Tanktog. Søker forbilde for terminal. |
Post Reply | Page <123> |
Author | |
Per Hilton
Veteran Joined: 29 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hva er forholdet i masse mellom saltsyre og svovelsyre her?
Det fremgår av bedriftens hovedtall at svovelsyre er et stort biprodukt - hele 112.090 tonn produsert i 2014. Både mengde og destinasjon (utlandet) gjør at det er naturlig å skipe dette ut.
I Vegvesenets reguleringsplan for området står at de mottar 11 vogner saltsyre i uka (og at de har tenkt å fotsette med det) - men hvor stor masse tilsvarer dette? |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det eneste jeg hvertfall har forsøkt korrigere er din påstand om at den fremstillte svovelsyren transporteres ut med jernbane. Den transporteres nemlig ut med båt i følge bedriften selv.
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg forholder meg kun til hva jeg er fortalt på direkte spørsmål av en ingeniør som har jobbet det i mer enn 40 år - og jeg velger å tro på han da dette er plausibelt.
Hva Glencore skriver på sine tilgjengelige nettsider er nok ikke like detaljert. Da de har anlegg for rensing og anriking av saltsyre, kan det være de leilighetsvis mottar "brukt" syre fra andre produsenter som ønsker å bli kvitt "søppelet" sitt - de trenger det ikke da de fremstiller det de trenger av saltsyre selv. Det er det som er hovedsaken. Glencore ønsker ikke å mate konkurrenter med nøyaktige data om mengder og prosessen de har. I så måte har de alltid vært tilbakeholdne . Dersom Glencore i dag skulle bruke store mengder saltsyre , er dette klorforbindelser som ellers må ende opp i produkter eller avfall. Utslipp til sjø og luft av klorforbindelser er beskjedent - og produkter som inneholder klorforbindelser produseres ikke. - Hvor skulle de store mengdene klor i saltsyren ellers bli av? En forklaring på hvor kloren tar veien må til før jeg tror på dete? Da dere skriver at Glencore utelukkende tilføres saltsyre og ikke fremstiller svovelsyre, er dette feil for meg og den info jeg har - og tror på. bkv1 har derimot som meg motstridende info. Det eneste jeg ikke får til å rime, er de vogner som brukes ikke kan lastes mer enn 50% da syren er for tung. Tankvognene ser ut til å ha volum for å fylles opp med olje? Dersom ikke vognene er seksjonert, vil den ellers bli for tung - både med saltsyre og svovelsyre. |
|
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et heltog som har gått ukentlig i nesten ti år, og som fortsatt kjøres, kan vel ikke kalles "avgrenset i tid"? Og, med fare for å gjenta meg selv: Syretoget kjøres LASTET til Kristiansand, og TOMT i retur! Og det frakter SALTSYRE til Kristiansand, og INGENTING på returen! Tomme vogner når toget kjøres FRA Kristiansand! |
|
bkv1
Veteran Joined: 19 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 247 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fra Glencores beskrivelse av fabrikken i Kolsdalen
|
|
Hilsen Bjørn
N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Informasjonen jeg har gitt deg ligger lett tilgjengelig på Glencores nettside for nikkelverket: http://www.xstratanickel.no , så den er nok korrekt den. Legg merke til at de fortsatt bruker xtrata-navnet selv om eier heter Glencore. Hva du fortsatt måtte velge å tro er naturligvis helt opp til deg, men jeg syns nå faktaene og dokumentasjonen jeg har lagt frem er ganske overveldende til å motbevise påstandene dine. Bedriftens produksjonsbeskrivelse beskriver den kjemiske prosessen og bruken av råstoff samt utskipingen av svovel med båt. Lokførere hos CargoNet bekrefter at de transporterer saltsyre TIL fabrikken og tomme vogner tilbake. Hvordan kan du påstå at det er kun små kvanta med saltsyre som tilsettes når bedriften selv jo beskriver at de "trenger store mengder" ??? Hvordan kan du fortsatt påstå at det sendes ut svovelsyre med tankvognene når bedriften jo selv beskriver at det skipes ut med båt ??? Les gjerne "produksjon" her: http://www.xstratanickel.no/NO/OmOss/Sider/Produkter.aspx også her står det sort på hvitt: "Svovelsyre produseres av gassen fra rosteprosessen og lagres i store lagertanker før de skipes ut" Edited by eika - 11 november 2015 at 13:36 |
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
Per Hilton
Veteran Joined: 29 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flytskjema for prosessen ligger her:
Det tilføres saltsyre (HCl) i matteluteanlegget (nederste linje), men det går ikke fram hvor denne kommer fra.
