MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Marklin Di2
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Topic ClosedMarklin Di2

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2015 at 22:34
Nye planer: Den kommer FØRST til Trix V60 med standard  DCC Lyd og telexkobling. Jeg tar ikke fortjeneste på loket. Uten å snakke om hva jeg skal ta for kåpen eller totalpris så koster Trix loket 270 euro med DCC  lyd og Telex.
Det er vel bedre med lyd og Telex eller hva? Roco har ikke det og denne er DCC toskinne.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2015 at 22:46
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by jhv jhv wrote:

Ble egentlig noen av de MaK-bygde Di2 gule/røde før de ble utrangert ?

Såvidt jeg vet ble ingen av de MaK-bygde Di-2-ene malt gule/røde. Da dette "designet" kom, var et av lokene allerede utrangert, og det var nok klart at de øvrige av denne generasjonen kun hadde kort tid igjen. Derimot finnes det bilder av flere av disse i rødbrun utførelse fra 1985, hensatt.

Jeg tror ikke dere helt ser poenget i at jeg malte loket. Jeg tok de fargene jeg hadde i akrylmaling og malte et kjent design på 5 minutter for å gi bedre inntrykk av kåpen og detaljer kom bedre fram etter at jeg malte. En ting. De kommer alle ulakkert. Men jeg har lyst til å lære å lakke med airbrush og bli proffesjonell i å male riktig. Altså flink nok til å lakke ferdigmodeller av god kvalitet.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2015 at 22:51
Originally posted by mattis94gutt mattis94gutt wrote:

Nå har jo Trix også V60, men hvor stor forskjellen er mellom den og Märklin kan jeg ikke svare på.
Trix art. nr. 22623:
(Hva slags webutviklere er det som lager sider med slike adresser? Såvidt jeg kan se, funker det ikke om man prøver å forenkle linken. Vil de ikke at man poster lenker til produktene sine?)

Det ser ut til at denne utgaven kun selges av butikkjeden VEDES.

Eksplosjonstegning kan lastes ned fra sidene til Märklin:

Sammenlignet med Märklins utgave, ser det ikke ut til å være større forskjeller enn at slepeskoen er erstattet med kontaktfjærer mot hjulene, pluss isolerte hjul da.



Edited by TorsteinS - 29 oktober 2015 at 22:54
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2015 at 23:10
Jeg fant en nederlandsk forretning. Der koster den 160€ med DCC lyd og Telex. 40% tilbud. En koster normalt ca 270€. Jeg skal aldri ta fortjeneste på et lokomotiv så er loket på tilbud så blir den på tilbud hos meg også.
Les mer om dette på 2-skinnedelen av forumet. Jeg flytter meg over dit nå.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2015 at 00:09
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Sammenlignet med Märklins utgave, ser det ikke ut til å være større forskjeller enn at slepeskoen er erstattet med kontaktfjærer mot hjulene, pluss isolerte hjul da.

Det stemmer nok. Etter at Märklin slukte Trix for en del år siden er jo de fleste nye Trix H0-modeller egentlig Märklins modeller i 2-skinneutgave.
Tidligere markedsførte Märklin sine 2-skinnemodeller som "Märklin-Hamo", men de forsvant da Trix ble overtatt.

Det er for øvrig fascinerende å observere alle de fantastiske salgsfremstøtene som dukker opp for denne Di2-modellen, selv om produktet knapt er kommet så langt at man kan kalle det et egentlig prototypestadium.
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2015 at 07:16
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:


...
Det er for øvrig fascinerende å observere alle de fantastiske salgsfremstøtene som dukker opp for denne Di2-modellen, selv om produktet knapt er kommet så langt at man kan kalle det et egentlig prototypestadium.


Her er bilder av overflatestrukturen man kan forvente med Shapeways' stålprintDe omtaler materialet selv som Bronze-infused stainless steel with visible print lines and rough feel.

http://www.shapeways.com/product/EQLANTPZD/20-sided-dice?li=search-results-1&optionId=664605
 
Det vil undre meg om noen syns en slik struktur er brukbar på synlige deler av lok- eller vognmodeller.
Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2015 at 09:50
Nei, en slik overflate er ikke akseptabel. Således vil jeg tro at den eneste farbare veien (økonomisk sett) er plastprinting av masteren hos Shapeway og etterfølgende produksjon i resin (på egenhånd eller av proffe).
Mvh

