MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Di2 i O og G skala
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Di2 i O og G skala

 Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Di2 i O og G skala
    Posted: 09 oktober 2015 at 15:55
I dag bestilte jeg tekniske tegninger av Di2 for å tegne den i O og G skala. Jeg må ha alt ned til minste detalj så nå får vi se hva det blir. Jeg skal først lage i O skala for da trenger jeg ikke kjøpe større printer, men jeg skal begynne med G-skala om noen år. Denne skal jeg tegne ned til minste detalj i O og G skala. Derfor måtte jeg kjøpe profesjonelle tekniske tegninger. På O skal jeg bruke Lenz sin V60 til understell og i G-skala skal jeg bruke Piko. Før jeg begynner så ville jeg vite om electrade var villige til å produsere dekaler i de skalaene hvis alt går i 100% i boks og print og detaljer blir 100% og det var de da villige til. Dette hører fremtiden til, men nå er i alle fall tegningene bestilt. Så blir det vel et år med tegning ned til minste detalj. Når jeg ser hvordan de proffe gjør det så kan jeg det også, jeg må bare ta mer bedre til og være mer tåplmodig. Hvis dette prosjektet lyktes 100% så skal jeg produsere dem. Nå snakker jeg langt inn i framtiden og jeg er ingen spåmann så nå er det bare å vente å se. Om ca et år er nok første tegning klar. (Jeg vil heller si for lenge, for ikke noe slurv.)
Dette skal bli 100%. Hvis ikke, så dropper jeg det. Men det er da lov å prøve.

Edited by Helgejohan3 - 09 oktober 2015 at 15:57
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Per-Arild View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2015 at 17:59
Spennende prosjekt. Bruk tiden godt.
Lykke til.

Per-Arild
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2015 at 18:27
Åh, ja. Dette blir ikke lansert i år. Her er det MASSE arbeid med alle de detaljene jeg skal ha. Jeg har jo kjøpt samme tegningene som Thune brukte. I G-skala har jeg tenkt å ha røykgenerator som standard. Muligends i O skala også. Men nå snakker jeg altfor langt inn i fremtiden. Det blir spennende når jeg får tegninger. Jeg skal lage noen av disse hvis de blir som jeg håper og da blir de solgt fra Helge Myhre - ikke HJM.models lenger.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2015 at 16:22
Bare så dere vet det så skal dette bli skikkelig. De store delene printer jeg selv med egen 3D printer men på detaljer der min printer ikke strekker til, Feks detaljene på motorgitter og horn så tyr jeg også til shapeways. Dette skal bli kvalitet. 
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2015 at 20:23
Lykke til. Skal bli spennende å se resultatet.
MVH

VA
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2015 at 21:17
...




Edited by KjellAn - 30 desember 2015 at 18:59
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2015 at 21:26
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

I dag bestilte jeg tekniske tegninger av Di2 for å tegne den i O og G skala.


Hvor kjøpte du disse tegningene?
Og hvilken variant av Di2 er det du har tegninger av?
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2015 at 11:03
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

I dag bestilte jeg tekniske tegninger av Di2 for å tegne den i O og G skala.


Hvor kjøpte du disse tegningene?
Og hvilken variant av Di2 er det du har tegninger av?

Digitalmusseum.no. Men det er 300 digitalmusser så du må søke på Di2. . Jeg skal lage nydesign.