Edited by Per Hilton - 11 november 2015 at 13:27 |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vel, jeg har kun snakket med en ingeniør som har jobbet der i 40 år da jeg ikke vist noe om dagens prosesser.
Jeg spurte spesielt om saltsyren. Det virker for meg naturlig at de lager dette selv da de har både klor og hydrogen tilgjengelig - og det bare er små kvanta som erstattes. - Hvorfor da kjøpe utenfra når man har "ingrediensene" selv? Det er store mengder saltsyre som sirkulerer i kretsløp men som sagt ikke forbrukes. Det kan være at man ikke har kapasitet til å fremstille alt etter utvidelser ogrevisjonsstanser? I daglig drift trenger man det ikke i følg. min kilde, så noen ordinær trafikk med saltsyre skulle det ikke være behov for. - At det kan ha periodevis ha forekommet, er noe annet. Dessuten ville utslipp av slike mengder klorforbindelser være utenkelig i dag da man ikke fremstiller noen produkter som inneholder klor. Xtrata ligger noen år tilbake i tid. Nå heter det Glencore. Det kan derfor være gammel info du har funnet hos Xtrata ? Det virker underlig at de skule frakte på skip, tog og trailer dersom det er regelmessig, som det står i brosjyren? De legger hele tiden om prosessene og bygger nye fabrikker som hos Borregaard. Derfor tror jeg at en transport av saltsyre var temmelig avgrenset i tid? Det står heller ikke noe om at de tilsetter svovel, bare at den brennes av i rosteprosessen. Det er denne svovel de lager svovelsyre av som er lettere å håndtere enn gass. Edited by Kjell H. - 11 november 2015 at 12:56 |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Beklager Kjell. Brosjyren jeg siterte fra omhandlet Xtrata Kristiansand. Du må gjerne lese selv: http://www.xstratanikkelverk.no/NO/Publikasjoner/Documents/0904_XstrataNikkelverkInformasjonRisikoforhold.pdf Hvorfor du "som bor i byen" ser svovelsyretog aner jeg ikke, men da bør du nok informere CargoNet og da de også (i følge førere) lever i den vilfarelse at de transporterer saltsyre FRA Borregaard TIL Kristiansand, og tomvogner FRA Kristiansand... |
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da kan vi være uenig!
Xtrata/Glencore har flere nikkelverk enn det som ligger i Kristiansand. Jeg ble av overnevnte informert om at disse har forskjellige prosesser, basert på malmkvalitet. Det jeg fikk opplyst, var at i Canada måtte de tilsette svovel i rosteprosessen men i Kristiansand slapp de det. Klorgassen kom tidligere med tankbåt (en liten giftgrønn) fra Herøya. saltsyren forbrukes ikke i prosessen og resirkuleres etter anriking. Hydrogen skaffes ved elektrolyse og klorgass likeså fra sjøvann som de har rikelig av - til å erstatte det lille som går tapt. Jeg tror derfor at det er generell info du finner hos Xtrata og ikke spesifikk for fabrikken i Kristiansand som vi nå diskuterer? Det er jo litt merkeligst vi som bor i byen aldri ser noe saltsyretog, bare svovelsyretog? |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Veldig pussig da at Xtrata skriver følgende i en informasjonsbrosjyre til lokalbefolkningen i nærmiljøet; "Kobber og svovel går til rosteovner som brenner av svovelet. Avgassene renses og omdannes til svovelsyre som lagres på bedriftens kai i store lagertanker. Herfra skipes det ut med tankbåter som regelmessig anløper bedriften." *klippe* "Det trengs store mengder saltsyre som ankommer bedriften med jernbanetankvogner, tankbiler eller båt." For egen del velger jeg derfor fortsatt å stole mer på bedriftens egen forklaring enn på dine undersøkelser
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har undersøkt nærmere hvilke transporter Glencore/Xtrata/Falconbridge bruker jernbanetransport til.
De har aldri hatt behov for å kjøpe saltsyre fra andre. Det fremstiller de selv det de har bruk for. Nikkelmatten (malmen) inneholder såpass mye svovel at de ikke behøver tilsette dette lenger i rosteprosessen. De har unntaksvis måtte tilsette svovel ved oppkjøring av ovner og annen matte som de brukte tidligere men ikke nå. Det er kun konsentrert svovelsyre som de sender idag med jernbane. Den er 98% konsentrert. Da er syretoget tomt ved ankomst. Denne syreproduksjon erstattet tidligere SO2-produksjon - og det var etter sigende "en gledens dag" når man kunne utfase gasstransporten. Dette har jeg fra en tidligere ingeniør på bedriften som nylig ble pensjonist og som jeg er på ferie sammen med. |
|
Hans Kr.