Rune H
Back to Top
Joelles modeller View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 30 oktober 2015
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 69
Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2015 at 10:51
Det er godt mulig. Med jeg vil bare PRØVE og se resultatet selv. Jeg har tenkt litt på dette og det er godt mulig at den må printes i plastikk, og da vil jeg velge friosted extreme detail. Jeg gjør om nå til at den KANSJE kommer i metallmodell. Jeg vil bare se før jeg bestemmer meg. Jeg skal sørge for at resultatet blir bra. Blir den for dårlig i metall så lar jeg den bli utgitt i plast Frosted extremo detalj.
Grunnen til at jeg vil prøve er at denne småprodusenten har sett samme bilder som deg og mener at den blir tøff i stål, og han har langt mer erfaring i å produsere i metall enn meg. Jeg stoler nok på ham til at jeg vil koste på meg en metallprøve.
Den skal komme i grønnog ulakkert

Edited by Joelles modeller - 30 oktober 2015 at 11:30
Joëlles Modeller
Back to Top
Joelles modeller View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 30 oktober 2015
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 69
Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2015 at 12:15
Jeg har skrevet dette i andre tråder men jeg vil at alle skal se det. Glem alt om salg og pris inntil jeg har det 100% klart. Det er et ikketema nå.
Joëlles Modeller
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2015 at 12:21
Hvorfor har du skiftet brukernavn (igjen)?
Back to Top
Joelles modeller View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 30 oktober 2015
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 69
Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2015 at 12:28
Originally posted by Per Hilton Per Hilton wrote:

Hvorfor har du skiftet brukernavn (igjen)?

Det skal jeg forklare. Jeg har plutesig uten å forstå hvorfor, fått melding om at jeg ikke har adgang til å poste i forumet. Ha har jeg ikke sett noen annen løsning enn å lage ny bruker. Jeg har forresten bedt moderator om å slette de to andre brukerene og beholde denne, for min kone skal drive det.

Det er grunnen
Joëlles Modeller
Back to Top
Joelles modeller View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 30 oktober 2015
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 69
Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2015 at 12:31
Jeg har nå skiftet mening angående materiale. Det blir Frosted extremt detalj for jeg vil ha fornøyde kunder. Hvis jeg får solgt nok til å få råd så blir det senere resin.
Joëlles Modeller
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2015 at 12:39
Originally posted by Joelles modeller Joelles modeller wrote:

Originally posted by Per Hilton Per Hilton wrote:

Hvorfor har du skiftet brukernavn (igjen)?

Det skal jeg forklare. Jeg har plutesig uten å forstå hvorfor, fått melding om at jeg ikke har adgang til å poste i forumet. Ha har jeg ikke sett noen annen løsning enn å lage ny bruker. Jeg har forresten bedt moderator om å slette de to andre brukerene og beholde denne, for min kone skal drive det.

Det er grunnen

Minner for ordens skyld om punkt 4c i retningslinjene for MJF forum:
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Joelles modeller View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 30 oktober 2015
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 69
Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2015 at 13:27
Ja, men jeg fikk et direkte spørsmål. Skulle jeg ikke svare, da?
Joëlles Modeller
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2015 at 13:49
Jeg har nettopp bestilt en Trix med lyd og Telex. Nå blir det mer fart. Forresten vil jeg bare legge til en ting. Jeg har bedt en moderator om å slette alle mine tråder on Di2 unntatt en. (Trix Di2)

Edited by Helgejohan3 - 30 oktober 2015 at 13:49
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Direct Link To This Post Posted: 20 november 2015 at 07:38
Det går fremover. Dette er en Mak, men det vet dere vel. Den står på en analog Marklin V60. Motoren til trix er altfor høy så den kan dere glemme. Jeg kjøpte modellen for å prøve med hvis jeg sliper ned metallet så kortsluttes motoren. (gidder ikke forklare hvorfor) Det er mulig at en slik Marklin modell kan modifiseres med 5-polet Marklinmotor med MFX dekoder, det vet jeg ikke men jeg føler meg meget sikker på det. Det må testes ut. Den nye MaRklin har samme motor som trix, slik jeg har forstått det så samme høydeproblem der. 

