MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Marklin Di2
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Topic ClosedMarklin Di2

 Post Reply Post Reply Page  <1 234
Author
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2015 at 13:04
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Deg om det, jeg syns ikke det er sterke ord i det hele tatt. Når han har skrytt så hemningsløst av både detaljnivå og kvaliteten på det han skal lage, bør det være et minimumskrav at proposjonene hvert fall er korrekte.


Generelt har du veldig irriterende innlegg. Nok om det.
Dere setter jo høyere krav enn til de som jeg selger enn andre til samme pris på Shapeways. Vær heller glad for at noen lager den. Scandinaviam miniatures sa at de var riktige da jeg sendte prøve.

Edited by HJM.models - 13 desember 2015 at 13:10
HJM.models
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2015 at 13:49
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Generelt har du veldig irriterende innlegg. (....)

Hvorfor er de irriterende? Er det fordi de ikke hyller ditt prosjekt hemningsløst, men stiller kritiske spørsmål og fremlegger konkrete fakta?
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2015 at 14:20

Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Generelt har du veldig irriterende innlegg. [...]

Og det sier du...  Ermm

Med et uforkortet V60-understell blir lengdemålestokken for Di.2 ca. 1:83. Understellet må likevel bearbeides, så da ville jeg selv ha foretrukket å forkorte det fremfor å forlenge kåpen, selv om det nok kan bli noen utfordringer med koblingene.  I tillegg til at lengden da vil stemme, skulle forholdet mellom lengde og total akselavstand bli riktig, forutsatt at Märklins modell stemmer med forbildet på dette punktet.

Men siden innbyrdes akselavstand i V60 er forskjellig fra Di.2, kan ikke alle proporsjonene bli korrekte, uansett hvordan man skalerer kåpen. Som tidligere nevnt stemmer heller ikke antall eiker og utformingen av motvektene på hjulene. Med slike avvik spørs det hvor mye vekt man skal legge på at modellen blir noen mm for lang.

Tilpasning av lengden til et eksisterende understell, slik at lengden blir noen mm feil, er også gjort på flere ombyggingssett fra norske småkalaprodusenter, spesielt de som er basert på Rocos teakvogner og Limas B3/BF12. Men avviket i målestokk er stort sett en del mindre enn ved 1:83.



Edited by TorsteinS - 13 desember 2015 at 16:41
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2015 at 16:16
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Deg om det, jeg syns ikke det er sterke ord i det hele tatt. Når han har skrytt så hemningsløst av både detaljnivå og kvaliteten på det han skal lage, bør det være et minimumskrav at proposjonene hvert fall er korrekte.


Det er da andre som har produsert Di2 basert på V60 og skrytt hemningsløst. . .
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2015 at 17:35
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Deg om det, jeg syns ikke det er sterke ord i det hele tatt. Når han har skrytt så hemningsløst av både detaljnivå og kvaliteten på det han skal lage, bør det være et minimumskrav at proposjonene hvert fall er korrekte.


Det er da andre som har produsert Di2 basert på V60 og skrytt hemningsløst. . .

Og fordi andre har produsert Di2 basert på V60 og skrytt av det er denne modellen her fredet for enhver kritikk? Hva har det med denne saken å gjøre at andre har gjort noe lignende tidligere?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2015 at 18:21


Og fordi andre har produsert Di2 basert på V60 og skrytt av det er denne modellen her fredet for enhver kritikk? Hva har det med denne saken å gjøre at andre har gjort noe lignende tidligere?
[/QUOTE]

Jeg føler mer personlig fiendtlighet enn seriøse innlegg. Når var det galt av NMJ å lage Di2 av V60 hvis feks antallet eiker og andre ting var feil uansett, men ikke ok hvis jeg gjør det?. Er det på grunn av NMJ sin status are så mye høyere enn meg at da er alt ok og ingen klager men hvis en som meg prøver så må samme feil som NMJ hadde kommenteres og slås opp i vidt og bredt. Det kalles å ta parti.
Hvis noen har brukt en v60 før så må det være lov nå også hvis den forrige var godkjent.
HJM.models
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2015 at 20:41
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

[...] Når var det galt av NMJ å lage Di2 av V60 hvis feks antallet eiker og andre ting var feil uansett, men ikke ok hvis jeg gjør det?. [...] 
Hvis noen har brukt en v60 før så må det være lov nå også hvis den forrige var godkjent.
I denne debatten er antagelig jeg den som mest har påpekt hva som avviker mellom understellene til V60 og Di.2. Men jeg har også gitt uttrykk for at jeg syntes NMJs Di.2 med disse avvikene ikke var verdt prisen, så i mine øyne var heller ikke den "godkjent".

Det er selvsagt "lov" å lage en modell som ikke er 100% riktig. Det blir alltid noen kompromisser, særlig når modellen skal være kjørbar på et typisk hjemmeanlegg med "trikkespor". Men man må kunne gi uttrykk meninger om hvor store avvik og hvilken pris man vil akseptere. Det gjelder også NMJs modeller, og de som har fulgt med litt på dette forumet, vet at heller ikke NMJ har vært forskånet for kritikk.
Back to Top
Messingmodeller View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 april 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 79
Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2015 at 11:59
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Scandinaviam miniatures sa at de var riktige da jeg sendte prøve.
Scandinavian Miniatures har IKKE mottatt noen prøve og uttalt seg om denne modellen. Vi vil ikke bli kommentert i denne sammenheng og ber deg fjerne innlegget.
Scandinavian Miniatures - messingbyggesett av norske modeller. http://www.messingmodeller.no
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 234

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.