MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Di2 i O og G skala
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Di2 i O og G skala

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2015 at 20:03
Det er klart at jeg kan gjøre slikt i software og dele alt til slutt på ønsket skala. Men å tegne det slik i mitt program er mye mer arbeid. Jeg tar originale mål fra Thunetegningene jeg fikk fra Jernbanemuseum og sitter med kalkulator. Det er greiere for meg.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2015 at 17:42
Er litt forundret over en sak.
Jeg har lang fartstid på Autocad, og tenker aldri på skala eller målestokk når jeg tegner. Det tegnes alltid i 1:1 (som i byggfaget tilsier at 1 tegne-enhet = 1 mm, mens de som tegner fx microschips vil selvfølgelig ha en langt mindre enhet Wink ) Skala, eller målestokk, velges ved utskrift.

Men siden jeg ikke ar vært borte i 3D printere: kan det ikke gjøres på samme måte med de?
Bjørn Egil
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2015 at 16:56
Det er det som er planen. Jeg sparer til et Piko nå. Jeg må jo vite alt om fester og skruehull og plassering av slikt uansett, så jeg må senere også ha i Marklin 1 og Lenz i O.

Jeg skal lage analoge utgaver i Piko. Men høyttaler og røykgenerator vil være montert, også i Marklin og Lenz.

Edited by Helgejohan3 - 13 oktober 2015 at 16:57
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2015 at 16:39
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Og hvis jeg skal lage i G-skala? Da skal jeg vel lage i skala 1:27, da? Er det slik å forstå


I hvertfall hvis du skal bygge på PIKO sitt understell. Men som Laurenz sier så er 1:27 ikke noe fasit, så du må rett og slett skaffe deg PIKO-loket og måle deg frem til hvilken skala som vil passe best.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2015 at 16:19
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Nei desverre. Programmet lagrer automatisk ny lagring uten å spørre hva jeg skal kalle den. [...]
Om programmet virkelig er så krøkkete at det ikke har noen "save as"-funksjon, så burde det vel gå an å ta en kopi av filen i utforskeren, gi den et passende nytt navn og åpne denne?
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2015 at 15:45
Nei. Det finnes ikke noe klar definisjon av G-skala. Det er alt fra 1:29 til 1:20,3. Forskjellige produsenter bruker forskjellige skalaer. G-skala betyr i grunn ikke annet en at det går på 45mm skinner. Det er bare å slå opp på Wikipedia.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2015 at 15:15
Og hvis jeg skal lage i G-skala? Da skal jeg vel lage i skala 1:27, da? Er det slik å forstå
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2015 at 15:12
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Uansett blir det Piko i skala 1:32 førsk for å få det helt riktig.

Hvis du skal lage i 1:32 må du ha understell fra Märklin...

MÄRKLIN 1 = 1:32

PIKO G = 1:27 (omtrent)
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2015 at 14:55
Hvilket program bruker du da?
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2015 at 14:45
Nei desverre. Programmet lagrer automatisk ny lagring uten å spørre hva jeg skal kalle den. Derfor MÅ jeg ha et svar på om dette er bra nok så langt.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2015 at 14:42
Kan du ikke bare lagre den med et nytt navn?
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2015 at 14:39
Jeg kan bare ikke lagre denne filen før jeg vet om dette foreløpig er bra. Tenker på ribber på siden og andre detaljer.
Så for at jeg ikke skal lagre noe som ikke kan gjøres om uten mislykket tegning så setter jeg veldig pris på et svar
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2015 at 14:31
Jo, det gjør jeg. Spørsmålet kommer opp fordi V60 er 11 cm bred og bredden på tegningene mine er bare mellom buffere, ikke hele kåpen.
Uansett blir det Piko i skala 1:32 førsk for å få det helt riktig. 
Jeg vil gjerne høre synspunker før jeg lagrer dette. Tenk overhodet ikke at alle detaljer er tatt med. Men utifra det lille jeg har tegnet, så spør jeg: Er dette godt nok hvis jeg bare legger til alle detaljer?
Se dette bildet. Den er tegnet utifra profftegning.


Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2015 at 13:59
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Takk for tipset. Da skal jeg heller lage den i TRE skalaer.


Egentlig ikke noe vits å lage i skala 1:22,5 ettersom det ikke finnes understell som blir riktig i denne skalaen. Dessuten vil det virke veldig stort i forhold til alle andre lok og vogner som LGB og PIKO har i G-skala, da disse er rundt 1:27.

