V_60 , er art. nr. 37863, fra så sent som 2014. Mulig den er utsolgt fra Märklin, men det ser ut som enkelte forhandlere, bl.a. Amundsen, fortsatt har den.
Med dette artikkelnummeret kan en laste ned eksplosjonstegningen og bruksanvisningen fra Märklins nettside: http://www.maerklinshop.de/SpareParts/index?sSearchWords=37863&iBrandId=1" rel="nofollow - http://www.maerklinshop.de/SpareParts/index?sSearchWords=37863&iBrandId=1
For meg ser det ut som om grunnkonstruksjonen, inkl. chassis og motor, er ganske lik den eldre utgaven, men det er lettere å sjekke når en har modellen i hånden. De største endringene ser ut til å være at omskifterreléet er erstattet med en dekoder, at modellen har fått "kortkoblinger" med NEM-feste (i Telex-utgave) og at glødelampene er erstattet av kretskortmonterte lysdioder. Men selv de gamle festene til glødelampene ser ut til å være beholdt på chassiset.
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 27 oktober 2015 at 20:58
Det er en butikk i Nederland som har masse utgitte marklinmodeller i tillegg til de som selges nå. Takk for svar.
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 27 oktober 2015 at 22:22
TorsteinS wrote:
Den siste utgaven av Märklins V60 jeg fant på http://www.modellbau-wiki.de/wiki/V_60" rel="nofollow - http://www.modellbau-wiki.de/wiki/V_60 , er art. nr. 37863, fra så sent som 2014. Mulig den er utsolgt fra Märklin, men det ser ut som enkelte forhandlere, bl.a. Amundsen, fortsatt har den.
Med dette artikkelnummeret kan en laste ned eksplosjonstegningen og bruksanvisningen fra Märklins nettside: http://www.maerklinshop.de/SpareParts/index?sSearchWords=37863&iBrandId=1" rel="nofollow - http://www.maerklinshop.de/SpareParts/index?sSearchWords=37863&iBrandId=1
For meg ser det ut som om grunnkonstruksjonen, inkl. chassis og motor, er ganske lik den eldre utgaven, men det er lettere å sjekke når en har modellen i hånden. De største endringene ser ut til å være at omskifterreléet er erstattet med en dekoder, at modellen har fått "kortkoblinger" med NEM-feste (i Telex-utgave) og at glødelampene er erstattet av kretskortmonterte lysdioder. Men selv de gamle festene til glødelampene ser ut til å være beholdt på chassiset. |
37863 vises også som utgått i Märklins produktdatabank. Sånn er det blitt. Med noen få unntak leveres svært mange modeller bare i relativt kort tid før de blir erstattet av nye utgaver. Ofte produseres de bare i en enkelt serie. I "gamle dager" kunne jo en Märklinmodell bli produsert praktisk talt uten endringer i flere tiår. Det betyr selvfølgelig ikke at akkurat denne modellen er helt umulig å få tak i, men det ser ut til at Märklin for tiden ikke leverer noen varianter av V60. Når man studerer eksplosjonstegningen og beskrivelsen av 3064 og 37863 ser man at det er veldig mange endringer siden 60-tallet, men de fleste påvirker nok i liten grad muligheten til å bruke understellet til en egenprodusert overdel. Foruten elektronikken som har erstattet den mekaniske omskifteren og glødelampene er motoren endret fra skivekommutator til trommelkommutatormotor. Det medfører endringer i tannhjulene. Lampeholderne som vises er beregnet for stiftlamper, frem til 1990-tallet var det en holder for skrupærer som var klinket fast i rammen. Ellers er det gjort en del forbedringer med NEM-koblingsfeste, finere hjul og koblestenger, bremseskoattrapper, nye buffere og diverse endringer på overdelen. En annen interessant sak er at det er en del reservedeler som Märklin tydeligvis ikke lenger ønsker å levere til privatpersoner, blant annet er komplett ramme med hjul og tannhjul ikke lenger oppført som leverbar reservedel, heller ikke enkelttannhjul. Rekkverkene er imidlertid oppført med delenummer nå, det var de ikke tidligere (da måtte man bruke sine kontakter i systemet for å skaffe slike). Før kunne man bestille alle reservedelene og bygge opp et lok selv om man ønsket. Så sent som på slutten av 1980-tallet ble det også levert ferdigpakkede delesatser av enkelte utgåtte lokmodeller. Det var en brun pappeske med samtlige deler til loktypen. Man måtte imidlertid vite hvordan det skulle settes sammen, det var ingen monteringsanvisning.