Dere kan jo ta en titt på prøve:









HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Direct Link To This Post Posted: 20 november 2015 at 08:22
Legg merke til nivået på detaljer:



HJM.models
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Direct Link To This Post Posted: 20 november 2015 at 09:29
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Legg merke til nivået på detaljer:





Hvem er det som har printet dette, og i hvilket materiale?
Ser veldig bra ut.
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Direct Link To This Post Posted: 20 november 2015 at 10:47
Det er Shapeways som har printet i den billigste detaljplastikken. Det er bortkastede penger å ta høyeste grad.
HJM.models
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Direct Link To This Post Posted: 20 november 2015 at 12:03
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Det er Shapeways som har printet i den billigste detaljplastikken. Det er bortkastede penger å ta høyeste grad.


Nå snakker du om ting du har meget begrenset kunnskap om. Det er mange sammenhenger der FUD (Shapeways Frosted Ultra Detail) eller FXD (Shapeways Extreme Detail) er de billigere materialene fullstendig overlegne.

Bare fordi du personlig har noen dårlige erfaringer med disse materialene kan du ikke avfeie dem på generelt grunnlag.
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Direct Link To This Post Posted: 26 november 2015 at 11:22
Det er ikke mulig å lage denne i Trix da kåpen vil kollidere mot motoren uansett hva jeg gjør. Freser man i metallet den kolliderer med så kortsluttes motoren. Det den står på er gamle analoge V60. Der passer den. Jeg tror det er mulig å sette på kåpen hvis man kjøper en slik og hvis man digitaliserer så tror jeg også at det går an men skal ikke svare for sikkert på det. Men Roco er jo en mulighet ville jeg tro.
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Direct Link To This Post Posted: 26 november 2015 at 11:23
Det er ikke mulig å lage denne i Trix da kåpen vil kollidere mot motoren uansett hva jeg gjør. Freser man i metallet den kolliderer med så kortsluttes motoren. Det den står på er gamle analoge V60. Der passer den. Jeg tror det er mulig å sette på kåpen hvis man kjøper en slik og hvis man digitaliserer så tror jeg også at det går an men skal ikke svare for sikkert på det.
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2015 at 16:05
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:




Kåpen ser ok den, det kan bli bra. Men jeg ser understellet fra Märklin ikke passer helt, det er alt for langt. Hvordan lager du vinduer?
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2015 at 21:04
Vinduer lages av overheadpapir og klippes til og limes på. Så trenger man en ramme utenpå overheasfilmen som passet til vinduene.
HJM.models
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2015 at 00:24
Ja, det går jo. Men hva med understellet som er for langt?

Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2015 at 02:49
[QUOTE=Laurenz] Ja, det går jo. Men hva med understellet som er for langt?

[/QUOTE
Det er ordnet, jeg har endret tegningen ved å strekke den litt, noe som også gjør at den også vil passe enda bedre.
Denne kåpen jeg har nå for salg på Finn.no passer alle utgaver fra Marklin, også nyeste Marklin med lyd,
Det du ser er et gammelt bilde. Det mangler feks stigtrinn også, for bildet viser bare prøve nummer 2 mens det er tatt med på en prøve som jeg tror jeg får i morgen.

Edited by HJM.models - 13 desember 2015 at 03:01
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2015 at 03:43
For å være ærlig så har jeg bare den nye Trix å prøve på nå. Den nye kåpen passer og noen her har sagt at eneste forskjell på Marklin og trix er slepesko og dekoder. Men Maklinkåpe høres litt bedre ut. Den er universal.
HJM.models
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2015 at 09:12
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Det er ordnet, jeg har endret tegningen ved å strekke den litt, noe som også gjør at den også vil passe enda bedre.(...)

Så med andre ord er det ikke lenger en Di2, men noe som ser ut som en strukket Di2? Hvis du bare strekker den i lengderetningen og ikke gjør noe med de andre målene vil jo proposjonene bli ødelagt, hvis de i det hele tatt var korrekte fra starten av...
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2015 at 11:19
Å jukse på lengden er vel noe de store fabrikantene har drevet mye med opp gjennom tidene, uten at man av den grunn har brukt så sterke ord som dette: "Så med andre ord er det ikke lenger en Di2, men noe som ser ut som en strukket Di2?".
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2015 at 12:57
Deg om det, jeg syns ikke det er sterke ord i det hele tatt. Når han har skrytt så hemningsløst av både detaljnivå og kvaliteten på det han skal lage, bør det være et minimumskrav at proposjonene hvert fall er korrekte.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.