MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Marklin Di2
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Topic ClosedMarklin Di2

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2015 at 20:23


Når du printer i stål må en spalte være *minst* 1 mm bred og 1 mm dyp. Skal du ha en forhøyning må denne minst være 1 mm bred og 1 mm høy.Blir ikke mye igjen av detaljene i radiator og luftespalter da.

[/QUOTE]
Nå gjennomgår expertene på Shapeways det de skal lage før de belaster konto i tilfelle de ikke kan lage det. Det har pleid å ta ca et døgn fra jeg bestiller til jeg får negativ tilbakemelding om at det ikke kan printes (hvis det ikke kan det) nå har det seg slik at det er minst en uke siden jeg bestilte en prøve med luftespaler i metall og jeg enda ikke hørt noe. Dessuten belastet de kontoen så da er det svar i seg selv at de luftespaltene mener expertene at kan printes.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2015 at 20:51
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Kan noen si meg delenumeret på denne og ca alder?





Her er innmaten:



Er dette chassiet makent til det som produseres nå, vel ikke helt men er det så store forandringer at jeg må kjøpe et nytt lok for å få laget riktig innvendig fasong til et moderne lok, eller kan jeg designe hele kåpen på denne?
Det er et viktig spørsmål jeg må ha svar på. 
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2015 at 02:48
Nå har jeg gjort store endringer. Det er bare et eneste materiale som ikke får fareskilt på Shapeways - Stål. 
Alle varianter stål kommer opp med grønn hake med passed. Frosted extreme detail og ultra detail får fareskilt. Dette skal i følge Shapeways gå som en lek. 
Men jeg er ikke verdensmester og ekspert. Jeg skriver bare det som kom opp på Shapeways.
Hvis en ny V60 er lik i mål innvendig som min så må man kappe litt i metall før montering av kåpen. Det har jeg målt. Det tar sikkert ikke mer enn 10-15 minutter modifisering men... så er det bare å skru på.
Men jeg må jo få prøven først, da og teste på min modell.
Men til Bildene:





Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2015 at 17:36
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Kan noen si meg delenumeret på denne og ca alder?



Her er innmaten:


Er dette chassiet makent til det som produseres nå, vel ikke helt men er det så store forandringer at jeg må kjøpe et nytt lok for å få laget riktig innvendig fasong til et moderne lok, eller kan jeg designe hele kåpen på denne?
Det er et viktig spørsmål jeg må ha svar på.



Dette er Märklin 3064. Påskriftene på førerhuset er borte, men de nedre påskriftene tyder på at det er V60-utgaven som med små påskriftvariasjoner var i produksjon fra 1963 til 1968. Det er 47 år siden. I hovedsak var dette lokomotivet i produksjon uten dratiske endringer i hver fall til utpå 1990-tallet, men det gjennomgikk nokså mange endringer i ramme, motor og øvrig teknikk fra 1970-tallet. I de senere år ble det blant annet hel annerldes motor enn i de eldste utgavene.
Hvis man skal produsere noe som skal passe til et understell som skal kunne kjøpes i dag vil det *muligens* være en fordel å bruke noe som er *litt* nyere som utgangspunkt.....

En annen sak er om denne grunnmodellen overhode leveres fra Märklin for tiden. Ved søk på loktypene V60, 260, 261, 361, 362 og 363 i Märklins produktdatabase vises det mange utgaver, men alle er merket med "Ausverkauftes Modell".


Edited by H. Lindholm - 27 oktober 2015 at 17:38
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2015 at 18:44
Den siste utgaven av Märklins V60 jeg fant på http://www.modellbau-wiki.de/wiki/V_60, er art. nr. 37863, fra så sent som 2014. Mulig den er utsolgt fra Märklin, men det ser ut som enkelte forhandlere, bl.a. Amundsen, fortsatt har den.

Med dette artikkelnummeret kan en laste ned eksplosjonstegningen og bruksanvisningen fra Märklins nettside:

For meg ser det ut som om grunnkonstruksjonen, inkl. chassis og motor, er ganske lik den eldre utgaven, men det er lettere å sjekke når en har modellen i hånden. De største endringene ser ut til å være at omskifterreléet er erstattet med en dekoder, at modellen har fått "kortkoblinger" med NEM-feste (i Telex-utgave) og at glødelampene er erstattet av kretskortmonterte lysdioder. Men selv de gamle festene til glødelampene ser ut til å være beholdt på chassiset.