Helgejohan3 wrote:
Det er en butikk i Nederland som har masse utgitte marklinmodeller i tillegg til de som selges nå. |
Hvis man bare skal bygge en enkelt modell til seg selv er det sikkert ikke noe problem å basere den på understellet fra en utgått modell. Hvis man derimot skal skaffe mange kan det bli litt stress....
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 28 oktober 2015 at 11:20
Ja. Jeg skal selge sen som byggsett i ulakkert stål uten lok først. Jeg skal kankje i dag bestille et fluka nytt lok å basrere modellen på. Jeg printet ut prøve med min egen printer og den passet på millimeteren men festeskruen må forsenkes og propp i plastikk over som sjuler skruen. Grunnet den lave oppløsningen på min hjemmeprinter ønsker jeg ikke å vise dere modellen da min printer dropper nesten alle detaljer i en sånn skala og det blir et dårlig førsteinntrykk. Shapeways derimot...
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 28 oktober 2015 at 20:59
Helgejohan3 wrote:
Ja. Jeg skal selge sen som byggsett i ulakkert stål uten lok først. Jeg skal kankje i dag bestille et fluka nytt lok å basrere modellen på. [...] |
Den gamle 3064 (og evt. fargevarianter) finnes vel i bøtter og spann på bruktmarkedet, til en brøkdel av prisen av de nyere variantene, som heller ikke er i produksjon lenger (selv om enkelte forhandlere fortsatt har igjen). Om det skulle vise seg at kåpa ikke passer til både nytt og gammelt understell, tror jeg derfor prosjektet blir mer attraktivt om man kan klare seg med den gamle utgaven.
Siden understellet likevel må forkortes (fordi Di.2 er kortere enn V60), får man neppe særlig glede av koblingsholdere med NEM-lommer, og annerledes plassering av lamper gjør at man man neppe får noen glede av lysdiodene i de nye utgavene, med mindre du lager nye lysledere som passer. Det gamle understellet manglet såvidt jeg kan se bremsesko, men her blir også den nye utgaven feil i forhold til Di.2, som bare hadde bremsesko på den ene siden av hvert hjul, mens V60 hadde bremsesko på begge sider.
Vedr. lys, så husk at markeringslysene (de nedre hvite) stort sett alltid var på, også ved høylys dag (bortsett fra på løslok eller bakerst i tog på fri linje, der de røde baklampene ble brukt i stedet i den bakre enden). Idet meste av perioden som MaK-utgaven av Di.2 var i bruk, så ble den øvre (store) lyskasteren mest brukt når det var mørkt, så den er ikke så nøye om det ikke er lys i.
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 29 oktober 2015 at 10:36
Det blir for smått med lys i denne. Ikke mulig for det er en Mak som har lengre fjernlys og hvor i heiteste får jeg lysledere. Jeg har printet en kåpe som passer 100% - hvis man bare gjør denne modifiseringen som tok meg 10 minutter med min Dremel:
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 29 oktober 2015 at 10:37
Helgejohan3 wrote:
Det blir for smått med lys i denne. Ikke mulig for det er en Mak som har lengre fjernlys og hvor i heiteste får jeg lysledere. Jeg har printet en kåpe som passer 100% - hvis man bare gjør denne modifiseringen som tok meg 10 minutter med min Dremel:
| Hvis noen kan produsere lysledere for meg så vil det løse mye.
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 29 oktober 2015 at 12:59
Jeg har tegnet ferdig og bestilt nytt lokomotiv som er nytt nok til å være digitalt som standard, men jeg fikk et problem da jeg skulle laste opp til filen til Shapeways. . Min tegning har så mange detaljer at for å få lastet opp til Shapeways så måtte stigtrinnene tas bort så filen ble 2MB mindre, og stigtrinn lages separat og settes på av kjøper. Det blir byggesett i første omgang. Jeg må lære å lakkere med airbrush godt før jeg kan selge komplette modeller. Jeg kan ikke love komplette modeller i det hele tatt på nåværende tidspunkt da jeg aldri har lakkert med airbrush før. Det må læres. Et lokomotiv kan følge med mot tillegg i prisen. Nå er det nok snakk om kanskje bare to mnd til ferdig levering. Men modifiseringen på bildet over er et must for at det skal passe.
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 29 oktober 2015 at 17:08
Jeg håer dette førsteinntrykket ødelegger. Denne er printet på min egen printer som ikke i de villeste drømmer kommer opp mot Shapeways. Jeg kunne ikke printe stigtrinn med min printer. Men denne printen gir nok info til om den vil passe dette kokomotivet. Og med 15 minutter med modifisering av chassiet som på bildet over, så passer alt perfekt. Jeg tar orderer allerede i dag men bare for lok 3064. Det blir finnannonse i dag for denne utgaven. Den er uttestet nok til at jeg kan selge den.