Det lureste du kan gjøre er nok å kjøpe inn et Piko-lok og måle deg frem til hvilken skala som vil passe best på dette.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2015 at 13:10
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Så et spørsmål. Bredden på LGB sin er 11 cm. Hva blir riktig bredde i skala 22,5? Jeg vil også vite riktig lengde i skala 1:22,5 over kåpe. For det er det jeg tegner.
 
Skriver du ikke lengre opp i tråden her at du sitter med profesjonelle tekniske tegninger av dette loket? De bør jo være målsatte de slik at du kan regne ut alle mål du trenger fra dem vel ?
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2015 at 11:04
Takk for tipset. Da skal jeg heller lage den i TRE skalaer. Det er ikke for mye arbeid for meg å endre skala uten at det går ut over utseendet. Når jeg lager så skal det bli skikkelig. Jeg legger ikke et år i arbeid hvis jeg ikke har planer om å levere skikkelig. Så et spørsmål. Bredden på LGB sin er 11 cm. Hva blir riktig bredde i skala 22,5? Jeg vil også vite riktig lengde i skala 1:22,5 over kåpe. For det er det jeg tegner. Jeg setter pris på ALLE råd for å perfeksjonere.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2015 at 10:34
Dette med riktig skala bør du tenke mer på før du legger for mye jobb i tegningene. Piko sine modeller er ikke i 1:22,5. De er som nevnt over her nærmere 1:27. Og sporvidden på 45mm er jo 1:32. Det som Piko og LGB produserer i "normalspor" er altså kvasiskalaer. Skal du ha riktig skalamodell av Di2 som passer på G-spor (45mm) må du egentlig bygge den i skala 1:32. Og da må du ha understell fra Märklin skala 1 V60. Det som LGB leverer i 1:22,5 er smalspormodeller. I praksis alt som har bare én buffer i hver ende.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2015 at 10:03
Jeg sitter med profesjonelle tekniske tegninger på alle utgaver.
En av Di2 sine versjoner hadde turbo. Jeg har lest på Wikipedia.

Edited by Helgejohan3 - 13 oktober 2015 at 10:04
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2015 at 02:36

Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

[...] Angående likhetene mellomunderstell på Di5 og Di2 så er førsteutgaven av Di2 vanvittig mye mer lik Di5 understell en andreutgave. Som førsteutgaven så er chassie godt nok på Di5. Den hadde feks ikke plogskær mm.

Hva er det egentlig du mener med " førsteutgaven"? Di.2 ble levert i tre visuelt temmelig forskjellige utgaver:

De eneste bildene jeg kan huske å ha sett av Di.2 med plogskjær, er av utgavene med MaK-motor, bl.a. på bildet i den første linken. Dette var mens de ennå var grønne. Jeg skal ikke påstå at BMV-utgaven aldri har gått med plogskjær, men jeg kan ikke finne noe bilde av det i f.eks. NJKs materielldatabase. Så påstanden din om at førsteutgaven ikke hadde plogskjær, henger ikke på greip. Det var imidlertid sjelden at plogskjærene ble brukt, i alle fall i nyere tid.

Ingen Di.2 med MaK-motor fikk såvidt jeg vet noen gang "nydesign".

I tillegg oppsto det et par varianter som følge av reparasjon og ombygging:

Det er kanskje Skd 225 du omtaler som "andre versjon med turbo"?


Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2015 at 23:51
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Hm... Jeg har "alltid" trodd at det også var 12 eiker i hjulene på V60, men etter et bildesøk på Google, kommer jeg til at det hverken er 12 eller 14, men 13 eiker. Det er også 13 på Pikos G-skala-modell. At det neppe er et partall, ser en også av at hver eike ikke har noen motsvarende eike på en rett linje gjennom akselen.

Når jeg ser nærmere etter, så har du selvfølgelig rett. Jeg mintes fra noen tidligere diskusjoner at V60 hadde annet eikeantall enn Di2, og kikket derfor på et bilde av en V60/363 som jeg tok i Basel for et par uker siden. Jeg overså imidlertid at kobletappen er plassert midt på en eike, ofte er den plassert midt mellom to eiker.
Når jeg forstørrer utsnitt av bildet ser jo også jeg at det er 13 eiker.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2015 at 23:25
Jeg skal bruke piko. Noen har større krav enn andre. Men jegskal lage det godt salgbar. Angående likhetene mellomunderstell på Di5 og Di2 så er førsteutgaven av Di2 vanvittig mye mer lik Di5 understell en andreutgave. Som førsteutgaven så er chassie godt nok på Di5. Den hadde feks ikke plogskær mm.