Edited by TorsteinS - 27 oktober 2015 at 18:44
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2015 at 20:58
Det er en butikk i Nederland som har masse utgitte marklinmodeller i tillegg til de som selges nå. Takk for svar.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2015 at 22:22
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Den siste utgaven av Märklins V60 jeg fant på http://www.modellbau-wiki.de/wiki/V_60, er art. nr. 37863, fra så sent som 2014. Mulig den er utsolgt fra Märklin, men det ser ut som enkelte forhandlere, bl.a. Amundsen, fortsatt har den.

Med dette artikkelnummeret kan en laste ned eksplosjonstegningen og bruksanvisningen fra Märklins nettside:

For meg ser det ut som om grunnkonstruksjonen, inkl. chassis og motor, er ganske lik den eldre utgaven, men det er lettere å sjekke når en har modellen i hånden. De største endringene ser ut til å være at omskifterreléet er erstattet med en dekoder, at modellen har fått "kortkoblinger" med NEM-feste (i Telex-utgave) og at glødelampene er erstattet av kretskortmonterte lysdioder. Men selv de gamle festene til glødelampene ser ut til å være beholdt på chassiset.


37863 vises også som utgått i Märklins produktdatabank. Sånn er det blitt. Med noen få unntak leveres svært mange modeller bare i relativt kort tid før de blir erstattet av nye utgaver. Ofte produseres de bare i en enkelt serie. I "gamle dager" kunne jo en Märklinmodell bli produsert praktisk talt uten endringer i flere tiår.
Det betyr selvfølgelig ikke at akkurat denne modellen er helt umulig å få tak i, men det ser ut til at Märklin for tiden ikke leverer noen varianter av V60.
Når man studerer eksplosjonstegningen og beskrivelsen av 3064 og 37863 ser man at det er veldig mange endringer siden 60-tallet, men de fleste påvirker nok i liten grad muligheten til å bruke understellet til en egenprodusert overdel. Foruten elektronikken som har erstattet den mekaniske omskifteren og glødelampene er motoren endret fra skivekommutator til trommelkommutatormotor. Det medfører endringer i tannhjulene. Lampeholderne som vises er beregnet for stiftlamper, frem til 1990-tallet var det en holder for skrupærer som var klinket fast i rammen. Ellers er det gjort en del forbedringer med NEM-koblingsfeste, finere hjul og koblestenger, bremseskoattrapper, nye buffere og diverse endringer på overdelen.
En annen interessant sak er at det er en del reservedeler som Märklin tydeligvis ikke lenger ønsker å levere til privatpersoner, blant annet er komplett ramme med hjul og tannhjul ikke lenger oppført som leverbar reservedel, heller ikke enkelttannhjul. Rekkverkene er imidlertid oppført med delenummer nå, det var de ikke tidligere (da måtte man bruke sine kontakter i systemet for å skaffe slike).
Før kunne man bestille alle reservedelene og bygge opp et lok selv om man ønsket. Så sent som på slutten av 1980-tallet ble det også levert ferdigpakkede delesatser av enkelte utgåtte lokmodeller. Det var en brun pappeske med samtlige deler til loktypen. Man måtte imidlertid vite hvordan det skulle settes sammen, det var ingen monteringsanvisning.


Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Det er en butikk i Nederland som har masse utgitte marklinmodeller i tillegg til de som selges nå.

Hvis man bare skal bygge en enkelt modell til seg selv er det sikkert ikke noe problem å basere den på understellet fra en utgått modell. Hvis man derimot skal skaffe mange kan det bli litt stress....



Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2015 at 11:20
Ja. Jeg skal selge sen som byggsett i ulakkert stål uten lok først. Jeg skal kankje i dag bestille et fluka nytt lok å basrere modellen på. Jeg printet ut prøve med min egen printer og den passet på millimeteren men festeskruen må forsenkes og propp i plastikk over som sjuler skruen. Grunnet den lave oppløsningen på min hjemmeprinter ønsker jeg ikke å vise dere modellen da min printer dropper nesten alle detaljer i en sånn skala og det blir et dårlig førsteinntrykk. Shapeways derimot...
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2015 at 20:59
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Ja. Jeg skal selge sen som byggsett i ulakkert stål uten lok først. Jeg skal kankje i dag bestille et fluka nytt lok å basrere modellen på. [...]
Den gamle 3064 (og evt. fargevarianter) finnes vel i bøtter og spann på bruktmarkedet, til en brøkdel av prisen av de nyere variantene, som heller ikke er i produksjon lenger (selv om enkelte forhandlere fortsatt har igjen). Om det skulle vise seg at kåpa ikke passer til både nytt og gammelt understell, tror jeg derfor prosjektet blir mer attraktivt om man kan klare seg med den gamle utgaven.