Se dette bildet:
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 29 oktober 2015 at 17:11
Helgejohan3 wrote:
Jeg håer dette førsteinntrykket ødelegger. Denne er printet på min egen printer som ikke i de villeste drømmer kommer opp mot Shapeways. Jeg kunne ikke printe stigtrinn med min printer. Men denne printen gir nok info til om den vil passe dette kokomotivet. Og med 15 minutter med modifisering av chassiet som på bildet over, så passer alt perfekt. Jeg tar orderer allerede i dag men bare for lok 3064. Det blir finnannonse i dag for denne utgaven. Den er uttestet nok til at jeg kan selge den.
Se dette bildet: (grunnen til at noen vinduer et tette er at jeg med min billige printer trengte mer styrke i veggene enn det shapeways gjør. Dessuten printes det heller ikke i stål. Den kommer med alle vinduer åpne.) |
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: RuneH
Date Posted: 29 oktober 2015 at 17:18
Kult å se en komplett kåpe👍🏽!
Gleder meg til å se kåpen som skal printes av Shapeway.
Har du gjort deg noen tanker om pris på byggesettet/ferdigmodell?
------------- Mvh
Rune H
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 29 oktober 2015 at 17:44
Jeg har spurt den småprodusenten jeg samarbeidet med og ha sa at denne er vert 2990kr - 3499kr i stål. På Shapeways kan du bestille den nå for 319 euro, og jeg skal legge ut annonse på finn.no med bilde, men den selges nå BARE TIL markin 3064 da det bare er den jeg har testet ut mål om alt passer fysisk.
Jeg skal ha 2990kr for den på finn.no Foreløpig er den for Marklin 3064 for den vet jeg at kåpen passer på.
Du kan bestille i dag.
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 29 oktober 2015 at 17:47
Jeg har bestillt et lokomotiv (nytt) i dag og kåpen sak tilpasses det loket også. (og andre litt eldre modeller senere.) Jeg vil brøve på fysisk modell før salget starter.
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: RuneH
Date Posted: 29 oktober 2015 at 17:57
Jeg vil absolutt anbefale at kåpen tilpasses Roco V60 med NEM-kontakt (meget velkjørende lok). På den måten vil du treffe et stort marked som kjører (norsk) DC(C).
------------- Mvh
Rune H
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 29 oktober 2015 at 18:05
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 29 oktober 2015 at 18:25
RuneH wrote:
Jeg vil absolutt anbefale at kåpen tilpasses Roco V60 med NEM-kontakt (meget velkjørende lok). På den måten vil du treffe et stort marked som kjører (norsk) DC(C). |
Kan jeg få delenummeret?
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 29 oktober 2015 at 19:08
RuneH wrote:
Jeg vil absolutt anbefale at kåpen tilpasses Roco V60 med NEM-kontakt (meget velkjørende lok). På den måten vil du treffe et stort marked som kjører (norsk) DC(C). | Jeg vet dette men jeg solgte tegninger jeg hadde laget til denne småprodusenten jeg ikke kan navngi. (Jeg tror han vil være anonym men alle vet hvem han er, en respektert norsk småprodusent) Så om jeg kan lage denne i DC og på den måten narre ham... Da må jeg snakke med ham først om hvordan vi gjør det. Det er ikke mange som ville holde et slikt løfte når man satt med alt man trengte og bare kunne gå først ut, men jeg har samvittighet... Jeg skal snakke med ham... Jeg vil først snakke med ham. Jeg har inntekt og har ikke tenkt å bare male min egen kake når det går ut over andre, som attpåtil har betalt meg. Men jeg har sendt en Mail. Det må nesten bli opp til ham om jeg kan lage denne til Roco.
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 29 oktober 2015 at 21:23
Når dere ser dette bildet så husk en ting - min printer og 2 minutter klatting med akrylmaling mot Shapeways og airbrushlakkering er to forskjellige ting.
Jeg farget litt for gøy, samtidig som det også tegner et bilde av fremtiden i extremt dårlig kvalitet.
Se dette bildet:
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 29 oktober 2015 at 21:37
Helgejohan3 wrote:
Jeg vet dette men jeg solgte tegninger jeg hadde laget til denne småprodusenten jeg ikke kan navngi. (Jeg tror han vil være anonym men alle vet hvem han er, en respektert norsk småprodusent)
|
En norsk småprodusent. Hmm, er vel ikke så mange av dem, klarer vi å gjette hvem det er?
Scandinavian Miniatures, Skipsmodeller, Steinar og Steinar, Skala Design, SMB service, Terje Vold/Scan Train, finnes det andre?
Helge; tror ikke du må være så opptatt av pris og kvalitet nå. Lag noe ferdig og legg det ut for salg, da får du en fin pekepinn på markedet vil ha.
Det du viser med den malte Di2 kåpen er rett vei, vis noen prototyper, bygg opp under produktet. Når du har alt klart, da kan du tenke på pris og på marked.
Er det jeg ville ha gjort, selv om jeg neppe sitter på fasiten.
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: jhv
Date Posted: 29 oktober 2015 at 21:46
Ble egentlig noen av de MaK-bygde Di2 gule/røde før de ble utrangert ?
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 29 oktober 2015 at 21:51
Jeg tar rådet med takk. Det ble et helt annet bilde med maling, ikke sant? Om ca 2mnd har jeg en stålmodell ferdig malt og montert på et nytt MFX lok, som jeg får om noen dager.
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: mattis94gutt
Date Posted: 29 oktober 2015 at 21:55
Nå har jo Trix også V60, men hvor stor forskjellen er mellom den og Märklin kan jeg ikke svare på.
------------- Proud to be a nerd.
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 29 oktober 2015 at 22:07
Link til Trix loket takk?
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 29 oktober 2015 at 22:18
tips: Google
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 29 oktober 2015 at 22:27
Jeg fan den i nederlandsk butikk så jeg slipper toll.
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 29 oktober 2015 at 22:33
jhv wrote:
Ble egentlig noen av de MaK-bygde Di2 gule/røde før de ble utrangert ? |
Såvidt jeg vet ble ingen av de MaK-bygde Di-2-ene malt gule/røde. Da dette "designet" kom, var et av lokene allerede utrangert, og det var nok klart at de øvrige av denne generasjonen kun hadde kort tid igjen. Derimot finnes det bilder av flere av disse i rødbrun utførelse fra 1985, hensatt.
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 29 oktober 2015 at 22:34
Nye planer: Den kommer FØRST til Trix V60 med standard DCC Lyd og telexkobling. Jeg tar ikke fortjeneste på loket. Uten å snakke om hva jeg skal ta for kåpen eller totalpris så koster Trix loket 270 euro med DCC lyd og Telex. Det er vel bedre med lyd og Telex eller hva? Roco har ikke det og denne er DCC toskinne.
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 29 oktober 2015 at 22:46
TorsteinS wrote:
jhv wrote:
Ble egentlig noen av de MaK-bygde Di2 gule/røde før de ble utrangert ? |
Såvidt jeg vet ble ingen av de MaK-bygde Di-2-ene malt gule/røde. Da dette "designet" kom, var et av lokene allerede utrangert, og det var nok klart at de øvrige av denne generasjonen kun hadde kort tid igjen. Derimot finnes det bilder av flere av disse i rødbrun utførelse fra 1985, hensatt. | Jeg tror ikke dere helt ser poenget i at jeg malte loket. Jeg tok de fargene jeg hadde i akrylmaling og malte et kjent design på 5 minutter for å gi bedre inntrykk av kåpen og detaljer kom bedre fram etter at jeg malte. En ting. De kommer alle ulakkert. Men jeg har lyst til å lære å lakke med airbrush og bli proffesjonell i å male riktig. Altså flink nok til å lakke ferdigmodeller av god kvalitet.
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 29 oktober 2015 at 22:51
mattis94gutt wrote:
Nå har jo Trix også V60, men hvor stor forskjellen er mellom den og Märklin kan jeg ikke svare på. |
Trix art. nr. 22623: http://www.trix.de/de/produkte/details.html?tx_torrpdb_pi1%5Bart_nr%5D=22623&tx_torrpdb_pi1%5Brl%5D=30%2C9&tx_torrpdb_pi1%5Bbacklink%5D=30&tx_torrpdb_pi1%5Bgaugechoice%5D=8" rel="nofollow - http://www.trix.de/de/produkte/details.html?tx_torrpdb_pi1%5Bart_nr%5D=22623&tx_torrpdb_pi1%5Brl%5D=30%2C9&tx_torrpdb_pi1%5Bbacklink%5D=30&tx_torrpdb_pi1%5Bgaugechoice%5D=8 (Hva slags webutviklere er det som lager sider med slike adresser? Såvidt jeg kan se, funker det ikke om man prøver å forenkle linken. Vil de ikke at man poster lenker til produktene sine?)
