MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Arbeidsoppgaver FREMO-treff
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Arbeidsoppgaver FREMO-treff

 Post Reply Post Reply
Author
esg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 mai 2014
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote esg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Arbeidsoppgaver FREMO-treff
    Posted: 22 september 2015 at 09:05
Nå er det snart FREMO-treff og dette blir mitt første på 12(!) år. Eller noe deromkring. Jeg gleder meg jo, og for å forberede meg litt hadde jeg lyst til å spørre dere erfarne litt om hva som er "nytt" siden den gang (noe jeg regner med er veldig mye).

Da jeg var med sist var det to roller, TXP eller togfører. Er det flere roller i trafikkspillet nå? 

Hva er de typiske arbeidsoppgavene til en TXP? Det ble for eksempel hverken brukt telefoner eller lyssignaler (brukte flagg) sist jeg var med, så her regner jeg med at TXP'ene har fått en litt mer innholdsrik hverdag?
Mvh. Espen
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2015 at 11:48
Du vil nok oppleve noen flere stasjoner med lyssignaler nå enn du gjorde før.
Ut fra sporplanen mener jeg å huske at de fleste stasjonene er utrustet med enkle innkjørsignaler.
Nedre Eiker, som jeg kjenner best, er utrustet med innkjørhovedsignaler, utkjørhovedsignaler, indre hovedsignaler, dvergsignaler og høye skiftesignaler.
 
Togmeldinger mellom stasjonene sendes enten via telefon, eller via spesielle meldebokser hvor det forespørres med knappetrykk om fri linje og neste stasjon bekrefter forespørselen om toget kan mottas hvilket da indikeres med et grønnt lys på boksen hvor forespørselen kom fra.
 
TxP på stasjonene må før hver "dag" starter sørge for å melde fra til transportbestyrelsen (TxP på oppstillingsstasjonene) hvilke vogner som skal/bør ankomme med gods den dagen slik at det blir aktivitet på stasjonen.
 
TxP på oppstillingsstasjonen virker kanskje som en av de kjedeligste jobbene, men er faktisk en av de viktigste for godstrafikken og trafikkspillet. Han må sørge for at godstog blokkes riktig, at rette godsvogner blir sendt til industriene på anlegget etc.
 
Jeg er litt usikker på om Kai planlegger noen tomannsbetjente godstog (lokfører+skiftekonduktør), hvis ikke blir det enmannsbetjent hele veien. Enkelte ganger bruker man to personer på underveisgodstog slik at en "fersk" FREMOist da kjører og får veiledning underveis av en mer erfaren som har bedre kontroll på skiftingen.
 
Enkelte stasjoner har og eget skiftelok og skiftepersonale stasjonert.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.