Siden understellet likevel må forkortes (fordi Di.2 er kortere enn V60), får man neppe særlig glede av koblingsholdere med NEM-lommer, og annerledes plassering av lamper gjør at man man neppe får noen glede av lysdiodene i de nye utgavene, med mindre du lager nye lysledere som passer. Det gamle understellet manglet såvidt jeg kan se bremsesko, men her blir også den nye utgaven feil i forhold til Di.2, som bare hadde bremsesko på den ene siden av hvert hjul, mens V60 hadde bremsesko på begge sider.

Vedr. lys, så husk at markeringslysene (de nedre hvite) stort sett alltid var på, også ved høylys dag (bortsett fra på løslok eller bakerst i tog på fri linje, der de røde baklampene ble brukt i stedet i den bakre enden). Idet meste av perioden som MaK-utgaven av Di.2 var i bruk, så ble den øvre (store) lyskasteren mest brukt når det var mørkt, så den er ikke så nøye om det ikke er lys i.


Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2015 at 10:36
Det blir for smått med lys i denne. Ikke mulig for det er en Mak som har lengre fjernlys og hvor i heiteste får jeg lysledere. Jeg har printet en kåpe som passer 100% - hvis man bare gjør denne modifiseringen som tok meg 10 minutter med min Dremel:


Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2015 at 10:37
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Det blir for smått med lys i denne. Ikke mulig for det er en Mak som har lengre fjernlys og hvor i heiteste får jeg lysledere. Jeg har printet en kåpe som passer 100% - hvis man bare gjør denne modifiseringen som tok meg 10 minutter med min Dremel:


Hvis noen kan produsere lysledere for meg så vil det løse mye. 
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2015 at 12:59
Jeg har tegnet ferdig og bestilt nytt lokomotiv som er nytt nok til å være digitalt som standard, men jeg fikk et problem da jeg skulle laste opp til filen til Shapeways. . Min tegning har så mange detaljer at for å få lastet opp til Shapeways så måtte stigtrinnene tas bort så filen ble 2MB mindre, og stigtrinn lages separat og settes på av kjøper. Det blir byggesett i første omgang. Jeg må lære å lakkere med airbrush godt før jeg kan selge komplette modeller. Jeg kan ikke love komplette modeller i det hele tatt på nåværende tidspunkt da jeg aldri har lakkert med airbrush før. Det må læres. Et lokomotiv kan følge med mot tillegg i prisen. Nå er det nok snakk om kanskje bare to mnd til ferdig levering. Men modifiseringen på bildet over er et must for at det skal passe.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2015 at 17:08
Jeg håer dette førsteinntrykket ødelegger. Denne er printet på min egen printer som ikke i de villeste drømmer kommer opp mot Shapeways. Jeg kunne ikke printe stigtrinn med min printer. Men denne printen gir nok info til om den vil passe dette kokomotivet. Og med 15 minutter med modifisering av chassiet som på bildet over, så passer alt perfekt. Jeg tar orderer allerede i dag men bare for lok 3064. Det blir finnannonse i dag for denne utgaven. Den er uttestet nok til at jeg kan selge den.

Se dette bildet:


Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2015 at 17:11
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Jeg håer dette førsteinntrykket ødelegger. Denne er printet på min egen printer som ikke i de villeste drømmer kommer opp mot Shapeways. Jeg kunne ikke printe stigtrinn med min printer. Men denne printen gir nok info til om den vil passe dette kokomotivet. Og med 15 minutter med modifisering av chassiet som på bildet over, så passer alt perfekt. Jeg tar orderer allerede i dag men bare for lok 3064. Det blir finnannonse i dag for denne utgaven. Den er uttestet nok til at jeg kan selge den.

Se dette bildet:
(grunnen til at noen vinduer et tette er at jeg med min billige printer trengte mer styrke i veggene enn det shapeways gjør. Dessuten printes det heller ikke i stål. Den kommer med alle vinduer åpne.)

Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2015 at 17:18
Kult å se en komplett kåpe👍🏽!

Gleder meg til å se kåpen som skal printes av Shapeway.

Har du gjort deg noen tanker om pris på byggesettet/ferdigmodell?
Mvh

Rune H
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2015 at 17:44
Jeg har spurt den småprodusenten jeg samarbeidet med og ha sa at denne er vert 2990kr - 3499kr i stål. På Shapeways kan du bestille den nå for 319 euro, og jeg skal legge ut annonse på finn.no med bilde, men den selges nå BARE TIL markin 3064 da det bare er den jeg har testet ut mål om alt passer fysisk. 

Jeg skal ha 2990kr for den på finn.no
Foreløpig er den for Marklin 3064 for den vet jeg at kåpen passer på.