Det ser ut til at denne utgaven kun selges av butikkjeden VEDES.
Eksplosjonstegning kan lastes ned fra sidene til Märklin: http://www.maerklinshop.de/SpareParts/index?sSearchWords=22623&iBrandId=2" rel="nofollow - http://www.maerklinshop.de/SpareParts/index?sSearchWords=22623&iBrandId=2
Sammenlignet med Märklins utgave, ser det ikke ut til å være større forskjeller enn at slepeskoen er erstattet med kontaktfjærer mot hjulene, pluss isolerte hjul da.
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 29 oktober 2015 at 23:10
Jeg fant en nederlandsk forretning. Der koster den 160€ med DCC lyd og Telex. 40% tilbud. En koster normalt ca 270€. Jeg skal aldri ta fortjeneste på et lokomotiv så er loket på tilbud så blir den på tilbud hos meg også. Les mer om dette på 2-skinnedelen av forumet. Jeg flytter meg over dit nå.
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 30 oktober 2015 at 00:09
TorsteinS wrote:
Sammenlignet med Märklins utgave, ser det ikke ut til å være større forskjeller enn at slepeskoen er erstattet med kontaktfjærer mot hjulene, pluss isolerte hjul da. |
Det stemmer nok. Etter at Märklin slukte Trix for en del år siden er jo de fleste nye Trix H0-modeller egentlig Märklins modeller i 2-skinneutgave. Tidligere markedsførte Märklin sine 2-skinnemodeller som "Märklin-Hamo", men de forsvant da Trix ble overtatt.
Det er for øvrig fascinerende å observere alle de fantastiske salgsfremstøtene som dukker opp for denne Di2-modellen, selv om produktet knapt er kommet så langt at man kan kalle det et egentlig prototypestadium.
|
Posted By: Per Hilton
Date Posted: 30 oktober 2015 at 07:16
H. Lindholm wrote:
... Det er for øvrig fascinerende å observere alle de fantastiske salgsfremstøtene som dukker opp for denne Di2-modellen, selv om produktet knapt er kommet så langt at man kan kalle det et egentlig prototypestadium. |
Her er bilder av overflatestrukturen man kan forvente med Shapeways' stålprint. De omtaler materialet selv som Bronze-infused stainless steel with visible print lines and rough feel.
http://www.shapeways.com/product/EQLANTPZD/20-sided-dice?li=search-results-1&optionId=664605" rel="nofollow - http://www.shapeways.com/product/EQLANTPZD/20-sided-dice?li=search-results-1&optionId=664605 Det vil undre meg om noen syns en slik struktur er brukbar på synlige deler av lok- eller vognmodeller.
|
Posted By: RuneH
Date Posted: 30 oktober 2015 at 09:50
Nei, en slik overflate er ikke akseptabel. Således vil jeg tro at den eneste farbare veien (økonomisk sett) er plastprinting av masteren hos Shapeway og etterfølgende produksjon i resin (på egenhånd eller av proffe).
------------- Mvh
Rune H
|
Posted By: Joelles modeller
Date Posted: 30 oktober 2015 at 10:51
Det er godt mulig. Med jeg vil bare PRØVE og se resultatet selv. Jeg har tenkt litt på dette og det er godt mulig at den må printes i plastikk, og da vil jeg velge friosted extreme detail. Jeg gjør om nå til at den KANSJE kommer i metallmodell. Jeg vil bare se før jeg bestemmer meg. Jeg skal sørge for at resultatet blir bra. Blir den for dårlig i metall så lar jeg den bli utgitt i plast Frosted extremo detalj. Grunnen til at jeg vil prøve er at denne småprodusenten har sett samme bilder som deg og mener at den blir tøff i stål, og han har langt mer erfaring i å produsere i metall enn meg. Jeg stoler nok på ham til at jeg vil koste på meg en metallprøve. Den skal komme i grønnog ulakkert
------------- Joëlles Modeller
|
Posted By: Joelles modeller
Date Posted: 30 oktober 2015 at 12:15
Jeg har skrevet dette i andre tråder men jeg vil at alle skal se det. Glem alt om salg og pris inntil jeg har det 100% klart. Det er et ikketema nå.
