Du vil nok oppleve noen flere stasjoner med lyssignaler nå enn du gjorde før. Ut fra sporplanen mener jeg å huske at de fleste stasjonene er utrustet med enkle innkjørsignaler. Nedre Eiker, som jeg kjenner best, er utrustet med innkjørhovedsignaler, utkjørhovedsignaler, indre hovedsignaler, dvergsignaler og høye skiftesignaler. Togmeldinger mellom stasjonene sendes enten via telefon, eller via spesielle meldebokser hvor det forespørres med knappetrykk om fri linje og neste stasjon bekrefter forespørselen om toget kan mottas hvilket da indikeres med et grønnt lys på boksen hvor forespørselen kom fra. TxP på stasjonene må før hver "dag" starter sørge for å melde fra til transportbestyrelsen (TxP på oppstillingsstasjonene) hvilke vogner som skal/bør ankomme med gods den dagen slik at det blir aktivitet på stasjonen. TxP på oppstillingsstasjonen virker kanskje som en av de kjedeligste jobbene, men er faktisk en av de viktigste for godstrafikken og trafikkspillet. Han må sørge for at godstog blokkes riktig, at rette godsvogner blir sendt til industriene på anlegget etc. Jeg er litt usikker på om Kai planlegger noen tomannsbetjente godstog (lokfører+skiftekonduktør), hvis ikke blir det enmannsbetjent hele veien. Enkelte ganger bruker man to personer på underveisgodstog slik at en "fersk" FREMOist da kjører og får veiledning underveis av en mer erfaren som har bedre kontroll på skiftingen. Enkelte stasjoner har og eget skiftelok og skiftepersonale stasjonert.
------------- Når går toget fra Skråvika?
|