Du kan bestille i dag.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2015 at 17:47
Jeg har bestillt et lokomotiv (nytt) i dag og kåpen sak tilpasses det loket også. (og andre litt eldre modeller senere.) Jeg vil brøve på fysisk modell før salget starter.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2015 at 17:57
Jeg vil absolutt anbefale at kåpen tilpasses Roco V60 med NEM-kontakt (meget velkjørende lok). På den måten vil du treffe et stort marked som kjører (norsk) DC(C).
Mvh

Rune H
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2015 at 18:05
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2015 at 18:25
Originally posted by RuneH RuneH wrote:

Jeg vil absolutt anbefale at kåpen tilpasses Roco V60 med NEM-kontakt (meget velkjørende lok). På den måten vil du treffe et stort marked som kjører (norsk) DC(C).

Kan jeg få delenummeret?
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2015 at 19:08
Originally posted by RuneH RuneH wrote:

Jeg vil absolutt anbefale at kåpen tilpasses Roco V60 med NEM-kontakt (meget velkjørende lok). På den måten vil du treffe et stort marked som kjører (norsk) DC(C).

Jeg vet dette men jeg solgte tegninger jeg hadde laget til denne småprodusenten jeg ikke kan navngi. (Jeg tror han vil være anonym men alle vet hvem han er, en respektert norsk småprodusent)
Så om jeg kan lage denne i DC og på den måten narre ham... Da må jeg snakke med ham først om hvordan vi gjør det. Det er ikke mange som ville holde et slikt løfte når man satt med alt man trengte og bare kunne gå først ut, men jeg har samvittighet...
Jeg skal snakke med ham...
Jeg vil først snakke med ham.
Jeg har inntekt og har ikke tenkt å bare male min egen kake når det går ut over andre, som attpåtil har betalt meg.
Men jeg har sendt en Mail.
Det må nesten bli opp til ham om jeg kan lage denne til Roco.

Edited by Helgejohan3 - 29 oktober 2015 at 19:58
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2015 at 21:23
Når dere ser dette bildet så husk en ting - min printer og 2 minutter klatting med akrylmaling mot Shapeways og airbrushlakkering er to forskjellige ting.

Jeg farget litt for gøy, samtidig som det også tegner et bilde av fremtiden i extremt dårlig kvalitet.

Se dette bildet:


Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2015 at 21:37
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:


Jeg vet dette men jeg solgte tegninger jeg hadde laget til denne småprodusenten jeg ikke kan navngi. (Jeg tror han vil være anonym men alle vet hvem han er, en respektert norsk småprodusent)


En norsk småprodusent. Hmm, er vel ikke så mange av dem, klarer vi å gjette hvem det er?

Scandinavian Miniatures, Skipsmodeller, Steinar og Steinar, Skala Design, SMB service, Terje Vold/Scan Train, finnes det andre?


Helge; tror ikke du må være så opptatt av pris og kvalitet nå. Lag noe ferdig og legg det ut for salg, da får du en fin pekepinn på markedet vil ha.

Det du viser med den malte Di2 kåpen er rett vei, vis noen prototyper, bygg opp under produktet. Når du har alt klart, da kan du tenke på pris og på marked.

Er det jeg ville ha gjort, selv om jeg neppe sitter på fasiten.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2015 at 21:46
Ble egentlig noen av de MaK-bygde Di2 gule/røde før de ble utrangert ?
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2015 at 21:51
Jeg tar rådet med takk. Det ble et helt annet bilde med maling, ikke sant? Om ca 2mnd har jeg en stålmodell ferdig malt og montert på et nytt MFX lok, som jeg får om noen dager.

Edited by Helgejohan3 - 29 oktober 2015 at 21:55
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
mattis94gutt View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 januar 2013
Location: Akershus
Status: Offline
Points: 102
Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2015 at 21:55
Nå har jo Trix også V60, men hvor stor forskjellen er mellom den og Märklin kan jeg ikke svare på.
Proud to be a nerd.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2015 at 22:07
Link til Trix loket takk?
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2015 at 22:18
tips: Google
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2015 at 22:27
Jeg fan den i nederlandsk butikk så jeg slipper toll.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2015 at 22:33
Originally posted by jhv jhv wrote:

Ble egentlig noen av de MaK-bygde Di2 gule/røde før de ble utrangert ?
Såvidt jeg vet ble ingen av de MaK-bygde Di-2-ene malt gule/røde. Da dette "designet" kom, var et av lokene allerede utrangert, og det var nok klart at de øvrige av denne generasjonen kun hadde kort tid igjen. Derimot finnes det bilder av flere av disse i rødbrun utførelse fra 1985, hensatt.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.