------------- Joëlles Modeller
|
Posted By: Per Hilton
Date Posted: 30 oktober 2015 at 12:21
Hvorfor har du skiftet brukernavn (igjen)?
|
Posted By: Joelles modeller
Date Posted: 30 oktober 2015 at 12:28
Per Hilton wrote:
Hvorfor har du skiftet brukernavn (igjen)? | Det skal jeg forklare. Jeg har plutesig uten å forstå hvorfor, fått melding om at jeg ikke har adgang til å poste i forumet. Ha har jeg ikke sett noen annen løsning enn å lage ny bruker. Jeg har forresten bedt moderator om å slette de to andre brukerene og beholde denne, for min kone skal drive det.
Det er grunnen
------------- Joëlles Modeller
|
Posted By: Joelles modeller
Date Posted: 30 oktober 2015 at 12:31
Jeg har nå skiftet mening angående materiale. Det blir Frosted extremt detalj for jeg vil ha fornøyde kunder. Hvis jeg får solgt nok til å få råd så blir det senere resin.
------------- Joëlles Modeller
|
Posted By: Svein_H
Date Posted: 30 oktober 2015 at 12:39
Joelles modeller wrote:
Per Hilton wrote:
Hvorfor har du skiftet brukernavn (igjen)? | Det skal jeg forklare. Jeg har plutesig uten å forstå hvorfor, fått melding om at jeg ikke har adgang til å poste i forumet. Ha har jeg ikke sett noen annen løsning enn å lage ny bruker. Jeg har forresten bedt moderator om å slette de to andre brukerene og beholde denne, for min kone skal drive det.
Det er grunnen |
Minner for ordens skyld om punkt 4c i retningslinjene for MJF forum: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4&title=retningslinjene-for-mjf-forum" rel="nofollow - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4&title=retningslinjene-for-mjf-forum
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
Posted By: Joelles modeller
Date Posted: 30 oktober 2015 at 13:27
Ja, men jeg fikk et direkte spørsmål. Skulle jeg ikke svare, da?
------------- Joëlles Modeller
|
Posted By: Helgejohan3
Date Posted: 30 oktober 2015 at 13:49
Jeg har nettopp bestilt en Trix med lyd og Telex. Nå blir det mer fart. Forresten vil jeg bare legge til en ting. Jeg har bedt en moderator om å slette alle mine tråder on Di2 unntatt en. (Trix Di2)
------------- Mvh. Designer HJM.models
|
Posted By: HJM.models
Date Posted: 20 november 2015 at 07:38
Det går fremover. Dette er en Mak, men det vet dere vel. Den står på en analog Marklin V60. Motoren til trix er altfor høy så den kan dere glemme. Jeg kjøpte modellen for å prøve med hvis jeg sliper ned metallet så kortsluttes motoren. (gidder ikke forklare hvorfor) Det er mulig at en slik Marklin modell kan modifiseres med 5-polet Marklinmotor med MFX dekoder, det vet jeg ikke men jeg føler meg meget sikker på det. Det må testes ut. Den nye MaRklin har samme motor som trix, slik jeg har forstått det så samme høydeproblem der.
Dere kan jo ta en titt på prøve:
------------- HJM.models
|
Posted By: HJM.models
Date Posted: 20 november 2015 at 08:22
Legg merke til nivået på detaljer:
------------- HJM.models
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 20 november 2015 at 09:29
HJM.models wrote:
Legg merke til nivået på detaljer:
|
Hvem er det som har printet dette, og i hvilket materiale? Ser veldig bra ut.
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: HJM.models
Date Posted: 20 november 2015 at 10:47
Det er Shapeways som har printet i den billigste detaljplastikken. Det er bortkastede penger å ta høyeste grad.
------------- HJM.models
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 20 november 2015 at 12:03
HJM.models wrote:
Det er Shapeways som har printet i den billigste detaljplastikken. Det er bortkastede penger å ta høyeste grad. |
Nå snakker du om ting du har meget begrenset kunnskap om. Det er mange sammenhenger der FUD (Shapeways Frosted Ultra Detail) eller FXD (Shapeways Extreme Detail) er de billigere materialene fullstendig overlegne.
Bare fordi du personlig har noen dårlige erfaringer med disse materialene kan du ikke avfeie dem på generelt grunnlag.