Edited by Helgejohan3 - 11 oktober 2015 at 11:07
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2015 at 11:18
Ja, det er helt riktig, Kjellan, det om denne modellen holder samme kvalitet som vognen over. Derfor blir mye av detaljer laget av shapeways. Enkelte detaljer som mitt program ikke er i stand til å tegne, feks horn, så leier jeg en shapeways-designer til å designe. Siden jeg av og til må leie shapewaysdesigner så skal jeg satse på å lage opp noen for salg men om det lyktes, vet jeg ikke men man kan prøve. Jeg skal satse litt penger i profesjonell designing på enkelte detaljer, for jeg vil gjerne dele denne modellen med andre selv om jeg skal tjene inn utgifter på utvikling Husk en ting. Denne vognen er fantasi og jeg brukte noen dager på å tegne. Nå har jeg bestilt profesjonelle tegninger og tenker å bruke all nødvendig tid jeg trenger for å få det 100%, selv om det skulle vise seg å ta et helt år med tegning. Jeg skal virkelig satse på utvikling av dette så det kan bli en kvalitetskrav som folk er villige til å betale for. Den i G-skala som jeg skal lage blir hodedsaklig for dekorasjon i vinduet, selv om jeg sikkert kjøper 12 svinger og en trafo, for det er O skala jeg driver med. Jeg gjør det mest for gøy og å ha noe å gjøre siden jeg er uføretrygdet og har for mye fritid, selv om jeg også ser økonomiske fordeler. Di2 fra NMJ hadde Roca chassie med Di2 kåpe og den kostet 5000kr. Min skal også være verdt mye så jeg for igjen penger for utvikling. Dette kan sikkert glede mange som kjører G-skala. Pris aner jeg ikke og jeg vil ikke skrive om det for det er så lenge til. Det ville være å dumme meg ut. Derimot å skrive at jeg skal satse på proffesjonell designing av de detaljene mitt program ikke er i stand til å designe er jo lov å skrive, og at jeg virkelig skal satse profesjonelt på dette. Men det krever penger og tid.

Edited by Helgejohan3 - 11 oktober 2015 at 11:43
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2015 at 18:40
Kan jeg bruke Zenner V60 sin modell til å få drivverk og likevel få samme verdien? Innmaten er jo Piko. Slik har jeg forstått det. Grunnen til at jeg spør er på grunn av prisen. De bruker Piko understell. Og det er jo det eneste jeg trenger. Resten blir nytt.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2015 at 20:04

Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Kan jeg bruke Zenner V60 sin modell til å få drivverk og likevel få samme verdien?

Definitivt ikke, om det er noe slikt du mener:

http://www.justgardenrailways.co.uk/wp-content/uploads/2015/03/dress-your-dolls-721282716828119110.jpg

http://www.justgardenrailways.co.uk/wp-content/uploads/2014/10/dress-your-dolls-556012814499494510.jpg

Di.2 har blindaksel og hjul med 12 eiker. Leketøyet på bildene mangler blindaksel og har 8 eiker pr. hjul. Når understellet er så feil, kan du like gjerne også bruke overdelen fra Zenner.

Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2015 at 10:45
Da blir det ekte Piko vare selv om den koster mer. 
Men se her hva jeg har tegnet i går. Den blir printet i 4 biter fordi min printer ikke er stor nok, og slike store ting holder vanvittige utgifter ved produksjon nede. hvis jeg sier at dette er G-skala så tenk hva dette ville kostet å få printet av Shapeways. Mange detaljer må bli printet av shapeways, feks motorgitter, men det er det som jeg printer selv som koster mange hundre euro, for ikke snakke kansje tusen euro, på Shapeways. Den kommer til å bli printet i gul og rød plastikk.
Her har jeg sittet med kalkulator og skalert ned originalmål fra proffe tegninger til skala 22,5. Dette er jobb etter EN kveld så mye må nok rettes men riktig fasong har jeg. 
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2015 at 10:47
Kanksje jeg skal legge ved bilde av utvikling. Hytta blir egen tegning, derfor er ikke den der i full høyde. Men husk, dette er bare arbeid på EN kveld, men med nøyaktige mål.





Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2015 at 14:58
Jeg fikk ekte tegninger i dag og skal rette litt på denne tegningen for å få den ekte. Noen få detaljer er ikke helt som de skal. 
Jeg skal lage førsteversjonen av Di2 uten turbo først grunnet at andre versjon med turbo har masse fysiske forskjeller og 20 ganger mer detaljer på chassie. Jeg har tegninger av begge versjoner, med og uten turbo, og det er vanvittig mye mindre arbeid å tegne den første uten turbo. Det gjorde NMJ, de lagde uten turbo. Feks så har den med turbo fire plogskjær som ikke er på førsteutgaven. Bare et av hundre eksempler.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2015 at 15:02
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Jeg fikk ekte tegninger i dag og skal rette litt på denne tegningen for å få den ekte. Noen få detaljer er ikke helt som de skal. 
Jeg skal lage førsteversjonen av Di2 uten turbo først grunnet at andre versjon med turbo har masse fysiske forskjeller og 20 ganger mer detaljer på chassie. Jeg har tegninger av begge versjoner, med og uten turbo, og det er vanvittig mye mindre arbeid å tegne den første uten turbo. Det gjorde NMJ, de lagde uten turbo. Feks så har den med turbo fire plogskjær som ikke er på førsteutgaven. Bare et av hundre eksempler.

Hva det blir til senere, om jeg da lager med turbo i andre opplag får jeg se senere etter først å ha sett resultatet på nummer 1, men på andreopplag så må MASSE ekstra deler printes av Shapeways og da blir prisen mye høyere selvfølgelig da det vil koste mye mer å lage andreopplag.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2015 at 16:26
Har du tenkt på at mange av de aktuelle detaljene kan etses, f.eks. "grillen" i front, stigtrinn, anti-skli på gangbrettet, mv.?
Mvh

Rune H
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2015 at 16:28
Hva mener du med etses? Kan du utdype det?
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2015 at 20:34
En annen sak: Hvilken målestokk bruker du egentlig til "G-skala"? Pikos V60 er i følge produsentens nettsider 387 mm lang, mens originalen er 10450 mm, som skulle tilsi at målestokken er 1:27. Men sporvidden er 45 mm, som for normalspor vil si 1:32.

Glem heller ikke at innbyrdes akselavstand for V60 er forskjellig fra Di.2.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2015 at 20:55
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

En annen sak: Hvilken målestokk bruker du egentlig til "G-skala"? Pikos V60 er i følge produsentens nettsider 387 mm lang, mens originalen er 10450 mm, som skulle tilsi at målestokken er 1:27. Men sporvidden er 45 mm, som for normalspor vil si 1:32.

Glem heller ikke at innbyrdes akselavstand for V60 er forskjellig fra Di.2.

Dessuten er det 12 eiker i hjulene på Di 2, men 14 eiker i hjulene på V60. Hvis noe skal være "100%" bør vel også det være riktig....
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2015 at 20:58
Di5 ble godtatt som understell på Topline Di2 fra NMJ. Skulle ikke jeg også kunne det da også?
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2015 at 21:50
Mange småprodusenter leverer rullende materielll hvor flere detaljer er utført i etset messing/nysølv. Sjekk bl.a. SkalaDesigns skiftetraktor av typen Skd 221 som kombinerer plast og metall. Du også kan se gode eksempler på bloggen til SveinR.
Mvh

Rune H
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2015 at 21:59
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Dessuten er det 12 eiker i hjulene på Di 2, men 14 eiker i hjulene på V60. Hvis noe skal være "100%" bør vel også det være riktig....
Hm... Jeg har "alltid" trodd at det også var 12 eiker i hjulene på V60, men etter et bildesøk på Google, kommer jeg til at det hverken er 12 eller 14, men 13 eiker. Det er også 13 på Pikos G-skala-modell. At det neppe er et partall, ser en også av at hver eike ikke har noen motsvarende eike på en rett linje gjennom akselen.

Antagelig har jeg trodd at det var 12 eiker fordi det var slik på Fleischmanns gamle modell i H0. (Hjulene fra den modellen ser for øvrig ut til å stemme ganske bra med NSBs damplok av type 23.)

"Fordelen" med Di.2 er at den hadde sorte (eller mørke skittenbrune) hjul, slik at eikene ikke blir så fremtredende.

Skal jeg være nagleteller, så får jeg også nevne at utbalanseringsmassene på hjulene er noe forskjellig utformet på Di.2 i forhold til V.60. Men det går det forhåpentligvis an å fikse på.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2015 at 22:16
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Di5 ble godtatt som understell på Topline Di2 fra NMJ.
Ikke av meg. Hadde den kostet en tusenlapp eller der omkring, hadde det vært greit, men prisen var etter mitt syn alt for stiv når det var så grove avvik på understellet.

Quote Skulle ikke jeg også kunne det da også?
For all del. Modelljernbanetilsynet putter deg heller ikke i fengsel om du bruker understellet fra Zenner. Men slikt blir lettere å få øye på jo større målestokken er. Og når du sier at "dette skal bli 100%", så må vi kunne gå ut fra at du faktisk mener det. (Om vi tror du klarer det, er en annen sak, spesielt med tanke på at du ikke oppdaget den manglende blindakselen på Zenners "V60". Evil Smile)
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2015 at 23:25
Jeg skal bruke piko. Noen har større krav enn andre. Men jegskal lage det godt salgbar. Angående likhetene mellomunderstell på Di5 og Di2 så er førsteutgaven av Di2 vanvittig mye mer lik Di5 understell en andreutgave. Som førsteutgaven så er chassie godt nok på Di5. Den hadde feks ikke plogskær mm.