Edited by Helgejohan3 - 12 oktober 2015 at 23:31
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2015 at 22:16
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Di5 ble godtatt som understell på Topline Di2 fra NMJ.
Ikke av meg. Hadde den kostet en tusenlapp eller der omkring, hadde det vært greit, men prisen var etter mitt syn alt for stiv når det var så grove avvik på understellet.

Quote Skulle ikke jeg også kunne det da også?
For all del. Modelljernbanetilsynet putter deg heller ikke i fengsel om du bruker understellet fra Zenner. Men slikt blir lettere å få øye på jo større målestokken er. Og når du sier at "dette skal bli 100%", så må vi kunne gå ut fra at du faktisk mener det. (Om vi tror du klarer det, er en annen sak, spesielt med tanke på at du ikke oppdaget den manglende blindakselen på Zenners "V60". Evil Smile)
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2015 at 21:59
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Dessuten er det 12 eiker i hjulene på Di 2, men 14 eiker i hjulene på V60. Hvis noe skal være "100%" bør vel også det være riktig....
Hm... Jeg har "alltid" trodd at det også var 12 eiker i hjulene på V60, men etter et bildesøk på Google, kommer jeg til at det hverken er 12 eller 14, men 13 eiker. Det er også 13 på Pikos G-skala-modell. At det neppe er et partall, ser en også av at hver eike ikke har noen motsvarende eike på en rett linje gjennom akselen.

Antagelig har jeg trodd at det var 12 eiker fordi det var slik på Fleischmanns gamle modell i H0. (Hjulene fra den modellen ser for øvrig ut til å stemme ganske bra med NSBs damplok av type 23.)

"Fordelen" med Di.2 er at den hadde sorte (eller mørke skittenbrune) hjul, slik at eikene ikke blir så fremtredende.

Skal jeg være nagleteller, så får jeg også nevne at utbalanseringsmassene på hjulene er noe forskjellig utformet på Di.2 i forhold til V.60. Men det går det forhåpentligvis an å fikse på.
Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2015 at 21:50
Mange småprodusenter leverer rullende materielll hvor flere detaljer er utført i etset messing/nysølv. Sjekk bl.a. SkalaDesigns skiftetraktor av typen Skd 221 som kombinerer plast og metall. Du også kan se gode eksempler på bloggen til SveinR.
Mvh

Rune H
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2015 at 20:58
Di5 ble godtatt som understell på Topline Di2 fra NMJ. Skulle ikke jeg også kunne det da også?
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2015 at 20:55
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

En annen sak: Hvilken målestokk bruker du egentlig til "G-skala"? Pikos V60 er i følge produsentens nettsider 387 mm lang, mens originalen er 10450 mm, som skulle tilsi at målestokken er 1:27. Men sporvidden er 45 mm, som for normalspor vil si 1:32.

Glem heller ikke at innbyrdes akselavstand for V60 er forskjellig fra Di.2.

Dessuten er det 12 eiker i hjulene på Di 2, men 14 eiker i hjulene på V60. Hvis noe skal være "100%" bør vel også det være riktig....
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2015 at 20:34
En annen sak: Hvilken målestokk bruker du egentlig til "G-skala"? Pikos V60 er i følge produsentens nettsider 387 mm lang, mens originalen er 10450 mm, som skulle tilsi at målestokken er 1:27. Men sporvidden er 45 mm, som for normalspor vil si 1:32.

Glem heller ikke at innbyrdes akselavstand for V60 er forskjellig fra Di.2.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2015 at 16:28
Hva mener du med etses? Kan du utdype det?
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2015 at 16:26
Har du tenkt på at mange av de aktuelle detaljene kan etses, f.eks. "grillen" i front, stigtrinn, anti-skli på gangbrettet, mv.?
Mvh

Rune H
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2015 at 15:02
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Jeg fikk ekte tegninger i dag og skal rette litt på denne tegningen for å få den ekte. Noen få detaljer er ikke helt som de skal. 
Jeg skal lage førsteversjonen av Di2 uten turbo først grunnet at andre versjon med turbo har masse fysiske forskjeller og 20 ganger mer detaljer på chassie. Jeg har tegninger av begge versjoner, med og uten turbo, og det er vanvittig mye mindre arbeid å tegne den første uten turbo. Det gjorde NMJ, de lagde uten turbo. Feks så har den med turbo fire plogskjær som ikke er på førsteutgaven. Bare et av hundre eksempler.

Hva det blir til senere, om jeg da lager med turbo i andre opplag får jeg se senere etter først å ha sett resultatet på nummer 1, men på andreopplag så må MASSE ekstra deler printes av Shapeways og da blir prisen mye høyere selvfølgelig da det vil koste mye mer å lage andreopplag.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,109 seconds.