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: HJM.models
Date Posted: 26 november 2015 at 11:22
Det er ikke mulig å lage denne i Trix da kåpen vil kollidere mot motoren uansett hva jeg gjør. Freser man i metallet den kolliderer med så kortsluttes motoren. Det den står på er gamle analoge V60. Der passer den. Jeg tror det er mulig å sette på kåpen hvis man kjøper en slik og hvis man digitaliserer så tror jeg også at det går an men skal ikke svare for sikkert på det. Men Roco er jo en mulighet ville jeg tro.
|
Posted By: HJM.models
Date Posted: 26 november 2015 at 11:23
Det er ikke mulig å lage denne i Trix da kåpen vil kollidere mot motoren uansett hva jeg gjør. Freser man i metallet den kolliderer med så kortsluttes motoren. Det den står på er gamle analoge V60. Der passer den. Jeg tror det er mulig å sette på kåpen hvis man kjøper en slik og hvis man digitaliserer så tror jeg også at det går an men skal ikke svare for sikkert på det.
|
Posted By: Laurenz
Date Posted: 12 desember 2015 at 16:05
HJM.models wrote:
|
Kåpen ser ok den, det kan bli bra. Men jeg ser understellet fra Märklin ikke passer helt, det er alt for langt. Hvordan lager du vinduer?
|
Posted By: HJM.models
Date Posted: 12 desember 2015 at 21:04
Vinduer lages av overheadpapir og klippes til og limes på. Så trenger man en ramme utenpå overheasfilmen som passet til vinduene.
------------- HJM.models
|
Posted By: Laurenz
Date Posted: 13 desember 2015 at 00:24
Ja, det går jo. Men hva med understellet som er for langt?
|
Posted By: HJM.models
Date Posted: 13 desember 2015 at 02:49
[QUOTE=Laurenz] Ja, det går jo. Men hva med understellet som er for langt?
[/QUOTE Det er ordnet, jeg har endret tegningen ved å strekke den litt, noe som også gjør at den også vil passe enda bedre. Denne kåpen jeg har nå for salg på Finn.no passer alle utgaver fra Marklin, også nyeste Marklin med lyd, Det du ser er et gammelt bilde. Det mangler feks stigtrinn også, for bildet viser bare prøve nummer 2 mens det er tatt med på en prøve som jeg tror jeg får i morgen.
------------- HJM.models
|
Posted By: HJM.models
Date Posted: 13 desember 2015 at 03:43
For å være ærlig så har jeg bare den nye Trix å prøve på nå. Den nye kåpen passer og noen her har sagt at eneste forskjell på Marklin og trix er slepesko og dekoder. Men Maklinkåpe høres litt bedre ut. Den er universal.
------------- HJM.models
|
Posted By: Svein_H
Date Posted: 13 desember 2015 at 09:12
HJM.models wrote:
Det er ordnet, jeg har endret tegningen ved å strekke den litt, noe som også gjør at den også vil passe enda bedre.(...) |
Så med andre ord er det ikke lenger en Di2, men noe som ser ut som en strukket Di2? Hvis du bare strekker den i lengderetningen og ikke gjør noe med de andre målene vil jo proposjonene bli ødelagt, hvis de i det hele tatt var korrekte fra starten av...
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
Posted By: ses
Date Posted: 13 desember 2015 at 11:19
Å jukse på lengden er vel noe de store fabrikantene har drevet mye med opp gjennom tidene, uten at man av den grunn har brukt så sterke ord som dette: "Så med andre ord er det ikke lenger en Di2, men noe som ser ut som en strukket Di2?".
------------- Svein S
|
Posted By: Svein_H
Date Posted: 13 desember 2015 at 12:57
Deg om det, jeg syns ikke det er sterke ord i det hele tatt. Når han har skrytt så hemningsløst av både detaljnivå og kvaliteten på det han skal lage, bør det være et minimumskrav at proposjonene hvert fall er korrekte.
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
Posted By: HJM.models
Date Posted: 13 desember 2015 at 13:04
Svein_A wrote:
Deg om det, jeg syns ikke det er sterke ord i det hele tatt. Når han har skrytt så hemningsløst av både detaljnivå og kvaliteten på det han skal lage, bør det være et minimumskrav at proposjonene hvert fall er korrekte. |
Generelt har du veldig irriterende innlegg. Nok om det. Dere setter jo høyere krav enn til de som jeg selger enn andre til samme pris på Shapeways. Vær heller glad for at noen lager den. Scandinaviam miniatures sa at de var riktige da jeg sendte prøve.
------------- HJM.models
|
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 13 desember 2015 at 13:49
HJM.models wrote:
Generelt har du veldig irriterende innlegg. (....) |
Hvorfor er de irriterende? Er det fordi de ikke hyller ditt prosjekt hemningsløst, men stiller kritiske spørsmål og fremlegger konkrete fakta?