Viderekommen Joined: 14 februar 2009 Location: Spain Status: Offline Points: 47 |
Post Options
Thanks(0)
|
[QUOTE=Claes Lislerud]Det råeste jeg har sett i modellvei er det tyskeren Jens Adolph driver på å bygger.
Han bruker plastprofiler til rørgatene men maler de til et utrulig resultat. Det er nesten så man kjenner hvordan det lukter og svir i øynene av alle skumle gasser. Han er rimelig dyktig på smussig også han godeste Jens Adolph
|
|
Hans Kr.
Märklin HO C, delevis digitalt. |
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvis tankvognene er inne til service/vedlikehold skjer det om våren, da deler de vognstammen i 2. Ene i normal drift og den andre på verksted. Vognene er sliten i lakken og noen er blitt tagget. Eneste de har gjort som jeg har sett, er å merke vognene med nye farlig godsmerker og annet merking på vogna.
|
|
A matter of life and death
|
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det råeste jeg har sett i modellvei er det tyskeren Jens Adolph driver på å bygger.
Han bruker plastprofiler til rørgatene men maler de til et utrulig resultat. Det er nesten så man kjenner hvordan det lukter og svir i øynene av alle skumle gasser. Ta en kikk på hjemmesiden hans: Han har en mer oppdatert side på facebook der han ganske ofte legger ut bilder.
Edited by Claes Lislerud - 30 september 2015 at 15:17 |
|
Modellhilsen
Claes |
|
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(0)
|
Togbutikken har Evergreen på nettsidene sine. mvh Bjørn |
|
bkv1
Veteran Joined: 19 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 247 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvor får man forresten kjøpt Evergreen nå som Hobbytrain i Drammen er stengt? La oss si i en radius på 6 mil fra Oslo. Finnes det i noen netthandel?
Edited by bkv1 - 30 september 2015 at 13:33 |
|
Hilsen Bjørn
N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Evergreen leverer runde styrenprofiler i forskjellige diametre som kan fungere som rør. Om du ikke vil modellere for mye av rørgatene så kan du lage dem med en 90-graders kurve ned i bakken og illudere at rørgaten er underjordisk. |
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
bkv1
Veteran Joined: 19 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 247 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det har vært en lærerik tråd. Jeg har blant annet forstått at man kan laste og losse slike tog uten å dele dem opp, slik man f.eks. gjør på Gardermoen. Jeg tror jeg kommer til å satse på en slik løsning, fremfor å dele opp toget slik det gjøres på Falconbridge. Det blir selvbsagt mindre skiftearbeid, kjedelig nok, men det er vel mer moderne sånn. På den aktuelle delen av anlegget passer det bedre med et par lange spor fremfor flere korte. Min fabrikk befinner seg dessuten på det nord-tyske flatlandet og ikke i Kolsdalen. Jeg trenger bare ett sport til vognene, og ett til for å kunne kjøre lokomotivet rundt.
I tillegg må jeg ha et område med noen tanker av ulik type og størrelse, og tilgang for trailere. Jeg bør ha et par mindre bygninger, men de store fabrikkhallene kommer til å befinne seg utenfor kanten. Jeg vet ikke hvordan jeg skal modelere rørene og det andre som må gå langs vognrekka. Det får være så lenge.
|
|
Hilsen Bjørn
N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid |
|
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flydrivstofftoget frakter parafin til depotanlegget ved OSL. Det er et av de tyngste godstogene i Norge, Ofotbanen unntatt. Toget fikk fort kallenavn "Pelle parafin". Tankvognene her er større og lengre enn Nacco-vognene som er omtalt i denne tråden, og toget deles svært sjelden - bare når det må utføres reparasjon /vedlikehold.