Edited by Helgejohan3 - 12 oktober 2015 at 23:31
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2015 at 23:51
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Hm... Jeg har "alltid" trodd at det også var 12 eiker i hjulene på V60, men etter et bildesøk på Google, kommer jeg til at det hverken er 12 eller 14, men 13 eiker. Det er også 13 på Pikos G-skala-modell. At det neppe er et partall, ser en også av at hver eike ikke har noen motsvarende eike på en rett linje gjennom akselen.

Når jeg ser nærmere etter, så har du selvfølgelig rett. Jeg mintes fra noen tidligere diskusjoner at V60 hadde annet eikeantall enn Di2, og kikket derfor på et bilde av en V60/363 som jeg tok i Basel for et par uker siden. Jeg overså imidlertid at kobletappen er plassert midt på en eike, ofte er den plassert midt mellom to eiker.
Når jeg forstørrer utsnitt av bildet ser jo også jeg at det er 13 eiker.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2015 at 02:36

Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

[...] Angående likhetene mellomunderstell på Di5 og Di2 så er førsteutgaven av Di2 vanvittig mye mer lik Di5 understell en andreutgave. Som førsteutgaven så er chassie godt nok på Di5. Den hadde feks ikke plogskær mm.

Hva er det egentlig du mener med " førsteutgaven"? Di.2 ble levert i tre visuelt temmelig forskjellige utgaver:

De eneste bildene jeg kan huske å ha sett av Di.2 med plogskjær, er av utgavene med MaK-motor, bl.a. på bildet i den første linken. Dette var mens de ennå var grønne. Jeg skal ikke påstå at BMV-utgaven aldri har gått med plogskjær, men jeg kan ikke finne noe bilde av det i f.eks. NJKs materielldatabase. Så påstanden din om at førsteutgaven ikke hadde plogskjær, henger ikke på greip. Det var imidlertid sjelden at plogskjærene ble brukt, i alle fall i nyere tid.

Ingen Di.2 med MaK-motor fikk såvidt jeg vet noen gang "nydesign".

I tillegg oppsto det et par varianter som følge av reparasjon og ombygging:

Det er kanskje Skd 225 du omtaler som "andre versjon med turbo"?


Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2015 at 10:03
Jeg sitter med profesjonelle tekniske tegninger på alle utgaver.
En av Di2 sine versjoner hadde turbo. Jeg har lest på Wikipedia.

Edited by Helgejohan3 - 13 oktober 2015 at 10:04
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2015 at 10:34
Dette med riktig skala bør du tenke mer på før du legger for mye jobb i tegningene. Piko sine modeller er ikke i 1:22,5. De er som nevnt over her nærmere 1:27. Og sporvidden på 45mm er jo 1:32. Det som Piko og LGB produserer i "normalspor" er altså kvasiskalaer. Skal du ha riktig skalamodell av Di2 som passer på G-spor (45mm) må du egentlig bygge den i skala 1:32. Og da må du ha understell fra Märklin skala 1 V60. Det som LGB leverer i 1:22,5 er smalspormodeller. I praksis alt som har bare én buffer i hver ende.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2015 at 11:04
Takk for tipset. Da skal jeg heller lage den i TRE skalaer. Det er ikke for mye arbeid for meg å endre skala uten at det går ut over utseendet. Når jeg lager så skal det bli skikkelig. Jeg legger ikke et år i arbeid hvis jeg ikke har planer om å levere skikkelig. Så et spørsmål. Bredden på LGB sin er 11 cm. Hva blir riktig bredde i skala 22,5? Jeg vil også vite riktig lengde i skala 1:22,5 over kåpe. For det er det jeg tegner. Jeg setter pris på ALLE råd for å perfeksjonere.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2015 at 13:10
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Så et spørsmål. Bredden på LGB sin er 11 cm. Hva blir riktig bredde i skala 22,5? Jeg vil også vite riktig lengde i skala 1:22,5 over kåpe. For det er det jeg tegner.
 
Skriver du ikke lengre opp i tråden her at du sitter med profesjonelle tekniske tegninger av dette loket? De bør jo være målsatte de slik at du kan regne ut alle mål du trenger fra dem vel ?
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.