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 13 desember 2015 at 14:20
HJM.models wrote:
Generelt har du veldig irriterende innlegg. [...] |
Og det sier du... Med et uforkortet V60-understell blir lengdemålestokken for Di.2 ca. 1:83. Understellet må likevel bearbeides, så da ville jeg selv ha foretrukket å forkorte det fremfor å forlenge kåpen, selv om det nok kan bli noen utfordringer med koblingene. I tillegg til at lengden da vil stemme, skulle forholdet mellom lengde og total akselavstand bli riktig, forutsatt at Märklins modell stemmer med forbildet på dette punktet. Men siden innbyrdes akselavstand i V60 er forskjellig fra Di.2, kan ikke alle proporsjonene bli korrekte, uansett hvordan man skalerer kåpen. Som tidligere nevnt stemmer heller ikke antall eiker og utformingen av motvektene på hjulene. Med slike avvik spørs det hvor mye vekt man skal legge på at modellen blir noen mm for lang. Tilpasning av lengden til et eksisterende understell, slik at lengden blir noen mm feil, er også gjort på flere ombyggingssett fra norske småkalaprodusenter, spesielt de som er basert på Rocos teakvogner og Limas B3/BF12. Men avviket i målestokk er stort sett en del mindre enn ved 1:83.
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 13 desember 2015 at 16:16
Svein_A wrote:
Deg om det, jeg syns ikke det er sterke ord i det hele tatt. Når han har skrytt så hemningsløst av både detaljnivå og kvaliteten på det han skal lage, bør det være et minimumskrav at proposjonene hvert fall er korrekte. |
Det er da andre som har produsert Di2 basert på V60 og skrytt hemningsløst. . .
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: Svein_H
Date Posted: 13 desember 2015 at 17:35
Dag Cato wrote:
Svein_A wrote:
Deg om det, jeg syns ikke det er sterke ord i det hele tatt. Når han har skrytt så hemningsløst av både detaljnivå og kvaliteten på det han skal lage, bør det være et minimumskrav at proposjonene hvert fall er korrekte. |
Det er da andre som har produsert Di2 basert på V60 og skrytt hemningsløst. . . |
Og fordi andre har produsert Di2 basert på V60 og skrytt av det er denne modellen her fredet for enhver kritikk? Hva har det med denne saken å gjøre at andre har gjort noe lignende tidligere?
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
Posted By: HJM.models
Date Posted: 13 desember 2015 at 18:21
Og fordi andre har produsert Di2 basert på V60 og skrytt av det er denne modellen her fredet for enhver kritikk? Hva har det med denne saken å gjøre at andre har gjort noe lignende tidligere? [/QUOTE]
Jeg føler mer personlig fiendtlighet enn seriøse innlegg. Når var det galt av NMJ å lage Di2 av V60 hvis feks antallet eiker og andre ting var feil uansett, men ikke ok hvis jeg gjør det?. Er det på grunn av NMJ sin status are så mye høyere enn meg at da er alt ok og ingen klager men hvis en som meg prøver så må samme feil som NMJ hadde kommenteres og slås opp i vidt og bredt. Det kalles å ta parti. Hvis noen har brukt en v60 før så må det være lov nå også hvis den forrige var godkjent.
------------- HJM.models
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 13 desember 2015 at 20:41
HJM.models wrote:
[...] Når var det galt av NMJ å lage Di2 av V60 hvis feks antallet eiker og andre ting var feil uansett, men ikke ok hvis jeg gjør det?. [...] Hvis noen har brukt en v60 før så må det være lov nå også hvis den forrige var godkjent. |
I denne debatten er antagelig jeg den som mest har påpekt hva som avviker mellom understellene til V60 og Di.2. Men jeg har også gitt uttrykk for at jeg syntes NMJs Di.2 med disse avvikene ikke var verdt prisen, så i mine øyne var heller ikke den "godkjent".
Det er selvsagt "lov" å lage en modell som ikke er 100% riktig. Det blir alltid noen kompromisser, særlig når modellen skal være kjørbar på et typisk hjemmeanlegg med "trikkespor". Men man må kunne gi uttrykk meninger om hvor store avvik og hvilken pris man vil akseptere. Det gjelder også NMJs modeller, og de som har fulgt med litt på dette forumet, vet at heller ikke NMJ har vært forskånet for kritikk.
|
Posted By: Messingmodeller
Date Posted: 14 desember 2015 at 11:59
HJM.models wrote:
Scandinaviam miniatures sa at de var riktige da jeg sendte prøve. |
Scandinavian Miniatures har IKKE mottatt noen prøve og uttalt seg om denne modellen. Vi vil ikke bli kommentert i denne sammenheng og ber deg fjerne innlegget.
------------- Scandinavian Miniatures - messingbyggesett av norske modeller. http://www.messingmodeller.no" rel="nofollow - http://www.messingmodeller.no
|
|