Både lastingen på Sjursøya og lossingen på Gardermoen skjer fra ett punkt, uten at toget må flyttes. Vognene i hhv fremste og bakerste halvdel av toget er forbundet med slanger, og losse- lastested er midt I toget, to punkter for hhv fremre og bakre del. Det krever ganske god presisjon fra lokfører å få posisjonert toget; jeg tror avvik ikke er på mer enn +/- 15 cm fra senter. Syretoget Borregaard - Falconbridge (Glendale) har ikke slike forbindelsesslanger ut fra hva jeg har observert. Det er riktig at dette toget har opp til 12-13 vogner, men kortere versjoner er også observert. |
|
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå har jeg ikke tidligere sett på den praktiske utformingen av opplegget.
På Google Maps/Streetview er det foto av toget ved lossestasjonen på Gardermoen: https://www.google.no/maps/@60.1819387,11.0930099,3a,75y,249.21h,94.56t/data=!3m6!1e1!3m4!1s_2RyV4oqCi74jkBlf7gajg!2e0!7i13312!8i6656 Ser ut til at det går slanger langs toppen av alle vognene, og som betyr stor ombygging av modellene. Sp kanskje ikke aktuellt i ditt tilfelle. |
|
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flydrivstofftoget Sjursøya - Gardermoen vv.
|
|
bkv1
Veteran Joined: 19 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 247 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvem er Pelle Parafin i denen sammenhengen?
|
|
Hilsen Bjørn
N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid |
|
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
Som Kjell H var inne på: Vognene forbundet med slanger, og kun ett tilkoblingspunnkt.
Blir/ble ikke "Pelle Parafin" fyllt/tømt på denne måten ? |
|
bkv1
Veteran Joined: 19 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 247 |
Post Options
Thanks(0)
|
Toget med tankvogner fra Sarpsborg til Kristiansand ("syra" som noen kaller der) er lengre. Jeg tror jeg talte 13 vogner i en youtubevideo. Uansett har jeg en tysk bane.
Men takk for linkene. Jeg tar gjerne imot ideer, og gjerne slike som ikke tar mye plass. Utfordringen blir også å finne modeller i N. Noe av det som finnes i plastikk inkluderer både tanker og kontor i tillegg til en eneste plass for fylling. Med 8 vogner må det kunne fylles flere om gangen hvis det skal virke troverdig. |
|
Hilsen Bjørn
N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid |
|
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
8 kjemikalievogner i samme tog er kanskje langt med norsk forbilde. Alternative er å ha oppstihttp://www.scherzer.net/umschlag/kesselwagen-be-und-entladesysteme/lingsspor med tomme/fulle vogner. Lagring av kjemikalier om for eksempel ammoniakk er også lagret i fjellanlegg. Du kan da ha et tømme/fylleanlegg med rørføring inn i et fjellanlegg. Her er noen lenker for losse/lasteanlegg. Kjemisk industri er rør og tårn i hopetall i bakgrunnen
Tømmeanlegg anlegg |
|
Terje
|
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Svoveldioksiden SO2 tilsettes vel vann og oksygen for å bli til svovelsyre. Denne syren eksporteres. Saltsyren som fraktes inn med tankvognene brukes til å løse opp metallråstoffet som er knust til fint mel slik at metallene kan separeres. |
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
Godt mulig at man ikke har fjernet fylleanordningene, siden vognlasten forsvant. Den forsvant rundt slutten av 2003 for Kristiansand sin del. |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Slike syretanker bruker å være av syrefast/rustfritt stål - eller Duplex der ytterskallet er "vanlig" stål som ruster. Slike tanker kan bygges lettere med foreskreven styrke i "duplex" men det er en komplisert sveiseprosess.
Man bruker ofte saltsyre for å bygge opp et oksydbelegg på rustfritt stål. Derfor mener jeg at det ikke fylles noen inhibitor på tankene som er tomme? Tankvognene virker å være beregnet for atmosfærisk trykk (og ikke trykkgasstanker)? Med en inhibitorgass vil den også måtte etterfylles underveis grunnet varierende lufttrykk/temperatur. Jeg er mest spent på om tankvognene fylles helt opp med svovelsyre som er såpass tung? - Hadde forventet tanker med mindre diameter for å overholde akselvekten? Slakke tanker under transport vil gi stabilitetsproblemer - om de ikke deles opp med "skvalpeskott" - som igjen vanskeliggjør rengjøring til andre laster. |
|
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
I følge de grafiske rutene heter togparet 4904/4903, og går til/fra Kristiansand stasjon.
Ankomst Lørdag 0056, og avgang Søndag 2348. Er enig med Kjell H at de gule armene ser ut som en fylleanordning. Kan det være at det fylles på korrosjonshindrende gass/væske etter at vognene er tømt ? |
|
Post Reply | Page <123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |